Fantazie je důležitější než vědění

Předškoláci prožívají díky svému vývojovému věku tzv. magické období. Fantazie se mísí s realitou, převládá bohatá představivost, imaginace, chuť hrát si „na něco“, experimentovat a tvořit…Toto období by mělo přetrvávat do osmi až devíti let, ale stále se zkracuje. Dnešní rychlá doba počítačů a techniky již nepřeje tolik fantazii, pohádkám a poezii. Realita dětem naruší jejich tajemný svět snění.

Mateřská škola se většinou snaží hravost, fantazii a představivost u dětí podporovat. Tvořivé dítě je zvídavé, aktivní, o vše se zajímá a lépe dokáže překonat a řešit různé obtíže a problémy. Je otevřené a s radostí „nasává“ nové podněty a impulsy od okolí k dalšímu poznávání světa.

Hry a tvoření

Každý den dětem nabízíme dostatek činností k rozvoji tvořivosti. Ráno připravuji tzv. tvořivý stoleček, kde zkoušíme různé výtvarné techniky a postupy, využíváme zajímavé a neobvyklé materiály, kombinujeme a přetváříme je.Přitom se vždy inspirujeme týdenním výchovným tématem.

Děti mohou realizovat mnoho svých nápadů, kreativity, využít vlastní náměty, přinést si další materiály a pomůcky k tvoření. Pochopitelně respektuji rozhodnutí dítěte, které upřednostní jinou činnost. Nedávno jedna holčička prožívala velmi emotivní nálady. Její maminku, které se každou chvíli mělo narodit miminko, odvezli v noci do nemocnice. Bylo jen přirozené, že dívenka neměla zájem malovat pohádkové postavy s využitím textilu a lepenky, ale kreslila svou maminku v nemocnici. Vyšla jsem jí vstříc a ze zbytků textilu jsme vytvořili peřiny na lůžko a oblečení pro zdravotní sestřičku.

I během hravých aktivit si děti mohou půjčovat mnoho doplňků, ze kterých s oblibou staví domečky, skrýše a hrady. Pravidlo je jasné – tyto stavby nesmí omezovat prostor dalším dětem třeba při cvičení. Zpravidla je ve třídě ponecháváme i několik dnů, případně celý týden. V pátek nás pak čeká velký úklid.

Hrajeme si venku

Velký prostor pro tvořivost se nabízí při hrách a činnostech venku. Na školní zahradě si děti mohou zapůjčit hračky, doplňky, závěsy či starší nábytek. Případně si mohou vyžádat různé věci a doplňky z MŠ. Oblíbené jsou stavby domků, malování na plotě. Letošní dlouhou zimu jsme z části prožili také na naší zahradě. Po čase nás stavění ze sněhu omrzelo, a tak se na sněhu objevily domky s nábytkem,“sněžné rolby a sypače“, které zastoupily naše nákladní auta marně čekající na jaro. Děti mohly ke hrám využít lopatky, kbelíky, formičky, hrábě.

Pískoviště může poskytovat prostor k mnoha experimentům a tvořivým hrám, pokud využijeme vodu, potrubí z papírových rolek, krabičky, PET víčka, PET láhve a další zbytkový materiál, který můžeme shromažďovat. Zahrada je také výtečným místem pro karnevaly, plesy, módní přehlídky a motivované hry – např. na Indiány.

Stejně podnětné mohou být i hry ve volné přírodě – v lese, na louce. Zde mohou děti využívat různý přírodní materiál – dřívka, mech, klacíky, kamínky. Dbáme na bezpečnost, ale také na to, aby děti přírodu nechtěně nepoškodily svým zásahem – např. lámáním větví.

autor: Renata, Informatorium, 6/2006
Jedná se o ukázku z časopisu Informatorium, vydává Portál