Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Předškoláci a čísla
Ahoj, holky ze školy, nedávno se tu probíralo čtení u předškoláků a mě teď vrtá hlavou klučina, který ve svých čtyřech letech bravurně jak píše tak čte dvouciferná čísla.
Jak se díváte na tohle?
vyborny je na tohle minutovy text…na nem se zjisti ze i dospeli neumi cist s porozumenim a podle metodicych postupu:)
Vis tomaso ne marne takhle funguje japonske skolstvi….tam deti jdou do skoly take v sesti letech…ale az do 9 maji jen vychovy…vytvarku..pracovku…hudebku…telocvik…atd….a az ziskaji dovednosti v techto oborech najizdi se na uceni….a v nem se ukaze jak je dite peclive…dukladne…atd…neco to do sebe ma…
vyhoda dnesniho skostvi je ze v podstate ucitel si muze svou vyuku upravit dle potreb zaka….zadne svazujici osnovy a td….kdyz budu mit ve tride vsechny deti ctenare…je hloupost delat zivou abecedu…jenze ja vzdy na razim na ctenare co nadherne ctou ale netusi o cem a musim je preucovat cist a tyto deti pak maji problemy se ctenim dlouhou dobu…je horis preucit nez naucit…a necteme proto abychom cetli….ale abychom z cteneho textu neco vedeli…ty deti ctou nahlas….ale kdyz jim reknes…a tak a ted si to precti jen ocima a rekni mi o cem to je netusi co maji delat
To je právě to. Já si totiž myslím, že dneska jsou děti trošku „chytřejší“ než kdysi. Ono to asi bude tím, že se jim rodiče více věnují, rodičovská dovolená je do 4 let věku dítěte, mají knížky, počítač, různé kroužky už pro předškolní děti. Zkrátka se jim tak nějak věnuje více pozornosti. To, že ještě před vstupem do 1. třídy umí číst nebo počítat, mi nepřipadá nijak zvláštní, rozhodně si nemyslím, že jsou všechny tyto děti nadané. A rozhodně si myslím, že pokud už některé dítě je nadané, tak ten jeho talent se jen tak neztratí, spousta dětí i dříve vynikla a nepotřebovali k tomu žádný speciální přístup ve škole. A poslední věc, je pravda, že všechny tyto znalosti dětí jsou tak trošku na úkor té zručnosti, nedávno běžel dokument na ČT2 o dětech z dřívější doby, kdy nebyly běžně televize, počítače a tvořili z hlíny, jednalo se o nějaký keramický kroužek. Kdybyste viděli ty výtvory, prostě nádhera. Děti měly takovou představivost, ty práce byly úžasné. Když to porovnám s pracemi, které jsem nedávno viděla na výstavce dětí ze ZŠ, to už byl výběr, a srovnat se to skutečně nedalo…
no chmjorko…to je tezke…ja bych ho potrebovala videt v akci…jsem mela v 1.tride kluka ktery bezne scital desetinna cisla…..ale vubec nechapal co to je odcotani a rezolutne ho odmital
ale mohu vas uklidnit…bezne deti chodi do 1. trid a pocitaji do sta…je na ucitelce aby vyuku prizpusobila a deti se nenudily…a aby zaroven ty ostatni naucila co ma
a pocitani do zapornych cisel uz je u prvnaku taky zcela normalni….narazim na to uplne bezne kdyz vysvetluji ze zamena u scitancu u scitani je mozna…ale u odcitani ne….no a oni me presvedci ze to mozne je….:)….holky vsechno tohle moc resite…nechte to na detech…. a na skole…proste mate chytre deti….budte rady a uvidite co bude….hlavne se postarejte aby se vasi drobecci umeli prevlect behem peti minut….umely zapnout zips na kalhotach…zavazat tkanicky…poznat si sve veci…sbalit si rychle aktovku a naucit se povinnostem:):):)
a prosim kdyz se vas ptaji na pismena…ukazujte jim oba zpusoby…jak psaci tak tiskaci zaroven…ve skole se to uci spolu a nemaji pak problemy s prepisem…to znamena ze kdyz ma na tabuli tiskaci piseman prepise je do sesitu na psani….deti ktere umi jen tiskaci jaksi odmitaji ty psaci tvary a pak se rozciluji co to p=o nich chceme:)
Já jsem zjistila u mého syna v 5 letech, že umí počítat, sčítat a odčítat dvojciferná čísla taky úplně náhodou. Když jsem se ho ptala, kde se to naučil, tak nevěděl. Nevím, do kolika umí napočítat, ale přečte čísla i přes tísícovku a dnes sečte i třeba 117+38 a tak. Před pár dny mu bylo 6. Psát je umí také. Spočítá i 4-8. Pozná čas na hodinkách, nejen že to přečte, ale ví, kolik to opravdu je. Asi bude zkrátka šikovný na matematiku. Uvidíme, v září jde do první třídy.
Náš Marťas (5) se naučil sám počítat do třiceti a pořád ho zajímá, jak je to dál. Neustále se mě ptá, jak se které číslo čte, písmena ho nechávají chladným. Pořád něco počítá, sám pro sebe si sčítá a nedávno mě překvapil i odčítáním – „Když mám 4 bombóny a dva dám Elišce, tak mi dva zbydou!“ Do školy půjde až příští rok, tak jsem zvědavá, kam se dopracuje…Nechci ho omezovat, ale někdy mě svými početními otázkami doslova zaskočí…
No, Chmjorko, když se to ten klučík naučil tak nějak sám, tak co s tím dělat? Já bych to spíš viděla tak, že ho to baví a za půl roku ho zase bude bavit něco jiného. Filda (6 let) např. umí přečíst i tisíce, ale naučil se to tak, že se mě asi 2x zeptal na čísla na baráku a pak si to sám začal odvozovat. Před tím ho zase zajímali značky aut a venku jsme jen procházeli parkoviště a on mi říkal jakou mají značku, teď obchází vchody a čte čísla baráků. No a za nějakou dobu to bude zase něco jiného.
Myslím, že pokud mu to necpou rodiče vyloženě do hlavy, tak bych to nechala být.
Tady nejde ani o to zda se nudit či nenudit, ani o čtení, spíš se mi jedná o to čeho se vyvarovat, na co dát pozor a co doporučit rodičům. Prostě kde by mohla vzniknout chyba.
Ahoj já jsem uměla číst už v 5 letech, do školy jsem šla ale až v 7 (kvůli špatně docházejícím rokům), a co si pamatuji tak jsem se vůbec nenudila, spíš jsem byla pyšná, že jsem nejlepší čtenář ve třídě 😀
S.
Chmjorko, v nemocnici jsem poznala tehdy asi tříletého kluka, který uměl taky číst čísla až do stovky. Jestli znal, co je větší či menší, si už nepamatuji.
Blážo, moje dcera šla do školy a uměla číst nejen všechna písmena, ale i dost dlouhá slova (např. „elektroinstalace“). Nikdo ji to neučil, jen jsme ji naučili (když se ptala), co písmena znamenají. Taky jsme se báli, co bude ve škole. Ale měli výbornou paní učitelku, která ji dokázala zabavit. Jediným „problémem“ bylo, že slečna nedovedla pochopit, že ti ostatní těm věcem, pro ni tak samozřejmým, nerozumějí 🙂
ahojky mám dceru která půjde v září do školy a neučím jí ani číst ani psát myslím si že od toho jsou učitelky.Když sama příde a ptá se jak se to píše nebo co to je za písmeno tak jí samozřejmě odpovím a poradím ale nechci aby šla do školy a vše uměla.Co potom ve škole bude dělat? Bude se nudit tak ať se to naučí tam.
Brmbulí já na to přišla teprve včera a dneska klučina nebyl tak jsem ještě nestlihla zjistit jak až na tom je. Ovšem rozdíl mezi jednotkou a desítkou určitě ne, ty větší a menší musím zkusit, včera nám to překazil taťka – vyzvedl ho moc brzy.
Říkal že z toho nemá dobrý pocit, učí se to prý sám, taťka se bojí jak to pak bude ve škole.
Chtěla jsem to prokonzultovat s vámi abych věděla co zkusit, co říct taťkovi atd. vy se v tomhle určitě vyznáte víc než já a navíc máte zkušenosti jak pak takové děti fungují či nefungují ve škole.
pise a cte cisla?…….a vztahy mezi nemi zna?….ktere je vetsi a mensi???…..co znamena vice a mene?….jaky je rtozdil mezi pojmem „jednotka“ a “ destika“……..??