Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Zápis do školy
Ke konci ledna jsme podstoupily se synem povinný zápis do školy.Jelikož vím, že syn je hodně šikovný, brala jsem zápis doslova jako rutinu.Jaké bylo mé překvapení, když mi po pár čárách, co nakreslil, řekla učitelka, zda budeme žádat o odklad.Řekla jsem ne, že je syn šikovný, tak proč ho nedat do školy( je narozen začátkem května 2009 ).U tabule splnil vše na jedničku místo do deseti počítal do dvaceti a učitelka ho musela zastavit, že to stačí.Pak z nich vylezlo, že je sice chytrý a šikovný, ale grafomotoricky slabý, řeč nic moc a že bychom mu měli dát odklad.A nechat ho vyšetřit psycholožkou, zda je zralý na školní docházku ( zápis trval cca 15 minut ).Ze zápisu jsme byli hodně rozladěný. Smířila jsem se s tím, že syn do školy nejspíš nepůjde a pro jistotu mu dáme odklad s tím, že by nestíhal ve škole s ostatními dětmi psát.Dnes jsem mluvila s jeho paní učitelkou ve škole a ptala se ohledně vyšetření psycholožkou, v jakém termínu bude probíhat.Že díky slabé grafomotorice chtějí, abychom synovi dali rok odklad.Učitelka na mě doslova vytřeštila oči a řekla mi, že z její třídy je to nejchytřejší dítě, že je nesmírně šikovný, dokáže si prosadit své názory a že jeho myšlenkové pochody jsou oproti jiným úplně někde jinde a to i oproti dětem ve vedlejší třídě.Že je neustále překvapuje a takové dítě do školy patří.A další rok ve školce by na něho měl naopak negativní vliv.Naopak řekla, že dítě zřetelně mluví a ohledně grafomotoriky kroutila hlavou.Co si o tom myslíte? Mám dělat závěry ze zápisu, který trval 15 minut, když mi učitelka, která ho má denně 8 hodin, řekne to, co si myslíme i my.Byl někdo ve stejné situaci a jak jste to řešily? Upřímně nechápu, co by po 5-letém dítěti všechno chtěli, do začátku školy je 8 měsíců a děti se vyvíjí neuvěřitelnou rychlostí….Díky za rady.
Všem moc děkuji za názor a za podporu.každopádně ještě nás v dubnu čeká vyšetření psycholožky, tak uvidíme.Ručičky cvičit budeme a budeme se zaměřovat doma na psaní a kreslení.Jinak bydlím v malém městě, k zápisu šlo 60 dětí a budou otvírat 2 třídy po 25 dětech.Pro deset dětí potřebují odklad a sami mi řekly, že už některým dubnovým říkají, aby si dali odklad.( natož když mi jsme květnový ).Spíš tlačí, aby jich ve třídě bylo méně než 25, že je to silný ročník.Ten odklad je dnes mor.A během 10 – 15 minut, ta učitelka o tom dítěti příliš nezjistí…
(Citováno od milisek81 z 4.2.2015 19:29)
Milisku, oni nemůžou striktně dát, že budou třídy po 25 dětech… Tím se vůbec nedejte rozhodit, prostě když budou děti, tak bude holt ve třídě 28 dětí… A tomu nevěřím, že by ze 60 dětí nebylo min. 5 odkladů, které budou na místě (ne takové chtěné institucí). Čili na víc než těch 27 nebo 28 dětí by se to nevyšplhalo.
A jinak – třídu půlí 31. dítě – čili 30 je jedna třída, 31 už je nárok na A-B – 15 a 16 dětí.
Jinak já nevím – u vás fakt zápis trvá 15 minut? U nás teda dýl. Jsou věci, které člověka trknou hned při druhé větě (ta první je Jmenuju se…) – nesoustředěnost, roztěkanost, plachost, potom u papíru hned držení tužky, právě ta grafomotorika, úroveň kresby, smysl pro detail, my máme zápis postavený tak, že i vidíme, jak se chová ve společnosti jiných dětí (a nutně to nemusí být kamarádi)… Prostě podtrženo sečteno – letos jsem u zápisu měla asi dvě děti, které správně držely tužku – zbytek hotová tragédie (čili doporučení rodičům, co mají dělat a procvičovat) a jednu dívenku, která jestli nastoupí, tak to bude totální, ale opravdu totální havárka. Ale je to na rodičích – když ji dají do školy, holt se bude bojovat.
No a vy zatím procvičujte nenápadne a nenásilně uvolnění ruky (ale nepište! jen opravdu různá cvičení, případně obrázky na obtahování – dá se na webu najít hodně, když si zadáš grafomotorika) a uvidíte, co vám řeknou v PPP, oni to zas vidí jinýma očima. A kdyžtak dej potom vědět, jsem zvědavá 😉
Tak hlavne,aby se vse vyresilo,ke spokojenosti synka,to je nejdulezitejsi 😉
(Citováno od meggi41 z 4.2.2015 19:36)
To zcela určitě, rozhodnu se podle toho, co bude nejlepší pro něj.
Tak hlavne,aby se vse vyresilo,ke spokojenosti synka,to je nejdulezitejsi 😉
Všem moc děkuji za názor a za podporu.každopádně ještě nás v dubnu čeká vyšetření psycholožky, tak uvidíme.Ručičky cvičit budeme a budeme se zaměřovat doma na psaní a kreslení.Jinak bydlím v malém městě, k zápisu šlo 60 dětí a budou otvírat 2 třídy po 25 dětech.Pro deset dětí potřebují odklad a sami mi řekly, že už některým dubnovým říkají, aby si dali odklad.( natož když mi jsme květnový ).Spíš tlačí, aby jich ve třídě bylo méně než 25, že je to silný ročník.Ten odklad je dnes mor.A během 10 – 15 minut, ta učitelka o tom dítěti příliš nezjistí…
Já z osobní zkušenosti vím, že učitelky z MŠ mnohdy nevědí, co říkají, nebo jak to napsat. U Dominika mi taky říkali, že školu, na kterou ho hlásím nezvládne (jo a můžete tvrdit, že všechny školy/třídy jsou pro prvňáky stejné – asi jak kde), že je moc náročná atd. Pravda to je, je to ostatně vidět i na výsledcích školy (100% žáků odchází studovat po ZŠ na gymply, pár na SŠ, mají nějaké ty certifikáty na jazyky atd). Tak jsem ho na doporučení učitelek MŠ chtěla dát na zcela obyčejnou školu, kde se učení vleče, protože je tam například hodně dětí postižených a musí se na ně v učení čekat atd. Nakonec jsem to nevydržela a šla do PPP, kde mi ta psycholožka řekla, ať ho nepodceňuju. Doslova – Vždycky může přejít na horší školu, ale dostat se na tuhle lepší už mít šanci třeba nebude. Tak jsem ho dala na tuhle náročnější. Výsledek – zvládá, patří mezi nejlepší ve třídě. Samozřejmě ho to něco stojí, ostatně jako ostatní děti ve třídě – musí se učit hodně i doma. Takže moje zkušenost je, že i učitelky MŠ dokážou podcenit – tím samozřejmě neříkám, že všechny jsou stejné, já mám takovou zkušenost a asi bych tedy doporučila tu PPP, jako další názor. A pak se rozhodnout.Jinak k názoru, co tu padnul – já se také dommnívám, že určitá forma ulehčení, nebo jak to říct, může být u učitelů na ZŠ. Třeba právě tahle škola, kam chodí Domča to v podstatě dělá podobně – když při zápisu vidí, že dítě nespadá do té jejich kategorie, tak doporučí odklad s tím, že se dítě za rok víc naučí a bude ještě šikovnější. Potřebují ve škole ty šikovné, učitelka se nemůže zdržovat pomalejšími, nebo těmi, které třeba mají nějaký “problém“, co já vím. Navíc, u zápisu tady v této škole padají názory učitelek, že tahle škola pro toto dítě třeba není a že by bylo vhodnější použovat o jiné ( a opět lze namítnout – prvňáci se přece učí stejně ve všech školách?). Nebo právě doporučí aspoň ten odklad. Když tohle není zlehčení, aby měli pak ve třídě šikovnější děti, tak co to je? Navíc doplním, že na jiné ZŠ takové dítě odklad nedoporučí, naopak řeknou, že je v pohodě a může nastoupit…
(Citováno od Ivča a Domča z 4.2.2015 10:53)Ivčo, já bych ale raděj v debatě zůstala na úrovni běžných ZŠ. Ty rovnou píšeš, že vaše škola není běžná, že je výběrová, náročnější – tak v tomto případě už by se to místo “zápis“ totiž dalo nazvat spíš “přijímací řízení“… Víš, jak to myslím? U takové školy už je slovo zápis jen “zástěrka“ pro to, jak si vybírají děti. Ano, v tomto případě je to ulehčení a je teda na místě, aby u zápisu na rovinu řekli, že do běžné školy toto dítě ano, ale do výběrové ne. Dobře si pamatuju, že jsem si před rokem ťukala na čelo, že chtějí po Domčovi,aby na začátku první třídy psal – mně to fakt příjde ulítlé, ale v konceptu školy je to asi prostě standard a podle toho už u zápisu děti vybírají – a v Pze si to holt můžou dovolit.
Ale u běžné školy o nějakém ulehčování nemůže být řeč – jak píše MankaŠ, často bojují o žáka, aby vůbec třeba otevřeli dvě paralelky a neměli v jedné třídě 30 prvňáků.
Ve velkých městech to opravdu je o něčem jiném než na maloměstech a vesnicích. Na těch se opravdu nelosuje, kdo bude přijatý a poptávka rozhodně nepřevyšuje nabídku míst.
(Citováno od Pavlinkav z 4.2.2015 11:06)
Pavlinkav, tahle škola je prezentována jako obyčejná, jako výběrová prý být ani nemůže, protože je zároveň spádová – nevím kde, ale někde jsem to četla. Takže ofiko výběrová nyní není, ale vždycky vlastně neofiko byla :-)(funguje dost dlouho, pamatuju si i za svého dětsví, byť jsem do ní nechodila). Nicméně, ano, ty praktiky takové jsou. A samozřejmě souhlasím – tady si skutečně můžou vybírat, ale asi to musí dělat nenápadně, ne tak okatě:-)
Každopádně s tvým názorem zde souhlasím, ale chtěla jsem jen uvést, že na učitelky z MŠ bych nespoléhala na sto procent. Prostě můj názor je, zkusit ještě tu PPP – v případě tedy dotazu této diskuze.
Já z osobní zkušenosti vím, že učitelky z MŠ mnohdy nevědí, co říkají, nebo jak to napsat. U Dominika mi taky říkali, že školu, na kterou ho hlásím nezvládne (jo a můžete tvrdit, že všechny školy/třídy jsou pro prvňáky stejné – asi jak kde), že je moc náročná atd. Pravda to je, je to ostatně vidět i na výsledcích školy (100% žáků odchází studovat po ZŠ na gymply, pár na SŠ, mají nějaké ty certifikáty na jazyky atd). Tak jsem ho na doporučení učitelek MŠ chtěla dát na zcela obyčejnou školu, kde se učení vleče, protože je tam například hodně dětí postižených a musí se na ně v učení čekat atd. Nakonec jsem to nevydržela a šla do PPP, kde mi ta psycholožka řekla, ať ho nepodceňuju. Doslova – Vždycky může přejít na horší školu, ale dostat se na tuhle lepší už mít šanci třeba nebude. Tak jsem ho dala na tuhle náročnější. Výsledek – zvládá, patří mezi nejlepší ve třídě. Samozřejmě ho to něco stojí, ostatně jako ostatní děti ve třídě – musí se učit hodně i doma. Takže moje zkušenost je, že i učitelky MŠ dokážou podcenit – tím samozřejmě neříkám, že všechny jsou stejné, já mám takovou zkušenost a asi bych tedy doporučila tu PPP, jako další názor. A pak se rozhodnout.Jinak k názoru, co tu padnul – já se také dommnívám, že určitá forma ulehčení, nebo jak to říct, může být u učitelů na ZŠ. Třeba právě tahle škola, kam chodí Domča to v podstatě dělá podobně – když při zápisu vidí, že dítě nespadá do té jejich kategorie, tak doporučí odklad s tím, že se dítě za rok víc naučí a bude ještě šikovnější. Potřebují ve škole ty šikovné, učitelka se nemůže zdržovat pomalejšími, nebo těmi, které třeba mají nějaký “problém“, co já vím. Navíc, u zápisu tady v této škole padají názory učitelek, že tahle škola pro toto dítě třeba není a že by bylo vhodnější použovat o jiné ( a opět lze namítnout – prvňáci se přece učí stejně ve všech školách?). Nebo právě doporučí aspoň ten odklad. Když tohle není zlehčení, aby měli pak ve třídě šikovnější děti, tak co to je? Navíc doplním, že na jiné ZŠ takové dítě odklad nedoporučí, naopak řeknou, že je v pohodě a může nastoupit…
(Citováno od Ivča a Domča z 4.2.2015 10:53)
Ivčo, já bych ale raděj v debatě zůstala na úrovni běžných ZŠ. Ty rovnou píšeš, že vaše škola není běžná, že je výběrová, náročnější – tak v tomto případě už by se to místo “zápis“ totiž dalo nazvat spíš “přijímací řízení“… Víš, jak to myslím? U takové školy už je slovo zápis jen “zástěrka“ pro to, jak si vybírají děti. Ano, v tomto případě je to ulehčení a je teda na místě, aby u zápisu na rovinu řekli, že do běžné školy toto dítě ano, ale do výběrové ne. Dobře si pamatuju, že jsem si před rokem ťukala na čelo, že chtějí po Domčovi,aby na začátku první třídy psal – mně to fakt příjde ulítlé, ale v konceptu školy je to asi prostě standard a podle toho už u zápisu děti vybírají – a v Pze si to holt můžou dovolit.
Ale u běžné školy o nějakém ulehčování nemůže být řeč – jak píše MankaŠ, často bojují o žáka, aby vůbec třeba otevřeli dvě paralelky a neměli v jedné třídě 30 prvňáků.
Ve velkých městech to opravdu je o něčem jiném než na maloměstech a vesnicích. Na těch se opravdu nelosuje, kdo bude přijatý a poptávka rozhodně nepřevyšuje nabídku míst.
Já z osobní zkušenosti vím, že učitelky z MŠ mnohdy nevědí, co říkají, nebo jak to napsat. U Dominika mi taky říkali, že školu, na kterou ho hlásím nezvládne (jo a můžete tvrdit, že všechny školy/třídy jsou pro prvňáky stejné – asi jak kde), že je moc náročná atd. Pravda to je, je to ostatně vidět i na výsledcích školy (100% žáků odchází studovat po ZŠ na gymply, pár na SŠ, mají nějaké ty certifikáty na jazyky atd). Tak jsem ho na doporučení učitelek MŠ chtěla dát na zcela obyčejnou školu, kde se učení vleče, protože je tam například hodně dětí postižených a musí se na ně v učení čekat atd. Nakonec jsem to nevydržela a šla do PPP, kde mi ta psycholožka řekla, ať ho nepodceňuju. Doslova – Vždycky může přejít na horší školu, ale dostat se na tuhle lepší už mít šanci třeba nebude. Tak jsem ho dala na tuhle náročnější. Výsledek – zvládá, patří mezi nejlepší ve třídě. Samozřejmě ho to něco stojí, ostatně jako ostatní děti ve třídě – musí se učit hodně i doma. Takže moje zkušenost je, že i učitelky MŠ dokážou podcenit – tím samozřejmě neříkám, že všechny jsou stejné, já mám takovou zkušenost a asi bych tedy doporučila tu PPP, jako další názor. A pak se rozhodnout.
Jinak k názoru, co tu padnul – já se také dommnívám, že určitá forma ulehčení, nebo jak to říct, může být u učitelů na ZŠ. Třeba právě tahle škola, kam chodí Domča to v podstatě dělá podobně – když při zápisu vidí, že dítě nespadá do té jejich kategorie, tak doporučí odklad s tím, že se dítě za rok víc naučí a bude ještě šikovnější. Potřebují ve škole ty šikovné, učitelka se nemůže zdržovat pomalejšími, nebo těmi, které třeba mají nějaký “problém“, co já vím. Navíc, u zápisu tady v této škole padají názory učitelek, že tahle škola pro toto dítě třeba není a že by bylo vhodnější použovat o jiné ( a opět lze namítnout – prvňáci se přece učí stejně ve všech školách?). Nebo právě doporučí aspoň ten odklad. Když tohle není zlehčení, aby měli pak ve třídě šikovnější děti, tak co to je? Navíc doplním, že na jiné ZŠ takové dítě odklad nedoporučí, naopak řeknou, že je v pohodě a může nastoupit…
Meggi ty jsi s tím souhlasila a psala o úče ty…já nejsem v podobném, já se nerozhoduju… naše malá, která se do školy moc těší od září nastupuje 🙂
(Citováno od MANKAš z 4.2.2015 10:31)
MankoŠ, dobře děláte, to bys viděla některé pomalíky při převlékání do tělocviku 😉
Jsi přesně ten příklad, že učitelky můžou doporučovat… ale vše je na rodičích.
Meggi ty jsi s tím souhlasila a psala o úče ty…já nejsem v podobném, já se nerozhoduju… naše malá, která se do školy moc těší od září nastupuje 🙂
no a vidis,nakonec jsi i ty v podobnem,co pise tazatelka…
jen jsem reagovala..jako vy ..