ŠVD: Učíme děti hospodařit?

Rubrika: Rodina a domácnost, Výchova, Vzdělání

Asi se shodneme, že kapesné je pro děti způsob, jak se naučit finanční odpovědnosti. Jaká výše je ale pro určitý věk ideální? Kolik mají děti dostávat? A má být vyplácení kapesného něčím podmíněno?

Na tyto otázky jsem hledala odpověď v diskuzi Výše kapesného vašich dětí. Souhlasím s Marinadou, že výše kapesného závisí na možnostech rodiny. Pokud to jen trošku jde, přimlouvám se za vyplácení pravidelného kapesného od první třídy ZŠ. Zde bych volila systém méně a často. Tedy ideálně jednou za týden, protože u malých dětí je měsíční horizont příliš dlouhý. Starší děti pak mohou dostávat měsíčně.

Dost rodičů zastává názor, že by si dítě mělo urtácet své úspory dle vlastního uvážení. Což učí hospodaření. Petra nijak cíleně nezjišťuje za co dcery utrácejí, ale celkově přehled má, řeknou samy od sebe.

Děti si za kapesné kupují většinou sladké mlsání, časopisy a často si spoří na nějakou dražší věc. Olly přidává svoji zkušenost:

Nevím, zdá se mi, že děti chtějí stále víc a víc. Za našich let byly děti skromnější. Je to zkrátka dobou.

Horší jsou pak situace, kdy si dítě vše utratí a vyžaduje po rodičích další příspěvky. Pozor na stav, kdy si dítě rodiče začne plést s oslíčkem  a vyžaduje příspěvky na cokoliv i mimo svého kapesného. Extrémem je i situace, kterou popsala Danasi, kdy rodiče měří lásku penězi.

coins-in-hand-1245246

Pokud dítě nedostává kapesné vůbec, nemá možnost získat reálný přehled o cenách. Děti jsou ochuzeny o možnost naučit se hodpodárnosti. Zvlášť nebezpečné to může být v rodinách, kde dítě nezískává zrovna ideální příklad zvládnutého hospodaření v rodině. Pokud děti vidí, že je možné si na cokoliv půjčit a kde rodiče nezapojují děti do finančních otázek rodiny. I malé dítě by mělo mít přehled o cenách na trhu, o výdajích rodiny. Voda neteče z kohoutku zadarmo, světlo nám také nesvítí jen tak od sebe a náklady na bydlení ukrajují značnou část z rodinných rozpočtů. Samozřejmě zasvědcujeme dítě do financí rodiny úměrně jejich věku.  Pokud má rodina finanční problémy, dbáme na to, aby dítě netrpělo pocitem, že za stav rodiny může ono samo. Ale přiměřené vysvětlení situace, proč nemůže dostávat kapesné si dítě zaslouží vždy. Odbývat ho slovy „nemáme, nedáme“, není ideální.

Kapesné by mělo být pravidelné v předem určený den a rodiče by si měli vzpomenou sami a nečekat na upozornění dítěte. Také si zaměstnavateli v ideální případě neříkáme každý měsíc o výplatu a dostáváme ji automaticky.

Podmiňovat výši kapesného třeba kázní nebo úspěchy ve škole, také není, zdá se ideálním řešením.

Známky bych nikdy netrestala snížením kapesného ani jinak, spíš bych víc dohlížela na učení, píše Danniella.

Mně osobně se nelíbí podmiňovat penězi známky ve škole či vyplácet za pomoc v domácnosti. I když jsem se setkala s metodou, kdy mají doma rozepsané ceny za vykonání domácí práce. Vtipné je, že maminka vykonává vše bez nároku na odměnu, ale jejich tehdy pubertální děti mají možnost za vyluxování získat např. 10 Kč. V praxi to pak vypadalo tak, že za každou pomoc, kterou po nich rodiče vyžadovali následovala otázka:

Udělám to, a co za to?

Možností ale může být vyplácení určitého základu vždy a zbytku jen v určitém případě, pro zvýšení motivace. Nejspíše toto není ideální pro všechny děti, ale někdo to může fungovat dobře.

Starší děti pak mohou dostávat větší částky za které si ale musí uhradit třeba část kreditu na telefon, obědy, cestovné apod. Některé děti si dokáží naspořit i na velké věci, jiné utratí vše co mají prakticky ihned. Jsou rodiče, kteří vyžadují vyčíslení každé položky, kterou dítě utratí. Zde se ale pak vytrácí to kouzlo vlastního rozhodování. Na druhou stranu mít určitý přehled také není od věci.

Ksanda.1MD doplňuje:

U nás dcera rozhazuje (manžel vždy říká – “Chudák budoucí manžel“) a syn je spořivý (ale tak hezky – když třeba řeknu, že bych si něco přála, ale že na to musím našetřit, tak hned ochotně nabízí svoje korunky:-)).

Naučit dítě jak vycházet s penězi je záležitostí nás rodičů. I když už jsou prý školy, kde finanční gramotnost vyučují. Jak je to u vás? Uvítali byste zařazení otázek hospodaření do školních osnov, nebo by se toto mělo nechat plně na rodině?

Těším se na vaše názory. 🙂

Napsal/a: Peťka

Toto taky stojí za přečtení!

Recenze: Pohádková logopedie

V dnešní době, kdy spousta dětí navštěvuje logopedii, jsou prostředky, které nácvik správné řeči podpoří hravou formou, k nezaplacení. Tedy alespoň

Čtu dál →

Příběh nejkvalitnější pomazánky bez palmového tuku

Není to tak dávno, co internet zaplavily obrázky sklenic, ve kterých bylo názorně předvedeno složení některých kakaových krémů –

Čtu dál →

Děti, rodiče a kapesné

První otázkou v souvislosti s kapesným je jeho existence. Má dítě pravidelný příjem, příležitostný, nebo žádný? Názory odborníků se shodují na

Čtu dál →

Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (1 vyjádření)

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist