Je důležité na začátek zmínit, že sbírka vozů, kterou tady najdete, byla vyhlášena v roce 1998 kulturní památkou.
Naprostý začátek hromadné dopravy v Praze je někde kolem 1829, kdy se začaly provozovat v tomto městě omnibusové linky. Následovala tzv. koňka, v roce 1891 pak lanová dráha a nesmíme vynechat památný 19. březen 1896 – právě v tento den zahájila provoz první elektrická soukromá dráha. A následují další a další, o kterých se dozvíte, pokud muzeum navštívíte.
Už při vstupu na vás dýchne taková zajímavá atmosféra. Jednak celou dobu budete chodit po velmi zajímavě řešené podlaze ze dřeva, do které jsou umístěné i tramvajové koleje, takže vůně tohoto materiálu vás bude celou dobu mile provázet, a za druhé zde naleznete i exponáty jezdící na benzín – ani tuhle vůni si nikdo nesplete.
Hned na dalším kroku narazíte na vlečnou prodejnu předplatních lístků a známek. Ta zde vystavená je naprosto dochovaná z roku 1928. Zajímavá je i vedle stojící vlečná měnírna s transformátorem. Kdyby vás zajímalo, nač se používala, tak se dozvíte, že sloužila jako napájecí zařízení tam, kde běžná dodávka nepostačovala. Pochází již z roku 1930.
Pokud cestou nahlédnete vpravo, objevíte místnost plnou dokumentů, návštěva zde je vhodnější spíše pro větší děti nebo tatínky. Obdivovat tu ale můžete například modely starých tramvají či „skutečného“ průvodčího v životní velikosti s historickými kleštičkami na označení jízdenek.
Právě děti budou asi nejvíce obdivovat zmiňované manipulační vozy, pozornost zaujme i například motorový vůz na broušení kolejnic z roku 1966.
Shlédnout můžete jak klasické tramvajové osobní vozy pro běžnou dopravu městem, tak i vozy salonní či ty věnované okružním jízdám. Jeden z nich, který tu stojí, pochází z roku 1900, je ale upraven do podoby o dvacet let starší.
Stejně jako trolejbusy či autobusy různých typů, nejznámějším je jistě Karosa z dob nedávno minulých, či stará dobrá Praga pocházející z konce třicátých let dvacátého století.
Stejně tak především páni kluci mohou vyzkoušet například zachycení jednotlivých souprav k sobě či se mohou projít po starém montážním voze.
A pokud si budete chtít při procházce historií odpočinout, či nakrmit děťátko, pak se můžete usadit na některou z několika desítek dřevěných a čistých laviček, které se nacházejí takřka všude. Jídlo si pak vychutnáte při romantickém pohledu na některý exponát.
Návštěva muzea hromadné dopravy je bez průvodce, pobýt zde můžete dobu dlouhé své chuti a náladě, věřte, že na některé exponáty se budete chtít podívat znovu.
Rovněž tu můžete zvěčnit své potomky či sami sebe bez jakéhokoli omezení, což většina návštěvníků podle mého pozorování i činila. V případě dotazů jsou tu připravené průvodkyně, jež vám zodpoví vše dotazy, či vás vhodně nasměrují k cíli, který se vám nedaří najít.
Muzeum městské hromadné dopravy v Praze – Střešovicích je otevřeno až do 17. listopadu pouze o víkendech a svátcích, v době od 9,00 do 17,00 hodin.
Dospělý zaplatí za návštěvu 35 Kč, děti 6-15 let 20 Kč, ti nejmenší mají vstup zdarma.
V muzeu si můžete zakoupit turistickou známku i nejrůznější upomínkové předměty, včetně knih a samozřejmě pohlednic připomínající návštěvu tohoto kouzelného místa. Muzeum je také součástí turistické sítě Klubu českých turistů – k dostání je zde pamětní karta.
Tato historická linka vyjíždí každou celou hodinu, na trase jsou vždy dvě soupravy. Svezete se až pražské Výstaviště, vystoupit ale můžete kdekoliv, jak budete chtít.
Navíc nyní až do konce srpna vyjíždí tato historická tramvaj na svou cestu ještě ve středu, v rámci programu Prázdniny s dopravním podnikem. Jízda trvá padesát minut, vede samozřejmě centrem Prahy a vlak vyjíždí vždy v 15.00, 16.00 a 17.00 hodin z Vozovny Střešovice.
Veškeré další informace o muzeu městské hromadné dopravy či nostalgické lince 91 naleznete na oficiálních stránkách dopravního podniku.