Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
předškolní výchova
Je školka povinna ze zákona zajistit u předškoláků nějakou předškolní výchovu? Slyšela jsem , že ve větších městech je to běžné / např. procvičování grafomotoriky aj/ ale na vesnicích jen zřídka. A ještě jeden dotaz, kolik hodin denně může pobývat ve školce dítě, které má ztp
a matka nepobírá rodičovský příspěvek, ale podle nového sociálního zákona „příspěvek na péči“ . Jana
Jana
Jo, Brmbulí, bohužel ne, jediný s kým se dá trošku spolupracovat je jedna bezvadná paní učitelka z družiny, ale tam nás omezuje denní režim, jinak si na nás škola vzpomene až kolem zápisu.
Letos se mi povedlo v spolupráci s rodiči zařídit mimořádné představení cirkusu a tak jsem volala školu jestli by třeba aspoň prváci nechtěli jít s námi, za půl hodiny mi volala strašně nepříjemná učitelka z první třídy s tím kdo to vymyslel, kde jsem to vzala atd, klidně jsem jí všechno vysvětlila, načež mi naštvaně sdělila že teda dá ještě vědět jestli ano nebo ne – už se neobtěžovala.
Teď vymysleli hurá akci hned na pondělí po prázdninách-řekli nám to ve čtvrtek před prázdninama, nakonec jsme zjistili že to není ze zájmu o školku, ale kvůli tomu že mají moc málo vlastních dětí.
Sice dělají klub předškoláků, ale když jsem chtěla po paní učitelce vědět jak se jí děti zdály, na čem pracovat dost mě odbyla. Fakt mám pocit že to dělají z povinnosti a spíš je to otravuje než aby to dělaly pro děti. Za těch několik let mám pocit že jsou tam jen dvě které za něco stojí – včetně té družinářky a je opravdu těžké spolupracovat když člověk naráží jak do zdi. Jakákoli aktivita nebo spolupráce do zápisu neexistuje a ještě stojí za to říct že na klub si neberou všechny předškoláky, ale jen ty, kteří půjdou do jejich školy a nehrozí jim odklad. No škoda mluvit.
chmjorka…vy nespolupracujete s MS?….ja si bezne chodim okoukavat sve budouci prvnacky….a kdyz uz je mam jdeme se minimalne dvakrat rocne pochlibit do skolek co uz umime…a zveme budouci skolaky do skoly na hodiny…jsem myslela ze to tak funguje i jinde…
Ahojky tvé dítě ve školce smí být 4 hodiny každý den máme to samé.
tricitka
Brmbulí, to je přesně o tom – trend je v tom, dávat dítěti svobodu, nenutit a je na umění učitelky aby dosáhla toho že děti chtějí (jenže když dítě nechce a nemá pak nic na výstavce v šatně tak je to zase špatně) – samozřejmě musí chtít hlavně učitelka dítě k tomu dovést.
Mě se to naštěstí docela vede a potěší mě když si 17 dětí ze 17 udělá výkres nebo výrobek, chodí mi i děti třeba o tři dny později a prosí zda by si to mohly dodělat, ale člověk musí být dobrý psycholog a ovládat umění motivace.
Když jsem přebírala třídu po kolegyni která na děti křičela a trhala výkresy pokud nebyly podle jejích představ, přišla za mnou maminka a žádala abych dítě do obrázků nenutila – trvalo půl roku než se zas odvážil vzít štětec do ruky a další půl rok než jsme překonali bariéru strachu z výsledku – seděl nad papírem se štětcem v ruce a nebyl schopen udělat ani čáru.
Je to jako všechno o lidech. Mě osobně chybí kontakt se základkou – sednout si s učitelkama z prvních tříd a říct si co a jak, co je dobře, co by mělo být líp, v jakých oblastech víc zapracovat – ale s tímhle nápadem jsem narazila, děti jsou dobře připravené, nikdo už nic nepotřebuje, proč to řešit a tečka.
co ja slysela…(a jako ucitelka 1. trid se toho desim) tak v dnesni dobe nesmi ucitelky ve skolce deti k nicemu nutit…tudiz pokud nechce nic delat nemusi:(((((…kdysi deti prisly do prvni tridy a mely spravne drzeni tuzky…uvolnenou ruku…umely basnicky ….dnes jsou strasne rozdily mezi skolkami a tudiz i mezi detmi…..nektere neumi lautr nic…ani podekovat….a nektere umi tolik vytvarnych technik ze by pani ucitelky mely ve skolce dostat metal….zazila a videla jsem skolku kde dokonce ucitelky jen hlidaly deti….a pily kafe….síla
A druhý dotaz – tam bych se řídila radou Jany, nemám zkušenost s integrací těchto dětí, tak bohužel nemohu poradit
Jano, existuje takzvaný Rámcový plán předškolní výchovy, ze kterého by měly učitelky vycházet při tvorbě plánů a projektů, ale povinné to skutečně není, je to jen na kvalitě školy a jejích zaměstnancích jaké činnosti řadí do denního programu a co z Rámcového plánu přejímají. Každá škola by měla mít svůj výchovně vzdělávací plán, u nás má i každá třída svůj program – ten si učitelky dělají sami(šijí ho na míru své třídě).
Pevné osnovy pro školku nejsou, záleží na tom jak si která školka vzdělávací aktivity nastaví.
Osobně jsem se setkala s vesnickou školkou ve které byla p.ředitelka která s dětmi pracovala velice hezky, její kolegyně byla nekvalifikovaná a pracovala tam se zjevnou nechutí – to se odráželo i na práci s dětmi. To je asi hlavní problém školek na vsi kde jsou většinou rádi že nějakého zaměstnance vůbec seženou a kvalifikace je jedna z posledních věcí na kterou se ptají. Ale jsou i nekvalifikovaní kteří jsou schopni tou prací žít a dělat lépe než s kvalifikací – jen tam přece jen to pedagogické minimum chybí. Já doufám že jsou školky ve kterých si děti jen a pouze hrají v menšině.
Nevím, zda přesně odpovím na váš dotaz, co se týče předškolní výchovy. Povinná předškolní výchova u nás neexistuje. Začíná až povinná školní docházka. Učitelky v mateřské škole během studia získávají znalosti z různých oblastí výchovy (mravní, estetická, pracovní apod.), které aplikuí na svém pracovišti. Jsou dány tzv. osnovy, podle kterých by se měly učitelky řídit a dodržovat „plán“.
K druhé části dotazu nejsem kompetentní, to by vám měli poradit na sociálním odboru nebo kontaktním místě.