Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Čtení
Ráda bych se zeptala, a nejspíš Brmbulky :-), i když budu ráda i za pohledy ostatních.
Náš prvňáček se učí číst genetickou metodou. Učí se velká tiskací písmena (žádný problém), učí se hláskovat (žádný problém). Teď přecházejí na čtení slov. Dle vyjádření učitelky děti budou tak dlouho opakovat P-E-S, až pochopí a uvidí v tom pes. Vzhledem k tomu, že víc než polovina dětí už dávno číst umí, je situace trochu nerovnoměrná. Každopádně, Tom ani v dvojpísmenném slůvku žádný význam nevidí, neumí ho složit. Zato má výbornou paměť – téměř každé slovo, které mu někdo přečte, příště už pozná. To je podle mě docela překážka, učitelka vůbec nemusí poznat, že „nečte“, ale ví ho z paměti… Doma ale vidím, že nepřečte třeba slůvko JŮ, a když mu ho přečtu já, příště ho pozná, ale vedle napsané TŮ už zase samozřejmě nepřečte… Zatím totiž neumí číst. Jak dlouho může trvat, než u něj to pochopení naskočí, než začne opravdu číst, ne papouškovat? Učitelka říkala, že děti čtou záhy, již v říjnu celé věty… A když ne, prostě dokola opakují P-E-S…
Ptám se proto, že je mi tento způsob čtení prostě cizí, nevím, jak dlouho trvá, než může dítě chápat. Hrozí totiž, že bude muset doma číst manža (začínám sloužit v nemocnici) a tomu připadá divné, že Tom nechápe – chlap 🙂 Sám si prý nevzpomíná, kdy on sám pochopil a začal číst :-)) Proč by náš Tom ale neuměl číst po prvním týdnu, že?
Dobry den, precetla jsem tu spoustu nazoru, chci se zeptat, mam prvnacka, pokud slabikoval bylo vse vporasku, kdyz zalcal skladat slova a cist vety nastal problem, vubec nemuze slozit slovo cte M-A MA a L-O LO, kdyz ho poprosim spojit vubec nepamatuje co bylo na zacatku, a to nerika o vetech. Skusila jsem mu vysvetlit aby slabiky tahl mmmmmmmmmmmmmaaaaaaaaammmmmmmmoooooo, ale takhne prvni a nemuze naskocit mu druha. Rikate ze mena nikam spechat, ale pani ucitelka nemilosrdne stavi 3, a dela poznamky. Danecek je stoho sklesly, cist ho nebavi.
Dekuji
Natali
NataliR
blaznis !!!soutezit ve cteni???……nekdo tu psal ze uz ctou vety!!!!!….a ja napsala ze obdivuji um pani ucitelky….my teprve zacali slabiky..pomalu ale jiste a natrvalo:)
Brm, blahopřeju, jen tak dál :-)))
Ale není to soutěž, jestli v říjnu, nebo v lednu, nebo za rok – hlavně jestli jsou v pohodě děti i učitelka, jestli jim to dělá radost – tož přeju radosti plnou nůši :-)))
my dnes zacali cist slabiky a hned slova…splyvave…a vsichni bez problemu:)…a to tam mam uz ted v rijnu!!! diagnostikovane dys…snad jim to vydrzi
virenko drzim palce
S porozuměním – vzniklo to asi tím, že jsme s učitelkou řešily problém dvojího čtení a čtení s porozuměním – a ona říkala, že dvojí čtení je zpočátku u tohoto postupu přirozené a mizí během času, a že ve 3.třídě se čtení postupně zrychluje, tím děti dvojí čtení opouštějí – a očekává se čtení s porozuměním. Nejspíš se očekává s porozuměním od začátku, ale zpočátku to může být zdánlivě „dvojí“ čtení. Zkrátka, rozuměla jsem tomu tak, že v průběhu 3.třídy by dítě mělo číst „nedvojitě“ a s porozuměním. Že musí rozumět od začátku, je fakt, jenom některá slova čte 5x, potichu, hláskováním, nahlas, všelijak. Když tak přečte třetí, první si dávno nepamatuje – porozumění je zatím s rezervou. Ale však je teprv říjen :-)) Oli, zlatá slova, čas je důležitý, však adaptace dětí ještě neskončila…
soutezte s ni kdo nejpozdeji tu slabiku vyslovi…(kdo nejdele udrzi prvni hlasku v puse)bude tak cvicit i plice:)
Vzhledem k tomu, že mám doma prvňáčka, hledala jsem názory maminek na metody čtení. Naše Anička je špatná z toho, jak jí to čtení nejde. Musím říci, že máme skvělou učitelku. Na třídních schůzkách nám prakticky předvedla jak s dětmi doma číst slabiky, které už poskládají. Mají si dát do pusy první písmeno slabiky a nahlas jej říkat dokud nenaskočí to druhé. Takže nejprve např: sssssssssssssssááááááá. Andulce dělá problém, když se namíchají slabiky mo, ma, mu.. najednou neví co s tím. Hlavně si nejprve pro sebe řekne počáteční písmeno a pak teprve nahlas. Bojím se, že začíná s nesprávným dvojitým čtením. NO, možná jsem jen vyplašená, protože se nad tím trápí a vůbec jí to nebaví. Můžete poradit nějakou zábavnou a účinnou metodu jak doma čtení procvičovat? Nerada bych ji stresovala. Děkuji
Michaela
Oli…zlata slova:)…proto je dobre hned na 1. tridni schuzce v zari rodicum ukazat jak se budou deti plest….ze jim to nepujde…ale at nezoufaji….dospeli nedokazou pochopit jak jejich dite TAK jednoduchou vec nechapou….a pritom je to pro ty trpasliky tak strasne tezke:((((….treba jako odlisit plus minus…s tim taky bojujeme…ale chce to vsechno cas
„Holky“..dnes za mnou přišla vyděšená maminka..,že její holčička je úplně hloupá, že ještě nezvládne vyhláskovat všechna písmenka ve slově..a že to do ní melduje přes dvě hodiny..a to je právě ono…co mě donutilo sem napsat,,,opravdu není kam spěchat..nechtějme po dětech zázraky,,vždyť jsou teprve krátce ve škole a všechno je čeká..nic se nemá uspěchat,,a to, že některé děti ještě neslyší jaké písmenko je uprostřed slova je opravdu normální a tady vůbec není rozdíl mezi genetickou metodou a slabikovací..holt většině dětem nedělá problém rozeznat první písmenko ve slově, potom už někdo třeba míň ví to poslední..a nejhůře vnímají ta uprostřed..vyčkejte a opravdu uvidíte ty velké pokroky..Maminka byla zoufalá a nešŤastně pronesla větu- má rezavé vlasy, je levák a ještě bude dyslektik..!!!!No jen doufám, že jsem ji optimisticky naladila a odešla určitě klidnější…Pocity maminek se moc neliší..a vždycky to řeší ty, které to potřebují nejmíň…A to čtení s porozuměním..to by se snad mělo pěstovat od začátku..nelze to nějak fázovat..možná jste se jen špatně pochopily..že ve vyšším ročníku se samozřejmě na porozumění textu klade stále větší důraz..Děti by měly vědět od začátku co čtou..jinak postrádám smysl..Jsem ráda, že jste si to s paní učitelkou vysvětlily,,a hned to člověk vnímá zase malinko jinak..když je paní učitelka vstřícná a rodiče taky..jéé to by se nám to pracovalo..
O
Virenko….ja nejak nechapu…proc by dite melo dva roky cist bez porozumeni…proc ho to nenaucit hned?….taky jsem rada za OLi….