Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Dyslexie, dysortografie, castecna dyskalkulie, zkrizena lateralita
Dobry den,
obracim se na Vas s dotazem jak dceri doma pomoci zlepsit tyto dys-poruchy. Existuji nejake programy na PC, ktere by mohla procvicovat doma nebo nejake pracovni sesity a konkretne jake? Ve zprave PPP mame uvedeno, ze nam ma byt v IVP pro 4.rocnik vymezen podila prace zaka – rodic, bohuzel zatim se nic nedeje a cas leti. Diagnoza byla stanovena ke dni 24.10.2011
Dekuji emilied.
3TjtAK mipotvaqonqq
Dobry den, moc Vam dekuji za Vasi odpoved, byla pro mne velkym prinosem. emilied.
Dobrý den,
pomůcek pro tyto obtíže, především pro děti na prvním stupni, existuje celá řada. Většinu z nich si můžete prohlédnout, případně zakoupit, u nás v DYS-centru. Jde to i přes web – http://www.dyscentrum.org (sekce obchod). Bohužel jen na základě znalosti diagnóz nedokáži přesně říci, co by se dceři hodilo. Princip práce s pomůckami je vždy takový, že se snažíme vycházet ze stávající úrovně čtení, psaní či počítání dětí a pak děti dále podporovat a rozvíjet. Takže některé děti využívají jednodušší pomůcky, jiné už složitější, které jim třeba jen doplňují výuku ve škole.
Například pro podporu čtení se mohou hodit Čítanky pro dyslektiky nebo Pracovní sešity pro nápravu vývojových poruch učení, ale jsou odstupňované podle náročnosti a když nevím, jak na tom dcera je, neumím přesně určit, co by pro ni bylo nejvýhodnější. Pravidlo je takové, že při čtení volíme texty, které jsou kratší, psané většími písmeny, s větším řádkováním a bývají doplněné různými úkoly, takže dítě s textem stále pracuje a posiluje jak čtení, tak porozumění a orientaci v textu, ale nejde přitom jen o pouhé čtení rozsáhlých textů, které děti často děsí.
Podobně v matematice neumím úplně přesně říci, co by se hodilo. Mnohé děti s dyskalkulií potřebují nejprve hodně posílit znalost číselné řady a rozklad čísla deset (na obojí jsou pracovní listy), jiné potřebují už spíše trénovat složitejší počítání (většina pomůcek se jmenuje podle toho, nač jsou zaměřeny, takže je snadno identifikujete). Na webu jsou i nějaké tipy na počítačové programy, pokud byste měli zájem.
A v neposlední řadě co se týká dysortografie, existuje opět mnoho pomůcek na procvičování a mimo to se hodí pomůcky, které obsahují přehledové tabulky gramatiky. Je užitečné děti naučit, aby nejen trénovaly, co jim nejde, ale když si nevědí rady (což „naše“ děti mnohdy nevědí ani po intenzivní práci – stačí, že jsou více unavené, měly náročný den a tak podobně), je důležité, aby věděly, kam se mají podívat. Naučit se pracovat s přehledovými tabulkami gramatiky je proto velmi užitečné. Pro čtvrtou třídu se mohou hodit např. Hravá vyjmenovaná slova nebo publikace řady Pavučinka (v současné době jsou Podstatná jména a Přídavná jména, na jaře by měla znovu vyjít Vyjmenovaná slova, ta jsou vynikající). Gramatiku lze mimo to procvičovat i na velmi pečlivě dělaných webových stránkách http://www.kaminet.cz, které vytváří speciální pedagožka, která dlouhodobě pracuje se žáky s poruchami učení.
Zkříženou lateralitu bych asi neřešila. Je to něco, s čím žije množství lidí a zásadním způsobem to život nekomplikuje, snad s výjimkou hodu či střelby na cíl, případně občasných obtíží při orientaci na stránce během psaní, ale to je spíše otázka menších dětí.
Je mi líto, že nemohou být úplně konkrétní, ale když neznám přesný profil obtíží Vaší dcery, je to složité. Kažodpádně si myslím, že je úžasné, že chcete s dcerou pracovat a hledáte, co by šlo dělat, neboť pouze intenzivní společná práce může skutečně pomoci. Držím palce, ať se daří a nenechte se odradit občasnými nezdary (naše informační společnost není dyslektiků úplně nakloněná, ale oni si s tím často nakonec dokážou velmi dobře poradit, když mají kolem sebe lidi, kteří jim věří). Za DYS-centru zdraví Lenka Krejčová