Podnikatelský cit vyžaduje znalosti i intuici

Jak odhalit dětem umění podnikání?  Vlastním příkladem.

Sociologové z empirických výzkumů vědí, že migrace mezi sociálními vrstvami je v západních společnostech založených na tržní ekonomice minimální. V praxi to znamená, že dítě, které vyroste v rodině, kde je hodnota vzdělanosti prioritou bude samo o vzdělání usilovat a bude se snažit ušetřit zdroje na to, aby jej dopřálo i svým dětem. Dítě z prostředí, kde se preferuje životní cesta s nejmenší námahou, využívající co nejvíce možností solidarity sociálního systému bude ve svém životě primárně vyhledávat takový způsob života. Tam, kde je řemeslo zdrojem rodinného stříbra, bude nastupující generaci velmi záležet na tom, aby se rodinná restaurace, penzion, farma či obchod rozvinul. Je otázkou osobní cti, aby byla živnost na úrovni, jméno neutrpělo a stala se zdrojem dobré obživy i v další generaci. Páteř rodinné filozofie je prolnuta do každodenního uvažování a tím se nové generaci mimoděk kolíkuje hřiště, na kterém si v dospělosti představí svoji vlastní seberealizaci. Rozhodně jsou výjimky, kdy vyzraje silná osobnost, která změní svět, ale většinou děti rozhled svých rodičů zásadně nepřeskočí.

V naší zemi se společnost stále ještě dynamicky rozvrstvuje a po dvaceti letech se nová generace ujímá po svých rodičích velmi různorodých rolí s odlišnou startovní čárou.   Děti, které viděly své rodiče pečovat o podnik, starat se o zaměstnance, jednat s bankami, budou za přirozenou považovat podnikatelskou cestu –  s riziky a zodpovědností za zaměstnance, ale svobodou ve své seberealizaci a rozhodování. Přestože jsou podnikatelské znalosti v tržní ekonomice zásadní, do školního vzdělávání mnoho praktický ch zkušeností stále neproniká. Schopnost ekonomicky přemýšlet znamená soustředit se více na možné zdroje příjmů rodiny než na objekty jejich utrácení. Tuto filozofii je vhodné předat dětem. Realita ukazuje, že ženy cítí mnohem větší potřebu se vzdělávat a často získají správný náhled na rodinné podnikání. Obliba autorů jakým je např. Kyosaki svědčí o tom, že aktivní lidé dávno nespoléhají na stát utopený v dluzích, ale pracují na budování svých aktiv, které jim zdroje a jistoty rozvíjí samy.  Malé podnikání přestává mít zlatokopeckou nálepku a začíná být spolehlivou cestou stability rodinného stříbra. Odtud se odvíjí i rostoucí obliba mimoškolních kurzů obecně prospěšné společnosti Prosperita.

Díky nadaci, která si vzala za cíl podpořit přípravu začínajících podnikatelů, máme i letos možnost v různých regionech ČR nabídnout kvalitní a s praxí spjatý osmidenní tréninkový kurz (rozložený cca do tří měsíců)  téměř zdarma. Kurz Naučte se řídit byznys startuje v únoru a registrovat se do něho na stránkách prosperita-ops.cz je možné již nyní.