Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
ŠVD: Pomůžeme si i Vaškem
Je pro vaše děti nebo i pro vás dospěláky noční můrou zájmeno já?
Také často přemýšlíte zda napsat mě nebo mně?
Nedávno jsem narazila na zajímavou pomůcku, kterou si nechci nechat pro sebe a podělím se. (vložím do diskuze a tím hned vysvětlím nadpis této diskuze)
Napište mi, kde nejčastěji v psaní chybují vaše děti (uveďte prosím i třídu) a kde děláte nejvíce chyb vy?
Dělá vám problém s/z, i/y, tip/typ, bychom/byste, pády, předložky nebo třeba váháte zda napsat názvy velkým či malým písmenkem?
Tak fajn, posílám i jiné.Vždy se mi pletly došky a šindele. Stačí si říct: Došky do držky. Tady sláma. Šindele jsou pak dřevěné.
Rovníkový poloměr planety Země v km – Šetři se osle = 6 378. (še 6, tři – 3, se – 7, os – 8)
Duhové spektrum – červená opice žrala zelený meloun indickému fakírovi (červená, oranžová, žlutá, zelená, modrá, indigo, fialová). Neumím napsat tučně, jsou to první písmena.
Planety – My všichni zemědělci máme jistou stravu u nás (Merkur, Venuše, Země, Mars, Jupiter, Saturn, Uran, Neptun). zase první písmena
Smetanovy opery: Braprodali dvě hutačervi: (BRAniboři v Čechách, PROdaná nevěsta, DAlibor, LIbuše, DVĚ vdovy, HUbička, TAjemství, ČERtova stěna, VIola)
nebo Byla jedna Prodaná nevěsta, jmenovala se Libuše, měla ráda Dalibora.Sešli se u Čertovy stěny , dali si Hubičku, viděly to Dvě vdovy ,řekly to Braniborům v Čechách a už to nebylo žádné Tajemství.
Na zapamatování obojetných souhlásek se užívá BeFeLeMe Pes Se VeZe (obojetné hlásky: B F L M P S V Z).
Římské číslice: Ivan Vedl Xenii Lesní Cestou Do Města (I = 1, V = 5, X = 10, L = 50, C = 100, D = 500, M = 1000)
50, 100, 500 – 1000 : Láďa celý den mele
zase první písmenaDoporučuje se:
Při dělání důležité práce se má povídat nahlas, tak si to mozek zapamatuje.(Citováno od uznevimco z 15.4.2015 20:02)Geniální, moc děkuji! To jsou super vychytávky. Kam na to chodíš?
(Citováno od Peťka z 19.4.2015 21:38)
Před několika roky jsem chodila na Univerzitu volného času. Přednášeli skuteční odborníci. Předměty byly Religionistika, Obratlovci, Literatura, Umění, Cizí kultury. Také Trénování paměti – přenášející Ing. Dana Steinová – trenérka paměti, předsedkyně Čes. spol. pro trénování paměti a mozkový jogging. Některé vychytávky jsou od ní, zbytek z dětství.
Zdravím a přidávám pomůcky pro prvńáčky (nebo předškoláky), kteří si pletou malé B a D – B má BŘÍŠKO, a to je vepředu a D má zaDek dozadu. 🙂
A ještě na záměnu 6 a 9. Šestka je malá a chce se vytáhnout, tak má ocásek nahoru. Devítka je velká dost, a tak má ocásek dolů. 🙂
Taky máme způsob výuky sudých a lichých čísel: počet se vyskládá (třeba v knoflících, kamíncích) tak, aby měl každý svého kamaráda, takže např. 4 vždy dva a dva knoflíky proti sobě. Když muže psrt projet uličkou, aniž narazí na lichého kamaráda, řekneme SSSSS = sudá. Když narazí na lichého kamráda, řekneme LUP! = lichá. (viz foto v odkazu) http://lyssaci.webnode.cz/montessori/matematika/
Taky znám od dětství spíš pomůcku – 2. a 4. pád – mě(násobky dvou – dvě písmena), 3. a 6. pád – mně (násobky tří- tři písmena).
Jinak mě napadla pomůcka, kterou jsme se učili koncovky slovesných tříd – ŽENE JE BÍDA – e, ne, je, í, a …
Přidáte další vychytávku?
Tak fajn, posílám i jiné.Vždy se mi pletly došky a šindele. Stačí si říct: Došky do držky. Tady sláma. Šindele jsou pak dřevěné.
Rovníkový poloměr planety Země v km – Šetři se osle = 6 378. (še 6, tři – 3, se – 7, os – 8)
Duhové spektrum – červená opice žrala zelený meloun indickému fakírovi (červená, oranžová, žlutá, zelená, modrá, indigo, fialová). Neumím napsat tučně, jsou to první písmena.
Planety – My všichni zemědělci máme jistou stravu u nás (Merkur, Venuše, Země, Mars, Jupiter, Saturn, Uran, Neptun). zase první písmena
Smetanovy opery: Braprodali dvě hutačervi: (BRAniboři v Čechách, PROdaná nevěsta, DAlibor, LIbuše, DVĚ vdovy, HUbička, TAjemství, ČERtova stěna, VIola)
nebo Byla jedna Prodaná nevěsta, jmenovala se Libuše, měla ráda Dalibora.Sešli se u Čertovy stěny , dali si Hubičku, viděly to Dvě vdovy ,řekly to Braniborům v Čechách a už to nebylo žádné Tajemství.
Na zapamatování obojetných souhlásek se užívá BeFeLeMe Pes Se VeZe (obojetné hlásky: B F L M P S V Z).
Římské číslice: Ivan Vedl Xenii Lesní Cestou Do Města (I = 1, V = 5, X = 10, L = 50, C = 100, D = 500, M = 1000)
50, 100, 500 – 1000 : Láďa celý den mele
zase první písmenaDoporučuje se:
Při dělání důležité práce se má povídat nahlas, tak si to mozek zapamatuje.(Citováno od uznevimco z 15.4.2015 20:02)
Geniální, moc děkuji! To jsou super vychytávky. Kam na to chodíš?
Tak fajn, posílám i jiné.
Vždy se mi pletly došky a šindele. Stačí si říct: Došky do držky. Tady sláma. Šindele jsou pak dřevěné.
Rovníkový poloměr planety Země v km – Šetři se osle = 6 378. (še 6, tři – 3, se – 7, os – 8)
Duhové spektrum – červená opice žrala zelený meloun indickému fakírovi (červená, oranžová, žlutá, zelená, modrá, indigo, fialová). Neumím napsat tučně, jsou to první písmena.
Planety – My všichni zemědělci máme jistou stravu u nás (Merkur, Venuše, Země, Mars, Jupiter, Saturn, Uran, Neptun). zase první písmena
Smetanovy opery: Braprodali dvě hutačervi: (BRAniboři v Čechách, PROdaná nevěsta, DAlibor, LIbuše, DVĚ vdovy, HUbička, TAjemství, ČERtova stěna, VIola)
nebo Byla jedna Prodaná nevěsta, jmenovala se Libuše, měla ráda Dalibora.Sešli se u Čertovy stěny , dali si Hubičku, viděly to Dvě vdovy ,řekly to Braniborům v Čechách a už to nebylo žádné Tajemství.
Na zapamatování obojetných souhlásek se užívá BeFeLeMe Pes Se VeZe (obojetné hlásky: B F L M P S V Z).
Římské číslice: Ivan Vedl Xenii Lesní Cestou Do Města (I = 1, V = 5, X = 10, L = 50, C = 100, D = 500, M = 1000)
50, 100, 500 – 1000 : Láďa celý den mele
zase první písmena
Doporučuje se:
Při dělání důležité práce se má povídat nahlas, tak si to mozek zapamatuje.
Mohu poslat i jiné, ne zrovna z ČJ?
(Citováno od uznevimco z 15.4.2015 17:53)
Jasně, klidně i jiné pomůcky. 🙂
Mohu poslat i jiné, ne zrovna z ČJ?
Díky za komentáře.
Máte nějaké další zaručené pomůcky?
Dcera (6.třída) chyby moc nedělá (to má ale asi od přírody nebo okoukané z knih), jediné, s čím bojuje, jsou velká a malá písmena. Nějak se to ještě neučili, jen ve 4.třídě jim při suplu nějaký chytrák řekl, že velké písmeno se píše jen v 1.pádě, s čímž se mi dcera svěřila až letos, když jsem se podivovala, jak může napsat “na šumavu“ s malým “š“, když o kus vedle má správně “Šumava“ s velkým “Š“ 😀
Já dělám občas chyby v podmětu s přísudkem, protože jsem líná se zeptat “kdo, co?“
Na byste/bychom jsem si radši vytiskla tabulku a mám jí před sebou v práci, dost často to používám v mailech a chvíli mi trvalo, než jsem si to zafixovala a i tak se radši kouknu vždycky do taháčku, i když už to vím…
No a velká písmena, tam si taky nejsem 100% jistá.
Připomněl, zapomněl atd. taky nepatří k mým oblíbeným slovům, tam je pomůcka “připomínat, zapomínat“, ale to asi každý zná. Kde to “n“ je, to je dobrý, větší problém mi dělá, když tam není…
Jinak obecně když píšu na papír, chyby (snad) nedělám, jak píšu na mobilu nebo na počítači, občas mi něco uletí 🙁
Jinak dceři jsem dala kdysi neutrální rady – když vůbec nevíš, jestli i/y, zkus si obojí pod sebe napsat…pokud ani pak nevíš, napiš radši “i“, je větší pravděpodobnost, že se strefíš.
Pokud na začátku slova váháš, jestli správně je vi/vy, zkus si obojí pod sebe napsat…pokud ani pak nevíš, napiš radši “vy“, je větší pravděpodobnost, že se strefíš. Ale “vydět“ ještě naštěstí nenapsala.