Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
4. třída - Vlastivěda - jak se vám líbí?
Tak jsem se nakonec odhodlala, že se zeptám, jak to máte u vás. Poslední dobou nestíhám kroutit hlavou nad tím, co všechno se čtvrťáci mají učit, nějak v tom postrádám smysl, dnes v noci se mi už o všech těch Přemyslovcích dokonce i zdálo 😀
Jednak by mě zajímalo, jak mají u vás čtvrťáci vyřešené ty dva druhy vlastivědy (dějiny a zeměpis) – mají každé pololetí jedno nebo obojí naráz?
A otázka č. 2, co probírají u vás v těch dějinách a jak se vám to líbí?
..doufám, že se přidají i holky učitelky 😉
Teda holky, když vidím ty mapy, tak čím dál tím víc chápu Lien, že má odpor ke škole a nechce tam holky dát.
Marinado, upřímně, ty slepé mapy bych prostě nedala. A vlastně se za to ani nestydím, ani jako člověk, ani jako učitelka. Zeměpisářka taky nezvládne tři oktávy v basovém klíči… 😉 Já si to vždycky říkám takto. I dětem to říkám. Nikdo neví všechno a nikdo není dokonalý.
Pro mě je smyslem prvního stupně – u předmětů prvouka, vlastivěda a přírodověda – dát dětem základní přehled, trochu málo souvislostí, jak to na světě chodí a pojem o tom, kde žijeme a jak žijeme. Všechno ostatní teprve příjde.
My teda hodně pracujeme s klasickou mapou (to by ze mě Petro asi Anička šílela ;-)), máme tu mapu před sebou celé hodiny a vyhledáváme pořád dokola a dokola a dokola a nejlepší je, když pak paní učitelka nemůže najít Adamov nebo Tachov 😉 a děti se můžou přetrhnout, aby mi to ukázaly 😉
Začínám se děsit, co mě u dcer ve vyšších třídách čeká 😉 Zatím učím v paralelce s kolegyní, se kterou na toto učení máme stejný názor (občas si všímám, že jsem víc detailista já a chci něco víc podrobně).
Teď jsem hromovala minulý měsíc u dýchání rostlin – kdo mi řekl, že rostliny dýchají kysličník uhličitý, tak si slízl kázáníčko, že všechny živé organismy dýchají kyslík 😉 Prudila jsem s tím tak dlouho, že do testu už to raděj valná většina napsala správně 😀
Jen si holky proboha nemyslete, že jsem hodná a ideální učitelka 😉
Jani, oni se i u nás ty Přemyslovce (teda ti se teď asi všichni obrací v hrobě, že je tady pořád tak drbu) snaží učit zábavnou formou, to bych zase nerada někomu křivdila. Mě hlavně zaráží ten obsah – co všechno se učí. Protože sama na sobě vidím, že když se to s ní naučím, tak za týden už nevím, který je který, takže přínos takového učení je nula nula nic.
Jani, vítej do klubu:) i když teda u tebe pak nastala změna:) Jj, je to hodně o učitelích. I mě toho přijde na čtvrťáka dost, ale osobně by mi to zas až tolik nevadilo, pokud by mi vyhovovala forma. Celou základku jsem měla pocit, že se učíme málo a pak najednou hup na střední:( Ale abych se vrátila k vlastivědě, ono spíš záleží na kvalitě než na kvantitě. V provedení Pavlínky bych to určitě zkousla. Víc, ale zábavnou formou. Tak by mi to vyhovovalo. A možná bych pak na dějepis změnila názor. Nebo konkrétně Petřin příklad-určitě bych upřednostnila pověsti české než louskat dvě stránky textu, kde bych nevěděla čí jsem:(
A ještě malý bezvýznamný dodatek odkud vlastně pramení můj negativní vztah k dějepisu. my měli na střední učitelku, bylo dávno po revoluci a pořád jsme brali Rusko. Ostatní vzala jen tak letmo a Rusku jsme venovali skoro půlrok. Doteď jsem nepochopila, k čemu mi to bude:( A na základce to po nás nic moc nechtěli.
Jančo, no právě – kdyby se to dalo vyprávět jako pohádka, tak to fakt může být zajímavé. Proto je taky bavily ty pověsti. Jenže když je potřeba projít všechny Přemyslovce, tak to se pohádkově už nedá 🙁 Proč by to na 1. stupni nemohli znát jen jako zajímavé příběhy a ve vyšších ročnících si to zařadit do nějakého historického kontextu?
Pavlinkav, díky za učitelský náhled 😉 K těm tvým testům – řekla bych, že z dějepisu bychom s Aničkou u tebe prošly v pohodě, zeměpis by dala spíš ten, co máš pro páťáky, ale zato i bez mapy. To mi přijde teda taky šílený – na slepé mapě v pohodě ukáže, kde je jaké pohoří (mají jich víc než 10), ale jak dostane normální mapu, tak do toho kouká jak puk.
No a k těm dějinám – myslím, že jsi uhodila hřebíček na hlavičku tou větou “Čeká mě to příští rok a už teď vím, že to budou galeje“. To mi na tom přijde to nejšílenější – že jsou to galeje pro učitele, pro děti a vlastně i pro rodiče. Nějak to postrádá pak smysl. Myslím, že v tomhle věku nějaké dějinné souvislosti nejsou schopní pochopit (aspon teda většina z nich), takže je zbytečné jim se spoustou panovníků plést hlavy. Podle mě by bohatě stačilo vybrat jen pár (z toho, co měli, by podle mě bohatě stačil svatý Václav a Karel IV.) a o nich si povídat, zjišťovat ty zajímavosti apod.
Jak psala Janča to ostatní se pak stejně ještě budou učit.
Marinado, to máte teda super chuťovky. U nás řeky stačily jen ty 3 největší, pro změnu jsem žasla u pohoří. Docela by mě zajímalo, co se u vás budou učit v zeměpise a dějepise na druhém stupni…
Ty fotky ti trochu “pošteluju“ 😉
No a pro zajímavost jedna věta z učebnice: “Rok 1212 je tedy rokem, kdy u nás končí doba českého knížectví a vláda knížata začíná doba Českého království a vláda českých králů s dědičným titulem z otce na syna.“ …ne, nemám tam překlep, ani jsem neprohodila slova, tak to tam je.
Nestihám všechny diskuze, ale divím se i ušima 🙂 To mi chcete vážně tvrdit, že toto všechno chtějí po čtvrťácích. Nechápu to, vždyť se to stejně budou učit pořád znovu ve vyšších ročnících a na střední škole.
Já jsem měla zeměpis ráda do chvíle než přišlo na slepé mapy, ty jsem nenáviděla. No a dějepis jsem přímo nesnášela, něco jsem se naučila a stejně jsem za týden neuměla. Vše se změnilo na gymplu, dostali jsme fantastického učitele už téměř v důchodovém věku, ale měl obrovské charisma a dějepis vyprávěl jako pohádku, no prostě úžasné 🙂
To jsem tomu dala na frak 🙁
Pokud by měl teda někdo zájem, mrkněte prosím do mé fotogalerie, jsou tam 4 mapy.
mapa1 = písemka 4.třída
mapa2 + mapa3 = písemka 5.třída
mapa4 = aktuální úlet (jinak to nazvat nemůžu), 5.třída
5.třída aktuální “problém“ – nevím, jestli to budou dělat s mapou nebo bez, ale doma jsme to zatím nedaly dohromady ani s mapou, protože je to malinké a ty řeky tam nejsou ani vyznačené (ty slabé čáry jsou hranice států):
5.třída – písemky: slepé mapy Evropy a jednotlivých států (děti nemají k dispozici mapu).