Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Dvojí čtení
Prosím o radu,
mám doma dva dyslektiky s LMD(2. a 4. třída) a krom jiného mají problémy se čením, tedy přesněji- dvojím čtením. V PPP mi říkali, že se mají naučit číst znova slabiky s dyslektickým okénkem. Učitelka jim však v v 1. a 2. třídě kladla na srdce, aby si slovo vduchu nejprve přečetli a pak teprve vyslovili naklas, vcelku. To si docela odporuje.
Mlad. syn bere navíc p.uč. jako velkou autoritu a já o tom údajně „nic nevím“, dle syna.
:o)
Tak nevím. Mám s ním cvičit? Nebo to nechat na učitelce?
Date-li napr. do CENTRUMu pojem „čtení Sfumato“, hned na 1. miste dostanete odkaz na vzdelavaci instituci (DVPP) specializujici se v elementarni gramotnosti (ve vyuce technicky spravneho cteni a psani). Vse je tam detailne vysvetleno. Technika Splyvaveho cteni je soucasti metodiky Sfumato, jejiz pristup k problematice prvopocatecniho cteni je naprosto revolucni. Jeden z vyse uvedenych prispevku se o nekterych prvkach Splyvaveho cteni zminuje, i kdyz trochu nepresne. Souhlasim s vyrokem, ze se to spatne pisemne vysvetluje a ze se to musi ukazat – ucitel ci rodic by se mel zucastnit nekolika praktickych skoleni, aby celou problematiku pochopil a prakticky se to naucil.
anonymní
a rozkripou se prave jen tehdy kdyz na to tlaci….aspon se nauci netlacit
Taky jsem dětem prostříhávala záložky….dys okénko pro ně byla „potupa“, na záložce to tak vidět není, takže s tím četli v „poho“. Jinak ukazovat prstem, popř. prstem zakrývat. K nácviku čtení je i dobré, aby zakrýval či odkrýval někdo jiný (maminka, učitelka), kvůli tempu a plynulosti – je to na zvyku, takhle číst.
Tornádo používat můžou, ale plnička je plnička…teď už mají pera dobré špičky, které se ani nerozskřípou…
a dášo….pani ucitelce vzkaz ze na to je ona aby ji to naucila…..skola je na ucemi…maminka na mazleni:)
a tohle pero ja vyzaduju minimalne do treti tridy….a to i proto ze jim muzu kdykoli dat bombicku kdyz dojde…a nejlepsi jsou ty natahovaci…ty pisou nejlip
je neco jineho okenko nebo jen takovy vysek….myslim ze ten vysek je lepsi nez okenko….domysleni se da odbourat tim ze ja treba baziruju na ukazovani si prstem..tam vidis jetsli se vraci nebo ne…a nebo cteni textu naruby…drzeni pera atuzky a sezeni…to uz by meli mit zaklad ze skolky…ale pokud se to navic jeste zanedba v 1 tride…je to hruza…spatny sklon pisma mivaji deti ktere maji opacnou lateralitu…a ty normy jsou dane proto aby je pri tom nebolela zada…nekazily oci…neunavovaly ruce…vse ma sve proc a proto…..a co se tyce poer…….jednorazove jedine pro levaky….ale ja vyzaduju ta klasicka se spickou…souvisi to s pritlakem …na tornado musi moc tlacit….a pak je boli prsty
Dyslektické okénko,
to je průšvih. Kluci ho nesnášejí, a je to šílený boj. :o(
Nevím sice, jestli předcházející dotaz byl určen mně, ale chci jen napsat, že dělat vše znovu, přeučovat+učit nové věci tyhle děti (mnohdy s poruchou pozornosti) šíleně zatěžuje. Starší kluk psal hezky. Jakmile jsme ho začali přeučovat, totálně ho to rozhodilo. teď ho nechávám držet pero jak chce. On má totiž ještě k tomu náchylnost k tikům, a při těch přeučovacích experimentech (které mu byly proti přirozenosti) začal mít znovu své tiky v obličeji a pokašlávání… 🙁
Takže ať pro mě za mě píše třeba nohou, hlavně když mu to píše.
Nevím, kde se bere ta „norma“, jak se má co dělat, držet, učit, vždyť každý je tolik jiný a u těchto dětí je každý „protichod“ velmi znát.
No , to je právě to . U nás se v první třídě teda moc nechválilo 🙁
Neustále dcerka nosila poznámky typu : Vaše dcera drží špatně pero . Abych to vysvětlila – pero držela dobře , ale dle učitelky ho držela moc nahoře . Prostě se jí tak psalo lépe a já neměla sílu neustále něco vysvětlovat paní učitelce . Ta nám stále jen říkala , že dobře držet pero je základ a ona musí děti opravovat , protože když jí přijde nějaká kontrola do hodiny a uvidí , že děti drží špatně pero , bude mít potíže . Takže jsme si už s ostatními rodiči dělali tak trošku srandu , vždy před začátkem třídních schůzek . Celých dvacet minut se hovořilo o peru …
Jinak v poradně nám alespoň poradili speciální záložku , takovou vykouslou . Dalo to trošku práci si vydupat , že tu záložku bude dcera používat ve škole , ale vyplatilo se . Myslím , že tím jak si tou záložkou zakryla již přečtená písmenka , se čtení povedlo rychleji . A ještě mám dvě otázky . Můžou u vás ve třídě už třeba v první třídě používat pero – jednorázové – Tornádo ? A jak u dětí vyřešit hádání slov , místo čtení slov .
Já mám právě pocit, jakoby už bylo pozdě, protože se zjistilo, že špatně drží tužku, mají špatný posaz, špatný sklon sešitu, všechno špatně. Já nemám sílu to přeučovat. To by museli znovu chodit do 1. třídy. Kevšemu mladší kluk je levák a tam je divné vše, tím jak píšou „proti proudu“ písma.
Ale to čtení zkusíme. Těším se. :o)
pavlinka je moje druhe ja:))))….asi jsem starsi:)))my se ucili generalizaci a tyhle hruzy a splyvave cteni ucim na skole jen ja:(((
A taky rikam ze vyvojove vady dobry kantor pozna do roka..i driv