Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Domácí vyučování
Vím, že mám ještě tři roky na přemýšlení, nicméně už teď se zaobírám myšlenkou na domácí školu.
Hledám všechna pro i proti. Já vidím spostu výhod, ale manžel vidí zásadní nevýhodu , proti které nejsem schopna nalézt silný argument.A to absence dětského kolektivu.
V malinkatém měřítku něco podobného vlastně už praktikujeme, umím si dobře představit, že by to šlo.
Máte s tím nějaké odborné zkušenosti z praxe? Musí mít všechny školy konzultanta na domácí školy?
Zajímají mě všechny názory, odborné, ale i od ostatních, co si kdo o tom myslí.
Předem moc a moc děkuji za všechny názory, doufám, že se jich sejde hodně a já budu mít nad čím přemýšlet:-)
Chromle
vse ma sve pro a proti..proto je dobre pokud se rozhodne pro normalni skolu…najit i dobrou ucitelku…schvalen nepisu dobrou skolu ale ucitelku ci ucitele..i na dobre skole se najde spatny ucitel i na spatne skole se najde ucitel dobry….chodit na dny otevrenych dveri…ptat se ucitelek..chodit jim do hodin atd
Chromle, máš můj obdiv. Já bych teda nervy na vyučování mých synů neměla. Docela mi stačí dělat s ním domácí úkoly – teď mluvím o tom 9-tiletém. Myslím si, že učitelka ve škole má větší autoritu a taky dělá hodně příklad ostatních. Když vidí, že ostatní píší, tak on bude psát také. Toto doma těžko zajistím. Nevěděla bych jak ho motivovat k učení. To je má zkušenost.
Je ale pravda, že holčičky bývají klidnější a snaživější.
Moc Ti fandím !!!
Taky souhlasím s Peťkou, moc se mi líbí, jak to napsala. Jen bych dodala, že mě překvapuje v dnešní době postoj školy – určitě nejste jediné, které mají problém se stravováním (taky ho máme a už přemýšlím, co bude se školkou:o(…). Myslíš, že by nebylo možné v této věci zkusit prolomit ledy…? Integrace, integrace, integrace…
Jinak taky nikoho, kdo by praktikoval domácí výuku neznám, takže nemůžu posoudit, ale myslím si, že od určitého věku dítě potřebuje kolektiv a „odloučení“ od matky na část dne, prospěje to i vztahům, pozná něco jiného a může porovnávat….
Ale na druhé straně chápu i rodiče, kteří se pro domácí vyučování rozhodnou. To je každého volba a rozhodně je pohodlnější dítě do školy posílat:o)
Víš Brmbulko, já napsala jen svůj názor. Možná se neumím dobře vyjadřovat, navíc zde chybí barva hlasu atd. Je to jen psaný text.
Starší dcera chodí do 7 třídy, proto to vše vidím i z té druhé strany.
Pokud se nad tímto problémem zamyslím hlouběji, najdu určitě dost + pro domácí výuku.
Děti, které se učí doma by mohly mít možná i silnější JÁ, větší sebevědomí. Paradoxně asi ano. Což je pro život a další zaměstnání výhodou. Nejsem si ale jistá, jak by takové dítě zvládlo konfrontaci s vrstevníky.
A vůbec celkovou socializaci a sociabilitu.
Na druhou stranu nutno dodat, že učitel, pokud má 25 dětí ve třídě se prostě nemůže věnovat dítěti individuálně. To je veliké -. Nadané děti se nudí, když je třeba pro slabší žáky vše několikrát opakovat. Jistě záleží na talentu vyučujícího.
Nyní na 2. stupni už vidím, jak je důležité učení se v souvyslostech. To je až neskutečné, co zbytečného se děti učí! Toto by při domácí výuce odpadlo. Některé učebnice nestojí za nic. Dcera třeba měla loni úplně hroznou učebnici Př. Př jí vždy hrozně bavila a sama si získávala informace z jiných učebnic, knížek atd. To samé v dějepise, když si přečte nějaký životopisný román, dá jí to mnohem víc, než celá učebnice!
Maminka doma, se může zaměřit na to, co dítě baví a tomu se věnovat. A to učitel nedokáže.
Mluvím tady spíše o tom 2. stupni.
U nás domácí výuka není rozšířená, já neznám nikoho ve svém okolí. Ale nezavrhuji to a chválím Chromly, že se aktivně zajímá a hledá informace.
Tvrdím, že výuka doma bude psychicky náročná věc. A můj názor je, že já bych do toho nešla, viz. mé předchozí zápory.
Ale obecně nemůžu říct, ne, to je blbost! Stejně, jako neřeknu, ano, je to skvělé!
Chtělo by to slyšet i druhou stranu, třeba rodiče, co vyučují doma.
Jen ještě dodám…Jako dítě jsem byla dost nemocná, samá ozdravovna atd. Nechodila jsem do školy hodně dlouho a mamka mě doma doučovala. Pamatuji si, jak děti byly zavřené ve škole a my seděly venku na sluníčku a četly si. Pak jsem se samozřejmě do té školy za kamarády těšila. 🙂
Peťka (10. 9. 2007 v 20:12):zlata slova dech mi plane to je chlapce zlaty důůůůůůl….pod tohle se jen podepsat:)
Milá Chromle.
Nejsem odborník, ale jelikož jsi ve svém dotazu psala, že uvítáš každý názor, napíši i já.
Předně bych chtěla napsat, že jsi opravdu hodně odvážná! Mylím to upřímně! Málokdo by měl tolik síly a elánu zvládnout domácí výuku svého dítěte. Dle mého názoru to je hrozně těžký a zodpovědný úkol.
Bohužel já osobně vidím na domácí výuce více negativ.
Rovnou napíšu, že bych se do toho pustila, jen pokud by byl opravdu velmi závažný důvod.
O ten kolektiv jde jistě také. I když, jak píšeš, pokud by později malá nastoupila rovnou na gymnázium, kde bude celá třída “ nováčků „, pak by to nebyl problém.
Jenže tady jde i o tu třídní bojovnost, začlenění se, vybudování si určitého místa v kolektivu atd. Myslím, že by zde chyběla ta “ autorita “ v podobě paní učitelky. Vím, že dnes už jsou děti trošku jiné, že už to není takové to….jééé, paní učitelka řekla to a toto…
Ale, doma by jistě vznikla taková ta situace, kdy by dcera třeba nespolupracovala, tak jako v hodině ve třídě. Děti se prostě doma chovají úplně jinak. Že by se nedokázalo oddělit to učení od běžného života v rodině.
Nejde ani tak o to, že by malá vše uměla. Je pravděpodobné, že v učivu by mohla být klidně i o rok napřed. Ale děti ve třídě se neučí jen z učebnic. Hodně toho pochytí od učitele, to co se v učebnici nenajde. Nebo třeba kolektivní práce.
Když to převedu na sebe. Dcera ve škole nemá problém. I tak jsem se snažila od první třídy si s ní sednout a probrat učivo, řekla mi, co děti dělaly atd. Takové to “ naučit se učit „. Později jsem jí třeba na doma vytvářela pracovní úkoly, zábavné a poučné, dle učiva ve škole. A neumíš si představit, co jen toto “ navíc “ mi dalo práci vymýšlet.
Výhodou domácího učiva vidím v učení se v souvyslostech, což mi na dnešním školství vadí snad nejvíce. Ale to se týká až vyšších tříd, spíše až II. stupně.
Věřím, že co se týká výuky dle “ osnov “ , vše by jste v pohodě zvládly. Ale třeba by nepoznala to, co je ve škole prostě navíc a to, co doma udělat nelze.
Třeba to, že paní učitelka vyvolá jen jednoho žáka a ostatní musí poslouchat, co říká. Že nejsou ve třídě sami. Učí se vnímat i jiné názory, orientovat se v tom.
Nebo třeba hodina TV. Nechci, aby to vyznělo nadneseně, ale neumím si představit vyběhnout s malou ven na hodinu TV. Nebo si doma postavit kozu a skákat.
A i když se to nezdá, i ta hodina TV má smysl.
Jistě by třeba mohla chodit do různých kroužků, ale to ten kolektiv myslím nenahradí.
U nás třeba už od první třídy začaly holky chodit k sobě na návštěvy, setkávat se i mimo školu.
A také si myslím, že být doma celý den s maminkou asi není ideální. Potřebujete si od sebe odpočinout obě.
Vím, že na školu máte ještě moře času. Je dobře, že uvažuješ o všech možnostech, to naprosto chápu!
A sama jsem zvědavá na další reakce na tvůj hodně zajímavý dotaz!
chromle…nene…..zadna ironie..vazne me by to zajimalo…..protoze nas s tim dost BU……, tak mě zajima jak to plnit v domacim prostredi….a prosla jsi si uz vice skol?….videla vice ucitelek?….prece se da s nejakou rozumne domluvit…
Brmbulko, trochu mě zamrzel tvůj ironický tón. Psala jsem podle možností, nikoli že ji vidím na gymnáziu! Jen jsme nastínila, jaké varianty jsou u nás reálné.
A vzhledem k tomu, že ani školka a ani škola u nás NEJSOU ochotny udělat jakýkoli ústupek vzhledem k dceřině odlišné stravě, mnoho jiných řešení není. Nepíšu to jen tak z plezíru, jsou to mnou získané informace od nejkompetentnějších osob.
Rozhodnuta nejsem, jen jsem nastínila jeden pohled úhlu. Nehledě na to, že to musí být rozhodnutí nás tří, nikoli jen mé.
Jani, dnešní době se již na některých školách experimentálně rozjelo studium 2. stupně, ale to, jak jsem již psala výš, opravdu nemám v úmyslu.
Zatím o tom jen přemýšlím…
jeste me napada…chces ji dat na gympl…kdo bude psat hodnoceni v 5. tride?…nebude se ucastnit soutezi a olympiad??…na umisteni se hodne hledi…prijde o pobyt ve skole v prirode…myslela jsi i na tohle?…
mne zase bude zajimat jake kompetence budes plnit:)