Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Co má umět předškoláček?
Určitě je tu podobných témat mraky, ale přes to…
Dnes jsem byla na třídní schůzce v MŠ… Musím se zeptat – jaké požadavky mají “vaše“ ZŠ na prvňáčky? Paní uč. nám totiž tvrdila, že děti musí umět (mimo jiné) rozpoznat i číslice do 10 (tj. vědět, že 9 je devět) a znát alespoň 10 písmen z abecedy (napsat, vědět jak vypadá). Tak to stále v hlavě “řeším“ – vždy jsem byla přesvědčená, že předškoláci by měli umět úplně jiné věci. Je pravda, že jsem delší dobu tuto problematiku neřešila, tak teď mě zajímá, jestli se opravdu požadavky na děti tak vystupňovali nebo má na děti přehnané požadavky naše pí uč. (jeden příklad – syn je dubnový – měli ukázat jak se umí podepsat – syn má poměrně obtížné jméno na psaní, přehodil poslední dvě písmenka a paní uč. mi to významně ukazovala, že si to žádá nápravu) – no, mně na to, že syn projevil zájem o písmenka před měsícem to přišlo fakt dobrý i vzhledem k tomu, že syn je opravdu vyhraněný levák – tak jsem ráda, že si pamatuje jakým směrem písmenka psát… No, jako vždy jsem šla ze schůzky trošku opařená, tak se ptám, jestli už jsem ztratila veškerou objektivitu (moje dítě to neumí, takže jsou to přehnané požadavky) nebo jestli je to opravdu přehnané. děkuji
Tak jsem se schválně ještě dnes zeptala kolegyněk, které u nás učí první třídy. Docela se divily. Prý děti vůbec nemusí umět poznávat písmenka nebo číslice. Je prý dobré, když třeba spočítá předměty do pěti. Pozná méně, více, základní tvary. Od toho je první třída, aby se děti učily písmenka a číslice.
Jinak dcera je shodou okolností taky taková praktičtější. Práce na zahradě, pečení, vyrábění čehokoli, to miluje a je v tom velmi samostatná. Mám srovnání se synem, který vyniká pamětí i logikou, ale je velmi nepraktický. Brzy mu bude osm a ve spoustě praktických dovedností už ho dcera, které bude šest v lednu, předčila.
Naprosto nesouhlasím s postojem paní učitelky! Děti nemusí umět ani poznávat žádná písmenka, ani číslice do 10! Od toho je přece právě 1. třída! Bohužel sama se jako učitelka první třídy stále častěji setkávám s tím, že děti se sice naučily ve školce podepsat, ale tužku drží jako kopyto! Na úkor jiných dovedností a schopností tak začínají v některých školkách učitelky zcela nesmyslně suplovat školu.Jarule, moc děkuji za tvou (Vaší) reakci. Já si právě myslím (a vidím i na synovi), že má kupu práce i tak (bez toho aniž by se učil abecedu…). Např. fonematický sluch – s tím má malý velké problémy – i když (po prázdninách, kdy jsme hráli v autě slovní fotbal už se trošku chytá – minimálně ví, co po něm chci a dokáže alespoň říci slova na hlásku, kterou mu řeknu), již dokáže vytleskat slabiky…
Předškoláček by měl procvičovat sebeobslužné činnosti, učit se správný úchop tužky a uvolňovat ruku pomocí grafomotorických cviků; z matematických dovedností se orientovat v pojmech: více, mnéně, mnoho, málo, čísla postačí umět vyjmenovat do 5, určit počet předmětů do 5,ale rozhodně nemusí umět do 5 sčítat a odčítat. Je vhodné trénovat pozornost a soustředěnost (aspoň 10 minut vydržet u jedné činnosti), fonematický sluch (schopnost rozlišovat sluchem jednotlivé hlásky ve slovech,) rozšiřovat dítěti slovní zásobu, učit ho umění komunikace (něco o sobě říci, o něco požádat,vyjádřit se) … a toto vše výše zmíněné se dá procvičovat hravou a zábavnou formou a TAKTO připravený předškoláček má skvěle nakročeno na bezproblémové zvládnutí 1 .třídy.
Podle toho, jak to popisujete (významné upozornění na přehozená písmena), bych měla obavu, že paní učitelka naopak dětem učení už předem velmi otráví…(Citováno od Jarule z 9.9.2015 19:15)
(Citováno od ksanda.1MD z 9.9.2015 20:03)
Krásně a výstižně napsané! S tím fonematickým sluchem máš Kšando pravdu, teď právě bojujeme s délkou slabik (významně zdelšuju hlásky a stejně mi někteří tvrdí, že je to krátká…) a právě s fonematickým sluchem – řeknu dům a dozvím se, že na začátku je “F“ 🙂
Takže opravdu nadneseně jsem říkala rodičům, že je důležitější, aby se prvňáčci převlekli a zavázali si boty, když to přeženu do extrému, tak utřeli zadek, než počítali do deseti… Momentálně jsme dnes v matematice procvičovali počet do pěti, děti umí číslice do pěti přečíst a dál je nepouštím – oni napočítají řadu klidně do stovky, ale naprosto jim chybí představa toho počtu.
Písmenka se začínáme teprve učit.
Opravdu pomůže, když si dítě list podepíše, ale nezvládají to všichni, což vůbec nevadí, podepíšu jim to já. Že přehazují písmenka? – až se začnou učit analýzu a syntézu slabik, sami to už napíšou správně.
Velký problém je s udržením pozornosti a s nasloucháním, takže by se měli naučit ve školce především tohle.
Kšando, malý má celý rok, takže uvidíš, že všechno potřebné zvládne.
Myslím, že Jarule to napsala skvěle. U nás téma aktuální, dcera bude mít v lednu šest a doufám, že bude moct jít do školy – za rok. Neumí nic 🙂 Tedy co se týká písmen a číslic. Umí se podepsat, občas to splete. Zásadně totiž chce psát Madlenka, odmítla kratší variantu, tak ten konec někdy poplete. Ale “pozná“ maximálně 3 nebo 4 písmenka. Číslice, to je ještě horší, měli jsme snahu ji naučit poznat číslice do pěti, hned to zapomene.Zbynulo, my jsme to měli s malým trošku “sožitější“. Nebyl vůbec nakloněn tomu se něco “učit“ – pořád by jen pracoval (chodil na dřevo…), měl opravdu hloubkové znalosti v některých oblastech (ovšem pro děti netypické) – ostatní věci úplně bojkotoval – ZOO… pro něj za trest. Nechci říct, že byl hloupý, ale znalosti, které mají děti v jeho věku opravdu neměl ani zdaleka a co hůř – vůbec nespolupracoval, takže obohatit jeho obzor bylo téměř nemožné. Ve školce to začali řešit (nechci, aby to znělo namyšleně, ale myslím, že mě považují za poměrně vzdělanou, tak jim bylo divné, že syn “nic“ neumí). Pořád říkali, že je tam takových dětí více, ale že u NAŠEHO syna je to překvapuje, že to nečekali… Když jsem jim řekla, že o syna strach nemám, že vím, že pravděpodobně nebude mít samé jedničky do devítky, ale že je strašně praktickej, šikovnej a že už teď mi přijde, že je pro život dobře vybavenej, tak na mě koukali jak na exota a jejich otázka“: takže to nebudete řešit? mě naprosto odzbrojila. Jim sem řekla, že v jeho 4 letech to opravdu řešit nehodlám. a doma manželovi trošku s nadsázkou, že ho asi máme vyměnit, že nesplňuje paní učitelky očekávání. No, úderem pátého roku se vše otočilo jak mávnutím kouzelného proutku (malý je na jaře) a za těch pár měsíců se “naučil“ mláďátka zvířat, umí všechna čísla (i je pozná), sčítá a odčítá do deseti, řeč u nás trošku tedy taky vázne (R,Ř), sluchová diferenciace už ale není zdaleka tak tragická, podepsat se umí (občas taky něco pomotá), umí napsat i moje, manželovo i sestry jméno, ptá se naprosto na vše, zná dny v týdnu, dopravní značky… prostě až na tu řeč mi přijde připravený úplně výborně. Myslím, že o proti ostatním dětem je mnohem více připravený v těch praktických věcech – postará se o sebe úplně ve všem – nachystá si snídani, namaže si chleba…, připravuje si sám věci do školky…(no, věnoval tomu opravdu mnoho času:-). Mám ovšem strach z toho, že ho ty učitelky nadměrným zatěžováním a trošku menší schopností ho pochválit “udupou“. Má povahu, že když si není jistý, raději ze sebe začne dělat šaška. Následek toho, že mu pan uč. “vyčinila“ (zřejmě), že pomotal písmenka v podpisu byl ten, že když jsem mu doma řekla at si podepíše nový list z logopedie, že sklopil hlavičku a řekl, že to neumí, že motá písmenka. Musela jsem ho dobu přesvědčovat, že to vůbec nevadí, že se budou učit psát až ve škole a to, že on se už umí (i když s občasnou chybou) podepsat je něco navíc.
Jinak ještě pilujeme výslovnost, neumí R,Ř.
Zaměříme se na výslovnost a uvidíme. Mně se zdá dcera šikovná, snažím se ji nesrovnávat s bratrem, ten začíná druhou třídu a je “bedna“. Vyřeší v klidu logické úlohy, nad kterým fňukají moji sedmáci. Má neuvěřitelnou paměť. Zase má svoje jiné mouchy:-) Holt každé dítě má svoje přednosti a slabosti, stejně jako dospělý.
Jinak naše školka se mi zdá výborná, stejně jako škola. U zápisu chtějí spočítat, kolik je předmětů. Písmenka je nezkoušejí, jen podpis tiskacím, a když ho neumí, nevadí. Když vidím, jak pomalu zlehka oprašují na začátku druhé třídy to učivo první třídy, jsem trochu klidnější. Snad to s dcerou zvládneme.
(Citováno od zbynula z 14.9.2015 21:10)
Myslím, že Jarule to napsala skvěle. U nás téma aktuální, dcera bude mít v lednu šest a doufám, že bude moct jít do školy – za rok. Neumí nic 🙂 Tedy co se týká písmen a číslic. Umí se podepsat, občas to splete. Zásadně totiž chce psát Madlenka, odmítla kratší variantu, tak ten konec někdy poplete. Ale “pozná“ maximálně 3 nebo 4 písmenka. Číslice, to je ještě horší, měli jsme snahu ji naučit poznat číslice do pěti, hned to zapomene.
Jinak ještě pilujeme výslovnost, neumí R,Ř.
Zaměříme se na výslovnost a uvidíme. Mně se zdá dcera šikovná, snažím se ji nesrovnávat s bratrem, ten začíná druhou třídu a je “bedna“. Vyřeší v klidu logické úlohy, nad kterým fňukají moji sedmáci. Má neuvěřitelnou paměť. Zase má svoje jiné mouchy:-) Holt každé dítě má svoje přednosti a slabosti, stejně jako dospělý.
Jinak naše školka se mi zdá výborná, stejně jako škola. U zápisu chtějí spočítat, kolik je předmětů. Písmenka je nezkoušejí, jen podpis tiskacím, a když ho neumí, nevadí. Když vidím, jak pomalu zlehka oprašují na začátku druhé třídy to učivo první třídy, jsem trochu klidnější. Snad to s dcerou zvládneme.
Ksando, chceš srovnání, tak tedy u nás děti rozhodně nemusely umět písmenka.
Dcera se při nástupu do první třídy uměla tak maximálně kostrbatě podepsat a často psala písmena a čísla obráceně.
Přímo u zápisu některé úkoly uměla, některé ne, některá písmenka poznala, některá ne. Naštěstí jsme měly ve školce bezvadné učitelky, které rodičům kladly na srdce přesně to, co se dá vyčíst z této diskuze.
Zaměřit se na sebeobsluhu, komunikaci (např. si povídat o tom, co jsme dělali, četli atd.), základní orientaci…
I paní učitelky ze školy mají stejný přístup a na schůzce před nástupem do první třídy nám radily to stejné.
Mně je tento přístup taky blízký, takže jsem děti předem nic cíleně neučila – jen to, o co se samy začaly více zajímat.
Ještě si vzpomínám, že nás právě paní učitelka ve školce upozorňovala na správné držení tužky, za což jsem byla ráda, protože mě to samotnou nenapadlo.
Přestože v první třídě byly některé děti, které uměly číst už při nástupu, tak mi přijde, že se to velice brzy srovnalo.
Naprosto nesouhlasím s postojem paní učitelky! Děti nemusí umět ani poznávat žádná písmenka, ani číslice do 10! Od toho je přece právě 1. třída! Bohužel sama se jako učitelka první třídy stále častěji setkávám s tím, že děti se sice naučily ve školce podepsat, ale tužku drží jako kopyto! Na úkor jiných dovedností a schopností tak začínají v některých školkách učitelky zcela nesmyslně suplovat školu.
Předškoláček by měl procvičovat sebeobslužné činnosti, učit se správný úchop tužky a uvolňovat ruku pomocí grafomotorických cviků; z matematických dovedností se orientovat v pojmech: více, mnéně, mnoho, málo, čísla postačí umět vyjmenovat do 5, určit počet předmětů do 5,ale rozhodně nemusí umět do 5 sčítat a odčítat. Je vhodné trénovat pozornost a soustředěnost (aspoň 10 minut vydržet u jedné činnosti), fonematický sluch (schopnost rozlišovat sluchem jednotlivé hlásky ve slovech,) rozšiřovat dítěti slovní zásobu, učit ho umění komunikace (něco o sobě říci, o něco požádat,vyjádřit se) … a toto vše výše zmíněné se dá procvičovat hravou a zábavnou formou a TAKTO připravený předškoláček má skvěle nakročeno na bezproblémové zvládnutí 1 .třídy.
Podle toho, jak to popisujete (významné upozornění na přehozená písmena), bych měla obavu, že paní učitelka naopak dětem učení už předem velmi otráví…(Citováno od Jarule z 9.9.2015 19:15)Jééé, tohle bych měla dát přečíst u nás ve školce. 🙂 Když jsme jako rodiče bojovali, aby se předškoláci učili se na něco pár minut soustředit, hrát slovní fotbal místo hry na policajty a zloděje a tak, bylo nám řečeno, že prý se to nenosí, že se děti nesmí k ničemu nutit a že je za tento přístup pochválila i inspekce.
Moc díky za toto, vím, že jsme nechtěli tak moc.
(Citováno od Kyller z 9.9.2015 21:01)
Jarule, to jsi napsala moc hezky. 🙂
Naprosto nesouhlasím s postojem paní učitelky! Děti nemusí umět ani poznávat žádná písmenka, ani číslice do 10! Od toho je přece právě 1. třída! Bohužel sama se jako učitelka první třídy stále častěji setkávám s tím, že děti se sice naučily ve školce podepsat, ale tužku drží jako kopyto! Na úkor jiných dovedností a schopností tak začínají v některých školkách učitelky zcela nesmyslně suplovat školu.
Předškoláček by měl procvičovat sebeobslužné činnosti, učit se správný úchop tužky a uvolňovat ruku pomocí grafomotorických cviků; z matematických dovedností se orientovat v pojmech: více, mnéně, mnoho, málo, čísla postačí umět vyjmenovat do 5, určit počet předmětů do 5,ale rozhodně nemusí umět do 5 sčítat a odčítat. Je vhodné trénovat pozornost a soustředěnost (aspoň 10 minut vydržet u jedné činnosti), fonematický sluch (schopnost rozlišovat sluchem jednotlivé hlásky ve slovech,) rozšiřovat dítěti slovní zásobu, učit ho umění komunikace (něco o sobě říci, o něco požádat,vyjádřit se) … a toto vše výše zmíněné se dá procvičovat hravou a zábavnou formou a TAKTO připravený předškoláček má skvěle nakročeno na bezproblémové zvládnutí 1 .třídy.
Podle toho, jak to popisujete (významné upozornění na přehozená písmena), bych měla obavu, že paní učitelka naopak dětem učení už předem velmi otráví…(Citováno od Jarule z 9.9.2015 19:15)
Jééé, tohle bych měla dát přečíst u nás ve školce. 🙂 Když jsme jako rodiče bojovali, aby se předškoláci učili se na něco pár minut soustředit, hrát slovní fotbal místo hry na policajty a zloděje a tak, bylo nám řečeno, že prý se to nenosí, že se děti nesmí k ničemu nutit a že je za tento přístup pochválila i inspekce.
Moc díky za toto, vím, že jsme nechtěli tak moc.
Naprosto s vámi souhlasím, to všechno by se měli učit v první třídě. A i když u zápisu vše dítko nezvládne, není to důvod, proč dítko nevzít. Pokud rodič chce, aby dítko do školy šlo, vzít ho musí. Já tak odmítla učit děti psát číslice, protože jsem nevěděla, jak je budou psát, stejně je to i s psacím písmem. Je to jiné, než jak jsme se to učili my. Na druhou stranu si myslím, že je problém i v tom – a to jen ze zkušenosti, co jsem viděla – hodně dětí umí při nástupu do školy všechna písmenka, umí počítat a některé děti i číst. Sice to nechápu, ale je to tak.Dcera, když šla do školy, tak číst vůbec neuměla – uměla nějaká písmenka (možná všechna – to už nevím), ale pamatuji, že tam byla holčička, která číst uměla a v prosinci už četla moje dcera lépe než ta holčička, neb ta holčička měla spoustu špatných návyků…
(Citováno od Kyller z 9.9.2015 11:55)
(Citováno od ksanda.1MD z 9.9.2015 17:11)
A to je právě ono, mají spoustu špatných návyků. Já jsem taky proti tomu, děti záměrně nic z toho neučím. A nechápu rodiče, kteří v tom děti podporují, připraví je tak o ty krásné zážitky z učení ve škole a vůbec.
Děláš to naprosto skvěle! Zaměřila ses na správné věci a zvolila jsi i vhodný přístup – slovní hry v autě apod…
Takových rozumných maminek co nejvíc! 😉
Naprosto nesouhlasím s postojem paní učitelky! Děti nemusí umět ani poznávat žádná písmenka, ani číslice do 10! Od toho je přece právě 1. třída! Bohužel sama se jako učitelka první třídy stále častěji setkávám s tím, že děti se sice naučily ve školce podepsat, ale tužku drží jako kopyto! Na úkor jiných dovedností a schopností tak začínají v některých školkách učitelky zcela nesmyslně suplovat školu.Jarule, moc děkuji za tvou (Vaší) reakci. Já si právě myslím (a vidím i na synovi), že má kupu práce i tak (bez toho aniž by se učil abecedu…). Např. fonematický sluch – s tím má malý velké problémy – i když (po prázdninách, kdy jsme hráli v autě slovní fotbal už se trošku chytá – minimálně ví, co po něm chci a dokáže alespoň říci slova na hlásku, kterou mu řeknu), již dokáže vytleskat slabiky…
Předškoláček by měl procvičovat sebeobslužné činnosti, učit se správný úchop tužky a uvolňovat ruku pomocí grafomotorických cviků; z matematických dovedností se orientovat v pojmech: více, mnéně, mnoho, málo, čísla postačí umět vyjmenovat do 5, určit počet předmětů do 5,ale rozhodně nemusí umět do 5 sčítat a odčítat. Je vhodné trénovat pozornost a soustředěnost (aspoň 10 minut vydržet u jedné činnosti), fonematický sluch (schopnost rozlišovat sluchem jednotlivé hlásky ve slovech,) rozšiřovat dítěti slovní zásobu, učit ho umění komunikace (něco o sobě říci, o něco požádat,vyjádřit se) … a toto vše výše zmíněné se dá procvičovat hravou a zábavnou formou a TAKTO připravený předškoláček má skvěle nakročeno na bezproblémové zvládnutí 1 .třídy.
Podle toho, jak to popisujete (významné upozornění na přehozená písmena), bych měla obavu, že paní učitelka naopak dětem učení už předem velmi otráví…(Citováno od Jarule z 9.9.2015 19:15)
(Citováno od ksanda.1MD z 9.9.2015 20:03)
Naprosto nesouhlasím s postojem paní učitelky! Děti nemusí umět ani poznávat žádná písmenka, ani číslice do 10! Od toho je přece právě 1. třída! Bohužel sama se jako učitelka první třídy stále častěji setkávám s tím, že děti se sice naučily ve školce podepsat, ale tužku drží jako kopyto! Na úkor jiných dovedností a schopností tak začínají v některých školkách učitelky zcela nesmyslně suplovat školu.Jarule, moc děkuji za tvou (Vaší) reakci. Já si právě myslím (a vidím i na synovi), že má kupu práce i tak (bez toho aniž by se učil abecedu…). Např. fonematický sluch – s tím má malý velké problémy – i když (po prázdninách, kdy jsme hráli v autě slovní fotbal už se trošku chytá – minimálně ví, co po něm chci a dokáže alespoň říci slova na hlásku, kterou mu řeknu), již dokáže vytleskat slabiky…
Předškoláček by měl procvičovat sebeobslužné činnosti, učit se správný úchop tužky a uvolňovat ruku pomocí grafomotorických cviků; z matematických dovedností se orientovat v pojmech: více, mnéně, mnoho, málo, čísla postačí umět vyjmenovat do 5, určit počet předmětů do 5,ale rozhodně nemusí umět do 5 sčítat a odčítat. Je vhodné trénovat pozornost a soustředěnost (aspoň 10 minut vydržet u jedné činnosti), fonematický sluch (schopnost rozlišovat sluchem jednotlivé hlásky ve slovech,) rozšiřovat dítěti slovní zásobu, učit ho umění komunikace (něco o sobě říci, o něco požádat,vyjádřit se) … a toto vše výše zmíněné se dá procvičovat hravou a zábavnou formou a TAKTO připravený předškoláček má skvěle nakročeno na bezproblémové zvládnutí 1 .třídy.
Podle toho, jak to popisujete (významné upozornění na přehozená písmena), bych měla obavu, že paní učitelka naopak dětem učení už předem velmi otráví…(Citováno od Jarule z 9.9.2015 19:15)