Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Jak připravit syna
Dobrý den.Potřebovala bych poradit jak mám svému synovi zdělit,že od září bude chodit do jiné školy,kde mají speciální třídu pro děti s poruchami.Včera jsem byla na vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně,kde syna vyšetřili a vzhledem k tomu,že je těsně u hranice začínající mentální retardace mi bylo toto navrženo.Jen nevím jak mu to mám sdělit.Je mu 13let.Předem děkuji za radu.
Ahoj možná již moje zkušenost přijde potzdě,ale to samé mi sdělila paní doktorka psychologie v Praze v Lanově ulici,ve stejném věku u dcery a chtěla aby dcera přestoupila do jiné školy-zvláštní,probírala jsem to s třídní učitelkou a ta řekla at jí tam nedávám,tak jsem jí poslechla a dnes je dceři 20let mimo jiné je velmi krásná dlouhovlasá blondýnka,udělala závěrečné učnovské zkoušky,složila přijímačky na SŠ oboru podnikání,má státnice ze psaní na stroji za 2.Příští rok půjde maturovat.Kdybych jí dala ze základní školy pryč nikdy se nedostala tam kde je.
Romana
Milá jájino.Děkuji za psaní.Jen ještě.Ta druhá školaje taky základní,ale oni tam mají pro druhý stupen tyto třídy.V současné škole Lukáš kamarády nemá,spíš ho odstrkují.On není průbojný a na začátku školního roku po něm vyžebraly celý obsah penálu.Třídní učitelka,když jsem tam došla řekla že s těmi dětmi promluví a tím považovala věc za skončenou.Rozhodně tuto třídu dochodí a do té speciální třídy na druhou školu pujde až od září.V té poradně mi pí.řekla,že když uvidí,že má Lukáš dobré výsledky tak ho přeřadí do osmé třídy.Já tomu moc nerozumím,zda je to možné.Chtěla bych,aby chodil do školy rád tak jako v Temelíně na první stupen.Je opravdu hodně dětský.Jsem z toho špatná,protože má sestru a ta se učí dobře.On je vážně schopen se vše naučit jako básničku,ale nesmí být potom otázka položena trochu jinak.Pak neví a za to má ty špatné známky.Šárka
Myslím, že je z Vašeho vyjádření jasné, jakou poruchu Vaše dítě má. Nejedná se o poruchu učení, ale o to, že jeho možnosti učit se jsou snížené díky hranici zjištěné inteligence, tzn.jeho inteligence hraničí s mentální retardací. V tomto případě všechny jevy, které popisujete, jsou u takových dětí běžné a obvykle nemají nic společného s poruchami učení (i když i u dětí s mentální retardací jsou diagnostikovány).
Mám s takovými dětmi zkušenosti, protože ve své třídě mám integrovány čtyři děti s mentální retardací.
V případě Vašeho syna bych velmi pečlivě uvažovala, jaká varianta je pro něho vstřícnější. Je důležité vědět, jaké vztahy ve třídě jsou a jak ho třída přijímá. Vzhledem k jeho problémům a častým neúspěchům může být ve třídě považován za „nemožného, hloupého“ a pravděpodobně vystavován posměškům.To následně zahýbá i jeho sebevědomím (navíc nemá úspěchy, proč by se učil)a to vše vyvolává odpor k učení. Jedná se o uzavřený kruh a cesta ven je velmi těžká. Pak by bylo asi na místě školu změnit za jinou.
Pokud vztahy ve třídě nejsou takto negativní nebo je možnost vztahy mezi dětmi ještě narovnat, byla bych pro, aby byl integrován v běžné třídě v dosavadní škole. Nebo ve škole jiné.
Nevím jak ve Vašem městě, ale je běžné, že ve zvláštních školách (dnes se jim tak už neříká)nebo třídách pro děti s mentální retardací jsou často děti, které mají problémy s chováním a vyrůstají v neuspokojivém sociálním prostředí. To ovlivní ostatní děti. Na druhou stranu práce učitele v těchto třídách je jednodušší v tom smyslu, že nemá ve třídě tak rozmanité spektrum žáků – u mě jsou čtyři žáci mentálně postižení, několik žáků velmi nadaných, několik žáků s ADHD a žáků, kteří docházejí na dětskou psychiatrii kvůli nejrůznějším důvodům. To samozřejmě individuální přístup velmi ztěžuje a myslím, že práce v těch speciálních třídách může být systematičtější.Bylo by dobré zjistit přesně, o jakou třídu se jedná – mohla by to být třída tzv.vyrovnávací nebo dyslektická s menším počtem žáků, což by asi bylo dobré.
Nicméně u „mých“ dětí je velmi znát, že vyrůstají mezi běžnou populací. Individuální přístup řeším tak, že s celou třídou pracuji podle týdenních plánů (způsob otevřeného vyučování), kdy jsou děti vedeny k samostatné práci, pomoci druhým. Je to trochu složitější vysvětlit tenhle způsob učení, ale o to tu stejně nejde. Důležité je, že se díky tomu můžu věnovat těmto integrovaným dětem.
Věnujeme se hodně osobnostní výchově, snažím se vytvořit z dětí třídu, ve které každému záleží na tom druhém. A konečne mám pocit, že v tomto směru se mi daří.
Pro integrované děti vytvářím speciální týdenní plán – upravený . Stejně jako ostatní děti v něm mají uvedeny domácí úkoly, samostatnou práci, kontrolní cvičení a přípravu na ně i požadavky ke zkoušení.Vše, co potřebují rodiče vědět, je v tomto týdenním plánu. Učivo je vybrané tak, aby byl udržován kontakt s učivem ostatních žáků, ale zaměřuji se na základní učivo.
Je naprosto logické, že Váš syn NEMŮŽE zvládnout složitější úlohy a ani geometrii. Také mi připadá nesmyslné ho tím trápit, bylo by vhodnější se zaměřit třeba i na učivo nižších ročníků – podle jeho potřeb.
Já bych navrhla toto:
PPP zřejmě napíše ve zprávě i tu skutečnost, že se jedná o mentální retardaci. Je důležité, aby ve zprávě napsali, že Váš syn má oprávnění navštěvovat speciální školství. Pak si Vy můžete vybrat – buď bude navštěvovat „zvláštní školu“ – ale k tomu Vás nikdo nutit nemůže, nebo zůstane ve stávající škole, kde bude integrován a bude mu sepsán individuální vzdělávací plán. Nemusí to být plán podle programu „zvláštní“ školy, ale může to být kombinace učebních programů zvláštní školy a školy běžné (tak to praktikujeme u nás). To zajistí, že žák nebude pracovat pod svými možnostmi. Pokud chodí na školu, do jejíhož spádového obvodu patří Vaše trvalé bydliště, MUSÍ tato škola vašeho syna integrovat. Navíc učitelé sepisují individuální plány ve spolupráci s pedagogickým centrem a ve spolupráci s rodiči. Vaše možnost bojovat za odpovídající vzdělávání syna by tak byla veliká. Samozřejmě by integrace byla úspěšná především tehdy, když byste Vy jako rodiče věnovali dostatek času synově školní přípravě.
Vzhledem k pubertálnímu věku Vašeho syna bych nesouhlasila se „zvláštní“ školou, neponese to psychicky dobře, navíc se blíží ukončení povinné školní docházky a podle mě by ji měl ukončit na běžné základní škole.
Nevím, zda jsem to napsala dost srozumitelně, ale pokud byste potřebovala nějaké doplnění, ráda pomohu. Držím palce a neklesejte na mysli. Hlavně za syna bojujte.
jájina
Já ještě zprávu nemám,ta mi přijde poštou.Opakoval 3třídu,měl pětku z ČJ.Ted v pololetí měl pětku z dějepisu a ted mu hrozí pětka z matematiky.Když chodil na první stupen tak byl ve škole na vesnici a tam potom propadnutí měl pí.učitelku,která mu hodně vysvětlila a tak měl na vysvědčení trojky.Do tý poslední zprávy napsali,že by měl mýt individuální přístup,ale v současné škole na tuto zprávu nedbají i když jsem jim to nechala ofotit.Nic specifického tam není a proto oni ho berou jako normálního žáka.
Mila Nikolko…nevim zda chapes co po tobe potrebuji abych ti mohla pomoci…v PPP jste dostali zpravu…co tam ma napsano???….dyskalulie, dysortografie, dysgrafie, dyslexie, dyspraxie, dysmuzie…atd.
pokud nic z tohodle nema ve zprave z PPP netusim proc vam doporucovali specialni tridu….a podle toho co pistete se zanedbalo neco jineho ale neni duvod ho davat do specalni tridy…jake ma znaky?…kdyz je mu 13 chodi do sedme..?…opakoval nejaky rocnik?
Když jsme začali chodit do poradny tak měl potíže v čj,háčky,čarky. Ty má dosud,ale zlepšil se.Jen ted se nezvládá učit.Naučí se to slovo od slova,ale spíše jako básničku.Když ho zkouším a zeptám se trochu jinak tak neví jak mi odpovědět.Přitom vím ,že to umí.Vprvním pololetí si přepsal známky v žákovské knížce a když jsem se já i jeho třídní ptala proč tak neuměl odpovědět.Za známky své děti netrestám.Aještě.On vyhledává mladší kamarády,svých spolužáků se straní.Když jsem o tom mluvila s jeho třídní tak řekla,že to je pravda.Že je pomalejší a že se jí jeho přístup k učení nezdá.Taky si nedělá nic z toho když dostane poznámku,že nemá úkol.
pisete o potizich z matematiky…ma dyskalkulii?..potrebuji pojmenovani poruch….víte…tam sice bude nejlespi…ale vite jak se to rikam mezi slepymi jednooky kral….mezi detmi co jsou lepsi bude porad nejhorsi…ale bude ho to tahnout nahoru…pokud uz nebude mit zadneho tahouna…nebude ho dopredu tahnout nic…a vy urcite chcete aby se vyvijel dale ….pokud ma nejake poruchy uceni…musi mu to vyucujici tolerovat na to jsou vyhlasky….napiste presne co mu je….takhle v obecne rovine ze mu neco nejde nejsem schopna vam odpovedet…
Lukáš zvládne základ,ale něco složitějšího ho rozhodí a on potom neví jak na to.Je i pomalejší.Taky si zapomíná poznamenat úkoly a pak nosí poznámky.
Dobrý den.On ve stávající škole moc spokojený není.Nemá tam ani kamarády a ta druhá škola je jen na druhem konci města.Je to normální škola jen se speciální třídou pro takové děti.Lukáš je hodně dětský,spíš vyhledává mladší kamarády.Jinak pí.psycholožka říkala,že v té třídě by díky dosavadním znalostem mohl patřit k nejlepším.Ted mu hrozí pětka z matematiky a to díky složitým slovním ulohám a kvuli geometrii,která mu nejde.
hlavne mi napiste jakeho razu jsou synovy poruchy
mohla bych vedet neco o osobnosti vaseho syna?….treba i do vzkazu…podle toho bych vam mozna mohla poradit….ale kazdopadne by bylo dobre synovi tu skolu ukazat a treba ji navstivit jeste do konce roku….vy jste tu skolu navstivaila?…i kdyz ma syn tyhle potize nemusite menit skolu pokud je v nic syn spokojeny…..je mozno zazadat o integraci ditete…to znamena ze by mu byl udelan individulani plan uciva….pokud vas o tomhle neinformovala skola…je jasne ze pro ne by to asi byla prace navic a zatez…ale nikdo vas nemuze nutit…pokud by byla schvalena integrace na teto ZS mohl by mit syn i asistenta…prosim pokud mate zajem napiste mi