Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Hodnocení písemek na I. stupni ZŠ
Chtěla bych se s Vámi podělit o mé zkušenosti s přístupem hodnocení písemek z matematiky.
Dcera chodí do 4.třídy a u paní učitelky z matematiky dostala ze dvou správně vyřešených příkladů dvojku, jen za to, že jeden příklad patřil do druhé skupiny. Na písemný dotaz proč paní učitelka takhle hodnotila mi telefonicky zdělila, že tuhle nepozornost dětem netoleruje a proto, i když je správně příklad vypočítaný, tak jim sníží známku.
Shodou okolností jsem paní učitelce při kontrole starší písemky našla chybu, kdy dceři na správně vypočítaný příklad 180 * 6 = 1080 ho paní učitelka škrtla a hodnotila jako špatně vypočítaný. Na to mi nedokázala odpověď, proč se spletla při hodnocení. Tak mi připadá, že učitel se mýlit může, ale žák nikoliv.
Nevím, jestli je tenhle přístup správný, nebo se dnes učí v matematice správnost opisu a nebo ten výpočet?
Máte někdo také takovou zkušenost se známkováním a jak jste situaci řešili? Nebo jestli je tu nějaký rodič učitel, tak jak by známkoval?
Děkuji za názory Liduša
Je otázkou, zda na to paní učitelka upozorňuje předem. Pokud děti nabádá k pečlivému opisování a pozornosti a předem řekne, že špatně opsaný příklad bude počítán za chybu, tak je to v pořádku. Pokud toto nedělá a pak z toho důvodu sníží známku – také by se mi to nelíbilo. Ale ve čtvrté třídě už by si děti měly při opisu dávat pozor a vše umět zkontrolovat. Když na to mrkneme z širšího pohledu – pokud budou děti vedeni k tomu, že je vlastně jedno, zda je to opsané dobře nebo špatně – kdy se naučí dávat při opisu větší pozor? Čím dříve si zvyknou, že mají opisovat pozorně a vše si překontrolovat, tím méně budou mít ve vyšších ročnících v tomto směru chyb. Vemte to z té lepší stránky – dcera si už dá napříště určitě pozor a bude pečlivější. Nicméně – špatně opravenou písemku z dřívejška bych reklamovala. I učitel se může splést, ale měl by to umět uznat, omluvit se za chybu a známku opravit dle aktuálního počtu chyb.
Asi jsem měkká… ale já za to teda známku nesnižuju. Pokud to má špatně opsané, ale správně vypočítané. Upozorňuju, že udělal chybu v opisu, píšu pod písemku např. “buď pozorný“, nebo “chybně opsané zadání“, ale hodnotím vypracované příklady, prostě si je přepočítám.
Na druhou stranu chápu ve vyšších ročnících, že to hodnotí sníženým stupněm, protože někteří jsou opravdu nepozorní, rozbrnkaní a veškeré upozorňování je jim naprosto šumafuk…
Lidušo,
u nás se to bohužel hodnotí stejně. Paní učitelka, kterou měli ve 4.třídě, za to dávala jen půlstupeň dolů, např. 1-, ale paní učitelka, kterou mají od 5.třídy, za to dává stupeň dolů. Pokud by byly dva příklady a z toho ten jeden špatně opsaný, tak je to trojka jako vyšitá. A taky jsem několikrát pátrala, proč má dcera přeškrtnutý dobře vypočítaný výsledek a byl to ten samý případ – příklad byl špatně opsaný.
(Citováno od Marinada z 6.5.2015 12:53)
Jo a řešila jsem to tak, že jsem dceru pochválila za správný výsledek a řekla jsem jí, že když se jí povede příště správně opsat zadání, ocení to i paní učitelka 🙂 S učitelkou jsem to nikdy neřešila, ona má svým způsobem pravdu – to by si pak děti mohly příklady vymýšlet rovnou samy 🙂
Lidušo,
u nás se to bohužel hodnotí stejně. Paní učitelka, kterou měli ve 4.třídě, za to dávala jen půlstupeň dolů, např. 1-, ale paní učitelka, kterou mají od 5.třídy, za to dává stupeň dolů. Pokud by byly dva příklady a z toho ten jeden špatně opsaný, tak je to trojka jako vyšitá. A taky jsem několikrát pátrala, proč má dcera přeškrtnutý dobře vypočítaný výsledek a byl to ten samý případ – příklad byl špatně opsaný.