Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
školka-smíšená třída-pro a proti
Ahojky:-) tak jsem dneska absolvovala svou historicky první třídní schůzku ve školce:-)))
Dozvěděla jsem se že bude focení a že bude výlet busem na statek:-oooo no je to jen pár kilometrů:-)
a taky,že malý dostane novou paní učitelku čerstvou absolventku:-) tak jsem zvědavá jaká bude…pro mě je teda důležité,aby měla hlavně srdíčko a trpělivost s dětmi:-)
No a k věci:-) Máme od letoška smíšené třídy..3,4,5,6tiletí jsou rozházeni ve 3třídách a některé maminky to nelibě nesly. Argumenty:
1.děti přišly o ,,svůj\\
Mám srovnání. Dcera začala chodit do školky s rozdělenými třídami podle věku. Bylo jí 3,5 a chodila ze školky nešťastná, mnohým dětem nerozumněla, nevyhrála si s nimi, celkem nic moc tam děti nedělaly, ani pořádně nekreslily atd. Pak jsme ji přeřadilu do školky se smíšenkama a paráda. Kačka chodila ze školky nadšená, s plno novými říkankami, písničkami, obrázky atd., moc se jí líbilo, že bez jakýchkoliv řečí jí kdokoliv ze starších dětí s čímkoliv pomůže, postupem času dorostla do věku, kdy automaticky pomáhala sama. A co se týká nějakého předškolního vzdělávání – předškoláci měli své pracovní listy, které si prostě museli udělat, paní učitelka na ně dohlídla,věnovala se jim, zatímco maloši měli volné hraní. A teď ve škole – Kačka je v první třídě a i paní učitelka tvrdí, že je poznat, z které školky dítko přišlo. Ty ze smíšenky jsou prostě na školu lépe připraveny, nejen co se “znalostí“ týká, ale také v přístupu k ostatním spolužákům.
Teď mám ve smíšence Ondru, je tam skoro nejmladší a opět i on chodí nadšený – prý mu chlapeček pomohl zapnout zip (tzn. nemusím mít strach, že půjde ven málo oblečený), náš malý “nepěvec a nekreslič“, pro kterého jsou písničky a pastelky spíš za trest, si najednou prozpěvuje a ve školce se mi chlubí svými výtvarnými dílky atd.
A s kroužky a dalšími aktivitami je to stejné, jako píše makinea. Předškoláci mají přednost v kroužcích (i když třeba plavání je u nás limitováno výškou a ne věkem:-)), i mají více akcí, na konci školního roku se fotí ve speciální uniformě, mají rozlučkovou akci… Prostě jsou v té chvíli nejdůležitější a ti drobci si to náležitě užívají. A malí se těší, až budou na jejich místě.
Určitě je to hodně o lidech, my máme štěstí na skvělou paní učitelku, kterou obě mé děti milují, takže já za sebe můžu říct, že smíšenky určitě ano!
No holky:-) já sem čekala i nějaké výrazné proti:-)))) a Vy jste mě tak potěšily:-)))
Taky to vnímám jako velmi pozitivní věc a rozčilující se maminky u nás si myslím ani neví na jaký věcech opravdu záleží!
1. Že děti by si ve školce měly hrát(Chmjorko.-)) a ne jen pracovat-to už pak budou dělat celý život!
2. pomoc a tolerance je nejlepší školou pro to,aby pak uměly vyjít s každým
3. jít někomu příkladem musí být nádherné:-)
4. taky získají větší soustředěnost-protože si musí vytvořit skupinku a pracovat bez ohledu na to,že jiné děti třeba zpívají
5. že se nebude brzdit jejich rozvoj-a to ani těch malých!-které se mohou dle libosti přidat k práci starších a ani těch starších-protože na ně bude mít pí učitelka více času-osobnější přístup a rozvoj konkrétních dovedností..při 20předškolácích těžko stihne u každého 5minut posedět a povykládat si s ním.
6. 20 tříletých dětí by mě zabilo:-) a to bych taky pí učitelce nepřála-tím právě vzniká podle mě ten mnohdy laxní přístup-že oni tam nejsou od toho aby utíraly zadky,nosy ,krmily.že to musí děti umět-no není se co divit,když je tolik dětí-to ani nejde nakrmit 20dětí u oběda-ve smíšené třídě je to se 4-5dětmi-prcky jednodušší. malincí mezi sebou nemusí soupeřit o přízeň paní učitelky-velcí už o to chycení za ruku tolik nestojí 🙂 a taky je to o bezpečnosti-kdy dá na pár mrňousků více pozor-než se naučí neutíkat,nebo jít na procházce pěkně v řadě.
Dando s tím programem u Vás to mě mrzí…u nás je dramatická výchova,folklorní kroužek,angličtina,plavání,výlety,besídky,soutěže,
tématické posezení-pohrání s rodiči a dětmi,logopedická výchova,práce s jemnou motorikou,práce se zapojením pravé i levé půlky mozku:-) tak to říkala pí ředitelka:-))) ,práce s hrubou motorikou,zpívání,tancování,cvičení,kreslení,modelování…a kdoví co ještě:-)))))
Holky, moje řeč, vždyť podle mého názoru je pro dítě hraní to nejdůležitější…. někde to dokonce přirovnávali k zaměstnání u dospělého. V tom smyslu, že právě při hře se dítě nejvíc naučí, ozkouší si, ohmatá, zjistí spoustu zajímavých věcí – od vlastních schopností a hranic až po fyzikální zákony. Nechat si děti hrát je moc důležité!
Chmjorko, zlatá slova, nechat děti hrát je základ. U stolečku se nenaučí žádné sociální dovednosti, a přitom sociální dovednosti jsou to, s čím počítá škola, že dítě přijde.
Žádný můj kluk nechodil do rozdělené třídy. Starší byl ve speciální třídě, mladší začínal ve smíšence. Mladší to měl lehké v tom, že byl ve 3 letech nejmladší, tudíž ho všechny děti (i učitelky) milovaly. Horší to bylo v tom, že to byla třída o 26 dětech+stálý kontakt se sousední logopedickou třídou o dalších 15 – chytil všechno, i to, co nikdo neměl. Teď ho přeřadili do třídy, kde byl dřív starší, a je tam opět nejmladší – většina dětí se chystá do školy či mají odklad. Tak jen doufám, že za rok se bude moci starat o nějaké mladší děti – jako benjamínek by to móóc potřeboval 🙂
Možný problém bych viděla jedině v přístupu učitelky – a to ten, že všechny děti se musí připravovat jako předškoláci… Ale většina učitelek to tak necítí a nedělá, a pokud dělá s dětmi spíš míň než víc, je podle mě určitě menší riziko, že někomu vznikne nějaká škoda.
Holky, až budu v zimě před zápisy hledat školku, tak smíšenku, moc se mi líbí vaše agrumenty a postřehy.
Tebe bych, Chmjorko, brala jako učitelku “všemi deseti“ 🙂
Ono se opravdu nejčastěji říká jako protiargument že velké děti zakrní. Tady je nejdůležitější osoba učitelky. Ale taky by se nemělo zapomínat že i když předškoláci tak jsou to pořád ještě malé děti, které mají právo si hrát. Nemusí být neustále posazené u stolečku a když zrovna nedělají pracovní listy a nelepí a nestříhají tak aby aspoň odříkávaly básničky a písničky jak na běžícím páse. Ono to není jen o tom účastnit se všech kroužků a nevynechat jedinou aktivitu.
Veškeré aktivity jsou řízené, tudíž mají mít určitý průběh a dbá se na to, aby byl průběh dodržen – kde je prostor pro fantazii a individualitu, komunikaci dětí adt?
Proto je hra stále důležitá, děti se při ní učí komunikovat, rozdělovat si úlohy, rozvíjí fantazii, u hry můžou aplikovat svoje představy (udělat si to po svém), učí se kompromisům, spolupráci atd. To jsou věci, které se u stolečku nenaučí.
Můžete se mnou nesouhlasit, ale já se snažím o to, aby byly děti rozvíjeny, ale nepřetěžovány. Aby měly kamarády, uměly si některé věci samy vysvětlit atd. – hlavně aby byly spokojené a cítily se příjemně.
Nepročítala jsem – nestíhám. Přidávám své Pro/proti:
Pro: mladší se přizpůsobují starším, naučí se lépe mluvit, malovat,…starší pomáhají mladším s oblékáním (výborné pro sourozenecké soužití).
Proti: Když starší odchází do školy, mohou mladším dětem chybět (náš případ), naučí se různé grimasy, slova,…které rozhodně slyšet a vidět nechcete (nicméně by je to čekalo stejně, jen o pár let později).
My jsme s kluky vlastně jiné třídy než smíšené ani nezažili a myslím, že je to dobré. Na staré školce to bylo vyloženě “programově“ – navíc bylo moc fajn, když jsem nastupovala do práce a Martínek byl ve třídě s bráškou – tudíž odpadly slzičky, chodili spolu.
No a teď máme jednotřídku, takže to ani jinak řešit nejde…. ale určitě je to dobré. Menším dětem ty starší pomůžou a starší se zas aspoň trošku naučí trpělivosti s těmi menšími. I kdybych měla na výběr, určitě bych zvolila smíšenou třídu. 🙂
Dcera chodí do smíšené a mně se to moc líbí. Má 4,5 roku, takže taky to zatím nemůžu tak úplně hodnotit z pohledu rodiče předškoláka.
I když, co jsem měla možnost vidět, nepřipadá mi, že by nějak těmi malými strádaly. Nějak hromadně povinně nepomáhají.
Když jsem se Magdalenky někdy ptala, kdo jí pomohl třeba se zapnutím zipu (pořád jí to nejde), tak ze začátku to byla paní učitelka a poslední dobou nějaká její stejně stará kamarádka, takže spíš mi to přijde, že si pomáhají tak nějak přirozeně podle potřeby… Anebo paní učitelka.
Na procházku chodí skoro každý den.
Když jsem chodila do třídy s Magdalenkou na zvykání, tak jsem byla nadšená. Ty děti se tak nějak asi přirozeně rozdělily do skupin – většinou podle věku a ve třídě byl klid. Paní učitelka si vzala vždy předškoláky stranou a něco dělali. Nebo když dělají všichni společně, tak malí mají jednodušší verzi, kde jim vydatně pomáhá paní učitelka, starší to mají těžší.
Často mi i Magdalenka říká, že dělali něco jiného než předškoláci… A to i venku. Že malí si hrají a velcí jsou třeba u paní učitelky… Nevím, co dělají, ale asi nějakou tu předškoláckou aktivitu.
I na nástěnce to jde vidět… Taky se mi líbí, že když někdo z těch malých má zájem, tak se může k těm předškolákům přidat. Mají ve třídě jednu holčičku a ta mívá pravidelně vystavené na nástěnce to, co dělají předškoláci, různé ty klikyháky a tak.
Na předškoláky jsou větší nároky – třeba při jídle a tak, ale mají i výhody…
Je pro ně víc kroužků a mají přednost, některé akce jsou jen pro ně (vícedenní výlety, noc ve školce…), dnes třeba jeli předškoláci na Pernštejn a malí jsou ve školce…
Prostě mně to přijde supr, přijde mi to i pro ty menší takové motivační. Že být předškolák je taková pocta.
A co jsem měla možnost vidět, tak ti starší se k menším chovají moc hezky, přijdou mi, že jsou přece jen už víc nad věcí… Takže kolikrát se stane, že malí si vjedou do vlasů a nějaké větší dítko je zklidní. Já jsem zírala. Fakt jsem nadšená.
Ale určitě je to náročné na organizaci a nepochybně záleží nejvíc na paní učitelce.
Naše školka je velmi malá (25 dětí zapsaných, chodí pochopitelně méně), jsou tedy všechny pohromadě. Nemyslím, že by předškoláci byli zanedbáváni v předškolní výchově. Když jsou ve školce kolem poledne obě paní učitelky, jsou děti “rozděleny“ v činnostech podle věku, takže starší dělají náročnější úkoly a malí si zkoušejí vybarvovat a podobně. Jak píšete, větší děti pomáhají malým a malé děti se nebojí větších – v podstatě jsou kamarádi a ve škole, když tam přijdou ti malí, tak se k nim starší hlásí, což není vůbec špatné. Nezažila jsem rozdělené třídy, ale smíšenka mi vyhovuje.