Recenze: Vaříme s dětmi pro děti

O tom, že děti patří do kuchyně, jsem vás přesvědčovala už několikrát. Doufám, že úspěšně. 🙂 Děti opravdu v kuchyni mohou být užitečné. Stačí jim k tomu dát příležitost a recepty, které nejsou náročné.

Děti mi v kuchyni pomáhají docela často, a tak se i já  více dívám na kuchařky, podle kterých by vaření pro ně bylo zábavné a snadné. Co takhle se podívat na publikaci, která je určená dětem?

Petra Novotná_foto_Barbora HlaváčováVaříme s dětmi pro děti vydalo nakladatelství SmartPress. A jak už asi víte, v tomto nakladatelství si můžete vybrat z více zajímavých kuchařských publikací. Autorkou je Petra Novotná a kuchařka je určena pro maminky a děti od 3 do 10 let.

Autorka píše recepty přímo pro děti. Jsou popsány jednoduše a jasně určené kroky, které se mají dělat. Tučné písmo je určeno dětem, normálním textem je napsán přehled surovin potřebných k vaření, dále pak  co má připravit  maminka, nebo se dozvíte něco zajímavého k potravině, se kterou budete vařit. Publikace je rozdělena na 11 kapitol. Děti si připraví svačinu na výlet, na pirátskou nebo princeznovskou oslavu, jídlo na ven, něco rychlého než začne večerníček, domácí pečivo nebo třeba jak a čím zahnat hlad. Recepty jsou nápadité, zajímavé a přitom také jednoduché. Moc se mi líbí obrázky, které malovaly děti. Najdete jich zde celkem 11, protože jsou u každé nové kapitoly. Díky barevným fotkám hned zase vidíte, jak hotový pokrm vypadá.  Každý recept je označen údaji jako – jak dlouho se musí vařit, smažit nebo péct, kolik minut bude trvat příprava, kolik porcí po uvaření budete mít a hlavně, jak jaká je náročnost. Jedna čepička znamená, že recept je velice  jednoduchý, tři čepičky, to už vyžaduje určitou zkušenost a zručnost při vaření. Další plus bych dala za designové provedení  kuchařky. Barevné fotografie najdete na každé stránce. Moc se mi nelíbila vložená reklama mezi recepty, protože si myslím, že to tam nepatří. Na konci knihy prosím, ale ne v průběhu publikace. Také bych uvítala místo na psaní poznámek, jinak není co vytknout. Spíše naopak, dětem se knížka velice líbila a už si vyzkoušely pár receptů.  Docela zabodovala opečená cizrna a hranolky z polenty. Měla jsem to i nafocené, ale nějaký domácí skřítek mi všechno z foťáku vymazal.

glass-617387_960_720Bílé lanýžové kuličkyDomácí bulkyJemná mrkvová polévkaJahodová limonáda

Malá ukázka z knihy:

Kokosové bonbonky v čokoládě

Kokosový ořech je opravdu tvrdý oříšek. Nedá se do něj nakouknout, takže se dost špatně vybírá. Uvnitř ořechu je bílá dužina a kokosová voda. Když v obchodě ořechem zatřeseš, musíš v něm tu vodu slyšet šplouchat. Pokud nic neslyšíš, nejspíš je ořech starý a vyschlý. Kokosová skořápka by také neměla být popraskaná. Takový ořech určitě nekupuj. Ale jinak ti s výběrem kokosu pomůže jenom štěstí.
Tři tmavé puntíky na ořechu mají svou funkci a vznikají přirozenou cestou. Dva z nich jsou tam proto, aby se do ořechu dostaly potřebné živiny a mohl růst. Třetí slouží pro klíček ořechu, a proto má mnohem měkčí „špunt“. Tudy se snadno dostane ven voda, ale při otvírání kokosového ořechu ti moc nepomůže.Kokos sám určitě nerozbiješ. Popros maminku a tatínka o pomoc. Kokos zabalte do utěrky a opatrně do něj bouchněte kladivem. Pak už jde dužina snadno vyloupnout z tvrdé skořápky. Snězte ji co nejdříve, protože kokos na vzduchu rychle žlukne. Pokud ho nastrouháš, můžeš ho použít do našeho receptu na bonbonky.

Kokosové bonbonkyIngredience: 100 g strouhaného kokosu (buď čerstvého, nebo sušeného kokosu v bio kvalitě), asi 2 lžíce kokosového oleje, 2 lžíce javorového sirupu, 100 g kvalitní čokolády
Do vyšší nádoby (třeba do většího hrníčku nebo misky s vysokými okraji) dej kokos, kokosový olej a javorový sirup. Maminka ti směs rozmixuje tyčovým mixérem. Nemusíte ji mixovat úplně do hladka, důležité je, aby se suroviny spojily – hlavně sirup s olejem. Teď rozlož pečicí papír na talíř, tác nebo menší plech, který se ti vejde do lednice. Celou směs na papír vyklop a rozprostři stěrkou. Měla by ti vzniknout placka vysoká asi jako tvůj paleček. Směs přikryj dalším pečicím papírem a dej jen na 10–15 minut do lednice. Hmota nesmí úplně ztuhnout, protože by se při vykrajování drolila na malé kousky. Až směs trochu ztuhne, vyndej ji z lednice a začni z ní vykrajovat malá kolečka. Pokud nemáš malé kulaté vykrajovátko, můžeš použít třeba kovové víčko z láhve nebo maličkou skleničku. Kolečka skládej zpátky na tác, a až je všechny vykrájíš, dej je do mrazáku. Musí být tak chladná, aby se v horké čokoládě nerozpustila a naopak na nich čokoláda rychle ztuhla. Maminka ti rozehřeje čokoládu. Připrav si vidličku a talířek vyložený pečicím papírem. Vytáhni kolečka z mrazáku, každé z nich naber na vidličku a opatrně vykoupej v čokoládě. Pracuj rychle, jinak se ti kolečka v čokoládě rozpustí. Na vidličce je nech chviličku okapat a pak polož na pečicí papír a nech hezky ztuhnout. Do lednice už bonbonky nedávej, na čokoládě by se pak vytvořil bílý povlak.

Jako milý bonus bylo CD ke kuchařce, kde najdete fotografie a ukázky z knihy, dozvíte se něco o autorce a můžete si přečíst dopis, určený samotné autorce. 🙂 Publikaci dávám plný počet bodů, za vzhled a také za to, že zaujala především děti.

Všem přeji hodně úspěchů v kuchyni a samé šikovné malé i velké pomocníky.

Knihu Vaříme s dětmi pro děti můžete objednat zde.

Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (7 vyjádření)