Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Můžou paní učitelky ve škole opravovat děti ve výslovnosti?
Se synem chodím na logopedii, ne kvůli písmenků, ale protože dává u sykavek jazyk mezi zuby. Včera jsem se bavila s kamarádkou, která má taky syna v první třídě a překvapilo mě, že je paní učitelka upozorňuje, opravuje a učí, správnou výslovnost.
Mě totiž bylo v naší škole řečeno, že to dělat nesmějí, protože to je práce logoeda a oni tohle vzdělání nemají, tudiž děti opravovat nesmí. Nehledě na to, že na to nemají čas, protože by pak nedělali nic jiného.
Jak je to u vás? Můžou paní učitělky pomáhat dětem se špatnou výslovnosti, upozornit je na to nebo opravit?
Jednou jsem se ve školce zeptala učitelky na názor s výslovností R u dcery. Paní učitelka mi řekla, že každé dítě se naučí správně mluvit. Jako je neučíme chodit a každé se to jednou naučí, tak bysme neměli zasahovat ani do vývoje řeči. Pokud není dítě hluché či nemá problém se sluchem, pak se vše časem naučí samo.
U nás se výslovnost zlepšila a tak jsem malou na logopedi nakonec neobjednávala. Ale jinak bych na názor učitelky nedala a pokud by se mi něco nezdálo, objednala bych ji. Logopedů je vážně málo a najít “dobrého“ je dost těžké.
Pokud by dítě ve školce jen tak učitelka neustále opravovala, jako rodiči by se mi to nelíbilo. Ono je asi opravdu rozdíl mezi opravovat a opravovat.
Pokud má učitelka logopedické vzdělání, pak je fajn, když si dítě vezme třeba stranou a tam s ním nebo i s rodičem cvičí a ukazuje. Ale veřejně ve třídě opravovat dítě by neměla. Opravované dítě pak raději přestane mluvit, než aby ho za každým slovem někdo opravoval.
Jano, začala žvatlat tak nějak normálně, ale dlouho u toho zůstala. Byla celkově i málomluvná.Když nastoupila ve 3 letech do školky, tak jsem jí rozuměla jen já. Nejhorší na tom bylo, jak se mě furt tchyně a švagrová ptaly, jestli na ni mluvím a co s ní musím. Moje neteř je totiž stejně stará a ta už mlela a ta moje nic. Bylo to dost stresující období.
Jani, tak pak dej vědět, jak jste dopadli.
My tam chodili docela rádi, jen to trénování doma bylo nepříjemné.
Lussy, Nuninko, Marinado, díky moc. Jsem se bála toho, že budou opravovat jen to, co jim řeknu..Asi je zahltíme dotazama, nejsme si jistí s tím Š, Č a dokonce ani s L, to teda tvrdí tchýně, že ho říká jinak:( Katko, a od kolika začala malá mluvit? Bylo to déle jak ve dvou letech?
Že paní učitelka opravuje děti ve výslovnosti na základní škole, by mi určitě nevadilo. Doma taky člověk dítko opraví, když řekne slovo špatně a pak po něm chce, aby ho řekl správně. Naopak bych byla ráda, že dítě někdo upozornil na to, že ho řekl špatně, aby si to uvědomilo.
Já chodila s dcerou na logopedii od asi 4 let do 6 let. Začala mluvit dost pozdě a navíc špatně. Začali jsme na písmenku V a F – ty byly celkem lehké, pak následovalo L – to trvalo snad přes půl roku, na to přišlo R – to je po L jednodušší a Ř už naskočilo taky celkem dobře. Do nástupu do školy jsme to stihli. I tak ale dcera neumí vyslovit spoustu složitějších slov. Když čte, tak pokaždé narazíme alespoň na 3 slova, který neumí zopakovat. To pak to slovo říká třeba 10x než ho dokáže říct dobře. Byla i u psycholožky a dle ní nemá bohužel řečové centrum ještě zcela vyvinuté. Asi to souvisí s celkovým pomalejším vývojem řeči u ní.
Takže opravujeme, opravujeme, opravujeme. Byla jsem s ní i na foniatrii, kde zkoušeli sluch, hlas, motoriku jemnou a hrubou a všechno a v podstatě nám řekli to samé, že řeč není vyzrálá.
Lussy, tak teď jsem se zasmála. U nás to bylo úplně stejné 😀
Asi tak jako u Lussy, kromě skládání obrázku 🙂
Ona si s dítkem povídá, na něco se ho ptá. Třeba, co má rádo, co dneska dělalo, co ve škol(c)e…..
No a pak podle toho řekne co a jak.
Rodiče se zeptá na pár otázek, to už teda nevím co bylo 🙂
Jani,
my tam šly, že Lůca neumí L, R a Ř.
Chvíli si s ní povídala, chtěla nakreslit obrázek, poskládat nějaké puzzle, ode mě chtěla vědět jestli není narozená předčasně, s čím se léčíme atd. a pak nám oznámila, že kromě L,R a Ř neumí S,C,Z, Š,Č,Ž,Ď,Ť,Ň a ty 3 písmenka, kvůli kterým jsme přišly 🙂
Holky, chci se zeptat, cca za týden nás čeká návštěva logopeda, můžete mi prosím poradit, jak to tam chodí?
Musím mu hlásit písmenko, které nám nejde nebo na některá přijde i sám? Já právě si s některými písmenky nejsem jistá.
Tak zrovna ve školce mají paňčelky certifikát logopedický asistent. Znamená to, že mohou procvičovat s dětmi problematické písmenko ve formě nějakých básniček, říkanek , ale míchat se jim do práce ve smyslu vysvětlovat jak to dítě má dát jazyk a napravovat dítě není jejich prací, ale právě prací klinického logopeda.