Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Co je podle vás \"finační gramotnost\"?
Při čtení diskuze o výběrech příspěvků na dobročinnost ve školách mě napadlo toto téma:
Co je podle vás finanční gramotnost? Co to znamená? Co si myslíte, že by se děti měli učit ve škole, aby byly finančně gramotné? Je vůbec možné je něco takového naučit ve škole?
Zajímala by mne zkušenost a názor nějakého učitele.
Svůj názor mám, s dovolením si ho nechám na později, abych jím příliš neurčila směr diskuze a neovlivňovala to, co napíšete.
Hledám tu diskuzi, zrovna jdu napsat, že to neumím najít…když to bylo dávno.. a koukám, že Lien už to vyřešila.. 🙂
Ještě mě napadlo… Fascinuje mě občas i takové to letákové šílenství. Levnější minerálky mají s hypermarketu A, levné máslo zas v obchodě B a plátkový sýr v obchdě C.
A tak člověk skočí do aut, objede obchody A+B+C, zjistí, že máslo je vyprodané 🙂 a s levným sýrem a minerálkami dorazí spokojeně domů. A přitom spotřeba benzínu (a cena za něj vynaložená) převýšila dávno ušetřené drobné za levné minerálky. O spoustě promrhaného času nemluvě…
Znáte lidi, provozující tento “sport“?
radko, v tom jsme myslím ve shodě 🙂 Psala jsem o tom, že si myslím, že základ by měl být v rodině. A škola by to mohla vhodně doplnit.
Jenže je otázka, a na to ctiradka tuším naráží, jestli v rodinách skutečně dostávají děti dobrý příklad. A jestli škola vhodným způsobem ten příklad rozvíjí…:-(
RAdko to nebyla ctiradka, kdo tvrdil, že za každých okolností, to jsem byla já :-). A myslela jsem to trošičku v jiné oblasti, než finanční, tu nevýhodnost. Ale na druhou stranu je pravda, že jsem nikdy o hypotéce neuvažovala jako o způsobu zisku financí, možná proto, že nejsem v takové situaci, takže za těchto okolností bys mě klidně mohla považovat za finančně negramotnou :-).
Jinak ano, souhlasím.. Problém ovšem je v tom, že spousta lidí si myslí, že rozumí tomu, co dělá… a dělá dobře… a přitom si neuvědomují souvislosti a rizika…ono se něco změní s čím nepočítají (přijdou o práci třeba) a už je problém…
Radko, já snad tu diskuzi najdu… 🙂
finanční gramotnost znamená i zhodnotit peníze které mám, nebo umět využít možností hypo nebo půjček k zisku.
Radko, školy teorii přednášet chtějí, mě by právě zajímalo jakou.. 🙂
A ano, pokud musí naučit gramotnost doma (souhlasím, já škole stejně nevěřím)…tak problém je zase jak, když nemají správné návyky… (a někdy si myslí, že mají)…. to jsem jen chtěla rozvinout k přemýšlení…
Radko, asi budeš muset najít odkaz na tu diskuzi…. Jsem přesvědčená, že jsem psala o riziku, které s sebou hypo vždy nese… ne, že je vždy nevýhodná.. Maximálně jsem ještěmohla psát o tom, že můj muž ji odmítá, protože z principu nechce nic dlužit…a že mu neuím vysvětlit, že v době nízkcýh cen bytů a nízkých úroků nemusí být tak nevýhodná…ale že on prostě dluh odmítá a já to tak nějak i dokážu pochopit, jak to myslí a nenutit ho….
Babofko, teoreticky by to tak mělo být – aby škola vysvětlila, že je třeba si číst smlouvy, že vše má své výhody a nevýhody, že není nutné vždy brát hypo za každou cenu, ale zase není vždy výhodné byldet celý život v podnájmu…. Já se ale obávám, že to tak stejně nebude.
Proč mladí sotva dospějou…tak mají půjčky, kam se podívají? Vidím to v práci, mladí lidé, singles, bez závazků… u nás s celkem nadstandartními příjmy (s ohledem na lokalitu, kde žijeme)… a oni 14 dní po výplatě nemají peníze a fňukají, jak se mají špatně… a pak se baví stylem: proč bych si nekoupil nový mmobil, když to je jenom 200měsíčně a za hotové na něho nemám, proč nejít do hypo s přítelem, když už jsme spolu rok a nebudeme přece platit ten hrozný podnájem….všichnii hypo přece mají…. proč si nepůjčit na dovolenou když na ní teď nemám…..