Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Lekce asertivity
Tak vám ještě za tepla musím vylíčit lekci asertivity, kterou jsem dnes absolvovala.
Začnu trošku ze široka (jako obvykle ;-))… Nemám ráda různé nabídky po telefonu na výhodné tarify atd., většinou volajícího odbydu hned v začátku. Protože jsem už ale nějakou dobu byla nahlodaná, že by třeba něco pro mě opravdu výhodnějšího být mohlo, a protože jsem lenošná hledat všechny možné informace na stránkách operátora, tak jsem si tentokrát od slečny nechala navrhnout tarif, který by mohl odpovídat tomu, jak volám. Napoprvé jsem se odmítla k čemukoli zavázat, nejdřív jsem opravdu koukla na net a promyslela si, co se mi tam nezdá. Když volala podruhé, tak jsem si tyhle věci ujasnila. Byla jsem několikrát ujištěna, že není nutné podepisovat smlouvu na dva roky, že smlouva může být i na dobu neurčitou a dá se kdykoli vypovědět. V případě, že uzavřu smlouvu jen na zkušební dobou 2 měsíců, tak mi při ukončení dokonce zůstane i kredit, který v rámci tarifu dostanu navíc.
Kývla jsem teda na tu dvouměsíční smlouvu (která se po těch dvou měsících automaticky stane smlouvou na dobu neurčitou, pokud ji tedy neukončím).
Potud ok, až na to, že na můj dotaz, jestli v případě výpovědi smlouvy po těch 2 měsících není nějaká výpovědní lhůta, mi slečna odpověděla, že SI MYSLÍ, že není (formulace “já si myslím“ je hodně neurčitá, ale řekla jsem si, že se to dočtu ve smlouvě). Takže jsem nadiktovala všechny potřebné údaje a měla čekat, až dorazí kurýr se smlouvou.
Dnes ráno telefon – PPL a prý jestli budu dopoledne doma. Odpověděla jsem, že ano, že budu doma do 12 hodin (pak jsem musela pro Áňu do školky), načež pan řidič reagoval slovy: “však se ptám na dopoledne“ (tón si asi domyslíte). Přiznávám, že mě to trochu namíchlo, ale hodila jsem to za hlavu (ostatně měl pravdu).
Jenže bylo tři čtvrtě na dvanáct a nikde nikdo. 10 minut před dvanáctou jsem začala sebe i Majdu vypravovat. Za 5 minut 12 (jak příznačné, že?) zvonek – PPL. Chlapík vyběhl nahoru, chtěl kopii občanky. Když začal kontrolovat údaje, chtěla jsem po něm, ať mi zatím dá k pročtení ty papíry, co bude chtít podepsat. Prý to kontroluje s těmi papíry, tak mi to dát nemůže (měl to samozřejmě ve dvou kopiích).
Počkala jsem. Když dokontroloval, chtěl po mně podepsat ty papíry, já si je samozřejmě chtěla nejdřív přečíst, což se mu nelíbilo, protože spěchal. Na lejstru jsem objevila větu ve smyslu, že přijímám smlouvu na dobu 24 měsíců (přesně si to nepamatuju). Ozvala jsem se, že to bude problém, protože jsem byla dohodnutá na jiné smlouvě a smlouvu na 24 měsíců nechci. Chlapík už se začal rozčilovat, že toho má moc a ať to podepíšu, že to bude určitě v těch papírech, co jsou v balíčku. Nedala jsem se a chtěla si teda přečíst ty papíry. To zase tvrdil, že ty mi přece zůstanou doma, tak si je můžu přečíst až pak. Jenže mně nesedělo těch 24 měsíců na lejstru, co jsem měla podepsat. No, Kocourkov. Pán byl už dost naštvanej, neustále opakoval, že toho má hodně a nemá čas. Já opakovala, že ho chápu, ale že nepodepíšu něco, co jsem nečetla.
Nakonec si teda zlostně zásilku znovu “odpípal“ a nechal mě podepsat, že jsem to odmítla převzít.
Musím přiznat, že jsem se pak celkem klepala, ale zároveň jsem měla takový dobrý pocit, že jsem sebou zase jednou nenechala vorat a nenechala se vmanipulovat do podpisu něčeho, o čem jsem pořádně nic nevěděla. I když mi pak ztěžkl i oběd v žaludku, tak si říkám, že to byla docela dobrá lekce asertivity a doufám, že jsem ji ustála (zvládla jsem neječet ani nebrečet ;-)).
No, když už je to tak dlouhé, tak ještě přihodím dovětek… Nemám to za zlé tomu šoférovi, chápu, že toho má až nad hlavu. Ostatně ani on na mě neřval, i když vypadal dost rozčileně. Nechápu ale, proč se u těchto zásilek nepočítá s tím, že příjemce si bude chtít aspoň přečíst, co přesně podepisuje. Pak se dostávají do presu oba dva a celkem zbytečně. Nebo o tohle právě jde???
Petři nejsi sama.-) Taky jsem T.mobilu odmítla podepsat smlouvu na 24měs- Měli supervýhodnou nabídku se smlouvou na 2měsíce s možností prodloužení:-)) hihihi..blbost…přesně stejný scénář..akorát nějaké 2roky zpátky…PPLák chudák musel odejít s prázdnou…nejsem přece blázen. A je to opravdu sprosté jednání od tak velké firmy,že jim to vůbec stojí za to. K
Tak to bylo celkem slušné od té paní. Asi jí došlo, že přesvědčování nemá smysl a vrhla se na nějakého nového potencionálního blázna, který smlouvu bez řečí podepíše.
Mně volali taky a já jsem nejdřív řekla, že si to musím promyslet, ať zavolají druhý den. PAk jsem hned řekla, že se mi to nevyplatí, že bych si musela nechat i staré číslo a platit tarif a navíc, že s T-Mobile nemám dobré zkušenosti. Paní taky nepřemlouvala, zdvořile se rozloučila a mám pokoj.
Tuším, že slečna velmi rychle pochopila…
a to je dobře.
Já si myslím, že jsi udělala správné rozhodnutí a něco nebo někoho zdvořile odmítnout, když o to nemáš zájem, je v pořádku.
Slíbila jsem, že napíšu případné pokračování, tak tady je…
Včera kolem půl deváté ráno opět volala slečna ohledně toho supervýhodného tarifu 😉 Čekala jsem, že se bude ptát, proč jsem to nepodepsala, ale zvolila fakt dobrou taktiku 😉 Hned na začátku se mi omluvila, že zřejmě došlo k nedopatření na jejich straně, které vedlo k tomu, že jsem zaslanou smlouvu nepodepsala. Vysvětlila jsem jí, že sice nevím, na čí straně problém vznikl, ale že jsem neměla možnost si smlouvu pročíst. Chtěla mi ji teda poslat znovu s poznámkou, že mě mají nechat přečíst si, co budu podepisovat. Odmítla jsem s tím, že touto formou už smlouvu uzavírat nebudu a když budu mít o nějaký produkt zájem, zajdu si do nějakého zákaznického centra (nebo jak se to jmenuje) a tam se vyptám na detaily a všechno si v klidu přečtu.
Tím jsme se rozloučily 😉 Žádný nátlak a přesvědčování se nekonalo.
miluji kdyz se mohu chovat asertivne a lidi to vylozene vytaci…skoda ze to nefunguje i po pismenkach:))))
a ty jsi Petro šikula:)
Petro blahopřeju!!! Jen tak dál a houšť a my si ty vykutálence vychováme!!! Taky si myslím, že ten tlak byl záměrný. Nečíst a podepsat.
Ze zásady čtu veškeré smlouvy, byť by byly záměrně psané sebemenším písmem a byly nejobsáhlejší na celém světě (i když hustě psaných pět stránek mi dělá velké potíže, ale někdy stačí přečíst podstatné části). Taky si ověřuju ceny. Vycvičil mě majitel realitky, kam jsem měla nastupovat. Po úspěšném pohovoru začalo školení. Součástí byla vzorová zprostředkovatelská smlouva, která byla tak jednostranně zaměřená, že jsem neodolala a zeptala se (už si nepamatuju, co mě tam tolik překvapilo, ale bylo to pro druhou stranu velice nevýhodné). Pan majitel opáčil, že přece tu smlouvu zpracovává realitka a žádný klient si nemůže myslet, že by to zpracovala v jeho prospěch. Navíc klient má možnost si to přečíst a nesouhlasit. Dokonce může smlouvu konzultovat s právníkem!! Nenastoupila jsem.. ale od té doby se snažím smlouvy číst poctivě. Firmy je přece dělají pro sebe.
Petro, poklona! Já bych to asi nedokázala, přitom je to normální, vše si pročíst, než podepíšu, ne?
Ájíku – podobná zkušenost: včera zvonil pán z pojišťovny Medela (nebo tak nějak, hrozně se divil, že to neznám), mezi dveřmi povídal, co vše nabízejí a myslel si, že z fleku zruším svoji ZPMV a přestoupím k nim… Když jsem chtěla vizitku nebo webovky, že si to musím pročíst a zjistit, jestli doktoři, kam chodíme, mají s nimi smlouvu, povídal, že je z Moravy (jsem z Plzně) a je tu jen dva dny… tak nic. Já nechápu, že někdo na něco takového kývne, mezi dveřmi… a zvát si cizího chlapa domů, to NE.
No, když už je tu o tom řeč… nám se asi před týdnem stalo vlastně něco podobného… volali mi na telefon (pevnou), že se teď ze zákona mění podmínky pro různá pojištění a připojištění a rovnou paní domlouvala jejich pracovníka – hodinu, datum. Já vůbec netušila oč jde (klasické nabídky po telefonu hned utnu v začátku a hezky se rozloučím), ale tady jsem byla přesvědčená, že je to záležitost – dejme tomu VZP.Tak jsem kývla (já tele naivní, poslední léta drsnou realitou nedotčené 🙂 ). Až přišel manžel z práce, vyvedl mě z omylu – prý je to nový způsob “prodeje“ těchto firem. Zpáteční číslo jsem neměla, takže jsme čekali za dva dny na pána. Hezky venku před brankou 🙂
Velice slušně, ale neoblomně jsme trvali na tom, že jsme se svými smlouvami spokojení a co se týká změn, počkáme si na vyjádření těch společností, u nichž pojistky máme. Pán nám nechal vizitku (byl to finanční poradce) a musel se odporoučet. Nicméně předevčírem volala paní, jak jsme byli spokojení. Tak jsem jí už kapku asertivněji sdělila, že nevím, neb jsme pána nepozvali dál – a řekla jsem jí, proč. Ale je fakt, že přes telefon je asertivita jednodušší :))
Petři, mám podobnou zkušenost…Operátorka mě ujistila o určitých podmínkách, ale ve smlouvě pak bylo vše jinak(jednalo se jako u tebe o délku trvání smlouvy a navíc jaksi nedorazil domluvený telefon….). Takže jsme reklamovala a byla jako ty asertivní-během reklamace jsem mluvila se 3 různými operátory, každý mi řekl něco jiného….. Nakonec jsem si “svou“ původní smlouvu vyhádala, ale stálo mě to nervíky a tralo to…. Šlo stejně jako u tebe o T-mobile. Tak ť to vše dobře dopadne, jsem zvědavá na další zprávy….
No, T-mobile je kapitola sama o sobě.
Opakovaně mi volají na mobil (ne jejich) a nabízejí se.
A já jim opakovaně říkám, že nemám zájem. Čekám, že už je to přestane bavit.