Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
4. třída - Vlastivěda - jak se vám líbí?
Tak jsem se nakonec odhodlala, že se zeptám, jak to máte u vás. Poslední dobou nestíhám kroutit hlavou nad tím, co všechno se čtvrťáci mají učit, nějak v tom postrádám smysl, dnes v noci se mi už o všech těch Přemyslovcích dokonce i zdálo 😀
Jednak by mě zajímalo, jak mají u vás čtvrťáci vyřešené ty dva druhy vlastivědy (dějiny a zeměpis) – mají každé pololetí jedno nebo obojí naráz?
A otázka č. 2, co probírají u vás v těch dějinách a jak se vám to líbí?
..doufám, že se přidají i holky učitelky 😉
Písemka 4.třída (žáci nemají k dispozici mapu) – tohle byla první slepá mapa, dcera dostala trojku, pak už jsme vychytaly systém a nosí jedničky…ale trávíme tím teda fakt hodně času (dcera učením a já přípravou podkladů, ze kterých se to dá naučit).
Pavlínko, naprosto sdílím Tvůj názor. Děti si ty předměty akorát znechutí. Tvioje testy mi přijdou super a bavilo by mě učit se to takhle. My jsme na pražské ZŠ a nejvíc času děti tráví tím, že biflují vlastivědu a přírodovědu, učitel má dle mého nároku nepřiměřené nároky, vyžaduje detaily a ještě přísně známkuje jak během roku, tak na vysvědčení. Pak ještě jako zlatý hřeb se děti musí učit psát ve výpočetce všema deseti na čas – mají tabulku, 10minut píšou jako zběsilí a pak je hodnotí podle počtu úděrů za minutu, přičemž na jedničku to poctivě nedá nikdo, i když doma denně trénují (musí).
Na procvičování důležitých předmětů (ČJ, M, AJ) už nikomu nezbývá čas. Připadá mi to vážně ujeté.
Za chvíli zkusím vložit ty mapy, ale nevím, jestli se mi to povede.
Marinado – já si právě myslím, že na 1. stupni je ten vyšší level spíš nežádoucí. Děti toho mají obecně hodně (čj, m, aj…), natož aby se drtily nazpaměť panovníky…
Ale co tak čtu i v jiných diskusích, tak někteří rodiče jsou za vyšší level rádi a vyhledávají to. Takže ve větších městech je to asi i právo volby.
Teda, to co čtu je tedy na čtvrtou třídu hodně. Zítra se podívám do starého sešitu a pak ještě co vlasně berou teď. 🙂
Ve čtvrté třídě měla dcera ješte prvouku, kde so bylo všechno pohromadě. Teprve od 5té třídy má vlastivědu a zatím ji baví.
Pavlinko, to je krása. U nás se bohužel jede trochu jiný level 🙁
Já myslím, že jsem toho po nich snad zas tak moc nechtěla, co? Matky, co vy na to? 😉
A v páté třídě:
1. Byla za Jana Amose Komenského povinná školní docházka?
2. Kde v této době probíhala výuka?
3. Jaké změny ve vyučování navrhoval J.A.Komenský?
4. Kdo mohl v této době navštěvovat gymnázia a vysoké školy?
5. Kdo byli osvícenci?
6. Jaké reformy zavedla Marie Terezie?
7. Co zaručoval „toleranční patent“?
8. Co je to úhorový systém na poli?
a zeměpisná z páté třídy (na písemky u sebe měli mapu):
1. Napiš název největší přehrady v ČR:
2. Do kterého kraje patří krajské město České Budějovice?
3. Napiš hlavní město Jihomoravského kraje:
4. Napiš tři zajímavosti Zlínského kraje:
5. Kde jsou ve Zlínském kraji sklárny?
6. Najdi na mapě a napiš nejvyšší horu Šumavy a její nadmořskou výšku.
7. Najdi na mapě a napiš alespoň 4 pohoří České republiky.
8. Jaká je poloha České republiky vzhledem k moři, podnebnému pásu, okolním státům?
9. Kde sídlí prezident ČR a co o tomto městě víš?
Tak pro zajímavost 4. test VL:
1. V jakých dolech se těží hnědé uhlí?
2. Co se vyrábí z ropy?
3. Kde v ČR se těží černé uhlí? V jaké oblasti?
(jestli nevíš, v tichosti se podívej na mapu)
4. Co vyrábí potravinářský průmysl? (vyjmenuj alespoň tři výrobky)
5. Jakým průmyslem je proslulý Zlín?
6. Napiš alespoň 2 národní parky České republiky.
7. Znáš v ČR nějakou propast? Napiš.
8. Napiš alespoň 2 památky Prahy, o kterých jsme si povídali.
Tady test ze začátku dějepisné části:
1. Do kterého století patří rok 1548?
Do 16. století
Do 15. století
Do 14.století
2. Jak hodně drželi lidé v pravěku pospolu? Jak žili?Jaké používali nástroje?
3. V jaké době žili lovci mamutů? Bylo to před naším letopočtem nebo našeho letopočtu? Co o nich víš?
4. Které zbraně používali pravěcí lovci k lovu mamutů?
Jednoduché sekyry a oštěpy.
Meče a pušky.
Cepy a halapartny.
5. Podle kterého keltského kmenu vznikl název naší vlasti Bohemia?
6. Proč si lidé začali stavět na návrších hradiště?
Dobytek měl blíž na pastvu.
Jejich domy více zahřívalo slunce.
Jako ochranu před nepřáteli.
7. Jak hospodařili lidé v mladší době kamenné?
Tohle je zhruba z této doby – druhé pololetí 4. tř.
1. Jak se jmenuje první Přemyslovský kníže?
Spytihněv
Bořivoj
Vratislav
2. Jak zemřel Svatý Václav? Kdo ho nechal zavraždit?
3. Vratislav II. získal královský titul. Byl už v této době dědičný?
4. Kde zakládali lidé osady za vlády Přemyslovců? V jaké krajině?
5. Podle jakého města získal název románský sloh?
6. Za co byla svatořečena Anežka Česká?
7. Za vlády Václava I. se hodně těžilo v dolech. U dolů vyrostlo i město Kutná hora. Co se zde těžilo?
zlato
uhlí
stříbro
Holky, já snad vyhrabu v PC své testy pro čtvrťáky, už je to 4 roky, co jsem to naposled učila. Čeká mě to příští rok a už teď vím, že to budou galeje 🙁
Já dějepis nemusím, zeměpis na této úrovni zas jako jó 🙂 Měla jsem to udělané tak, že jsem 1. pololetí ve 4. třídě měla “zeměpis“, druhé pololetí “dějepis“, 1. pololetí v 5. třídě jsem navázala “dějepis“ tam, kde jsme skončili ve čtvrté a 2. pololetí jsme si dali “zeměpis“ – to byla vlastně ta ČR a Evropa, pokud si to dobře pamatuju.
Panovníci jsou galeje i pro mě. Tudíž po dětech chci, aby znali dobře Staré pověsti české, u těch i strávíme dost času. Potom bazíruju na některých Přemyslovcích, na Karlu IV., takové perličky jako kdo zavedl povinnou šk. docházku, nebo koho zabili v Sarajevu na začátku 1. sv. války… ale opravdu je moc netrápím, protože oni si z toho stejně nic moc nezapamatují.
No a slepé mapy děláme taky, ale jen pro zábavu. Je u toho většinou legrace, když někdo Hradec Králové dá k Ostravě a tak 😉 U zeměpisné části jsem se snažila vždycky vycházet z toho, co kdo procestoval, mohl nám povyprávět, spousta obrázků, sem tam zajímavost – třeba kde se vyrábí klavíry, varhany, kde je Vřídlo, kde Karlův most, kde doly a kde mají na radnici draka – takové základy.
Fakt jdu najít ty testy a doufám, že nebudu zděšená tím, co jsem po těch nebožáčcích chtěla 😉