Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Dyslexie
Dobrý den,
mám vnučku navštěvující první třídu, která nemá problém s matematikou, ale čtení se ne a ne naučit. Denně, kromě pátku a neděle, se s ní učím s přestávkami (cca pět minut vždy po čtvrthodině) jednu až dvě hodiny, podle toho jak dlouho jí vydrží soustředění. Učitelka ve třídě se jí odmítá věnovat více než jiným dětem údajně proto, že má hodně dětí ve třídě a naopak od počátku tvrdí, že ji nenechá postoupit do druhé třídy, pokud nebude umět číst. Od února navštěvujeme jednou týdně poradnu, ale výsledek to nepřináší. Lektorka na počátku tvrdila, že vnučka by měla mít asistenta, ale nyní tvrdí, že neměla nastoupit do první třídy v roce 2011, ale měla začít naštěvovat školu o rok později.
Můj dotaz:
Je možné, že dítě perfektně zvládá matematiku (za celé druhé pololetí nemá v matematice jinou známku než jedničku) a není se schopno naučit číst? Existuje ještě nějaká jiná možnost než dyslexie a pomohl by pozdější nástup do školy?
P.S.
Vím, že není možné z těchto několika řádek stanovit diagnózu a ani to po Vás nechci. Chtěl bych se dozvědět, jaké jiné příčiny to mohou být a dále bych chtěl poradit s tím, jaký další postup máme zvolit.
Děkuji a přeji příjemný den.
Herbert Kahler
Prosím, poraďte, jak vysvětlit dítěti, aby mezi jednotlivými zápisy nebo cvičeními v sešitě nevynechávalo
zbytek stránky nebo i celé listy.Po domluvě je chvíli vše v pořádku a pak se situace opět opakuje( i v jiných předmětech než jenom v ČJ ). Myslím, že se nejedná o dysgrafické potíže – písmo je uspořádané, nevynechává slova,rychlost psaní,
reprodukce napsaného je v pořádku,držení tužky i tlak na podložku bez potíží.Děkuji.
Dobrý den,
Provozujeme online poradnu, která se zaměřuje na problematiku SPUCH u dětí. Poradna funguje zdarma 24 hodin denně a najdete ji na adrese http://poradna.alfabet.cz. Mohou se na nás obrátit rodiče dětí se SPUCH, učitelé ale i další lidé, které zajímá tato problematika.
Dobrý den, náhodou jsem si přečetla Váš dotaz. Věnuji se soukromému doučování dětí, které se potýkají se specifickými vývojovými poruchami učení a chování. Mám zkušenosti s tím, že i velmi inteligentní děti špatně a pomalu čtou a nedobře rozumí přečtenému textu. Velmi pomáhá změna přístupu, speciální vyučovací metody a didaktické pomůcky. I tak je to běh na dlouhou trať. Některé školy k těmto dětem přistupují profesionálně a s pochopením, mám ale žáky, kteří mají dyslexii potvrzenou od PPP a dětských psychologů, ale učitelé k jejich problému nepřihlíží. Je dobře, že Vaše vnučka bude moci navštěvovat speciální třídu. Držím jí palce :-). Slávka Peroutková
Dobrý den,
vnučka obsolvovala vyšetření v pedagogicko – psychologické poradně a od příštího roku bude navštěvovat speciální třídu pro dyslektické děti v Opavě.
Ještě jednou Vám děkuji za radu a přeji příjemný den.
Herbert Kahler
Dobrý den,
děkuji za obsáhlou odpověď, o odborné vyšetření usilujeme, ale stále nemáme termín, snad v průběhu června. Když jste zmínila další potíže, tak vnučka má problémy s výslovností, nedokáže vyslovit r a ř. S porozuměním a vyjadřováním potíže nemá.
Jsme z Kravař v okrese Opava.
Ještě jednou děkuji a zdravím.
Herbert Kahler

Dobrý den,
jestli vnučka zvládá veškeré ostatní nároky školy, je vysoce pravděpodobné, že by v oblasti čtení nepomohl ani roční odklad. Navíc na konci první třídy už je zbytečné přemýšlet, co by bylo kdyby, asi nemá smysl tohle poslouchat ani od odborníků, protože situaci už stejně nezměníte. Nutno říci, že přístup paní učitelky, jak ho popisujete, je v rozporu s legislativou i profesní etikou.
Veliký rozdíl mezi výsledky v matematice a českém jazyce je možný. Nelze říci, zda se jedná o dyslexii, příliš mnoho dalších možností, oč by mohlo jít, mě však nenapadá, pokud vnučka nepochází z cizojazyčného prostředí, kde by se užíval jiný jazyk než český, případně nemá potíže s jazykovými dovednostmi (výslovnost, porozumění, vyjadřování) obecně – pak by se mohlo jednat i o jiné obtíže, což ovšem neznamená, že by neměla nárok na podporu a pomoc doma i ve škole.
Čistě technicky by zřejmě bylo vhodné, aby z poradny vyšel jasný pokyn vůči škole. Je-li to možné, zřejmě by bylo vhodné zajistit tzv. podnět k integraci, aby měla paní učitelka černé na bílém, jak má s vnučkou individuálně pracovat a že na to má vnučka nárok. Tomu by mělo předcházet komplexní vyšetření, které by se pokusilo identifikovat, v čem spočívají obtíže a co se situací lze dělat. Opakování třídy, ani úvahy o asistentech, pokud nejsou k dispozici, či hypotetickém odkladu školní docházky ničemu moc nepomohou.
Z hlediska intervence mě napadá program Percepční a motorická oslabení ve školní praxi, s nímž máme při těchto raných obtížích se čtením dobré zkušenosti. Nevím, odkud pocházíte, ale zkuste se zeptat přímo v poradně nebo zapátrejte po soukromé praxi speciálních pedagogů, zda uvedený program někdo nabízí (pokud jste z Prahy či okolí, můžete kontaktovat přímo nás v DYS-centru, jsme k dispozici včetně letních prázdnin).
Určitě by bylo možné podniknout i další kroky, ale vzhledem k tomu, že nevím, co už jste absolvovali, ani neznám situaci dopodrobna, zatím píši toto. Klidně se ozvěte s dalšími dotazy v dohledné době.
Držíme palce! DYS-centrum Praha o.s.