Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Peníze za známky a domácí práce
Nedávnno jsem na jedněch stránkách narazila na diskuzi, kde se maminka ptala na peníze za známky už pro prvňáčky (zajímalo mě to, jelikož také máme prvňačku). Docela mě zarazilo, že tam dost maminek tuto metodu praktikuje a peníze dětem dávají. Někdo jen 1,- za jedničku, dvojku. Někteří mají systém, že dávají 10,- za 1, 5,- za 2, nic za 3, dítě vrátí 5,- za 4 a dítě vrátí 10,- za 5.
A shodou okolností jsem dnes narazila na článek:
http://zpravy.idnes.cz/kapesne-ceske-deti-a-nazor-psychologu-d8d-/domaci.aspx?c=A131113_192815_domaci_ert
Nevím jak ostatní děti, ale naše Simonka byla a je nadšená, když jí jde počítání – čtení, když jí pochválím.
Doma pomáhá s utíráním prachu, zalíváním kytek, někdy luxováním, mytím umyvadla, stíráním (vlastní kyblík s mopíkem). Někdy se jí nechce a někdy se s mladší setrou rvou, která to pujde udělat.
Takže ani v jednom případě nevím, proč bych přirozené nadšení a chtění měla kazit motivováním za peníze…
Ale…jak to máte domy vy? Jaký máte na to pohled?
Diskuze týdne 46/2013
no já tych to do rovnítka s kapesným nedávala….podle mě je to něco jiného….
já jsem si ten článek přelouskla a pak koukla na video a tak nějak to na mě pak působilo zřízení dětských kont….
no a za ty domácí práce peníze….sklouzne to podle mě do toho že dítě dělá jen za penízky…na druhou stranu si myslím že dnešní děti nejsou až tak přetěžovány prací….u nás jdou koupit rohlíky, vynesou koš, vyndaj myčku a udržují si svůj pokoj…..jinak občas pomáhají na zahrádce…
také ač my třeba dostáváme peníze za práci ale spoustu jí u toho udělám aniž mi to je něčím nahrazeno penazi atd dělám ji už i pro ten hezký pocit…a to podle mě těma penězma od ranného věku se zabije…
Souhlasím s Mankaš, že je to každého věc, jak si to doma pořeší.
Mně přijdou tyhle úplatky nesmyslné. Na to, aby se děti učily hospodařit s penězi, stačí kapesné – pokud je teda nechám, aby si s ním opravdu hospodařili (nedávno jsem taky slyšela prohlášení “normálně si vzala z pokladničky 70 korun a chtěla to utratit za blbosti, tak jsem jí to zatrhla, že to by jí tam s takovou brzo nic nezbylo a dovolila jí utratit maximálně dvacku.“).
Ani za práce “navíc“ odměny nedáváme, prostě je potřeba to udělat, tak se to udělá, někdy holky pomůžou, někdy ne. Dokonce jsem zjistila, že když to nemají povinně, udělají toho víc a líp – ví, že mi to ušetří čas a můžeme se pak nějak bavit společně.
Nepřijde mi jako dobrý nápad učit je, že za vším musí být nějaká odměna. Nám přece taky nikdo neplatí za vaření, praní, žehlení, mytí oken… Je přece spousta činností, které děláme, i když nás třeba nebaví a odměnou je “jen“ to, že jsou prostě udělané (je čisto, mám si co vzít na sebe, nemám hlad).
Jediné, za co dostávají peníze jako odměnu, jsou brigády, ze kterých ty peníze jsou – třeba jsme sbírali u babičky na zahradě jabka a odvezli je do sběrny, teď tu máme brigádu od manžela z práce a holky pomáhají dost vydatně, tak pak taky dostanou svůj podíl.
když nad tím tak uvažuji, ono se může zdát i dostávání kapesného jen tak také demotivující “dostávám peníze za nic, tak proč bych měl něco dělat“
je to prostě individuální, některé děti ocení a vezmou si poučení do života z toho a jiné z onoho…
podle mne to zas tak špatný nápad není, jen je třeba zohlednit věk a schopnosti dítěte
taky když jsem chodila na druhý stupeň, mamka udělala seznam prací, které ohodnotila penězi a já si prací “navíc“ vydělávala, bylo to příjemné a měla jsem pocit vlastního hospodaření – “udělám ještě tohle a tohle a budu si moc koupit Pedro, a když udělám tohle budu mít i na Bájo“ rozhodně jsem toho nezneužívala
u prvňáčků a celkově hodnocení známek mi to přijde nevhodné, ale u starších a za práci “navíc“ – ne to co by měli dělat automaticky, nemám námitek, pokud toho nebudou zneužívat…
Také mi to přijde jako blbost motivace penězma, ale jestli si to doma někdo praktikuje, tak je to jeho věc…u nás když se ve škole daří, tak třeba udělám oblíbené jídlo a samozřejmě chválíme 🙂 dneska nás to zrovna čeká 🙂 jo a k domácím pracem, musím se přiznat, že kromě úklidu v pokojíčku, který se někdy zdaří někdy ne, tak holky žádné domácí práce zatím nedělají. U nás se teďka momentálně odměňuje mladší za spaní celou noc ve své posteli 🙂
Tak to taky nepraktikuju a ani do budoucna rozhodně neplánuji. Dceři teda chybí ta radost z počítání i z domácích prací, ale penězma jí motivovat nehodlám (a jak jí znám, to by ty peníze radši oželela 🙂 ).
Ale znám maminku, která to tak od 1.třídy dělá.
Podle mě je to blbost. Dokonce jsem si myslela, že tohle dnes už nikdo nepraktikuje a taky jsem byla překvapená.
ani u jednoho to nemám v plánu praktivovat….přijde mi to jako špatná motivace a výsledkem by byla natažená ruka s očekáváním za vše co pak dítko udělá….jdu juknout co to je za článek…
Nedávnno jsem na jedněch stránkách narazila na diskuzi, kde se maminka ptala na peníze za známky už pro prvňáčky (zajímalo mě to, jelikož také máme prvňačku). Docela mě zarazilo, že tam dost maminek tuto metodu praktikuje a peníze dětem dávají. Někdo jen 1,- za jedničku, dvojku. Někteří mají systém, že dávají 10,- za 1, 5,- za 2, nic za 3, dítě vrátí 5,- za 4 a dítě vrátí 10,- za 5.
A shodou okolností jsem dnes narazila na článek:
http://zpravy.idnes.cz/kapesne-ceske-deti-a-nazor-psychologu-d8d-/domaci.aspx?c=A131113_192815_domaci_ert
Nevím jak ostatní děti, ale naše Simonka byla a je nadšená, když jí jde počítání – čtení, když jí pochválím.
Doma pomáhá s utíráním prachu, zalíváním kytek, někdy luxováním, mytím umyvadla, stíráním (vlastní kyblík s mopíkem). Někdy se jí nechce a někdy se s mladší setrou rvou, která to pujde udělat.
Takže ani v jednom případě nevím, proč bych přirozené nadšení a chtění měla kazit motivováním za peníze…
Ale…jak to máte domy vy? Jaký máte na to pohled?
Diskuze týdne 46/2013