Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Během 1. měsíce ve škole byl syn označen ADHD
Dobrý den Zuzko, prosím o radu, jako spousta maminek zde na VD. Náš syn nastoupil letos do první třídy a třetí týden školní docházky si nás pozvala p. učitelka se školní psycholožkou do školy, ohledně chování našeho chlapce. Po pozdravu mi obě oznámily, že si myslí, že je náš syn ADHD – což mě celkem rozlobilo (samozřejmě ne to, že by touto poruchou trpět mohl a po přečtení mnoha článků mírné příznaky shledávám i já – ale to, že toto diagnostikovaly na základě první dní školy). Náš synek je od malička velmi živé dítko (manžel byl ale také velmi aktivní dítě), ale doma jsme jeho chování usměrnili bez větších obtíží. Jako malý měl problém s emocemi (špatně se mu odcházelo od kamarádů, když ho někdo rozlobil, někdy i uhodil…). Od návštěvy ve škole, kdy jsem si dovolila nesouhlasit s diagnostikou, chodí náš syn občas s nějakou poznákou – je jak z divokých vajec, nepozorný, předvádí se, vykřikuje… od počátku školního roku cca 5 poznámek. Nyní jsme chování řešili na tř. schůzkách. Doma žádné z problémů, o kterých mluví učitelka, nemáme. Mariánek se těší na úkoly a snaží se (ve škole to hodně odbývá), u úkolů sedí v klidu…Mariánek má rád p. učitelku a do školy se každý den těší, vypráví co dělali a nemá pocit, že by zlobil…poznámky však mluví o opaku. Když se ho zeptám co ve škole dělal, tak mi řekne, že maličko zlobil, ale jen trošku, že se na něj ani p. učitelka nezlobila a přesto přinese poznámku, pak jsem s rozumem v koncích i já. Každý den vysvětlujeme a už i „potrestali“ (zákazem TV, PC). Nejsem zrovna nakloněna řešení této situace aplikací léků – což by sice jistě ulevilo v mnoha směrech p. učitelce, možná i nám, ale jak já vnímám Mariánka – příjde mi jako každý druhý živější kluk, která holt občas nedokáže počkat na výzvu učitelky. Ale zároveň si uvědomuji, že jsem na chování našeho chlapce už zvyklí a nám už spousta věcí ani nepříjde jako zlobení… nechci vůbec zlehčovat názor p. učitelky. Když ale pročítám různé rubriky, že hyperaktivní děti u žádné činnosti dlouho nevydrží, pak se v tomto Mariánek naprosto liší – dokáže si hodiny hrát s auty, staví si dráhy, hrát s legem, prohlížet časopis (momentálně miluje Čtyřlístek) a nebo si maluje… OMLOUVÁM SE ZA OBSÁHLÝ DOTAZ.
Dobrý den,
ADHD je v současné době bohužel velmi „populární“ diagnóza, na kterou se lidé velmi často odvolávají v souvislosti s „živějšími“ dětmi. Ke stanovení diagnózy ADHD je rozhodně potřeba absolvovat vyšetření u psychologa, který také formuluje doporučení pro podporu žáka ve výuce. Mnohem důležitější než určení diagnózy je volba podpůrného přístupu, který dítěti při při učení pomáhá, jaké jsou jeho silné stránky, čemu je potřeba věnovat větší pozornost apod. Také je nutné přistupovat k prvňáčkům tolerantně, adaptace na školní prostředí a režim může někomu trvat delší dobu.
Je možné, že se obtíže mohou vyskytovat pouze ve školním prostředí a doma může vše probíhat bez problémů. Postupy, které používáte doma, mohou být prospěšné i ve škole. Doporučila bych Vám snažit se se školou co nejvíce komunikovat, pokusit se společně najít adekvátní způsob hodnocení, systém trestů a odměn. Pokud bude syn dostávat neustále poznámky, může mít brzy problém s motivací ve vztahu k plnění školních povinností, což bude mít dopad jak na školní výsledky, tak na chování. Medikace je tou poslední cestou, nejprve je vhodné pokusit se řešit situaci prostřednictvím pedagogické či speciálně-pedagogické podpory. Pokud ve škole působí psycholog nebo speciální pedagog, obraťte se na něj. Případně ve škole vyhledejte výchovného poradce, který Vám může pomoci při komunikaci s třídní učitelkou a může Vám také doporučit návštěvu pedagogicko-psychologické poradny nebo jiného odborníka.
Přeji Vám hodně zdaru. S pozdravem Zuzana Bodnárová (Pospíšilová), DYS-centrum Praha