Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Zrušení školky
Dobrý den! Můj syn, který má dva a půl roku, začal chodit do školky na pět dní v měsíci a vyzvedávám si ho po obědě.Už druhý den mi paní učitelka oznámila, že by bylo nejlepší docházku ukončit, protože jim stále pláče a to hlasitě. Ráno se do školky těší, ale ihned co odejdu, tak je to špatné.Chtěla jsem se zeptat jestli mají nárok nás ze školky vyhodit a jestli to není divné už po druhém dni dělat takové závěry.Když jsem se zdráhala, tak mi bylo řečeno, že jsem ještě doma a že až začnu chodit do práce, tak si s ním poradí.
Předem děkuji za odpověď
Vše je o adaptaci. Proč jste ho tam dala naráz na tolik hodin. Proč tam nejste s ním, kyž jste doma. V naší MŠ děti přijdou na pár chvil si pohrát s maminkou, pak ty chvíle prodlužujeme, maminka odchází na chvíli, potom tam s ním může i zůstat. Prostě cokoli, co je dítěti příjemné.To vše předpisy (RVP PV) dovolují.Ředitelka MŠ
Dobrý den, myslím, že diskuze, zda dávat dítě na 5 dnů do MŠ či nikoli je již bezpředmětná, protože toto je už zrušeno. Nyní mohou být přijaté děti v MŠ jakkoli dlouho a jak často chtějí…Na jednu stranu je to dobře, jak se píše výše – alespoń dítě nezačíná každý měsíc znovu. Na druhou stranu – v jednotřídní MŠ jsou i dvouleté děti (zřizovatelem je nařízeno je brát, když není plný stav dětí, toto zákon nezakazuje – vždyť jde o peníze!). Dvouleté dítě se většinou velmi těžko adaptuje. Pravda – některému to velké obtíže nedělá, ale je jich určitě daleko méně. A není to jen stránka citová. Maminka zapře, že se dítě ještě počůrává a doma nosí plínky, že se samo nenají,neobleče tepláky, že nemá základní návyky sebeobsluhy a hygieny. Rodiče na upozornění často neslyší, hlavně že mají doma klid. Byla jsem svědkem, jak jedna maminka v šatně v MŠ „laškovala“, co prý s tím volným časem teď bude dělat??? No to je paráda…přitom vím, že ten její brouček prostojí přes půl dne v koutku s pláčem,samozřejmě, že je tam od rána do konečné. Naše p.uč. by se rozdaly, upřímně je obdivuji, protože takových dětí je tam více, jak mají při tom všem vzdělávat další 3 ročníky a řádně připravovat předškoláky na hladký vstup do ZŠ? Za co tedy berou maminy peníze na MD? Za to, že večer dítě vyzvednou, nakrmí ho, uloží a ráno zase odvedou? Teď už začne být mateřská dovolená skutečně dovolená…
Promiňte mi,nechci se dotknout všech zodpovědných matek, kterých je jistě většina, ale myslíte, že případ, o kterém jsem psala je skutečně vyjímečný? A to byl jeden z těch lepších. Na různé portály o výchově jistě matky ze sociálního prostředí moc nechodí a takové problémy neřeší – zvykli si jiní, zvykne si ten můj taky! Možná, že ve městech, kde jsou MŠ „našlapány“ se toto neřeší, protože se tam takto malé děti nedostanou, ale na vesnicích je to běžné, že se plný stav doplňuje prťátkama. Dříve se dokonce ani nezapočítavaly plnně do stavu, takže i když byla školka plná, uč. nemusela dosáhnout na plný úvazek…Myslím, že jsem někdy docela ráda, že už ve školství nepracuji a nechodím domů naprosto vyčerpaná, protože mi to prostě „nedalo“. Často jsem měla pocit, že školství není stavěno pro děti, ale zase vládnou jen a jen peníze…ale je to asi jak kde. Ale když si vzpomenu na ta velká slzavá údolí a neštěstí v nich, tak jsem to prostě musela napsat.
Ještě jedno P.S.: ze zákona mají rodiče právo pobývat s dítětem v MŠ, často to pomohlo překonat prvotní obtíže, často jsme k tomuto i rodiče přemlouvali, ale jak kdo…
Klrinka: Možnost aby při adaptaci dítěte byla přítomna ve třídě matka musí nabízet všechny školky! Ty které říkají že to nejde si vymýšlí a říkají to proto že to není příjemné pro paní učitelku aby měla „za zadkem“ rodiče. Pokud by mi v MŠ toto učitelka sdělila, hned bych si o ní udělala obrázek. Chápu, že někdy u některých dětí to nepomůže, ale určitě není důvod proč to nezkusit. 🙂
Ano, odloučení od matky je těžké, ale to může být stejné i za rok. Má dcerka chodí do školky od dvou let a zvykla si úplně stejně, jako o rok starší děti. Naprosto souhlasím s Anonymní, ví naprosto stejně jako já, jak je to pro tyto pětidenní děti trápením. Ane jen pro ně, ale také pro rodiče a ve finále i pro učitelky. Samozřejmě že to nejsou všechny děti. Adapteční období nějakou dobu trvá, ale pro spokojenost dětí a nás všech bych toto úplně vyloučila a nebo je také možnost, aby maminka docházela ze začátku do školky s dítětem a takto se adaptovalo. Ale tuto možnost moc školek neprovozuje.
Naprosto souhlasím s anonymní 22.9. a přimlouvala bych se, pokud to jde, aby dítko bylo ještě doma s maminkou. Ten půlrok dělá strašně mnoho, tříleté už může být v pohodě.
Docházka na pět dní v měsící je velmi nešťastný výmysl. Dítě je stavěno do velmi těžké pozice. Pokud mi dítě nastoupí na stálo tak mu dávám většinou tři měsíce na úplnou adaptaci – odbourání případného pláče, přijetí pravidel, zapojování do činností, navazování přátelství s ostatními dětmi. Většina dětí to zvládne i o něco dřív, ovšem k tomu je třeba pravidelná docházka – pro dítě se stává rituálem, který potřebuje. Pokud dítě přijde na pět dní v měsící tak v podstatě stále začíná. Když si docházku vybírá namátkou tak přichází v různé dny, skočí rovnýma nohama do něčeho rozjetého a za ten jeden den se nestihne zorientovat. Těžké je navázat přátelství – pro ostatní děti je to nováček, který se mihne a pak ho zase pár dní neuvidí, tudíž s ním ve svých hrách nepočítají. Pokud volíte blokovou docházku, tedy pět dní v kuse, nastává klasický adaptační model – první den většinou rozkoukávací a další může přijít pláč protože je dítě opět odloučeno od maminky. Ovšem tohle za pět dní skončí a pak přijdete zase za měsíc a dítě, které už si po tom měsíci zase odvyklo je opět na startovní čáře. Samozřejmě jsou děti, které i tuhle situaci zvládají s přehledem a nevadí jim, ale pro ty citlivější je to spíš trest. Z pohledu třídy to také není nic senzačního – pokud mám ve třídě průměrnou docházku 23 dětí a k tomu jednoho či dva na pět dní tak se dostávám do situace kdy mám rozjetý nějaký projekt, na každý den vymyšlenou určitou činnost, děti mi většinou už spolupacují a fungují a pak přijde pětidenní uzlíček, který potřebuje téměř veškerou mou pozornost, po ránu pláč, později nabízení činnosti či hraček, ukázka kde co je, také potřebuje u většiny věcí asistenci – pak celý zbytek třídy musí ustoupit stranou včetně činnosti a projektu, protože se snažím aby se uzlíčku ve školce alespoň trochu líbilo a neměl pocit že stojí stranou. A tohle se opakuje pětkrát v měsíci třeba půl roku. Děti na pětidenní docházku jsou také většinou opravdu malinké, takže je to pro ně ještě o to těžší.
U nás vzhledem k opravdu velmi vysoké docházce ostatních dětí, přijímáme děti až od tří let a pětidenní docházku neprovozujeme. Bylo to většinou spíš k neprospěchu všech. Pokud přijmeme někoho mladšího tak místo držíme a domlouváme se na docházce nejdříve pět pracovních dní před třetími narozeninami. Máme s tím opravdu mnohem lepší zkušenosti a děti si tak zvykají lépe.
Pro děti mezi druhým a třetím rokem by byly ideální skupinky do deseti dětí – takový přechod mezi jeslemi a školkou, kde si zvyknou na kolektiv ve výrazně klidnějším prostředí. Ale do takových projektů vláda investovat nebude, nechá to na soukromém sektoru, který si ovšem málokdo může dovolit a zbytek v podstatě hodí na školky ať si s tím poradí jak chtějí…
Odpověď pro barmiska: Upřímně nepracuji a dítě jsem dala do školky aby si pomalu zvykalo a protože nám to bylo nabídnuto a právě se bojím, že místo nám držet nebudou. Dnes zase plakal a tak jsem se s pí. učitelkou domluvila, že zkusíme jeden den až v říjnu a uvidíme, třeba to za měsíc bude lepší.Jinak děkuji za názory a poznatky všem.

ostatní už tak nějak naspali co je třeba…vyloučit to jde….a u některých dětí se to pozná i po takovou to krátkou dobu, kor jestli je to pláč stálý a nedá se zabavit hrou atd….
věk je opravdu nízký a některé děti to snášejí opravdu špatně…a ano pokud by jste byla v práci dalo by se nebo spíše muselo by se to nějak zvládat, protože přece nezrušíte práci a malej by si po nějaké době zvykl….ale takhle máte možnost mu dát čas trochu dozrát….
ono také něco jiného je když jdete do práce každý den a on si zvykne ale takhle tam probrečí čtyři dny, pak už se to jakžtakž bude rovnat a najednou zase zůstane doma a za tři týdny to absolvujete znovu…
přeci i vy chcete aby byl spokojený…..a upřímně nevím jestli pracujete, ale dost dobře nechápu proč tak malinké když není třeba do školky dáváte…
zkusila bych se domluvit na držení místa a zkusit to znovu ve třech letech…..

Paní učitelka je asi dost při smyslech a chápe, že odloučení od matky tak brzy je pro dítě naprosto děsivé. Natož tedy když jste doma :-(. Vyloučit ho samozřejmě můžou, myslím, do třech měsíců.
Myslím si, že paní učitelka asi nemá dost trpělivosti nebo má hodně dalších plačících dětí. Jak může po dvou dnech říct, že to malý nezvládne. To říká i u ostatních dětí když pláčou?
Jinak, ANO, může doporučit vyloučení pro neschopnost začlenění.
Myslím si, že malý je ještě malý a proto, když je možnost a maminka je doma, tak pí. učitelky doporučí odložit docházku na později.