Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
podruhé... vybíravá v jídle - ve školce nechce jíst ani pít !
Dobrý den , děkuji všem za odpovědi k mému problému . Ráda bych doplnila první dotaz o nové poznatky. Dcerka (3roky,13 kg) dochází do školky cca 3 týdny od 8h do 10.h ..zatím jen jednou byla od 8 do 12.h. Nechce tam jíst svačinky a k pití (čaj ) jen také párkrát usrkne ..spíš nepije. Po probuzení kolem 7.h je zvyklá pít doma džusík (krabičkové pitíčko 200 ml)k jídlu ji nic moc nedávám (pár piškotů ,kousíček sladkého pečiva , někdy vůbec nic ..podle toho jak si řekne o jídlo.Svačinka ve školce je kolem pul 9. ( ovoce nebo zelenina , chleba s něčím , čaj ) Dcerka si vymýšlí , odmítá ochutnat , nechce ani suché pečivo a pije také velmi málo. U stolečku se začne chovat histericky , vymýšlet si že chce něco jiného ,kňourá , brečí jídlo odtrkuje, rozdrobí ,roznimrá, zkrátka si sním hraje. Někdy s ním prý i hodí.Je to opravdu zoufalé. Vím , že učitelka je důsledná ,snaží se ji přimět k jídlu , nenutí ji , dcerku nechává sedět u stolečku nad jídlem a ostatní děti ty najedené už si mohou hrát – ONA NE . Jednou tam skoro celý snědla takový ten křupavý kukuřičný plátek ,proto mě učitelka požádala abych ji ho tam koupila , 2x ho jedla pak už ani ten ne.Z domova je zvyklá spíše na suchý rohlík a sladké pečivo, to je doma bez problémů . Po odchodu ze školky po mě vyžaduje nějakou dobrůtku (brumík , perník ,zkrátka něco sladkého ) Obědy mi doma také jí vcelku dobře.Ve školce k obědu snědla jen polévku , druhé už nechtěla. Děkuji všem za odpovědi a cenné rady . Marie
Marie
podle mě vaší dcerce se tam nelíbí ( té školce). Možná že byste se měli poohlídnout po jiné školce a nebo je to prostě v tom že jí tam to jídlo nechutná. když od vás sní to jídlo a ve školce ne tak ve školce jí tam to jídlo prostě nechutná. a nebo chce být svámi
od vedle
Mám stejné zkušenosti jako Karamela: kromě dělené stravy má švédský stůl – vlastně spíš „švédský talíř“ u nás taky úspěch. Krájím tam i věci, o kterých vím, že je dcera stejně nesní, ale věřím, že jednou to přece musí přijít 🙂 Přístup učitelky mi přijde podivný a být vámi, Marie, promluvila bych s ní na téma, že si nepřeju, aby dceru do jídla nutili a drželi jí u stolku. Na to, že se počurá, má ve svém věku nárok…spíš bych řekla, že už nemá nárok na to, aby jídlo patlala a házela s ním…ale těžko soudit. Jinak já bych na Vašem místě začala se všema změnama postupně, na Vaší dceru toho musí být hrozně moc, hlavně musí mít jistotu, že i když zlobí s jídlem, Vy jí máte moc moc ráda. A co se týká odměn – byl mi doporučený systém vyplňování políček a např. za deset vyplněných políček dceru odměnit kinder vajíčkem, pěkným výletem atd., v našem případě se ale jednalo o překonávání ranního pláče ve školce, ne o jídlo… a zafungovalo to. Držím palce!
TAk podle posledního příspěvku mi to ani nepřijde, že by to bylo tak hrozné, jak to působilo výš.
Tak v tom případě dál doma zkoušet chlebíky (bez odměn), klidně po kouskách a ona si snad časem zvykne.
A spíš se teda asi zaměřit na ten průběh ve školce, probrat to s paní učitelkou.
Že nemá ráda tolik druhů ovoce a zeleniny, to podle mě není zas tak neobvyklé, některé děti prostě na novinky nejsou a potřebují opravdu delší čas než si zvyknou. Postupně si to rozšíří a obohatí.
Marie … dodávám že se ta ,,odměna ,, týka jen u jedení chleba a rohlíku a to cca měsíc ..tedy až od nástupu do škloky . Dříve jsem ji dávala sladké pečivo a moc jsem to neřešila . Naše lékařka mi řekla , že v tom nevidí problém že časem tomu přijde na chuť . Ve školce jsem ale narazila na chlebové svačinky a tam nastal problém . Jinak …Obědy – polévky a druhé jídlo i maso jí dobře (snad jen s tím že ji musím pořád pobízet . naber si , nepovídej , ted jez a nic jiného nedělej ) ale nic za to nedostává jen mou slovní pochvalu … z ovoce je to jen jablíčko , banán , hrozny , meloun ..to dobře sní … zelenina vařená ji nevadí ale syrové snad jen trochu rajče ,kedluben ,mrkev. Jinak odmítá ochutnávat nové nebo si ukousne a hned to plive .. to se vždy zlepší v létě u babičky na zahrádce tam ráda ochutnává -z keříků rybíz , angreš, hrášek ,třešně , jahody ..to jo !! velmi ráda má vajíčko, jogurty ,přesnídávky, kefíry a právě tu čokoládku v jakékoliv formě . Je ted trochu nastydlá takže si dáme od školky pohov cca těch 10dní uvidím jak se nám to povede zlepšit !!! pak proberu ten přístup ve školce jak přesně to probíhá a co si přeju či nepřeju .děkuji všem za rady nad zlato !!!
Kseničová
Jo, karamela to vystihla velmi dobře na konci. A s tím malováním nebo krmením panenek – taky sio myslím, že perfektní nápad. Nenápadně se přinutí k tomu, aby si vzala taky něco jiného.
No já vcelku souhlasím s Ivčou:-)) já bych nekompromisně všechny čokolády a bonbony uklidila-vyhodila…a žádné jezení za odměnu! jídlo je přirozená věc a taky tak má být brána…když jí nechutná pečivo ať ho nejí-připravujte obědy spolu…místo sladkostí dejte ovoce,zeleninu…banán,jabko,hruška,nektarinka,hrozen-to je přeci dost sladké-já třeba už v obchodě malému ukazuju jééé to je krásné jablíčko hmmm to bude sladké a dobré..koupíme ho?.jde o přístup.ovoce musí být taky bráno jako zvláštní dobrůtka…taky by ostatní v rodině neměli jíst sladkosti-před ní… co musli tyčinky…výborná snídaně a připomíná to kokino…
Taky si myslím,že jste ji ten návyk že se jí za odměnu vypěstovala sama….já vím dobře jak je to těžké..náš prcek taky bojoval s jídlem hodně dlouho..ale za čokoládu jsme nejedli…musel mít rozdělené jídlo na talířku-přílohu,omáčku,maso zvlášť…zabíraly u nás taky ,,švédské stoly“ chlebík namazaný nakrájený na kostky,zelenina,ovoce,tvrdý sýr…a dala sem mu na stolek a šla si dělat svoje…pojídal jak měl hlad…vím co je to roztěkané dítě..ale jak říká Ivča dá se slíbil jiná věc a nebo výlet…
to že se ve školce počurala u stolečku..to vidím už na psychologickou poradnu…a důrazné probrání pedagogického přístupu ve školce…to je děsné–držet dítě u stolu dokud něco nesní… holčička už má pravděpodobně psychický blok a i když by možná chtěla jíst tak nebude…
zkuste to jemně a pěkně…maminka bude mít velikou radost když to sníš…když nebudeš papat budeš malinká,pojď nakreslíme veliké sluníčko když to sníš a tatínek bude mít radost..třeba budete překvapená že to půjde…
možná už jste moc tvrdá..celý den malá poslouchá že musí a musí a musí…celý den svádíte boj…dejte si pohov..dítě dobře vnímá ten stres a tlak..hrajte si spolu a třeba mezi hrou nakrájejte na talíř jablíčko a krmte panenku…
o sladkostech s ní vůbec diskuzi neveďte..nemáme a nebudeme je kupovat…tečka. K
Marie, vidím, že Tě to trápí, ale neboj, to nějak zvládnete a vyřešíte.
Já bych ji ve školce nechala a nejlépe bych to prodloužila a vyzvedávala ji až po obědě. Myslím, že tam je taková větší šance, že když třeba nebude svačit, tak do oběda vyhládne a sní aspoň něco.
A tím si tak postupně zvykne na jídlo a jídelní režim ve školce.
U té svačiny je to horší, že je podle mě ve školkách strašně brzo.
Každopádně pokud ji paní učitelka nutí u stolku sedět, i když ostatní děti už si hrají, tak by se mi to moc nelíbilo.
Spíš jí to tím ještě víc znechutí.
Já bych doma přitvrdila, nedávala sladkosti za odměnu (za chvíli se to posune a za čtvrtku chleba bude chtít 2 čokolády) a opravdu zkusit míň to s ní řešit. Já uznávám, že u dítěte, které už to má takto zažité a naučené, se to třeba nepodaří, aby se sama od sebe přišla najíst, protože má hlad, ale asi bych zkusila pár dní najet styl, když nechceš, nejez, budeš mít hlad. To je prostě přirozený důsledek a ty podle mě zabírají nejvíc. A vydržet pár dní. Bez sladkostí, podbízení, odměn. Třeba jen slovně pobídnout, tak to dojez, ať si můžem jít pohrát nebo tak.
Pokud by se to nezměnilo, zkusila bych možná dávat úplně pidi kousky. Dvě sousta chleba, povinně. Ale nic za to. A pak postupně přidávat.
Ve školce bych se spíš asi zkusila domluvit, ať to paní učitelka moc nehrotí, ať třeba si jde malá povinně sednout ke stolku, ale ať se teda třeba jen napije nebo dostane na talíř opravdu jedno mini-sousto nebo i nic. Nucením to nezlomí a to ani nucením sedět za trest u stolu, když ostatní už si hrají.
Ješětě bych dodala, že neříkám zbavit jí sladkého úplně, ale jak píšu, ať si ho zaslouží, ale ne po každém jídle. 1x denně nějakou sladkost – budiž. Ale za odměnu – sní jídlo co uděláte, pomůže vám s jeho přípravou atd..
myslím, že je to důsledek toho, že za odměnu dostane sladké – typický návyk na sladké a vše ostatní odmítá. Já bych se pokusila tam na steoleček to sladké nedávat, jíst jen pro odměnu mi nepřijde vhodné, i když chápu, že je to s ní asi těžké – ale uvědomte si, že jste jí na to naučila vy a te|Ď jí toho návyu musíte zbavit. Ve školce se s ní takto párat nebudou.
Já osobně bych jí nechala teď nějakou dobu doma, bez školky a naučila jí, aby jedla aspoň trochu bez toho, aby to bylo za odměnu, za sladkost.Nevím jak dlouho, třeba 14 dní, taky jak můžete vy dlouho.
Co třeba zkusit nějaké pohádky o dětech, co nechtěli jíst a jedli jednom sldké a jak měly zkažené zoubky, které je pak bolely, musely chodit k doktorovi, nebo ztloustli tak, že se nemohli hnout – myslím, že děti na tohle docela zabírají. Nebo jí zkuste slíbit zpočátku něco jiného než sladké – třeba výlet kam chodí ráda – ZOO? Mořský svět, park s jinými dětmi, mateřšké centrum, i nákup nějaké vytoužené hračky – ale podle velikosti odměny by měla dodržet režim a styl jídla třeba dva dny -např.:Když budeš teď pěknbě papat dva dny, co maminka uvaří, tak pak se můžeme jít podívat na tu panenku, co se ti minule tak líbila a třeba jí i koupit. Ale musíš ukázat, že si jí zalsoužíš“. Nebo tak něco, vím, že je to zase za odměnu, ale není to po každém jídle a řekla bych, že dítě časem pochopí smysl celé věci a určitě i ve školce s ní bude méně starostí s jídlem.
Taky není špatná nápad, ať si vyere, co by chtěla, aby jste uvařila a ať Vám pomůže s vařením – samozřejmě opatrně, ale může třeba krouhat okurku, připravit nápoje atd.Když se bude i takto snažit, tak to třeba povede k tomu, že jí bude chutnat to, co si pomohla připravit sama.
MARIE … potřetí : Díky všem za rady , snažím se být důsledná omezuju sladké , během toho dopoledne toho opravdu moc nepojí ani doma. Zatím se mi nadří aby jedla ,,normální ,, jídlo ..rohlík a chleba … jinak než tak , že za to že sní alepoň čtvrtku suchého chleba a menší pulku rohlíku , dostane malý kousíček čokoládky nebo bonbonek ..jeden ne celý pytlík . Ale účinné je to jen když ho před sebou vidí na stolečku a má se jakoby na co těšit !! jinak jsem to zkoušela domluvou po dobrém , zvýšením hlasu po zlém a žádná velká změna .. kouše ale skoutečńě s velkou nechutí !! Když začne kňourat a brečet že už to nechce .. vykážu ji od stolečku , že nic jiného nedostne , když nechce jíst pečivo , to se ještě více rozbrečí a vzteká se a ke stloku chce zpět , že už bude jíst .Zas párkrát ukousne a pořád diskutuje jestli už to stačí .
Ve školce je to asi ještě horší tam ji u stolku zřejmě nutí sedět … už dvakrát se u stolečku počůrala ..učitelká říká ,že to dělá natruc!! Mám ji dát na čas ze školky odpočinek a zkusit nejprve přitvrdit doma ?? !! Co poradíte ???Na čem se domluvit s učitelkou ??? Pořád to řeším a trápí mě to !!
Ksenicova