Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Dysgrafie?
Vážené dámy.
Všechny vás zdravím a předem děkuji za odpovědi a reakce na můj dotaz.
Mám dceru Klárku, v červenci jí byly 4 roky. Od miminka je moc šikovná – postavila se v sedmém měsícíci, v deseti měsících začala chodit, v roce už dokázala říct slova jako: papučky, čepice, babička…… Od roku a půl mluví ve větách a prakticky nezavře pusinku. Je moc zvídavá, hodně si pamatuje a často překvapuje svým rozumbradstvím. Zároveň je však také neposedná, umíněná, tvrdohlavá a dosti neposlušná. Ovšem trápí mě poslední dobou něco jiného a to její nechuť k jakékoli výtvarné činnosti a čemukoli na co se musí déle soustředit a dělat jak se říká – rukama. Už rok chodí do školky – její práce (když jí p. učitelka přemluví) jsou daleko horší než od vrstevníků. Taky si všímám, že když jí už přemluvím ke kresbě třeba nějaké postavy (máma, táta), tak vždy namaluje kolečko (hlava + tělo) a nohy, ale ty vždy maluje nahoru (jako anténky) a ne dolů klasicky. Také oči jsou níž než nos a pusa. Když chtěla napsat na tabuli své jméno, napsala jsem ho velikým tiskacím a řekla, ať ho skusí opsat. Samozřejmě za mé asistence. Naprosto jí to nešlo. Vše psala vzhůru nohama a nebo zrcadlově. Zajímalo by mě, zda může jít o dysgrafii a zda se to dá nějak cvičit. Myslím, že se jí vjenuji dostatečně, ale namám srovnání s jinými dětmi. Prosím poraďte. Děkuji
Veronika
Zdavím Vás, dítě od tohoto věku kreslí hlavonožce, což je to, co jste popsala, je to normální a pro dítě klasické. Můžete s ní trénovat kreslení, ale bez jakýchkoliv předloh, zničla by jste tím její dětstký projev. Mluvit o dyskalkulii je velmi brzy, jak již zde někdo psal, dá se rozpoznat v 1. či 2. třídě.
Mnoho úspěchů 🙂
Ps.: trénujte jemnou motoriku (cvičte svaly, které se používají při psaní)
Michaela
Veru, je to přesně jak už je psáno. Taky se musí vzít v potaz to, že každý je jinak stavěný a v něčem víc šikovný, v něčem míň. Prostě nejsme všichni malíři nebo všichni vědci a nechtějme to ani po dětech. Ve čtyřech letech je času dost – často se setkávám s dětmi předškolního věku které zrovna výtvarně nevyčnívají a hodně dětí za poslední rok před školou udělají největší pokrok.
Tak jak už někdo psal – hlavně neškatulkovat, kolikrát špatná krabička dokáže udělat pěknou paseku a totéž pokud činnost dítě očividně nebaví a přesto ho k tomu nutit.
Pak je možnost po pátém roce navštívit poradnu, nabo se třeba poradit s učitelkou a zkusit třeba kurs grafomotoriky – ten nemůže ničemu ublížit, opmůže uvolit ruku a získat správný úchop.
Takže neztrácej hlavu a minimálně rok ještě zůstaň v naprostém klidi a netrap se tím.
Veroniko…snaž se malou co nejdele udrzovat od uceni….smerovat jeji pozornost jinam…“číst“ obrázky…vysvetlovat vyznam slov,,,procvicovat sebeobsluhu, sluch a rec, vyjadrovani, pozorovat okolni svet, povidat si o nem….na cteni psani a pocitani ma jeste more casu…
Ahoj. Děkuji vám všem za vaše reakce a poznatky. Vše beru na vědomí a přestávám se trápit. Asi moc čtu a dívám se na televizi :-). Všude děti s LMD a různými dys…. Jen jsem nechtěla něco zanedbat. Nevěděla jsem, že se to dá poznat až ve škole. Jen na vysvětlení: nesnažím se malou učit psát. Sama chtěla napsat své jméno a tak jsme to zkusili a mě to zarazilo a s ohledem na její nešikovné ručičky ve mě začaly hlodat pochybnosti. Díky za vysvětlení a uklidnění.
Zdravím a přeji krásné babí léto
Veronika
a pokud jako ucitelka mohu za tvou dcerku poprosit…v zadnem pripade ji neuc psat…naotoz opisovat….a navic tiskaci pismena…..bude se ucit psat psaci:)
nevenujes se ji dostatecne…ale az moc….mene ji pozoruj…nech ji zit…vyvijet se prirozene….dysgrafie se v tomhle veku nepozna….ba ani v prvni tride ti jeste ucitelka nerekne zda to dysgrafie je….az na konci by te poslala na vysetreni….ale dle meho nazoru dcerku moc pozorujes:)))a je to mysleno zcela v dobrem
Veroniko, souhlasím s ostatními, na určení diagnózy je opravdu brzy, stejně by se s tím asi těžko něco dalo dělat. Mohu vás ovšem uklidnit, že podobné výtvory ve školce dělá více dětí a dokonce starších. Co se týká písmenek, i má dcera píše písmenka a hlavně číslice odspodu nahoru, navíc píše zprava doleva a než jsme ji opravovali, tak je psala také zrcadlově. Já bych to teď neřešila. Děti v tomto věku nechápou, co to jsou písmenka, k čemu jsou (pravý význam), proto nepotřebují je psát podle námi daného kodexu. Prostě je napíšou tak, jak se jim to nejlíp dělá.
Veroniko, taky si myslím, že je na nějaké soudy moc brzo a o napodobování předlohy už vůbec nemluvě. To je věc, která se zkouší u zápisu školy, při testech zralosti a na to fakt máte ještě spoustu času. Vývojové tempo je u dětí velice rozličné, takže hlavně neškatulkovat!
S nucením do výtvarné činnosti bych taky dala pozor, protože byste to mohli Klárce zprotivit totálně. Radila bych vytrvat, nenutit, nabízet a zkoušet různé výtvarné techniky, nejen pastelky a tužky – zkuste vodovky, prstové barvy, kreslicí kuličku, modelínu, plastelínu, lepení koláží, určitě má oblíbené kreslené postavičky, tak omalovánky s nimi…třeba ji něco zaujme a postupem času se propracujete dál….
Dysgrafie se diagnostikuje nejlépe na začátku druhé třídy a s dítětem se speciálně pracuje podle individuálního plánu.
Veroniko, když bylo mému staršímu synovi 5 let, byla jsem přesvědčena, že je taky dysgrafik. :o)
Není.
Fakt je brzy. Klid, vše se srovná, je to úplně normální.
V tomto věku jde tak poznat asi jen LMD, ale přímo dysgrafie ještě ne, to až během 1. a 2. třídy, a i v tom jsou speciální pedagogové obvykle velmi opatrní (nebo měli by být), než vysloví nějakou diagnózu.
Zahoďte zbytečné starosti.
Samozřejmě před nástupem do ZŠ můžete požádat o psychol vyšetření, test zralosti, když si stále nebudete jistá. Ale ve 4 letech? To náš starší syn se učil teprve držet tužku. :o)
Hezký den a radost z dítka Vám přeji.
Ano, možná si dělám zbytečné starosti, ale pokud je někde problém, chtěla bych se mu věnovat co nejdřív. Lékařky se určitě zeptám, ale až tam budu mít cestu – jen kvůli podezření jí nechci obtěžovat. Zde mi kdo chce napíše svůj názor a já se pak rozhodnu jak budu postupovat. Díky za váš názor.
Veronika
Není to moc brzo na to, aby uměla vaše dcerka napodobit vaši předlohu? Pokud máte obavu, že by to mohla být dysgrafie, tak se zeptejte dětského lékaře. Ten to posoudí asi nejlépe, má určité zkušenosti.
Jarka