Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Sociální školní zralost
Ahoj.Ráda bych získala názor „zvenčí“.Mám dcerku 10/2005,která je bystrá,šikovná,velice učenlivá ale i umíněná,a vzhledem k tomu,že ve školce ji zařadili do třídy předškoláků,tak jsme měli možnost absolvovat už nyní zápis do 1.třídy „na zkoušku“.Dle paní učitelky ve školce je dcera zralá na školu,jen má strach právě o sociální zralost (jak by nesla případný první neúspěch),na zápise paní učitelka taky chválila,že je zralá a jediný problém by viděla právě v soc.zralosti.Budem tedy absolvovat i test v PPP poradně a já pořád váhám,zda do školy ano/ne.Nerada bych ji tam dala s předstihem,ale na druhou stranu bych byla nerada,když do školy sama chce a těší se,abychom ji demotivovali (nebo jak to správně napsat)a „stopli“ její současný stav,kdy opravdu stále „nasává“ vědomosti (sama se učí čísla-počítat,písmena a psát).Navíc tedy hůře nese,že by její kamarádky všechny odešly do školy a ona zůstala ve školce.Než začne škola je ještě dlouhá doba,takže se mnohé může změnit a může i v sociální oblasti „dozrát“.
Navíc bych se ráda zeptala,kdo už s testem školní zralosti máte zkušenost,jak se tato oblast testuje?
Ahoj,
šla jsi se svou dcerkou nakonec do PPP? Mám totiž pocit, jako kdyby jsem to psala já. Strašně by mě zajímalo, jak jste holky dopadly.
U nás v PPP se na vstup mé dcery (11/2005) do školy moc netvářili. Myslím, že to pro ní byl opravdu zbytečný stres. Už nikdy více!!!
Leni, nemám, co bych k Brmbulce dodala, její vysvětlení je naprosto vyčerpávající.
Snad jen – máme holky stejně „staré“. Naše je též 10/2005. Též jsem řešila (ale fakt jen chvilku) stejný problém jako ty – několik lidí mi doporučovalo, abych ji už do školy dala. Zájem má, sama si čte písmenka, opisuje, co se kde dá (i letáky :-DD ), tento týden se naučila základ hodin… Prostě, šikovná je (to nemohu říct, jak praví klasik 😉 …) ALE
Jde hlavně opravdu o tu sociální zralost. Představa, že ve třídě budou i o dva roky starší děti (protože k přirozenému odkladu některým přibyde klasický odklad a šup, jdou do školy téměř v osmi – ve škole máme dva takové klučíky), mě fakt děsí. Nejen jako matku, i jako učitelku 🙂 Představa, že se na tu moji křehotinku vrhne takový balvan, který je o dva roky starší a o hlavu a půl větší, je hrozná. Ona by to podle mě neustála. Spustila by slzy (stačí, když ji hubuju, že místo oblíkání hledí z okna, místo zavazování tkaniček si zpívá a já už stepuju s kočárem před barákem). Ještě by mi z toho začla koktat nebo by byla nešťastná sama ze sebe.
Čili za mě – škola ne. Ten rok jí neuškodí. Že bude umět číst? Však učitelka si s ní potom poradí, já jsem to taky uměla (jsem zářijová).
S kamarádama nechodí ani do školky, oni chodí všichni do jedné, ona jediná do jiné, protože jsem to měla cestou do práce. Zvykla si. Stejně tak si poradí ve školce o rok dýl (stejně mají smíšené třídy) a pak si zvykne na nové spolužáky. Prostě to tak bude.
Jednou ode mě slyšela, jak říkám naší pí. doktorce, že moc dobře vím, jak to ve škole chodí, takže ji nechám v klidu tak, jak jí vyjde ten přirozený odklad a ona jako papoušek to teď na podobné dotazy odpovídá sama – „maminka dobře ví, jak to ve škole chodí, takže já půjdu až za rok“ 😀 (Mudrlant:-D )
Tak tolik jen moje pocity 🙂
Děkuji moc za obsáhlou odpověď.
Není dítě,které by leželo v encyklopediích-to „nasávání“ informací jsem právě myslela z hlediska těch „základních“ -velký zájem o čtení,psaní,počítání.Nikdo ji to nenutí,spíš bych řekla,že i „nechceme“,aby se to učila sama,ale vzhledem k tomu,že k tomu jsou i částečně vedeni ve školce,nevím,jak tomu zabránit.Hodně právě probudilo její zájem o školu to,že ji zařadili právě do třídy předškoláků,kde se opravdu na školu důkladně připravují :o(.
Jinak co se týká sociální zralosti-já právě vidím jediný případný problém,jak se právě vyrovná s prvním neúspěchem,protože odpoutat se od nás,od rodičů zvládá bez problémů,v létě navíc i pojede na soustředění od mažoretek,kam chodí.JE velice soběstačná-dokonce od nás vyžaduje,když např.jdeme do večerky,že chce být sama doma (což na jednu stranu jsem ráda,že není závislá,na druhou stranu mám i obavy,aby se v mezičase něco nepřihodilo).
Navíc v kolektivu je to ona,kdo je vůdčí a i přesto,že je teda nejmladší a nejmenší,nemá problém s komunikací se staršími a většími dětmi (i dospělými),dokáže si během chvilky zřídit autoritu a ostatní ji respektují.
Z toho důvodu všechno právě zvažuji teď,nechci ji poslat do školy s tím,že by se pak vrátila,protože na dětskou dušičku by to právě mělo horší vliv.

citace z odborne literatury
Hlediska jako tělesná připravenost, kdy musí být dítě tělesné zdatné a musí mít pevnou kostru a rozvinuté svalstvo. Dítě musí unést těžkou fyzickou zátěž (sezení, školní aktovka), aby nebylo příliš unavené a nedošlo k různým tělesným deformacím a nedošlo k unavenosti. Dítě musí mít dobře vyvinutou jemnou motoriku a musí být správně vyvinuto drobné svalstvo rukou a očí pro čtení a psaní. Také musí být dobře rozvinuta zrakově pohybová koordinace, která je důležitá pro psaní. Dítě musí být mentálně připraveno a mít rozvinuté poznávací procesy a přirozenou úroveň inteligence. Dítě také musí mít analytické myšlení, jinak má potíže se čtením, představivostí (pro matematiku), kdy to musí nahrazovat vnímání. Dítě má zvýšené požadavky na úmyslnou pozornost, kdy musí stále vnímat a soustředit se (minimálně 15-20 minut na jednu činnost, která se obměňuje) a hlavně musí mít záměrnou (úmyslnou) paměť. Je dobré, aby dítě mělo zvýšené vědomosti, hlavně o okolním světě. Dítě by mělo znát a pojmenovat běžné věci kolem sebe, mít dobrou orientaci, znát časové pojmy (dnes, včera, odpoledne), ale nemusí znát hodiny. Musí také znát a konat základní hygienické poznatky. Musí mít rozvinutou řeč, aby mělo dostatečnou slovní zásobu a aby rozuměl slovům, které má znát. Musí mluvit plynule, výrazně, gramaticky správně, hovořit ve větách, odpovídat na otázky a mělo by mít zájem o poznatky, být zvídavé.
Hlediska sociální a citové zralosti
Dítě musí ovládat své citové projevy, kdy se musí umět ovládat, aby se nevztekal jako doma. Musí přijmout roli žáka, plnit i obtížné úkoly, pracovat samostatně a podřídit se autoritě učitele. Musí projevit zájem o ostatní spolužáky, navazovat přátelství, umět ustoupit ve prospěch celku a zvládat tak emociální potíže, jako je vydržet bez matky, dokázat se s dětmi dělit o přížeň učitelky. Hlavně to musí umět respektovat. Musí se umět ovládat (neskákat do řeči, ale počkat, až domluví) a také musí umět odpovídat a ptát se jen na vyvolání.
Ukazatelé školní zralosti
Hlavní jsou tělesní ukazatelé, kdy je důležitá výška a váha-cca 120 cm a 20 kg. Dbáme na tvaru těla, kdy by už měla ustoupit tuková vrstva, prodlužovat se končetiny, tělo má již dominovat a hlava by měla být už menší. Využíváme k tomu také tzv. filipínskou míru, což je zkouška prodlužování horních končetin. Dítě by mělo mít druhou dentici, kdy začíná výměna chrupu. Důležitý je věk dítěte, kdy je ideální a formální ukazatel 6-7 let. Pokud je dítě nezralé, musí rodiče požádat o odklad. Důležití jsou psychičtí ukazatelé, při nichž se používají testy školní zralosti a nejznámější je tzv.
Jiráskův test školní zralosti, kdy dítě plní úkoly jako jsou kresba lidské postavy, u které zjišťujeme lateralitu, celkovou rozumovou úroveň a grafomotorické potíže. Dále test napodobení psané věty, u které zjišťujeme schopnost soustředit se a jak moc je schopné vyvinout úsilí ke splnění úkolů. Poslední test→obkreslení skupiny 10-ti teček, kdy zjištujeme přesnost a zrakově pohybovou koordinaci.
Občas také používáme tzv. rezervní test, kdy má dítě k dispozici 84 párů různých peometrických tvarů, která jsou důležitá pro čtení.
Nebo také tzv. Rawenův test, který zjištuje inteligenci dítěte. Při testu má dané různé druhy výsečí+kruh a má zjistit, kde 1 výseč chybí a musí také tu správnou najít.
Důsledky školní nezralosti
Horší prospěch mohou mít i nadprůměrně nadaní žáci, kdy třeba dítě prožívá ve škole záporné emoce a vytváří si tak negativní postoj ke škole. Nebo je přetěžováno jak ve škole, tak doma rodiči a může tak dojít k neurotickým potížím a zdravotnímu oslabení. U dítěte se začnou projevovat reaktivní poruchy chování, kdy může být dítě agresivní, plaché nebo úzkostné a takto se potom oslabuje schopnost koncentrace pozornosti.

A jeste jedna vec…… „stopli“ její současný stav,kdy opravdu stále „nasává“ vědomosti (vase citace)
cim dal vic se ve skole setkavam s detmi ktere jsou neskutecne chytre….dokazi se bavit o vesmiru, prirode a tak dale…tudiz maji NADSTAVBU zakladnich vedomosti…ale bohuzel ty zakladni jim chybi…..a to je ten problem..je potreba zacit od piky a ne encyklopedyckymi vedomostmi….bezne tyto deti znaji pojmy oxid a kyselina…..ale neznaji vyznamy zakladnich slov a neumi tzv sebeobsluhu…..natoz strihat, zavazat si boty, ci domluvit se s vrstevnikem na postupu pri nejake hre…..a verte ze mit dnes v 1. tride 30 naprosto rozdilnych deti, kdy kazde je zvykle na neco jineho….je ta prace velmi tezky…takovy ten „zaklad“ by mely mit vsechny deti stejny….poprosit, podekovat a podobne..

Rozumím tomu dobře, že jste šla na zápis i kdyz jste nemusela? Ze bude mit mala sest az v rijnu? Sociální zralost je dulezitejsi pro nastup do skoly nez to ze umi cist psat a pocitat a ze je zvidava na vedomosti(cist psat a pocitat deti nauci skola:))….takove dnes deti jsou vsechny. Uz to ze vam o socialni zralosti rekla ucitelka ve skolce i na zapise by pro mne jako pro matku byl signal, ze mam malou dat do skoly o rok pozdeji. Vite argumenty, ze kamaradky uz do skoly jdou je spatny argument..myslete hlavne na malou,…uvedomte si ze do skoly se dnes vetsinou dostavaji deti s odkladem takze vase mala bude i o dva roky mladsi nez ostatni deti ve skole. Socialni zralost je to, zda dokaze bez vas fungovat delsi dobu, zda dokaze byt samostana.-…sama si ve skole nachystat veci, prevleknout se….neplakat a umet problemy resit slovne s ucitelkou, jak vychazi s ostatnimi detmi, jak snasi neuspech…..pokud je dite socialne nezrale….tahne se to s nim minimalne prvnich 5 let ve skole, takove dite zacne byt uzavrene…nemluvne, znam deti co zacali i koktat nebo se pocuravat. Rozhodnuti je na vas a take na reditelce skoly kam chcete malou dat, ale pokud ucitelky pri zapise dali do poznamek ze doporucuji odklad….nevim jak na jinych skolach ale u nas reditelka da na doporuceni ucitelek. Prece neprijme dite s kterym bude mit …co se socilani stranky tyce…tezsi praci nez se zbytkem tridy. Taky je moznost do prvni tridy nastoupit….a az do konce ledna..pokud uvidite ze to nejde…vratit malou zpet do skolky , ale tohle je podle mne vice stresujici nez ze jeji kamaradky uz jdou do skoly, take to je projev socialni nezralosti, lpeni na urcitych lidech…dite je schopne se aklimatizovat a najit si nove kamarady. take si uvedomte, ze se bude muset v mnohem mladsim veku rozhodovat o vyberu povolani a verte ze je rozdil kdyz se rozhoduje 13 letý nebo 15 letý….i par mesicu v obdobi puberty dela hodne.
Poradnou nic nezkazite, ale zbytecne budete malou jiz v tak nizkem veku zatezovat psychologickými testy a psychology.
Ale rozhodnuti je jen na vas.