Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
ŠVD: Kdy začít u dětí s výukou cizího jazyka?
Ahoj, ráda bych poprosila o Vaše názory a postřehy, vlastní zkušenosti. Kdy začít u dětí s výukou cizího jazyka?
Narazili jsme na toto téma s maminkami zde v okolí. Některé dávají děti na “studium“ jazyka už od malička, a jiné zase vyčkáváme. Já se přiznám, že si říkám, že dokud opravdu neovládají ani náš mateřský jazyk, je lepší s tím cizím počkat. Na druhou stranu ale vím, že čím dřív, tím líp.
Předem děkuji za Vaše zkušenosti a postřehy 🙂
Čím dřív, tím lépe. Škola mi připadá pozdě. Michálek začal s angličtinou ve 2,5 letech. Než šel do školy, mluvil plynně. A nebyl sám, stejně na tom byli skoro všichni jeho jeho spolužáci. Stejně je na tom s ruštinou, druhý volitelný předmět. Denně komunikuje po internetu s kamarády po celém světě.
K tomu, že s jazyky se musí skutečně od mala, mně přivedla kamarádka lékařka. Byla to španělka, manžel pocházel z Bulharska. Ona uměla i anglicky a medicínu s manželem vystudovali v Praze. Tedy uměli dobře česky. Jejich malá dcerka Izabela uměla všechny tyto jazyky už ve 4 letech. Rodíče s ní mluvili každý svou mateřštinou a samozřejmě ostatními jazyky včetně ruštiny, kterou tady vystudovali. V 70tých letech odešli do Jižní Ameriky a Izabela je významná překladatelka. Česky nezapomněla.
U nás se učí od 1. třídy opravdu naostro, takže nám by školková angličtina pomohla, protože by plynule přešla ze školky do školy. Učí se jednoduché fráze, přijde mi to stejné, jako když jsem měla já angličtinu od páté třídy (učí se podle mě to cca samé).
(Citováno od Lussy z 20.5.2015 16:02)
Lussy, to je šílené…
Já se právě s naší učitelkou bavila a ona od začátku říkala, ať nečekáme u dětí nějaké zázraky, že ta výuka v první, druhé třídě je spíš na to, aby se děti osmělily, naposlouchaly.
To až letos (4. třída) vidím, že se “přitvrzuje“ – časté písemky, testíky, zkoušení.
Ale i tak se z toho holky nehroutí.
El jde v září do 1.třídy.
Aj mají hned od začátku..1hod týdně, ve 2.tř. 2hod týdně, ve 3.tř. 3hod týdně…atd.
Ve školce jsem ho nedávala taky kvůli logopedii.
Na schůzce prvňáčků ředitelka říkala i rodiče, že se nemusím bát, že děti nasávají jako houba. A ten první rok asi nebude hned nějaký dril, ale o srovnání dětí – někdo ze školky umí, někdo ne.
Lussy, ten přístup u vás považuju za ne moc dobrý, že to spíš dětem zoškliví a zkazí nadšení ze školy a chuti se učit.
El na Aj chodit v MŠ chtěl, protože viděl jiné děti ( jenže jak býval marod, stejně by půlku zameškal) tak doufám, že mu to nadšení vydrží i do školy, protože s AJ já mu nepomůžu vůbec.
Děkuji za reakce. U nás ve školce teda tato možnost nebyla. Musel by to být kurz někde jinde. Ve škole se zatím neví, zda budou mít od 2. či 3.třídy. Tomášek se občas zeptá, jak se co řekne, ale zatím si v 1.třídě říkám, že ta je náročná sama o sobě a ještě ho “zatěžovat“ dalším učením nechci. Takže když se zeptám, odpovím mu. A pořídila jsem jednu moc pěknou knížku s anglickými slovíčky – obrázek a slovíčko – tak ho zatím asi nechám jen tak listovat, podle zájmu. 🙂
U nás se učí od 1. třídy opravdu naostro, takže nám by školková angličtina pomohla, protože by plynule přešla ze školky do školy. Učí se jednoduché fráze, přijde mi to stejné, jako když jsem měla já angličtinu od páté třídy (učí se podle mě to cca samé).
ahoj,
no já myslím, že není nikdy dost brzy, neboť děti to neberou jako učení.
My jsme ve školce nevyužili, ale rodiče i děti, kteří chodili na MŠ do kroužku angličtiny byli nadmíru spokojení a děti učili anglicky i ty, kteří tam nechodili (-:
V první třídě má Filip dva jazyky (oba 1x týdně). Pouze hravou formou, nemají úkoly ani slovíčka, jen poslechově. Umí odvykládat pohádku, básničky, písničky a takové ty základy: zvířata, barvy, počítání do 10, členy rodiny, pozdravit. Na první pokus docela dobrý i když lépe mu jde ruština, než angličtina. Opravdu učit se začnou od 3, třídy.
Ještě jsem zapomněla napsat, že důležitější než kdy začít je podle mě s kým začít.
Pokud je učitelka (nebo lektorka) super, není nikdy pozdě.
No a ke špatnému lektorovi může chodit člověk 10 let a třeba už od narození a stejně je to na nic.
U dcery byla AJ až od 3.třídy a vyhovovalo to. Podle mě není kam spěchat. Ráda bych jí ale zaplatila kurz, až jednou ze školy definitivně vyleze. To udělaly rodiče mně a díky tomu si angličtinu střídavě na lepší nebo horší úrovni udržuju celý život. (Platili mi první rok a pak už jsem si to platila sama, ale kdyby mě v začátku “nenakopli“, tak už dávno neumím nic.)
Nevýhodu školkové angličtiny vidím v tom, že nemá žádné pokračování. Ale pokud by o to dcera tenkrát stála a měla bych na to volné peníze, proč ne.
Měla jsem stejný názor jako ty.
Přišlo mi to jako vyhodit ročně 1 000,- z okna, dát Lůcu ve školce na kroužek angličtiny. Říkala jsem si, chodíme na logopedii, neumí česky a bude se učit anglicky?
No a nastoupila v září do 1.třídy, kde mají hned od první třídy angličtinu. Bylo to naprosto šílený, jelikož hned od začátku známkujou,žádný lážo plážo, budeme se půl roku učit barvy, byl to mazec. Já jí řekla, že jmenuji se Lucinka se řekne: máj nejm is Lucinka a ona odpověděla: mej máj mou Lucinka…
Takže jsem honem přihlásila Marka (4) ve školce na angličtinu a teď si říkám, jak jsem byla blbá, že tam ta Lůca taky nechodila.
Jak je malý a opravdu je to učí hrou, neznámkují je, nenutí se je do příště něco naučit, tak můžu říct, že teď na konci školního roku mají stejnou slovní zásobu, akorát že s ním jsem se vůbec neučila a nenosil si domů úkoly 🙂
Marka ale musím říct že angličtina fascinuje, Lůca jí bere jako nutnost, další otravný předmět ;-).
spřátelili jsme se tady s jednou rodinou, jejich mladší syn chodí s Márou do školky a starší s Lůcou do třídy a jejich tatínek je Angličan. Marek je z něj úplně hotovej, říká mu “Pane Angličane“ a když u nich jednou s Lucy spali a on jim přečetl před spaním pohádku v angličtině,tak to byl pro Máru asi největší životní zážitek. Když přijeli domů, pustil si Šmouly na DVD v angličtině, a když tam uslyšel “blue“, tak hlásil, že jim rozumí, že blue je modrá 😉
Takže za mě – pokud je ve školce kroužek, dítě bych tam dala. Nějaký “násilný“ učení ne.
Holky měly možnost začít s angličtinou ve školce, ale to jsme nevyužili.
A ve škole mají jazyk od první třídy, začínaly na hodině týdně, ve druhé a ve třetí se to o hodinu zvedalo, teď mají druhý rok tři hodiny týdně.
Připadá mi to takto nenásilné, pozvolné.
Pomalu si začínají překládat krátké texty, slovní spojení, na která narazí.
Nebo se mě ptají, jak se něco řekne anglicky…