Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
období prohlížecí a naslouchcí
Prosím o co nejrychlejší radu.Proč je období naslouchací a prohlížecí a co z toho vyplívá pro dospělé????
Předem moc krá děkuji za odpoved.
Ta otázka není úplně jasně formulovaná – já jsem zase slyšela o „období předčtenářském naslouchacím“ – mladším (do 3 let) a starším (3-6 let) někde v teorii dětské literury…myslím, že v souvislosti s tím, jaké formy litratury jsou pro tento věk vhodné (pro mladší leporela, říkadla, pro starší kreslené seriály, pohádky, básničky…) – ale už si to moc nepamatuji – hledala bych někde v této oblasti..
Nejsem psycholog, tak nevím, jestli dokážu správně poradit. Ale co si tak pamatuji z mých přednášek z psychologie, mohlo by to být zhruba asi takhle:
Podle psychologa Piageta se dítě a jeho myšlení vyvíjí v pěti fázích. První fáze (období) se počítá od narození do zhruba 2 let dítěte, říká se jí „období senzomotorické inteligence“. To znamená, že dítě vnímá okolní svět svými smysly (zrak, sluch, hmat atd.) – kojenec například reaguje na matčin hlas, otáčí se za ním, když se usmějeme, usměje se taky (to asi od jeho dvou měsíců), líbí se mu hračky, které vydávají zvuk, později ten zvuk záměrně vyvolává – např. mává s chrastítkem. Tím vším se učí, jeho myšlení je čím dál složitější.
Další fáze je pak zhruba od 2 do 4 let, kdy se dítě učí věci dokonaleji poznávat, přiřazovat k nim jména atd. Takže období naslouchací a prohlížecí by mohla být tato dvě období (tj. od narození asi do 4 let).
Pro člověka je důležité, aby prošel každým obdobím, tj. aby se jeho myšlení někde nezaseklo, protože by pak mohl mít v dospělosti velké problémy. To je např. problém dětí, které byly zanedbávané, protože s vývojem myšlení je spjatý také vývoj řeči. Tyto děti mohou (a často mají) řečové problémy (např. malá slovní zásoba, neschopnost vyjádřit se, logopedické vady atd. Proto je důležité s dítětem v každém období pracovat, dávat mu nové podněty, povídat si s ním atd.