Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Škola bez DÚ...?
V neděli byla na ČT reportáž o školách, kde se rozhodli, že zruší domácí úkoly.
Co vy na to? Chtěli byste, aby vaše dítě ve škole nedostávalo žádné domácí úkoly?
Ještě odkaz na reportáž: Úplně zrušit domácí úkoly (Události 30.9.2012)
Marinado, to je taky trefná poznámka. Když se pak dětem sejde víc úkolů v jeden den od různých učitelů, mají toho odpoledne prostě moc.
To je zajímavé téma.
Asi jako ve všem, hrozně záleží na konkrétním dítěti.
Když si vezmu mojí starší, s úkoly nebyl problém, přišla ze školy, zasedla a za pár minut měla hotovo.
S mladší ten problém mám. Přijde domů a chce se jít proběhnout s kamarádkou ven, když je hezky, je opravdu škoda, aby seděla doma, takže jí ven pouštím. Tím pádem dělá úkol před večeří, ale to si zase stěžuje, že je unavená a vymnouvá se jak se dá. Je málo soustředěná, úkol dělá i 45 minut, vstává od něj, nebo mi v půlce psaní začne vykládat, co zažila ten den. Já u ní musím sedět, trpělivě ji vracet zpět k úkolu a někdy to je vážně náročné. Napíše větu, odloží pero a že se musí proběhnout, nebo hodí hlavu na stůl a brblá. Ono je to vlastně jedno, zda dělá úkol hned po návratu ze školy, resp. z družiny, nebo až později. Nemotivuje jí ani to, že kamarádka čeká venku a až bude úkol hotový, může taky ven. Zkoušela jsem to všelijak, úkoly naší mladou prostě obtěžují.
Další problém je ten, že když má trénink, jede z družiny a vrací se v 19hodin, pak tedy ještě musí dělat úkol a to už náročné je. Chápu, že hodně dětí nedělá sport a žádné náročné tréninky nemá, zase ale mají třeba jiné zájmy a kroužky.
U nás máme jeden den, kdy úkol není a je to znát na náladě Báry hned jak vyjde ze školy!
U mladších dětí ale jsem PRO zachování úkolů, pokud jsou krátké! Dítě v první třídě by si mělo vytvořit určitý návyk přípravy na školu. Takže když má úkol, udělá si ho, nejlépe s pomocí rodičů. Kdyby úkol nemělo, pak je to ale zase věc rodičů, mě by to přišlo samozřejmé, že i když úkoly nejsou, stejně si na pár minut s dítkem sednu, prolistuji učebnice, ukáže mi, co se učí v prvouce, co počítají a už jen tím povídáním, ukazováním si procvičuje a vidím, kde je třeba problém.
Zase ale když rodiče nemají na dítě čas, pak prostě nevědí, co děti ve škole dělají a výsledky můžou zjistit jen dle známek. Pak ale to je vážně věc rodičů. Takže nesouhlasím s tím, že kdyby dítě nemělo úkol, rodič neví, co dělají ve škole.
Za mě je normální, od první třídy se připravovat doma na druhý den. Když bude úkol, budu s dcerou sedět nad úkolem. Když úkol není, stejně mi vše ukazuje a to ochotně, navíc si tím zopakuje víc, než s úkolem, nad kterým zhnuseně sedí hodinu!
Jiné dítě je ale zase nadšené, že úkol má!
A u těch starších? To už je oříšek. U nás v ZŠ se zaměřují na projektové práce, takže už i tam těch úkolů nebylo moc, spíše tedy ty projekty, které zaberou víc času, ale děti je dělaly i ve dvojici a skupinkách.
Za sebe tedy ANO – lehký, krátký úkol 3x týdně na prvním stupni. Projekty na druhém stupni.
Tak u nás bývaly úkoly minimálně na hodinu až hodinu a půl a nedokážu si představit, jak dlouho to trvalo těm, kterým to učivo moc nešlo. Teď mají novou učitelku a úkoly mají tak na půl hodiny, což je OK, ale na některé předměty mají jinou učitelku, tak zase záleží na tom, od kolika učitelek se jim úkoly v jeden den sejdou 🙁
Marinado, to je dobrý systém 😉
K tomu vysedávání nad úkolama – to bych zase tak dramaticky neviděla, ale zase to záleží na učiteli. U nás jsou úlohy do 10 minut hotové, většinou rychleji. Prostě žádné zdlouhavé psaní (v písance třeba mívají jen 3-4 řádky), takže na běhání po venku vždycky zbyde spousta času.
Zavedla bych systém jako v Holandsku, kde papír s DÚ dostává od učitelky jen žák, který si potřebuje danou látku procvičit a nestačil mu výklad od učitelky. Tím i rodiče zjistí, co jejich dítěti nejde.
Já jsem jednoznačně pro 🙂
Děti sedí půl dne ve škole, tak pak je pro ně podle mě mnohem prospěšnější běhat venku s kamarády než sedět doma nad úkolama. Budou víc odpočaté a aspoň se jim pořádně prokrví mozek 🙂
Mankaš, taky si říkám, že se tak děti učí i nějakým povinnostem, pravidelnosti atd.
Když to probírám ze všech stran, tak mě napadlo, že jsem to možná původně pochopila jinak, než jak to bylo míněno a než jak to vyplývá z té reportáže. To, že nebudou domácí úkoly vlastně neznamená, že se děti nemají doma do školy připravovat. Jen ta příprava bude probíhat trošku jinak – míň řízeně ze strany školy. Prostě je to naopak varianta pro rodiče míň pohodlná než s úkoly. Už nebude stačit mrknout na hotový úkol, podepsat ho a hotovo. Bude potřeba zjistit, co se učili, co si mají procvičovat atd.
Pak mi tam ale nesedí argument nějakého psychologa, který říkal, že když se rodina večer konečně sejde, tak nemá řešit domácí úkoly.
Nebo to bylo myšleno tak, že děti se učí jen ve škole a doma už mají volno (s výjimkou nějakých těch projektů, které jsou ale asi jen nárazově)?
Jak jste tu reportáž pochopili?
Já jsem pro domácí úkoly, myslím, že se děti od první třídy naučí tomu, že je třeba se té škole věnovat i doma. A jak píše Petra, pokud by nebyly úkoly, nevím jestli bych zjistila, co malé jde nebo v čem potřebuje zabrat.
Od té neděle mi to vrtá hlavou, jestli bych to tak chtěla. Zatím jsem teda na straně, že ne, ale nevím, do jaké míry ze mně mluví moje kdysi učitelská duše 😀
Holky jsou v 1. a 3. třídě a se školou nemají problémy, takže úkoly beru hlavně jako takový ukazatel, co ve škole vlastně dělají (od Majdy bych se jinak nic nedozvěděla). Když měla Anička vloni delší dobu paní učitelku nemocnou a suplovalo se, tak bylo občas potřeba i dovysvětlit to, co zrovna brali – bez úkolů bych nejspíš ani nezjistila, že tomu vůbec nerozumí.
Nebo třeba u čtení mi přijde, že to ty děti opravdu musí trénovat i doma, zvlášť když jich je ve třídě skoro třicet. Ale možná, že to se jako úkol nebere…
Zrovna dnes jsem se bavila před školou s jedním tatínkem, ten se trochu pozastavoval nad tím, že prvňáci mají ty úkoly jednoduchý a jen na chviličku. Mně to takhle přijde tak akorát.
Prostě bych byla pro zachování domácích úkolů, jen v rozumné míře – určitě není potřeba, aby se nad úlohama děti potily půl hodiny. Ale jedno cvičení na 5-10 minut mi nepřijde jako nějaká zátěž, jak to prezentovali v té reportáži.
V neděli byla na ČT reportáž o školách, kde se rozhodli, že zruší domácí úkoly.
Co vy na to? Chtěli byste, aby vaše dítě ve škole nedostávalo žádné domácí úkoly?
Ještě odkaz na reportáž: Úplně zrušit domácí úkoly (Události 30.9.2012)