Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
S,C,Z s jazykem mezi zoubky
Dobrý den,
nedávno jsme si všimli, že Alenčina výslovnost S,Z,C je nějak špatná. Odpozorovali jsme, že při výslovnosti se jí mezi zoubky objevuje jazyk.
Chtěla jsem poprosit o nějakou jednoduchou radu jak ji toto odnaučit, aby tyhle hlásky vyslovala krásně zvučně? Podle popisu výslovnosti vím, že jazýček příjde za dolní zoubky. Nemáte zkušenost s nějakým hravým způsobem učení?
Předem děkuji Anet
Dobrý den, my chodíme s 5letou dcerkou na logopedii a paní doktorka mi poradila, že aby malá se naučila dávat jazýček za dolní zoubky, je dobré tam jakoby natáhnout nitku a zaháknout jí za zuby (může si jí sama držet) a dát tam buď malinkatý knoflíček nebo jen nitku, aby se snažila ji pořád vnímat, dotýkat se jí a tím se naučit správně polohovat jazyk. Tak můžete vyzkoušet.:-)
dobrý den chtěla jsem k tomuto dotazu ještě na logopedii nechodíme.Dcera má mezeru mezi zubama tak jsme taky nejdřív nepostřehly že sykavky říká s jazykem venku když se učíme a soustředí se na to tak zatne zuby a je jazyk schovaný ale pak to dělá i u věty.V červnu ji bude 5 let tak jestli to časem odezní když při soustředění jí to jde děkuji Sychrová
Dobrý den,
Alenka má potíže s výslovností sykavek. Zkusím Vás trochu navést, jak na to. Artikulační postavení mluvidel by mělo být následující: Hláska C – Koutky úst se zaostří – rty do širokého úsměvu, čelisti zůstávají v přirozené poloze, horní a dolní zuby jsou sblíženy, hrot jazyka směřuje k hraně dolních řezáků, výdechový proud vychází z úst podélnou osou jazyka. Hlásku tvoříme nápodobou – při přímém tvoření hlásky C nebo pomocnou hláskou T – hrot jazyka se lehce dotýká dolních řezáků a dítě šeptem lehce vyslovuje opakovaně ttttt, ozve se šum podobný hlásce c, jakmile se docílí c, spojuje se samohláskami v pořadí i, e, a, o, u. Při hlásce S se koutky úst zaostří – rty do širokého úsměvu, čelisti zůstávají v přirozené poloze, horní a dolní zuby jsou sblíženy, hrot jazyka směřuje k hraně dolních řezáků, výdechový proud z úst vychází podélnou osou jazyka. Tvoříme hlásku nápodobou – při přímém tvoření hlásky S motivací had – ssss, husa – ssss (syčíme) nebo pomocnou hláskou C – prodloužením hlásky C – SSS. Při Z se koutky úst opět zaostří – rty do širokého úsměvu, čelisti zůstávají v přirozené poloze, horní a dolní zuby jsou sblíženy, hrot jazyka směřuje k hraně dolních řezáků, výdechový proud vzduchcu vychází středem úst, podélnou osou jazyka. Hlásku tvoříme nápodobou – motivací – bzučení včely bzzzz, pomocnou hláskou S s přidáním hlasu. U obou postupně využíváme hmatového smyslu – dítě cítí na ruce vibrace hltanu. Pomocná slova najdete v jakékoliv logopedické cvičebnici, na internetu a podobně, např. F. Kábele : brousek pro tvůj jazýček…..
Omlouvám se, dole je stejný dotaz… Anet