Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Na co hrají vaše děti?
Naše holky se nedávno obě rozhodly, že budou hrát na klavír 🙂 Už s tím přišly párkrát dřív, ale vždycky to nějak vyšumělo. Teď to vypadá, že to myslí vážně. U Aničky si dovedu celkem představit, že ji to bude bavit a bude i poctivě cvičit (v rámci prepubertálních možností).
Sama podobnou zkušenost nemám. Manžel odchodil na ZUŠ dva cykly z donucení a s nechutí. tak by mě zajímalo, jak to s hrou na hudební nástroje funguje u vás?
Na co hrají vaše děti a jak je to se cvičením? Musíte je do toho nutit nebo doma hrají opravdu i jen tak pro radost? Rozhodly se pro hru na nástroj samy nebo je to u vás součást “povinné výbavy do života“?
Aleno a Jančo, omlouvám se, nějak jsem si vás zaměnila, přečetla jsem vše a pak mi ujelo, kdo přesně co psal. 🙂
Takže ta poznámka patřila Aleně.
Aleno, někdy mě až zaráží, že takoví učitelé mají práci.
Petro, přesný název je Perfect Piano, tohle bylo z vyzkoušených asi nejlepší. Je tam i metronom a výuka písniček, ale jen klasických anglických a Kaťuša 😀 Už jsme se bavili se sousedem, kterej vytváří aplikace, že nám chybí piano s výukou českých lidových písniček, tak možná se něco takovýho brzy objeví
Naše starší (prvňačka) má v rámci družiny možnost 1x týdně učit se na flétnu. Chěla chodit a tak jsme koupili flétničku. Za školní rok vytáhla flétnu doma parkrát, ale je znát, že si noty pamatuje. Uvidíme, zda se tomu bude chtít věnovat víc, nebo jen takhle nenásilně.
Tak u nás starší hraje na housle přihlásili jsme ji v pololetí v první třídě, jde jí to docela dobře, ale teďka se začíná bránit zkoušení…jde vidět, že je konec roku a už toho má všeho dost…Mladší by chtěla právě klavír, jenže bylo nám řečeno, že je lepší, když dítě umí číst ze školy, jde to pak prý všechno rychleji, takže ji dáme zároveň jak půjde příští rok do školy…
Housle u nás stojí 1350,- pololetí, je v tom i půjčovné za housle, takže asi dobrá cena, flétnu jsme platili třeba od pěti let a ta byla 500,- na rok…
Přidám se z otázkou-kolik u vás je školné v hudebce?U nás je to 3300 kč za rok,přípravka ve školce je za 900 kč.Půjčení nástroje stojí 480 kč za rok,klavír se půjčuje za 2400 kč za rok.Přetlak žáků u hudebního oboru tady rozhodně není,teď jsem se dívala a letos se přihlásilo 14 dětí na hudební obor a všechny vzali.Přetlak je jen u tanečního oboru a trochu i u výtvarného.
Mě osobně tady vadí dost arogantní chování s tím že dítě podle nich nehraje pro radost ze hry,ale protože musí tak jak oni chtějí a nauka už je úplná katastrofa jak jsem psala níže.Když dítě přechází z flétničky na další dechový nástroj tak mu neporadí jaký by byl pro jeho pusu ten nejlepší,ale pošlou ho na ten který zrovna potřebují v dechovém souboru.No a pokud jim řeknete že dítě chce skončit,to si teprve vyslechnete řeči-i teď mi bylo řečeno že si to mám důkladně rozmyslet že neví jestli ho vezmou zpátky až zase bude chtít chodit -přitom volných míst mají spoustu.Místo aby řekli tak jo,dejte mu v první třídě teda pauzu když to tak chcete a za rok ho rádi uvítáme tak vyhrožují-no aspoň vím že pokud sám nepříjde s tím že tam chce chodit, tak sama od sebe už ho tam nedám.Při odhlašování dcery jsem si vyslechla ještě horší věci 🙁
Pavluschko, kolik je synovi roků?
Řešit v září, jestli bude na něco hrát, je pozdě. Pokud ho chceš dát do ZUŠ, tak příjmačky probíhají teď (třeba u nás už byly…) a v září už ti ho nikam nepřijmou (teda pokud nebojují o každého žáka – u nás to tak není, u nás je tvrdý výběr).
Pokud mu bude šest, tak už má cenu o tom uvažovat, pokud je menší, tak vydržte. Většinou nemáme doma Mozarty, aby mělo cenu začínat ve čtyřech letech… co znám i z okolí, tak malé děti neměly tu vůli a motivaci s nástrojem. Prvotní nadšení opadne, často na to děti nemají ani fyzicky, ani psychicky. V tak nízkém věku začínají opravdu jen budoucí virtuózové.
Já osobně jsem nechtěla nástroj ani od první třídy, aby toho naráz neměla moc, ale p. uč. mě nakonec zlomila, že je moc šikovná a že dělám chybu, že už mohla hrát a kdesi cosi, takže jsem podlehla nátlaku 😉 a začla malá chodit od pololetí.
Petro, u klavíru je nevýhoda, že jsou to dost vysoké pořizovací náklady, pokud klavír teda doma nemáte… Nebo musíte mít někoho, ke komu budete chodit cvičit.
Jenže abych pravdu řekla, to si nedovedu technicky představit, protože my cvičíme, pokud k tomu malá zrovna sedne nebo pokud mám já čas. Málokdy jí řeknu – běž si odehrát sama. Opravdu jí ten čas věnuju a jdeme spolu ruku za rukou, takt po taktu, říkám jí, kde má změnit dynamiku, co má zahrát jinak apod. Je fakt, že díky tomu postupuje dost rychle, spoustu cvičení i přeskakuje a jde rovnou dál. Taky tomu samozřejmě nahrává, že na klavír umím hrát a s p.uč. se vidím každý týden a vím, jak to ona chce. Případně mi řekne – tohle pohlídej, ať je tam to a to… Asi je to užší spolupráce než se základkou ;-), protože přesně vím, co se od ní (nás) očekává. Už jsme vlastně hrály i tři skladby čtyřručně. Já part učitele, malá žáka a jednu dokonce opačně – malá part učitele a já žáka 😀
Jančo, to koukám, u nás to byla v první třídě přípravka a nauka je od druhé, počítá se s tím, že prvňáci budou pracovat jinak, když číst a psát se teprve učí. A navíc toho k učení mají dost, takže zahlcovat je ještě od začátku nějakou složitější teorií v hudebce, to mi přijde ujetý.
Syn do nauky chodí v pohodě, není tam nějaké extra nadšení, ale ví, že tu teorii potřebuje a probíhá to tak nějak normálně.
A učitel v kytaře je skvělý, takový kliďas, tam chodí hodně rád.
Někdy se mu nechce cvičit, ale je to spíš lenost trénovat nové věci. Hodně ho baví hrát to, co už umí, hraje kamarádům, někdy mi hraje k vaření apod. A to je prostě super.
Pavli, taky blahopřeju. 🙂 U nás byly taky zkoušky a moc ho chválili, takže samozřejmě velká radost.
Náš starší kluk (8,5) hraje prvním rokem na ZUŠ na housle. A po počátečních obavách jsme zatím velmi mile překvapeni. Housle si usmyslel sám, zkouškami prošel a v září začal. Ačkoli já i manžel nehrajeme na žádný nástroj. Manžel jen chodil v dětství krátce do ZUŠ na flétnu. Baví ho to, chodí tam rád, paní učitelka ho chválí, první vystoupení zvládl výborně bez chybičky, doma cvičí denně sám bez nějakého nucení, jsem třeba na zahradě a slyším, jak hraje. Zahraje po tak krátké době hodně kousků, skládá si své skladbičky, zkouší nové věci, hned si všecko pamatuje a hraje zpaměti. A hlavně dá se to poslouchat 🙂 Vedle houslí se věnuje sportu, takže je to takové vyvážení a evidentně mu to prospívá. Malý má 3,5 roku, takže času dost. Vůbec tak ještě neuvažujeme.
Syn hraje ve školce 2. rok na flétnu. První rok to byla spíše rytmika a dýchání, teď už hrají podle “not“ (hlavy = noty jednotlivě pojmenované – Veselé pískání). Baví ho to, ale moc cvičit nemusí. Jinak poslední dobou zjistil, že písničky, které hraje na flétnu zahraje i na klávesy a xylofon (podle sluchu). Takže ho to začalo bavit. A chce hrát na další hudební nástroje. A já budu v září řešit, jestli není moc brzy ho dávat do ZUŠ na kytaru, nebo klavír… Co myslíte?
Okamžitě mě napadlo, že hrají na nervy 🙂 Malá touží po klavíru, dostala od Ježíška ten dětský, ale postupem času zjišťuji, že není typ, který bych donutila cvičit, aspoň trochu, když už bych platila ZUŠ. Takže zatím odkládáme hudební školu, ve 4,5 není kam spěchat,hraje si doma pro sebe na klavírek nebo píská na flétničku, zatím ta trpělivost tam chybí. U ns momentálně vítězí cvičení pohybové, kde se může maximálně vyřádit a trošku vybít energii.