Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
rozhodování ohledně zápisu do ZŠ
Ahoj, dokážete mi poradit? Momentálně řeším problém ohledně zápisu. Pořád se mi to honí hlavou, tak bych ráda znala váš názor, pohled. Můj syn je šikovný, vědomostí má plno, baví ho jakékoli výtvarné i kreativní činnosti, kde je i školkou chválen. Nedávno ve školce dělali Jiráskův test školní zralosti a v něm obstál skvěle, postavu kreslí prý bezvadnou a ještě dělali jakýsi vědomostní test, kde měl z 20 otázek 2 špatně. V tom je jednoznačně zralý (podle slov školky). Ale druhou stranou mince je: problém se soustředěním (pouze ve věcech, které ho nebaví), pořád by si hrál určitě radši než něco dělal, doma často nevnímá, bojí se prohrát a nových věcí, stydlivý, nízká sebedůvěra, neprůbojnost…Do toho si našel kamarády, kteří půjdou o rok déle (1 možná o dva) a do školy nechce. Ve školce mi řekli, že by byli pro odklad, ale já si nejsem jistá, když už má vědomostně téměř všechno zmáklý, aby ten rok nezakrněl. Na druhou stranu mu zase nechci ublížit, protože z jeho školky bude druhý nejmladší a ti jeho vrstevníci jsou dost suverénní nebo odkladoví. Dá se spolehnout na zápis? Na poradnu? Jak jste to měli vy?
jéé Marýsku ahooj, že mě to nenapadlo, Mareček stejně s Milánkem a dvojčátka s Míšou:)tak mi pak písni, jak jste dopadli, myslím, že ty testy zralosti by měli dělat všechny školky, tak ti řeknou…
Ivčo, díky za názor, jako bych četla o mém synovi:) koukám, žes na tom byla podobně. My ty logo důvody máme už téměř vyřešené (R už naskočilo, problém jen v některé skupině slov a Ř nás ještě čeká, včera jsme začali a občas se zadařilo), ale logopedie pro nás znamená půl roční boj:( Dětí se také straní, teda těch v jeho věku. U nás právě zas ty děti dávaj k sobě, už minimálně tři roky, takže kdybych ho dala do 2.třídy, tam by zas nikoho neznal.Nepamatuješ si, do kdy muselo být rozhodnutí?
Jo a s kličkou: jeden příklad za všechny. včera mi říkaly paní uč., ať potrénujem vázání kličky. Já argumentovala, že ho umí od prázdnin. On si prostě nevěří, tak neustále říká p.uč., že to neumí. Doma zvládá:(
Dančo, číst před nástupem do ZŠ, jak jsi to dokázala?
Náš o tohle neprojevuje zájem, ale matika ho hodně bere a píše prý krásně.
Jani řeším podobný problém…Marek je i slabší v grafomotorice…kreslit začal teprve nedávno…úchop má správný…jinak ostatní věci myslím OK, teda podle toho, co doma děláme…někdy mě až překvapí…u nás je zápis 4.2. zrovna zítra se jdu zeptat do školky na detaily a jejich názor…my určitě půjdeme do poradny…někdy v březnu…
taky je hodně hravý, má problémy se soustředěním…a narozený je konec května…
Ivčo, to je hezky napsáno.
Syn uměl před nástupem do školy plynule číst, V matice je nejlepší ve třídě. A psaní – škrabopis dodnes.
Samostatný byl vždycky, dobře se orientuje, hodně cestujeme, takže má trénink, ale hlavně to má v povaze. Já jsem o odkladu vůbec nepřemýšlela, i když mi občas naznačovali, že červencoví kluci mívají odklad skoro automaticky. Jsem ráda, že jsem se rozhodla podle sebe a nenechala se ovlivnit.
Na druhou stranu – kdybych měla pochybnosti a obavy, určitě bych neriskovala. Když je to na hraně a dítě sice zvládá, ale se stresem, může to být hodně velký problém a nestojí to za to.
Domča odklad měl (je narozený v květnu). Měl ho ale hlavně s logo důvodů. Nicméně, chodili jsme do PPP, tam jsme měli štěstí na úžasnou psycholožku. Ta sice říkala, že by to zvládnul i s těmi logo problémy, nicméně sama říkala, že u kluků je odklad takovým plusem (s holčičkama je to prý už blbější). Pokud bych shrnula, tak Domča uměl ještě před žádostí o odklad vše, co by měl jako předškolák umět, v tom problém skutečně nebyl. Měl ty logo problémy + byl spíš takový, že se stranil dětí, vyhovovala mu spíš samota apod. Moc se nezapojoval. Odkladu jsem se nebránila. Dle mě je to poznat, nyní co chodí do školy, je úplně jiný a myslím, že mu ten rok navíc prospěl, rozhodně neuškodil.
Ve škole, kam šel to mají tak, že nezohledňují fakt, zda se děti znají apod. Naopak, snaží se nedávat do stejných tříd děti ze školek stejných oddělení (i když to ne vždy vyjde), mají zájem, aby se děti seznamovaly s novými a netvořily se partičky od začátku apod. Koho bude mít Domča ve škole za učitelku, jsme se dozvěděli posledního srpna na vývěsce na škole.
Ve třídě, kam Domča chodí je snad víc jak polovina dětí s odkladem. Na těch dětech je to vidět – jsou takové samostatné, bez problémů vyřeší nějaké situace, zapojují se, pomáhají učitelkám s různámi věcmi, jsou šikovnější, nemají problém najít v budově školy co se jim řekne bez doprovodu, nefňukají (viděla jsem například při začátku roku a doprovázení do šaten, kdy ty mladší problém měli), učení zvládají rychleji (oproti těm dětem, které odklad neměli, těm to prostě trvá déle, co jsem měla možnost vidět, slyšet…).
Jinak co se týká zápisu, u nás při zápisu musely děti napsat tiskace své jméno, čísla do deseti doplňovaly do nějakého papíru s obrázky či co, měly tam tuším nějaké obrazce s tečkama, ty počítaly, kolik jich tam je,barvy, tvary, něco malovaly, posuzovalo se držení tužky, musely umět zavázat tkaničku, povídat v celých větách, vyprávět atd. Všechno už nevím:-)Ve školce se ale učily děti napsat své jméno tiskace, číslice i počítat do deseti (klidně s pomocí prstů), ostatně, to počítání “zkoušela“ i psycholožka v poradně.
Danniello,
u nás ve školce se neučili vůbec nic, natož pak písmenka. To, co dcera uměla, bylo díky babičce. Mě ani nenapadlo, že by měla poznat trojúhelník, atd., babičku naštěstí ano.
Jani,
vy máte všechno takové půl na půl – aspoň kdyby se narodil v srpnu 😀
My se učitelku dozvěděli až koncem května a stejně jsem jí neznala, tak to bylo jedno.
Ale jak to tak čtu, tak asi pokud bych byla na Tvém místě,
počkala bych na tu poradnu. Ale já osobně si myslím, že už jsi rozhodnutá pro odklad, ale ještě o tom nevíš 🙂
Moc držím palce!
marinádo, těsně před květnem. A právě ty děti, co jdou s ním, tak nejstarší je začátkem listopadu (dva kluci dubnoví odkladoví, jeden září a 1 listopad), pak holky a nejmladší dvě květnové holky, které mu vyloženě nesedí (posmívají se, vytahují se). Jednou jsem se byla kouknout na hodině předškoláků a on tam prostě nezapadá. Zaměřila jsem se na reakci na neúspěch a on z toho byl nejvíc přepadlí, ty holky, když měly něco špatně, tak se smály. Tak nevím, nechtěla bych, aby mu to ještě podkopalo sebevědomí, asi nezbyde nic, než zjistit podrobnosti kdo je bude učit a něco o těch dětech, ale řekne mi to někdo?
Holky, já fakt koukám, u vás se učí ve školce písmena?
Jani, na učitelky nedej, určitě mají srovnání hodně dětí, ale zase je znají hlavně ze školky a jinde se dítě projevuje zase jinak.
Přeju vám, ať se rozhodnete správně.
Jinak – my jsme všichni – já, manžel i syn – narození v létě a ani jeden z nás neměl odklad.
I když syn je dost akční, škola ho od začátku bavila. Problém vidím spíš v tom, že v druhé třídě sloučili 30 dětí do jedné třídy a on potřebuje víc pracovat a víc se projevovat, takže ho nebaví, když na něj dojde řada jednou za den.
Pokud budou zkoušet vědomosti, tak to je k ničemu. To vím, že umí a i kdyby nic neřekl, vím, že to umí.
(Citováno od jana231 z 13.1.2015 11:45)
Jani, to je podle mě ta známka školní zralosti – ani ne, že něco ví, ale že to řekne paní učitelce. (Toho jsem se taky bála, že nebude dcera odpovídat).
Taky jsem se bála toho, že se někde ztratí ve škole, až půjde na záchod. Nebo že se jí bude chtít na záchod a netroufne si na něj jít.
My měli ten půl rok k dobru, ale kdyby ne, uvažuju stejně jako Ty. A kdy je Tvůj syn narozený? Ne že by to bylo až tak důležité, ale taky asi kdyby byl třeba od května – srpna a nebyla bych si jistá, tak by mu odklad vyběhala.
A jinak neboj – kdyby Vaše učitelky znaly kdysi mojí dceru, tak Ti budou tvrdit, že Tvůj syn je naprosto běžné dítě bez známek stydlivosti 😀
Aleno a můžu se zeptat, v čem konkrétně byl u vás problém?Proč jste uvažovali o odkladu?
Právě ta učitelka, tam nikdo neví. učí tam ve 2.třídě jedna prý hodná pí uč to ale neznamená, že synovi sedne) škola má totiž nejednotný systém, takže nikdo neví, jestli bude mít další rok třeťáky nebo prvňáky.
Jinak podepsání u nás není problém, syn to zvládl i příjmením, ale řekli mu ve školce, že stačí jméno, tak už víc nechce. A úchop má OK. Když pominu ty kamarády. Pokud budou zkoušet vědomosti, tak to je k ničemu. To vím, že umí a i kdyby nic neřekl, vím, že to umí. Já vím, že je roztěkaný, tvrdohlavý, ale vždycky jsem to brala, že takové je každé dítě. Ve školce tvrdí opak. Že je stydlivý víc než ostatní a absolutně si nevěří, to víím.