Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
problém se čtením
Dobrý den,
mám syna (6let),chodí do 1.třídy.Učí se číst a psát genetickou metodou.Má velké problémy s písmenky a čtením.Není schopen si písmenka zapamatovat.Pozná jen A,O,U,I,Y.Ostatní hádá a nemůže si vzpomenout.Když mu řeknu,jak se písmenkou jmenuje,několikrát mi ho zopakuje a za pár vteřin už to zase neví.Když mu řeknu najdi mě písmenko,tak to celkem jde,ale obráceně,pojmenovat písmenko je špatné.Nevnímá vůbec písmenka ve slovech.Když se ho zeptám jaké slovo začíná na písmenko např.M,tak neví.Nebo řeknu slovo a zeptám se jaké písmenko je na začátku nebo na konci,tak taky neví.Takže není schopen číst.Když čtou ve škole naučí se to nazpaměť a dělá,že to čte.Ale pak p. uč. změní písmenko a už neví.hláskovat slova,to mu taky nejde. Už si s tím nevím rady. Už mi psala i p. uč.,že je jediný ve třídě,kdo písmenka nezná a pak mě přišel domů a brečel,že se mu spolužáci smáli,že to neumí. A přitom to zkoušíme každý den.Jinak s ničím problémy nemá.Psaní i počítání je bez problémů.
Děkuji za radu,jak postupovat nebo na koho se obrátit.Ještě jedna věc,manžel je dyslektik-jestli to může mít nějakou souvislost.

Dobrý den,
podle toho, co píšete, syn asi potřebuje více potrénovat tzv. sluchovou diferenciaci, analýzu a syntézu. To je to, co se mu nedaří, když popisujete, že si neuvědomuje hlásky ve slovech. To by děti měly na počátku školní docházky jakž takž zvládat, když jim to nejde, čelí obtížím se čtení, jak jste sama poznala. Jako by jim chyběla představa hlásek. Trochu mě udivuje, že paní učitelka, místo aby Vám navrhovala nějaké řešení, píše Vám, že syn je jediný, který… To se bohužel stává. Chtělo by to intenzivnější trénink, nikoli klasického čtení, ale tzv. fonemického uvědomění. Nicméně toto odhaduji z Vašeho popisu, určitě by se hodilo, kdybyste se ještě někde poradili, resp. nechali se vést speciálním pedagogem při domácí práci. Netuším, kde žijete, ale běžně toto řeší pedagogicko-psychologické poradny (každá škola má svojí spádovou, ptejte se buď třídní učitelky nebo výchovného poradce ve škole, koho můžete kontaktovat, informaci Vám musí předat), mimo to lze využít služby soukromých speciálních pedagogů, pokud někdo takový ve Vašem okolí působí, jste-li z Prahy, můžete se spojit i s námi, tj. DYS-centrem Praha o.s. Ať půjdete kamkoli, myslím, že je důležité odborníkům zdůraznit, že Vám nejde o diagnózu, ale o hledání pomoci pro syna. Je určitě užitečné, aby zmapovali, v čem problém spočívá (tj. stručnou diagnostiku provedli), ale na diagnózy je jednak brzy, jednak ničemu nepomohou. Spíše je důležité začít něco dělat, aby se syn netrápil.
Má-li manžel dyslexii, určitě tady jsou rizikové faktory, že by se podobné obtíže mohly projevit i u syna, ale někdy včasná a intenzivní intervence na počátku školní docházky stačí, může jít „jen“ o nevyrovnaný či pomalejší vývoj v určité oblasti.
Držím palce, ať naleznete kompetentního odborníka, který Vám co nejvíce pomůže. Na prvním místě je jednoznačně syn a nelze dopustit, aby se už v první třídě trápil, že se mu něco nedaří!
DYS-centrum Praha o.s.