Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
genetická metoda
Naše Eliška chodí do první třídy a učí se ve škole genetickou metedou. Chtěla bych se vás zeptat zda se vaše děti učí taky genetickou metodou a pokud ano,jak se vám tato metoda líbí a jaké máte s ní zkušenosti.
Mně osobně se tato metoda moc nelíbí. Učí se číst po písmenkách. Čtou tiskacím a učí se psát psacím,ale číst psací písmo nám dělá problémy.
Mám syna prváka, učí se číst klasickou metodou. Na škole, na které učím, se v jedné z prvních tříd teď děti učí číst genetickou metodou. Zajímala jsem se o to trošku, jejich učitelka tvrdí, že tato metoda daleko méně ukazuje rozdíly mezi “šikovnými“ dětmi a pomalejšími dětmi – myšleno v oblasti čtení a psaní. Je to pro děti určitě zpočátku lepší, když necítí, že někteří spolužáci jsou lepší a jiní horší, pokud v tomto ohledu metoda opravdu funguje.
Jinak slabikovat neumí dítě pořádně, ani když se učí klasickou metodu. Syn umí slabikovat jen slova, která jsou jednodušší, to má nějak zafixované ze školy. Ale když čte normální knihy, neumí přečíst složitá slova po slabikách správně, to se děti naučí až v průběhu dalších let. Dejme tomu dnes četl něco o “dobrodružství“. Takové slovo dělí na slabiky s problémy daleko starší žák, ať prošel metodou čtení jakoukoli.
Učím češtinu na druhém stupni, všichni moji žáci prošli klasickou metodou. Velká řada z nich čte i píše příšerně. Tak kdyby jim měla genetická metoda pomoct při náročném startu, tak proč ne?
Nejsem ale zastáce metody, skoro nic o ní nevím. Jen bych ji hned nezavrhovala.
Dcera chodí do první třídy, čtou genetickou metodou a matiku mají podle Frause. Takže v září pro všechny rodiče šok – děti se během jednoho měsíce naučily všechna písmenka, hned od září psaly, opravdu jen tiskace. Nemají slabikář a písanku, ale Učíme se číst a psát, což je takový doplňovací sešit.
Obava rodičů, že se z tiskacích písmen nebudou umět přeorientovat na jiné písmo, byla naprosto mylná. Dcera, která se v září uměla jen tiskace podepsat a věděla, že M, je jako máma nebo Marek, už v říjnu četla pohádky z normální knížky a teď dočítá svoji 14. knížku, přečte za 14 dní 100 stránkovou encyklopedii. slabikovat děti opravdu nepotřebují, nejdřív se učily číst krátká slova jako OKO, PES, VES atd. a vše opravdu samo a plynule přišlo, četla delší slova.
Až po novém roce dostaly klasickou písanku, tu už mají hotovou a normálně píšou psace jako jiné děti 🙂
http://wiki.rvp.cz/Knihovna/1.Pedagogicky_lexikon/G/Genetick%C3%A1_metoda_%C4%8Dten%C3%AD
Co dodat? Naše školství je celé vzhůru nohama. Co škola, to jiné učebnice, co škola, to jiné písmo, co škola, to jiný nácvik čtení.
Každému genetická metoda nesedí. To, že dnes a denně budu ve škole dělat analýzu a syntézu slov (hláskování posléze spojování ve slova) společně pouze frontálně neznamená, že každé dítě tuto metodu dokáže zvládnout.
Jsem již dříve narozená, moje babička (1920), moje matka (1939) i já (1959) jsme prošly metodou analyticko-syntetickou. Naprosto s ní nesouhlasím. Radím všem, kteří mají budoucí prvňáky, ptejte se na schůzkách ještě před začátkem školního roku, kdy můžete jako většina rodičů dát nesouhlas s touto metodou. Posléze se nedá nic dělat.
Syn v první třídě se také učí genetickou metodou,ale on tak nějak problémy se čtením neměl,takže nemůžu hodnotit,jestli při klasice by na tom byl jinak.Psací písmo je trošku problém,ale ten jsem měla i já kdysi,takže také netuším jestli je to tím,že ho začali používat až od ledna nebo tak nějak.Je fakt,že spousta jeho spolužáků čte na můj vkus blbě,měli jsme ukázkovou hodinu,tak můžu porovnat,ale bylo tak i dost dětí s nějakou logopedickou vadou a to se pak blbě čte…
Taky děkuji za rozšíření obzoru, co se týče oné metody…
škola nás čeká od září a jsem samozřejmě zvědavá na přístup pedagoga, kterého syn bude na prvním stupni mít.
Taky to slyším prvně. a co se týká psaní, nejsem zastánce učit se psát tiskacím
U nás to bylo jako u Aleny – dcera většinu písmen uměla tak nějak přirozeně a když jí v 1.třídě cca v říjnu ukázali, jak spojovat slabiky, najednou uměla během týdne číst (a neslabikovala, rovnou četla celá slova).
Tu druhou metodu neznám, tak jsem zvědavá, jaké jsou s tím zkušenosti.
Ono je to ale asi ve finále jedno, číst se naučí nakonec všichni.
Psací písmo dcera od 1.třídy nesnášela a hned, jak to bylo možné, začala psát tiskace (takovým svým osobitým písmem).
Tak to jsem sama zvědavá zvědavá na odpovědi.Já bych k tomu připojila ještě otázku,která mě napadla-když se děti neučí slabikovat,nemají potom problém s rozdělením slov při psaní třeba na konci řádku ?
A jinak u syna si to nedokážu představit,protože než šel do školy tak už víc než rok uměl číst všechny písmena,ale když zkoušel číst slovo po písmenkách tak to spojit nedokázal ani u těch jednoduchých např. pes,les.. Až ve teď škole kde je učitelka naučila slabikovat ,mu pak to čtení rychle (během prvních dvou týdnů) naskočilo a dnes už čte plynule bez slabikování ,jak tiskací tak psací,jen teda složitější slova mu trochu problém dělají.
já děti ještě nemám,ale děkuju za nový pojem co se týče učení,toto slyším prvně