Elektrická kytara

Shrnutí potřebných předpokladů a vlastností, které by dítě mělo mít, aby zvládlo hru na elektrickou kytaru. Jako důležitý faktor je zde zmiňovaný věk. Autoři nedoporučují kupovat tento specifický hudební nástroj dítěti mladšímu 13 let.Všechny elektrické hudební nástroje – kytara, basová kytara a klávesy – jsou určeny k tomu, aby vyluzovaly velmi hlasité zvuky. Lze na ně hrát i tiše, ale to, co samotnému hráči připadá jako tichý zvuk, může být pro ostatní obyvatele domu nesnesitelně hlasitý rámus. Většina hudby, kterou tyto hudební nástroje vyluzují – a právě proto je dospívající mládež chce – je stejně agresivní jako motorka. Dokonce i mladý hráč, který slíbil, že bude cvičit potichu, má s elektrickou kytarou stejný problém jako motorkář, který slíbil, že nepřekročí rychlost 25 kilometrů v hodině; tichá hra a pomalá jízda nikoho neuspokojí.
Tělo elektrické kytary není duté jako tělo klasické kytary. Je masivní a těžké. Kvůli značné hmotnosti a potřebnému rozpětí prstů levé ruky je hra na elektrickou kytaru velmi nepohodlná pro mladší než třináctileté děti; avšak přitažlivost tohoto nástroje je tak velká, že i mladší a odhodlané děti jsou ochotné potýkat se s velkou mírou nepohodlí. Bříška prstů levé ruky mohou být velmi rozbolavělá od tisknutí kovových strun.
Obchody s použitým zbožím jsou plné kytar opuštěných mladými optimisty, kteří začali hrát příliš brzy nebo se domnívali, že hru zvládnou snadno. K dosažení potřebné koordinace pravé a levé ruky je zapotřebí cvičit mnoho hodin týdně. Hudba málokdy existuje v podobě notových zápisů a je prakticky nemožné najít učitele. Je velmi těžké naučit se hrát podle sluchu třeba i jen několik akordů.
Hudební zázrak tohoto nástroje nespočívá ani tak v počtu hráčů, kteří zanechají hry, ale spíše v tom, že tolik hráčů vytrvá a dostane se do fáze, kdy mohou začít hrát s kamarády. Je smutné, že se školský systém nezajímá o takovou píli, neoceňuje ji a nedělá nic, aby mladým hudebníkům pomohl.
Všechno, co jsme až dosud řekli, zní velmi negativně. Ještě než si ale s úlevou vydechnete, že se potvrdily vaše nejhorší obavy a předsudky, pojďme se na chvíli zamyslet, v čem je přínos těchto nástrojů a co mohou dětem nabídnout z hlediska jejich osobního rozvoje. Je toho překvapivě mnoho.
Většina pubertálních kluků potřebuje uniknout před rodiči, učiteli, sourozenci, a dokonce i před děvčaty svého věku. Potřebují nějaký důvod, aby se mohli družit s ostatními mladíky ve spontánně vznikajících skupinách, které se zabývají nějakou mužnou činností. Hraní na elektrickou kytaru nebo na bicí v hudební skupině splňuje všechny uvedené účely a zároveň je zdrojem určitého postavení v očích spolužáků. Pokud se vaše rodina nějak dokáže vyrovnat s problémem hluku, synova záliba v hraní na elektrickou kytaru z něj může učinit snesitelnějšího člověka: mladý muž s kytarou má vždycky „co dělat“; kytara je pro něj zdrojem fyzického potěšení ze hry na mocný nástroj, hra pomáhá rozvíjet nervovou a svalovou koordinaci, je zdrojem uspokojení z postupných pokroků, rozvíjí identitu, uvolňuje neustálé napětí spojené s dospíváním a je výborným prostředkem k navázání nových přátelství.
Co by měl dělat rodič, jehož jedenáctileté nebo dvanáctileté dítě trvá na tom, že chce hrát na elektrickou kytaru?
Je třeba mít na mysli, že se jedná o elektrický hudební nástroj a že elektřina může zabíjet. Dříve nebo později začne hráč kytaru rozebírat, vyměňovat části a spravovat porouchané součástky. Je-li dítě ještě příliš malé a nerozumí elektřině, může to být nebezpečné. Nástroj a zesilovač, který je k němu potřeba, stojí více peněz, než jsou mnozí rodiče ochotní vynaložit.
Za těchto okolností nám připadá nejvhodnější, aby si dítě začalo šetřit na nástroj a zesilovač z kapesného a současně se začalo učit hrát na klasickou kytaru nebo na akordický hudební nástroj – je to příprava ke hře na elektrickou kytaru.

Jedná se o ukázku z knihy Hudební nástroj a naše dítě
vydal Portál, 2007