Recenze: Český rok

Rubrika: Knihy pro děti a mládež

Děti jsou velice zvídavé a zajímají se o různé zvyky a tradice. Alespoň u nás doma to tak je. Když je nějaký svátek, nebo když si chystám nějaké téma do školky, velice se zajímají o to, proč to tak je, proč se dělá to nebo tohle. Nemusí jít jenom o svátky, důležité jsou také různé zvyky. A když se nad tím zamyslíte, těch je během roku docela dost.

Zrovna teď budou třeba čarodějnice a stavění májky. A protože tohle téma budu připravovat také pro děti do školky i u nás doma je to aktuální. Proto jsem s radostí sáhla po knížce Český rok, kterou vydalo nakladatelství Fragment. Autorkou je Pavlína Pitrová. Barevné ilustrace, které vás provází celou knihou jsou dílem Václava Ráže. V publikaci najdete celkem 21 lidových tradic a zvyků. Děti se dozvědí, kde mají své kořeny české a moravské zvyky, tradice a rituály, které nás provádějí celým rokem. Příběhy jsou popsány krásným a srozumitelným způsobem tak, aby to děti pochopily. Štědrý den milují všechny děti, ale ví, co a proč se v tento den dělá? Víte, že ryba se na štědrovečerní večeři vyskytovala jen zřídka a bez salátu? Byla jsem překvapena, že sklizeň obilí má nějaký postup. Myslela jsem, že se prostě všechno postupně sklízí, ale není to tak. Nejprve se sklízí žito, pak ječmen, oves a nakonec pšenice.

Musím říct, že publikace je velice pěkně zpracovaná. Každá tradice/zvyk, začíná krátkou básničkou, následuje povídání a nakonec v barevném rámečku nějaká zajímavost. Např: Jak využít pomlázku, Co jsou to Letnice, Co byly královničky, Co je to verbuňk a spousta dalších. Také v knize najdete 21 tipů na výrobu tradičních předmětů, říkadel nebo nápadů. Knížka je učena naprosto každé věkové kategorii. Díky barevnému zpracování a srozumitelnému textu zaujme už malé děti. A protože budou čarodějnice a stavění májí, co takhle pár zajímavostí?

Vijte holky věnce, která má mládence.
Však je dosti kvítí, až se louka svítí.
Však je dosti lupení, až se hora zelení.

V noci z 30. dubna na 1. května létají povětřím čarodějnice na svých pometlech a škodí lidem i zvířatům. Proto se hospodáři snažili ochránit před temnou silou, jak jen to šlo. Proti zlé moci čarodějnic se také na v předvečer svátku sv. Filipa a Jakuba zapalovaly ohně. Velké hranice se stavěly hlavně na kopcích, aby plameny šlehající vysoko k nebi vidět za tmy do širého okolí. A jak to bylo s máji? Chlapci z vesnice vybrali několi dní předem vysoký, zdravý strom, který pokáceli. Pak ho odvezli do vesnice, kde mu osekali spodní větve a kůru tak, že zůstal jenom jeho zelený vršek. Ten děvčata ozdobila barevnými fáborkami, pentlemi, růžičkami a vyfouklými vajíčky. Dospod se pověsil velký zelený, podobně zdobený věnec. Nakonec se Májka musela vztyčit a zasadit do předem připravené jámy. O filipojakubské noci májku musel někdo z mládenců hlídat. Mohlo se totiž stát, že chasníci ze sousední vesnice májku v noci schváleně pokácí. To by pak byla veliká ostuda. Na  prvního máje už od brzkého rána procházeli vesnicí muzikanti a mládenci a budili všechny spáče, hlavně děvčata. Dívka, kterou chlapec vyzval k tanci, přidala na připravený talířek peníz, aby večer u muziky dostali hudebníci zaplaceno. Májový strom stával na návsi až do letnic. Novým zvykem bylo políbit dívku na prvního máje pod rozkvetlým stromem.

c d b e

Jak se tak zdá, políbení na prvního máje není u nás až tak dlouhým zvykem. 🙂 Stavění májky bylo pro mě něčím novým, ale asi to je i tím, že jsem se s touhle tradicí dosud nesetkala. U nás na vesnici se májka nestaví.  Jsem moc ráda za tuhle publikaci, díky níž jednoduše mohu dětem vysvětlit původ a význam známých i méně známých tradic. Také si myslím, že by neměla chybět v žádné domácí knihovně. Sama jsem byla z některých informací překvapena, protože jsem se nimi dosud nesetkala.

fUž jste se někdy účastnili stavění májky?

A jak slavíte čarodějnice?

Půjdete na nějakou akci?