Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Učení čtení a psaní u předškoláků.
Mamky, učitelky…
Prosím o radu. Dcera – budou jí 4 roky chce neustále psát čísla a písmenka. Prostě jak vidí starší dceru dělat si doma úkoly, hned chce taky. Řešila jsem to tak, že jsem nakoupila takové ty pracovní knížky, sešity, pro děti od tří let a výše…Děti tam mají za úkol třeba spojit zvířátko – dospělé s mládětem, najít co je nejmenší a co největší,hledat rozdíly, co nepatří do řady – je tam např. talíř, lžíce, hrnek, boty, dej do červeného kroužku zeleninu a do modrého ovoce, spoj čarou předmět s geometrickým tvarem, zatrhni jen jehličnaté stromy…atd. Prostě takové podobné úkoly.
Toto vše ji hrozně baví, nebo třeba kreslení.
Jenže pořád chce diktovat písmenka. Základní slova napíše sama, ani nevím, jak se to naučila. Napíše všechna písmenka i je pojmenuje.
Vím, že učitelky tvrdí, že by se děti neměly učit číst ještě před začátkem školní docházky. Naopak rodiče prvňáčků říkají, že v první třídě už umělo číst hodně dětí a jejich učitelka to naopak uvítala. Že snad z 25 dětí umělo 20. Tak zase na druhou stranu si říkám, proč malou brzdit, pokud má sama takový zájem. Třeba i ráda skládá magnetická písmenka do slov apod.
Jaký je tedy důvod učitelek, proč neučit děti psát a číst před nástupem do školy ?
Doporučuji se „po-ohlédnout po Internetu“, např. http://www.zs-janskeho.cz/view.php?cisloclanku=2006042001 nebo http://www.abcmusic.cz/dokumenty/naprava_07_08.pdf nebo http://www.ucitelskenoviny.cz/obsah_clanku.php?vydani=31&rok=04&odkaz=chcete.htm nebo http://www.zsvancur.cz/1_stupen.html (uprostřed stránky) a mnoho dalších jako např. web MŠMT (efektivní pedagogika).
pozorovatel ze zahraničí
Brmbulka je hodná ženská a supr učitelka. Jen je strašně impulsivní. :o)
Brmbul, mám dojem, že tu nikdo nechce napadat Tvůj způsob výuky, nebude to nic konkrétně na Tebe, tak klídek, Beránku. :o)
My tě máme rády. Ale ses strašněj ohnivec. Jájina píše taky rozumně. Můžete mít pravdu obě. Proč ne.
nemusite se zaregistrovat jako poradce…ale VUBEC se zaregistrovat….to znamena ze se vam misto anonymni objevi JAJINA…je to otazka dvou minut…jak jsem psala v jine diskusi nerada bych tady delala divadlo a nektere veci bych vam rada rekla ve vzkazech…nechci se tady donekonecna hadat o tom ktera metoda je lepsi…KAZDA JE JINA…a kazdemu diteti vyhovuje neco jineho….kazdy ma pravo tu napsat to co on ze zkusenosti poznal…snad jsem za ta leta tady detem pomohla…ale ted mam sto chuti odejit protoze cokoli napisu je brano ze ze sebe delam bezzhcybnou a nadutou….doufam ze ostatni maminy mne uz znaji a vi ze takova nejsem….
preji hodne stesti v poradne….nashle
1) teorie byla určena pro Vás, reagovala jsem na nepravdy, které jste uváděla a které si čtou i lidé věci neznalí
2) uvedené učebnice pro genetickou metodu mají doložku MŠMT; žádné učebnice po spuštění výuky podle ŠVP nebyly zakázány ani nebylo doporučeno, že se nemají používat ani nebyly znovu „doložkovány“ kvůli změně výuky podle RVP ZV
3) používám spoustu materiálů vytvořených kolegy i mnou vytvořené pracovní listy a sešity, aniž by doložku měly, materiály používané k výuce musí odpovídat ŠVP dané školy a ten zase RVP pro ZV, to je jediná nutná podmínka pro použití
4) z dotazů o psaní tiskacím písmem je zřejmé, že jste genetickou metodou neučila nebo jste ji úplně nepochopila, přece tato metoda psaní vede k psaní psacím písmem, to je cíl psaní, čili i genetická metoda na psaní psacím písmem „bazíruje“, celou tuto metodu musíte brát jako celek: čtení, psaní tiskacím písmem a psaní psacím písmem
5) skutečně se mi nikdy nestalo, že by se děti odmítaly naučit psací písmo, braly to jako další zajímavý úkol a těšily se, až to, co píší tiskace, napíší také psace
6) Nechci se zaregistrovat jako odborný poradce, vstoupila jsem do diskuze, protože jsem měla pocit, že k tématům mám co říct, ale nevím, jestli jsem se ocitla na správném místě. Nemám potřebu někomu radit, spíše mi šlo o sdílení zkušeností. Navíc abych mohla skutečně průběžně opakovaně radit, je třeba mít hodně času a vstupovat sem pravidelně, a já bohužel neustále zápolím s nedostatkem času.
7) Už z tohoto důvodu oceńuji Vaši snahu radit ostatním, není to jednoduché ani obsahově ani časově.Přeji i nadále mnoho zdaru.
Jájina
Jajino…nechcete se tady na VD zaregistrovat a byt napomocna jako odborny poradce?…takhle vam nemohu zaslat ani osobni vzkaz:)
Jajino…nechcete se tady na VD zaregistrovat a byt napomocna jako odborny poradce?…takhle vam nemohu zaslat ani osobni vzkaz:)
kdybych se vratila uplne na zacatek tehle diskuse…vy jste opravdu jako ucitelka nikdy nemela problem vysvetlit prvnakovi ktery uz umi psat proc ho ucite psat psacim kdyz on umi tiskacim?…protoze pokud se dite nauci psat pred vstupem do skoly…..-nezazila jsem za svou praxi aby takoveto dite psalo psacim-….ale pise tiskacim….(je pravda ze ja sama nechapu proc bazirujeme na psacim….v jinch statech to neni obvykle)
nemam nic proti teorii kdyz ji cte clovek veci znaly….ale myslim si ze devcata tady potrebuji spis priklady z praxe….jasne postupy z praxe….ne teoreticke veci z knih…
Nebo jste snad někde zaregistrovala zákaz pužívání dřívějších učebnic?
ty co nemaji dolozku MSMT tak podle tech by se ucit opravdu nemelo:))))(nebo nesmi?)
To, že existuje učebnice pro genetickou metodu (která je mimochodem stará 10 let, nikoli 13),neznamená, že učím zásadně podle učebnice. Vy jistě také používáte nějakou učebnici k výuce čtení, pravděpodobně slabikář, nebo ne? Pokud znáte genetickou metodu, tak víte, že naopak učebnice je pouze podpůrným prostředkem pro výuku čtení.
Učebnice vydané před rokem 2002 nejsou podle školského zákona, ale na školách jsou a běžně se používá to, co si z nich kantor vybere. Nebo si sám vytvoří, najde na internetu. To je svobodná volba každého kantora podle RVP. Nebo jste snad někde zaregistrovala zákaz pužívání dřívějších učebnic?
Moje teoretická pasáž nebyla určena k tomu, abych ukázala své teoretické kvality. Ale vy jste tvrdila něco, co evidentně není pravda, a to skutečně těžko snáším. Můžu dělat ramena, když o tom něco vím. Když nevím, nastuduji, zjistím, vyzkouším. Toť vše, co k tomu mohu napsat.
I tak Vám přeji hodně dalších úspěchů v učení, nepochybuji, že jste výborná učitelka. Ale nikdy neuškodí o sobě trochu pochybovat :)) .
Jájina