Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Jak postupovat, když dítě škola nebaví?
ahoj! Potřebovala bych asi trochu poradit.
Nejdříve popis problému – zda to jde takto nazvat.
– Filip je chytrý kluk, žák 1. třídy waldorfské
– už před vstupem do školy sčítal, odečítal do 10, plynule četl
– celý školní rok se ve škole NUDÍ – paní uč. (i když na pohovorech před začátkem školního roku tvrdila opak) NECHCE zadávat jiné úkoly (těžší), než plní jeho spolužáci. V současné chvíli F. počítá do 20 pomalu, ale plynně. Problémy má s grafomotorikou (VV ho nikdy nebavila, ale všechny písmena zná už dlouho – na WZŠ se v 1. třídě učí jen tiskací velká písmena, takže pro něj nic nového.
– p. učitelka mi dlouho odkládala konzultaci, takže jsem se k ní dostala až min. pátek.
– řešili jsme 3 pro mě palčivá témata:
1. chování ve třídě – F. je popichovač ostatních – on ví, kdy přestat, ale rozhodí celou třídu, protože strhne několik dalších, kteří zabzdit neumí. – myslím, že je to proto, že se nudí…
2. nechuť ke vzdělávání – v první třídě má postoj: nemusím chodit do školy, protože všechno co se učíme, už umím a nejlepší jsou přestávky a družina (ne některý předmět, který by ho bavil) – navrhovala jsem opakovaně úkoly navíc, (po splnění těch, co dělají všichni – p. uč. odmítla, že to pro něj dělat nebude, nebo jssem navrhovala IP – spojit se s druhou třídou a vystudovat tyto dvě třídy dohromady a v září jít do 3. – podle p. učitelky by na to rozumově měl, ale ona to nedoporučí (je i školní metodik), protože ve WZŠ je prý nejdůležítější ta cesta (ale podle mě tu on si už prošel sám dávno před vstupem do školy)
3. dále mi p. uč. vyčetla, že F. nemá dětská přání – že dětem přeje jen materialistické věci (peníze, počítač, tablet a ne zvířátko, hračku). prý u něj nemá kde navazovat v duchovní stránce… – poněkud nevím, co já s tím? ale nechtěla jsem se blbě ptát. Vedeme ho prý jednostranně (no, já jsem si vždy myslela, že ho vedu k samostatnosti – samostatný je prý AŽ ZBYTEČNĚ MOC!
4. chtěla jsem po p. uč. ať píše hodnocení 1x měsíčně jak slibovala, že pro mě je málo dovědět se z vysvědčení, co mu nešlo… – prý na ní vyvíjím nátlak! (to jsou tedy překvapení)
4. dotaz co jsem měla připravený, jsem po tom, co mi řekla, že není duchovně zaměřený a že jen waldorfská pedagogika je ta správná raději polkla: mělo to být: v prvním a jediném hodnocení jste psala, že F. správně drží tužku, ale podle mě (i ostatních) ji sice umí správně uchopit, ale zafixované to nemá a velmi rád ji drží 4 prsty… k tomu ale nedošlo, bála jsem se, že p. uč. to nevydýchá – to vím, a s F. to procvičuju, podle kamarádky (učitelky na prvním stupni) to bude trvat dlouho, než si zvykne…
TAK… PROSÍM, PORAĎTE MI, CO BY BYLO PRO F. NEJLEPŠÍ:
– zkazit mu prázdniny a přeřadit ho na klasickou základku? a doufat, že větší tempo a odměna v podobě známek mu bude více sedět?
– nechat ho nudit dále, s tím, že se to někde ve 3-5 třídy srovná?
– něco jiného? psychologické vyšetření… fakt nevím kudy kam.
je tady dost učitelek, tak snad je můj dotaz – nebo spíše popis dost srozumitelný.
Děkuji. P.
Tato diskuze mě hodně zaujala. Učím na klasické ZŠ, učila jsem dva roky na prvním stupni, jinak na druhém stupni.Syna mám v první třídě na jiné ZŠ – klasické. Nejvíc se mi nelíbí známkování, natvrdo i s pětkami ještě před pololetím první třídy. To tedy naštěstí znám jen ze synova vyprávění, má jedinou dvojku a z toho byl také přešlý. Paní učitelku má přísnou, ale jsme spokojení. Syn má nějaký “matematický mozek“, nevím, jak jinak to nazvat. Nijak jsem na to neupozorňovala a paní učitelka mi někdy v prosinci napsala, že zjistila, že má syn výjimečný matematický talent, že mu dává úkoly navíc a chtěla by ho nechat vyšetřit v PPP, prý aby nám poradili, co s ním. Tam jsme zatím nebyli, syn byl po zápalu plic hodně na hromadě. Ani se mi tam nechce, prý se na rodiče “talentovaných“ dětí dívají jako na příliš ambiciózní. Žádné ambice nemám, jsem trošku skeptická a říkám si, že se časem stejně srovná s vrstevníky (nějaké zkušenosti s tím mám). Jen jsem chtěla popsat stanovisko učitelky z běžné základky – malotřídka na vesnici. Jen pro představu – co se týká sčítání a odčítání, spočítá prakticky vše, co dospělý z hlavy, násobí a dělí pomaleji, logické úkoly pro třeťáky až čtvrťáky zvládá hravě. Opravdu nemám ráda chlubení, spíš když byl mladší, zavánělo mi to něčím nenormálním, jednu dobu jsem měla strach z autismu, ale hodně se změnil, začíná hodně klukovatět, myslím, že bude ten typ, který bude školu brát jako nutnost 🙂
Jinak jako učitelka – nejvíc mě zaráží ta schůzka s učitelkou – u nás na škole (klasická devtiletka), pokud rodič požádá učitele o schůzku, neumím si představit, že by se nejpozději do týdne nesešli. Prostě rodičům vycházíme vstříc.
S talentovanými dětmi pracujeme, pokud to jen jde. Některé mají i papíry a svůj individuální plán. Úkoly navíc jsou běžné pro rychlé děti. Běžnější na prvním stupni, na druhém už raději předstírají, že jsou pomalejší, než aby dělali něco navíc 🙂Tak dlouhý příspěvek a nic jsem neporadila!!! Nevím, jak bych se zachovala. Píšeš, že synova nejsilnější stránka není grafomotorika – pokud to tak je, a neumí psát psacím a třeba ani číst malým tiskacím, čekal by vás při přestupu na klasickou ZŠ kus práce. To by bylo potřeba zvážit. Asi je to také učitelka od učitelky různé, mně ta synova přijde přísná, píšou diktáty už od pololetí a za dvě chybičky (třeba háček nebo tečka) už je dvojka. Kdybych tak známkovala svoje sedmáky, tak propadnou skoro všichni 🙂
U vás mi jako kámen úrazu přijde, že jste si asi úplně nesedli s paní uč. třídní a když jsem si četla o wald.pedagogice, psali tam toto:
princip jednoho třídního učitele od 1. do 8. – 9. třídy, který pečuje o rozvoj osobnosti dítěte po celou dobu školní docházky.
Tu možnost přeskočit ročník jsem tedy ještě nezažila. Na waldorfské by to snad šlo, nemám vůbec představu, jak se to tam probírá. Na ZŠ je třetí třída docela “drsná“. Vyjmenovaná slova, diktáty, pády atd.
(Citováno od zbynula z 5.4.2015 23:30)
Ahoj Zbynule,
Jsem ráda, že jjsi napsala, alespoñ vidím, že to není. Jednoduché ani pro učitelku.
Překočení třídy jsem zažila u F. Bratrance. Ale ve WZŠ to asi nepůjde, vzhledem k tomu jak se k tomu stavíučitelka – je i metodik.
Grafomotorika – filip vůbec neumípsací / neučí se ho – až v 2. Třídě WZŠ/. Plynule čte cokoli s porozuměním.
Ano s přestupem na jakoukoli jinou školu by si mánul, protože osnovy jsou úplně jinakposkládané.
A ještě: včera jsem mluvila s kamarádkou, která zná F. I učitelku. Vůbec nechápe, proč mu nedává úkoly navíc a vyjádřila myšlenku, že to dělá schválně, protože nejsme ti rodiče co waldorf berou úplně za nej…
Tato diskuze mě hodně zaujala. Učím na klasické ZŠ, učila jsem dva roky na prvním stupni, jinak na druhém stupni.
Syna mám v první třídě na jiné ZŠ – klasické. Nejvíc se mi nelíbí známkování, natvrdo i s pětkami ještě před pololetím první třídy. To tedy naštěstí znám jen ze synova vyprávění, má jedinou dvojku a z toho byl také přešlý. Paní učitelku má přísnou, ale jsme spokojení. Syn má nějaký “matematický mozek“, nevím, jak jinak to nazvat. Nijak jsem na to neupozorňovala a paní učitelka mi někdy v prosinci napsala, že zjistila, že má syn výjimečný matematický talent, že mu dává úkoly navíc a chtěla by ho nechat vyšetřit v PPP, prý aby nám poradili, co s ním. Tam jsme zatím nebyli, syn byl po zápalu plic hodně na hromadě. Ani se mi tam nechce, prý se na rodiče “talentovaných“ dětí dívají jako na příliš ambiciózní. Žádné ambice nemám, jsem trošku skeptická a říkám si, že se časem stejně srovná s vrstevníky (nějaké zkušenosti s tím mám). Jen jsem chtěla popsat stanovisko učitelky z běžné základky – malotřídka na vesnici. Jen pro představu – co se týká sčítání a odčítání, spočítá prakticky vše, co dospělý z hlavy, násobí a dělí pomaleji, logické úkoly pro třeťáky až čtvrťáky zvládá hravě. Opravdu nemám ráda chlubení, spíš když byl mladší, zavánělo mi to něčím nenormálním, jednu dobu jsem měla strach z autismu, ale hodně se změnil, začíná hodně klukovatět, myslím, že bude ten typ, který bude školu brát jako nutnost 🙂
Jinak jako učitelka – nejvíc mě zaráží ta schůzka s učitelkou – u nás na škole (klasická devtiletka), pokud rodič požádá učitele o schůzku, neumím si představit, že by se nejpozději do týdne nesešli. Prostě rodičům vycházíme vstříc.
S talentovanými dětmi pracujeme, pokud to jen jde. Některé mají i papíry a svůj individuální plán. Úkoly navíc jsou běžné pro rychlé děti. Běžnější na prvním stupni, na druhém už raději předstírají, že jsou pomalejší, než aby dělali něco navíc 🙂
Tak dlouhý příspěvek a nic jsem neporadila!!! Nevím, jak bych se zachovala. Píšeš, že synova nejsilnější stránka není grafomotorika – pokud to tak je, a neumí psát psacím a třeba ani číst malým tiskacím, čekal by vás při přestupu na klasickou ZŠ kus práce. To by bylo potřeba zvážit. Asi je to také učitelka od učitelky různé, mně ta synova přijde přísná, píšou diktáty už od pololetí a za dvě chybičky (třeba háček nebo tečka) už je dvojka. Kdybych tak známkovala svoje sedmáky, tak propadnou skoro všichni 🙂
U vás mi jako kámen úrazu přijde, že jste si asi úplně nesedli s paní uč. třídní a když jsem si četla o wald.pedagogice, psali tam toto:
princip jednoho třídního učitele od 1. do 8. – 9. třídy, který pečuje o rozvoj osobnosti dítěte po celou dobu školní docházky.
Tu možnost přeskočit ročník jsem tedy ještě nezažila. Na waldorfské by to snad šlo, nemám vůbec představu, jak se to tam probírá. Na ZŠ je třetí třída docela “drsná“. Vyjmenovaná slova, diktáty, pády atd.
Ještě je třeba napsat ke složení třídy (rodičů). Větší polovina je těch, kteří považují alternativní formy vyučování za jediné správné a“do té hrozné základky“ by svoje zlatíčka určitě nedali.
My k nim rozhodně nepatříme. Víme, že všude je to o lidech. Jen jsme v ZŠ měli dojem, že jsme hrozní rodiče, protože naše dítě už čte a počítá. A tady p. učitelka tvrdila, že jsou na to zvyklí, že to prostě některé děti tak mají. A mšli jsme dobré reference od ostatních.
To jen k tomu spojování sil.
Děkuji všem za cenné rady.
Filip by šel nejraději na sportovní ZŠ – to opravdu tvrdil i v době zápisu, ale oba jsme si s manželem říkali, že sportovat může i tak po škole…)-:
Druhou variantou je jít v září do 3. třídy, takže by měl za třídní učitelku, kterou mají na pracovní výchovu – ona je prý přísná, ale v té třídě má dost kamarádů. Jenže to asi nevyjde… prý to nedoporučili ani žákovi dnes 5. třídy, který naší učitelce Filip připomíná.
Úkoly navíc – s tímto mají dobrou zkušenost kamarádi, kteří mají (měli) stejně “chytré“ děti na WZŠ, ale učitelka je nenechala nudit, ovšem vše je o lidech a my jsme poněkud narazili..
Jak jemně komunikovat s učitelkou, aby to hned nebrala jako nátlak?, aby i výsledek byl schůdný pro obě strany…ACH JO!!!
(Citováno od Pavluschka z 4.4.2015 16:29)Pavli a a jste jediní, kdo má ve třídě takový problém? Jako že se dítě nudí? Je Filípek jediný, který “vyčnívá“, nebo jsou tam třeba další dva, tři? Napadá mě totiž jedině spojit síly a když neslyší učitelka, tak na to jít přes vedení školy – i těm jde o žáka, jakmile jim začnou děti odcházet, není to pro ně dobrá vizitka…
(Citováno od Pavlinkav z 4.4.2015 17:06)
Pavli, asi to vypadá že ano, Filip je jediný. Tedy: Je tam kluk, který je v matice napřed stejně jako F. a holčička, která také plynule čte – ale tu (narozdíl od F.) zaujala metoda výuky písmen. Filipa vůbec. Pokaždé, když mají epochu češtiny, tak tam nechce chodit, že už všechno umí. Učitelka říkala, že je hodně popředu, že tam má i děti, které na zadání: říkáme slova na písmeno M odpoví “postel“.
Třídní schůzky máme 14. dubna. Dřív se jako třída nesejdeme. Ale tam se vyučování neřeší za jednotlivce (ukážeme si, co dělají a učitelka má seznam akcí co bude, případně co budou děti potřebovat). Neřeší se, že Marušce nejde psaní, co s tím a F. je napřed v matice- Asi to budu muset násilně otevřít. Abych viděla, jestli jsou tam taky takoví rodiče. Kamarádka (má holku také v 1. třídě, má staršího syna v 5. a od začátku pro něj učitelka dělá úkoly pro rychlíky, aby se děti co mají dřív hotovo nenudili a nerozhodili třídu.
Nebo to můžu napsat ještě všem hromadně do e-mailu – jenže to by možná učitelka brala jako nátlak (stejně, jako jsem požádala slušně o častější hodnocení).
Když jsem se jí otevřeně ptala na to, kdyby F. přešel na jinou školu – jestli si myslí, že by mu to vyhovovalo více, tak mi řekla, že jediný správný směr je waldorfský, a že já budu chudáka dítě vláčet po různých školách, protože mi nebude nic moc dobré… kdybych ho chtěla vláčet, už tam není.
Věřili jsme ostatním s dobrou zkušeností a dali jsme jej na tuto alternativní školu, protože jsme tušili, že to, že umí věci navíc, nebude úplně v pořádku. S tím, že tam si s tím poradí nejlépe – individuálně.
Děkuji všem za cenné rady.
Filip by šel nejraději na sportovní ZŠ – to opravdu tvrdil i v době zápisu, ale oba jsme si s manželem říkali, že sportovat může i tak po škole…)-:
Druhou variantou je jít v září do 3. třídy, takže by měl za třídní učitelku, kterou mají na pracovní výchovu – ona je prý přísná, ale v té třídě má dost kamarádů. Jenže to asi nevyjde… prý to nedoporučili ani žákovi dnes 5. třídy, který naší učitelce Filip připomíná.
Úkoly navíc – s tímto mají dobrou zkušenost kamarádi, kteří mají (měli) stejně “chytré“ děti na WZŠ, ale učitelka je nenechala nudit, ovšem vše je o lidech a my jsme poněkud narazili..
Jak jemně komunikovat s učitelkou, aby to hned nebrala jako nátlak?, aby i výsledek byl schůdný pro obě strany…ACH JO!!!
(Citováno od Pavluschka z 4.4.2015 16:29)
Pavli a a jste jediní, kdo má ve třídě takový problém? Jako že se dítě nudí? Je Filípek jediný, který “vyčnívá“, nebo jsou tam třeba další dva, tři? Napadá mě totiž jedině spojit síly a když neslyší učitelka, tak na to jít přes vedení školy – i těm jde o žáka, jakmile jim začnou děti odcházet, není to pro ně dobrá vizitka…
Děkuji všem za cenné rady.
Filip by šel nejraději na sportovní ZŠ – to opravdu tvrdil i v době zápisu, ale oba jsme si s manželem říkali, že sportovat může i tak po škole…)-:
Druhou variantou je jít v září do 3. třídy, takže by měl za třídní učitelku, kterou mají na pracovní výchovu – ona je prý přísná, ale v té třídě má dost kamarádů. Jenže to asi nevyjde… prý to nedoporučili ani žákovi dnes 5. třídy, který naší učitelce Filip připomíná.
Úkoly navíc – s tímto mají dobrou zkušenost kamarádi, kteří mají (měli) stejně “chytré“ děti na WZŠ, ale učitelka je nenechala nudit, ovšem vše je o lidech a my jsme poněkud narazili..
Jak jemně komunikovat s učitelkou, aby to hned nebrala jako nátlak?, aby i výsledek byl schůdný pro obě strany…ACH JO!!!
Na těchto stránkách http://www.waldorfcb.cz/skola/principy-waldorfske-pedagogiky.html jsem našla např. tohle:“Waldorfská pedagogika staví na celostním pojetí člověka: podporuje jeho všestranný rozvoj a vyhýbá se nadměrné specializaci a jednostrannosti. Stejnoměrně se rozvíjí rozum, cit a vůle a v procesu učení jsou zapojovány a oslovovány všechny smysly. Všechny vyučované předměty jsou považovány za stejně důležité, nedochází k nadřazování jednoho oboru nad druhým ani ke stereotypnímu rozdělování činností podle pohlaví.“
(Citováno od Marinada z 3.4.2015 10:41)
mari, ano, přesně tohle už jsem od p. učitelky slyšela X krát. To ale přece není o tom, že když je dítě myšlenkově jinde, než zbytek třídy, tak budeme potlačovat rozum, aby duchovno (které je podle učitelky na bodu nula) mohlo růst. a tím pádem se bude nudit až do skončení prvního stupně? (nevím jak dlouho, jen mě to tak napadlo)
Ještě mi na tom přijde divné, že se učitelka vyhýbá schůzce. Kamarádka ve waldorfské škole učí a přišlo mi z jejího vyprávění, že je to tam právě hodně založeno na spolupráci rodin se školou, škola má být součástí běžného života.(Citováno od Danniella z 3.4.2015 12:30)
Daniello, no – měla jsem schůzku domluvenou na říjen. 3 Dny před tím jsem si zlomila nohu v koleni – takže jsem byla několik měsíců nepohyblivá. Navrhovala jsem jiný způsob schůzky – skype, nebo schůzku u nás doma – dojít do školy pro mě nepřicházelo v úvahu. Do toho pobyt v nemocnici a lázně. A čas běžel. Ale překvapila mě v prosinci, že mi rovnou řekla, že si v lednu neudělá čas, protože píše vysvědčení a má zápis prňáků…
Ono se to dnes zase řeší “samo“ – Filip má infekční mononukleozu, takže bude několik týdnů doma.
Ještě mi na tom přijde divné, že se učitelka vyhýbá schůzce. Kamarádka ve waldorfské škole učí a přišlo mi z jejího vyprávění, že je to tam právě hodně založeno na spolupráci rodin se školou, škola má být součástí běžného života.
Na těchto stránkách http://www.waldorfcb.cz/skola/principy-waldorfske-pedagogiky.html jsem našla např. tohle:
“Waldorfská pedagogika staví na celostním pojetí člověka: podporuje jeho všestranný rozvoj a vyhýbá se nadměrné specializaci a jednostrannosti. Stejnoměrně se rozvíjí rozum, cit a vůle a v procesu učení jsou zapojovány a oslovovány všechny smysly. Všechny vyučované předměty jsou považovány za stejně důležité, nedochází k nadřazování jednoho oboru nad druhým ani ke stereotypnímu rozdělování činností podle pohlaví.“