Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
ŠVD-komunikace rodičů s učiteli a naopak
Ráda bych se v této diskuzi zeptala rodičů školáků,jakou mají zkušenost v komunikaci s učiteli (řediteli,asistenty) ve školách nebo i v MŠ.
Jak se zrovna váš učitel,či škola staví k řešení různých školních problémů,co se týká výuky,chování,šikany(pokud jste se s ní museli setkat) vašich dětí?
Ale zároveň mě zajímají i názory učitelů,jaké mají oni zkušenosti s rodiči.Chápou rodiče vaše stížnosti,vaše výtky ke svému dítěti jako oprávněné nebo si naopak myslí,že se jejim dětem křivdí?
Jako matka integrovaného dítěte jsem i zvědavá jak se učitelé a rodiče staví k IVP(individuální výukový plán) a nakolik ho dodržují.
To se týká různých dětí,ne jen těch něčím hendikepovaných,ale naopak i těch nadaných,či dyslektiků,dysgrafiků či dyskalkuliků,prostě všech,kteří z nějakého důvodu mají IVP.
Rezeda,nám podala zajimavé informace o Montessoriho výuce?
Nikdo se nechce přidat k diskuzi o škole či školce ze strany učitelek!
A co vy rodiče,nemáte žádné výhrady,nápady a zkušenosti
A co taková domácí výuka,máte s ní někdo zkušenost?Kdyby bylo možné si vybrat,kdo by do ní šel?
Králíčku, ještě abychom pořád nekopírovali celou tu naši diskusi… 😉 V češtině jsou třeba slovní druhy označené symboly: PODSTATNÁ JMÉNA jsou tmavomodrý 4boký jehlan, SLOVESA jsou červená koule, CITOSLOVCE jsou zlatý zvonek apod. Na úvod je pohádka o zahradě slovních druhů, kde žijí skřítci, sedí v zahradě na lavičkách vedle sebe. Skřítek v modrém plášti říká, co je hlavní a podstatné. Vedle sedí rád skřítek červený, co se pořád pohybuje a kutálí…. atd. Pak se teprve řekne, jak se na kterého skřítka zeptat. Symbol si pamatují íp i děti s dysgrafií. http://www.material-montessori.cz/www-montessori-material-cz/eshop/4-1-Jazyk/0/5/197-Gramaticke-symboly-se-stojanem(Citováno od Rezeda z 19.2.2015 17:58)
To se líbí i mě,pak je jasné,že se dětem lépe pracuje.
Já se připojím se zkušenostmi z alternativní školy Montessori, kde je možno kdykoli během vyučování přijít se podívat na hodiny, s vyučujícími se lze domluvit přes mail, pokud chtějí rodiče něco konzultovat, nebo přijít o vyučování bez ohlášení přímo za učitelem nebo asistentem. IVP se někdy během školního roku modifikuje, hlavně pokud jde o děti v 1, třídě, kde teprve praxe ukáže, co půjde a co ne. 🙂
Děti jsou zvyklé, že do tříd občas přijde návštěva, buď nějaká maminka, nebo i učitelé a asistenti z jiných škol, nebo studenti.
Králíčku a všichni ostatní, pokud máte doplňující dotazy, tažte se! 🙂
(Citováno od Rezeda z 18.2.2015 17:11)
Rezedo,to jsem ráda,že jsi se zapojila s takovou super informací.S názvem Montessori škola jsem se setkala,jen mě nenapadlo se o ni zajímat,jelikož se nás tato škola netýkala.Takže tvé zkušenosti si rádi přečteme.
Docela by mě zajímali zkušenosti i dalších maminek s alternativní školou?(Citováno od Králíček4 z 18.2.2015 20:47)
Králíčku, kdykoli na cokoli ráda odpovím (pokud to budu vědět):). Já měla v Montessori obě své děti, syn je už letos v 9. třídě a v době, kdy končil 5. třídu, nebyla jiná možnost, než aby šel z Montessori buď na 8.letý gympl, nebo na nějakou standardní ZŠ. Dcera má expresivní dysfázii a také dyslexii a dyskalkulii a prošly jsme s IVP zatím až do 5. třídy v Montessori celkem v klidu (nikoli však bez hory práce). Teď pracuju v té samé škole jako asistentka chlapečka s Downovým syndromem, takže mám zážitky z integace z obou stran. 🙂
(Citováno od Rezeda z 19.2.2015 14:51)
Rezedo,já nakoukla co je vlastně Montessori škola a určitě si myslím,že se s dětmi pracuje krapet jinak než v klasické základce,ale neumím si to představit.A myslím,že rozdíl mezi klasickou základkou a montessori základkou by zajímal všechny kdo o tom nic neví.Jaký je rozdíl ve výuce,v učivu,jaký způsob čtení se třeba používá na této škole,co vím každá škola používá jiný atd.Budu ráda pokud nám ty rozdíly dokážeš popsat.
Zároveň bych se i zeptala zda jsi pedagogický asistent a nebo osobní asistent chlapečka a co je vlastně tvoje náplň práce obnáší.Dokonce by jsi mohla napsat jak žáci vnímají spolužáka se zdrav.postižením.Určitě si někteří rodiče neumí představit jak to v praxi funguje.
(Citováno od Králíček4 z 19.2.2015 15:05)
Ohó, to bude asi dlouhé ;-). Tak nejdříve to, na co je odpověď krátká: Jsem vedená jako osobní asistent, protože z kraje nepřišly finance na asistenta pedagoga, ale v praxi jsem asistent pedagoga :).
Pokud jde o Montessori principy, tak bych odkázala na poněkud delší text zde: http://www.montessoricr.cz/principy-montessori-pedagogiky/. Sama bych v krátkosti řekla, že asi hlavní rozdíl proti klasické ZŠ vidím v tom, že Montessori je víc demokratická, dítě je bráno jako partner a má větší zodpovědnost i svobodu. Všem dospělákům ve škole děti tykají a říkají křestním jménem, učitel je spíš průvodcem dítěte po nový tématech. Učí se to, co jinde, ale hodiny nejsou triktně oddělené na 45 minut, máme ranní blok 90 minut, pak přestávku se svačinou a další blok buď 90 minut (mladší děti), nebo 135 minut. V ranním bloku se věnujeme jazyku nebo matematice a po svačině spíš výchovám, které jsou souborně v předmětu KOSMICKÁ VÝCHOVA. Ta zahrnuje prvouku (zeměpis, přírodopis, občanku) a kromě ní jsou i “výchovy“ – výtvarka a hudebka a TV.
Děti nemají klasické učebnice, k dispozici mají řadu pomůcek pro matiku, jazyk i kosmickou výchovu. Pomůcky jsou velmi názorné a dané téma (např. násobení) na nich pochopí opravdu každý, někdo dřív a někdo později.
Není známkování, ale slovní hodnocení. Pracujeme s chybou – chyby dělá každý člověk a to, že si děti chybu sami opraví, jim dá možnost si vše épe zapamatovat a případně pochopit. Pokud s námi např. děti nesouhlasí, řekneme jim, aby nás přesvědčili, že ony mají pravdu. Nejlépe nějak exaktně – změřením, zvážením apod. Pokud jde o názor na obecné věci, mají samozřejmě právo mít svůj názor, který e od jiných názorů může lišit. K tomu vlastně názory jsou. 🙂
Máme základní pravidla týkající se soužití, která platí pro všechny, nejen pro děti.
Každé dítě má sešit, kde je přehlad všech témat, která za daný ročník má zvládnout. děti si samy vybírají, na čem budou právě v dané chvíli pracovat, ale projít je nutno všechna témata. Je na učiteli, jak ověří míru znalostí – má k tomu pomůcky, pracovní listy… Vše, co děti zvládly, si v sešitě označí a učitel si to zaznamená i pro sebe.
to je asi vše, co mě napadá. Snad ještě hlavní moto: POMOZ MI, ABYCH TO DOKÁZAL SÁM. 🙂
Jestli máš konkrétní dotazy, taž se! 🙂
(Citováno od Rezeda z 19.2.2015 16:39)
Rezedo,no po přečtení si říkám,že by snad tahle výuka měla být v každé škole.Možná by se při tomto přístupu děti naučili více než při běžné,striktně dodržované výuce a přístupu.Sama si myslím,že brát dítě jako partnera je lepší jak se nad něj povyšovat v rámci nadřízenosti.
Já s Domčem musím využívat k učení pomůcky co jsou vizuální,protože si to neumí představit,tak mu ledacos laminuji.Tak bych se ráda zeptala co třeba využíváte na matematiku a případně na jiné předměty.
(Citováno od Králíček4 z 19.2.2015 17:20)Králíčku, já bych k tomu dodala především to, že ve třídě je méně dětí. Proto se může pracovat takovým způsobem. V klasické základce, kde máš 25 dětí běžně, prostě takový způsob nejde aplikovat. Já osobně z alternativek používám prvky, které jsou do klasické třídy použít.
(Citováno od Pavlinkav z 19.2.2015 18:00)
Pavli, my máme ve třídě 23 dětí, v jedné třídě jsou děti z 1., 2. a 3. třídy a jedno dítě v inkluzi :). Vedle nás je také “mladší“ třída s 22 dětmi, pak je třída čtvťáků a páťáků, kde jich je 24, a 6.+7. s 18. dětmi. V každé třídě je 1 – 2 děti v inkluzi.
Já se připojím se zkušenostmi z alternativní školy Montessori, kde je možno kdykoli během vyučování přijít se podívat na hodiny, s vyučujícími se lze domluvit přes mail, pokud chtějí rodiče něco konzultovat, nebo přijít o vyučování bez ohlášení přímo za učitelem nebo asistentem. IVP se někdy během školního roku modifikuje, hlavně pokud jde o děti v 1, třídě, kde teprve praxe ukáže, co půjde a co ne. 🙂
Děti jsou zvyklé, že do tříd občas přijde návštěva, buď nějaká maminka, nebo i učitelé a asistenti z jiných škol, nebo studenti.
Králíčku a všichni ostatní, pokud máte doplňující dotazy, tažte se! 🙂
(Citováno od Rezeda z 18.2.2015 17:11)
Rezedo,to jsem ráda,že jsi se zapojila s takovou super informací.S názvem Montessori škola jsem se setkala,jen mě nenapadlo se o ni zajímat,jelikož se nás tato škola netýkala.Takže tvé zkušenosti si rádi přečteme.
Docela by mě zajímali zkušenosti i dalších maminek s alternativní školou?(Citováno od Králíček4 z 18.2.2015 20:47)
Králíčku, kdykoli na cokoli ráda odpovím (pokud to budu vědět):). Já měla v Montessori obě své děti, syn je už letos v 9. třídě a v době, kdy končil 5. třídu, nebyla jiná možnost, než aby šel z Montessori buď na 8.letý gympl, nebo na nějakou standardní ZŠ. Dcera má expresivní dysfázii a také dyslexii a dyskalkulii a prošly jsme s IVP zatím až do 5. třídy v Montessori celkem v klidu (nikoli však bez hory práce). Teď pracuju v té samé škole jako asistentka chlapečka s Downovým syndromem, takže mám zážitky z integace z obou stran. 🙂
(Citováno od Rezeda z 19.2.2015 14:51)
Rezedo,já nakoukla co je vlastně Montessori škola a určitě si myslím,že se s dětmi pracuje krapet jinak než v klasické základce,ale neumím si to představit.A myslím,že rozdíl mezi klasickou základkou a montessori základkou by zajímal všechny kdo o tom nic neví.Jaký je rozdíl ve výuce,v učivu,jaký způsob čtení se třeba používá na této škole,co vím každá škola používá jiný atd.Budu ráda pokud nám ty rozdíly dokážeš popsat.
Zároveň bych se i zeptala zda jsi pedagogický asistent a nebo osobní asistent chlapečka a co je vlastně tvoje náplň práce obnáší.Dokonce by jsi mohla napsat jak žáci vnímají spolužáka se zdrav.postižením.Určitě si někteří rodiče neumí představit jak to v praxi funguje.
(Citováno od Králíček4 z 19.2.2015 15:05)
Ohó, to bude asi dlouhé ;-). Tak nejdříve to, na co je odpověď krátká: Jsem vedená jako osobní asistent, protože z kraje nepřišly finance na asistenta pedagoga, ale v praxi jsem asistent pedagoga :).
Pokud jde o Montessori principy, tak bych odkázala na poněkud delší text zde: http://www.montessoricr.cz/principy-montessori-pedagogiky/. Sama bych v krátkosti řekla, že asi hlavní rozdíl proti klasické ZŠ vidím v tom, že Montessori je víc demokratická, dítě je bráno jako partner a má větší zodpovědnost i svobodu. Všem dospělákům ve škole děti tykají a říkají křestním jménem, učitel je spíš průvodcem dítěte po nový tématech. Učí se to, co jinde, ale hodiny nejsou triktně oddělené na 45 minut, máme ranní blok 90 minut, pak přestávku se svačinou a další blok buď 90 minut (mladší děti), nebo 135 minut. V ranním bloku se věnujeme jazyku nebo matematice a po svačině spíš výchovám, které jsou souborně v předmětu KOSMICKÁ VÝCHOVA. Ta zahrnuje prvouku (zeměpis, přírodopis, občanku) a kromě ní jsou i “výchovy“ – výtvarka a hudebka a TV.
Děti nemají klasické učebnice, k dispozici mají řadu pomůcek pro matiku, jazyk i kosmickou výchovu. Pomůcky jsou velmi názorné a dané téma (např. násobení) na nich pochopí opravdu každý, někdo dřív a někdo později.
Není známkování, ale slovní hodnocení. Pracujeme s chybou – chyby dělá každý člověk a to, že si děti chybu sami opraví, jim dá možnost si vše épe zapamatovat a případně pochopit. Pokud s námi např. děti nesouhlasí, řekneme jim, aby nás přesvědčili, že ony mají pravdu. Nejlépe nějak exaktně – změřením, zvážením apod. Pokud jde o názor na obecné věci, mají samozřejmě právo mít svůj názor, který e od jiných názorů může lišit. K tomu vlastně názory jsou. 🙂
Máme základní pravidla týkající se soužití, která platí pro všechny, nejen pro děti.
Každé dítě má sešit, kde je přehlad všech témat, která za daný ročník má zvládnout. děti si samy vybírají, na čem budou právě v dané chvíli pracovat, ale projít je nutno všechna témata. Je na učiteli, jak ověří míru znalostí – má k tomu pomůcky, pracovní listy… Vše, co děti zvládly, si v sešitě označí a učitel si to zaznamená i pro sebe.
to je asi vše, co mě napadá. Snad ještě hlavní moto: POMOZ MI, ABYCH TO DOKÁZAL SÁM. 🙂
Jestli máš konkrétní dotazy, taž se! 🙂
(Citováno od Rezeda z 19.2.2015 16:39)
Rezedo,no po přečtení si říkám,že by snad tahle výuka měla být v každé škole.Možná by se při tomto přístupu děti naučili více než při běžné,striktně dodržované výuce a přístupu.Sama si myslím,že brát dítě jako partnera je lepší jak se nad něj povyšovat v rámci nadřízenosti.
Já s Domčem musím využívat k učení pomůcky co jsou vizuální,protože si to neumí představit,tak mu ledacos laminuji.Tak bych se ráda zeptala co třeba využíváte na matematiku a případně na jiné předměty.
(Citováno od Králíček4 z 19.2.2015 17:20)Králíčku, já bych k tomu dodala především to, že ve třídě je méně dětí. Proto se může pracovat takovým způsobem. V klasické základce, kde máš 25 dětí běžně, prostě takový způsob nejde aplikovat. Já osobně z alternativek používám prvky, které jsou do klasické třídy použít.
(Citováno od Pavlinkav z 19.2.2015 18:00)
Pavlínko,to mi je jasné,že alternativní přístup při větším počtu žáků lze těžko používat.Ale jak píšeš nějaké prvky se požívat dají 🙂
Já se připojím se zkušenostmi z alternativní školy Montessori, kde je možno kdykoli během vyučování přijít se podívat na hodiny, s vyučujícími se lze domluvit přes mail, pokud chtějí rodiče něco konzultovat, nebo přijít o vyučování bez ohlášení přímo za učitelem nebo asistentem. IVP se někdy během školního roku modifikuje, hlavně pokud jde o děti v 1, třídě, kde teprve praxe ukáže, co půjde a co ne. 🙂
Děti jsou zvyklé, že do tříd občas přijde návštěva, buď nějaká maminka, nebo i učitelé a asistenti z jiných škol, nebo studenti.
Králíčku a všichni ostatní, pokud máte doplňující dotazy, tažte se! 🙂
(Citováno od Rezeda z 18.2.2015 17:11)
Rezedo,to jsem ráda,že jsi se zapojila s takovou super informací.S názvem Montessori škola jsem se setkala,jen mě nenapadlo se o ni zajímat,jelikož se nás tato škola netýkala.Takže tvé zkušenosti si rádi přečteme.
Docela by mě zajímali zkušenosti i dalších maminek s alternativní školou?(Citováno od Králíček4 z 18.2.2015 20:47)
Králíčku, kdykoli na cokoli ráda odpovím (pokud to budu vědět):). Já měla v Montessori obě své děti, syn je už letos v 9. třídě a v době, kdy končil 5. třídu, nebyla jiná možnost, než aby šel z Montessori buď na 8.letý gympl, nebo na nějakou standardní ZŠ. Dcera má expresivní dysfázii a také dyslexii a dyskalkulii a prošly jsme s IVP zatím až do 5. třídy v Montessori celkem v klidu (nikoli však bez hory práce). Teď pracuju v té samé škole jako asistentka chlapečka s Downovým syndromem, takže mám zážitky z integace z obou stran. 🙂
(Citováno od Rezeda z 19.2.2015 14:51)
Rezedo,já nakoukla co je vlastně Montessori škola a určitě si myslím,že se s dětmi pracuje krapet jinak než v klasické základce,ale neumím si to představit.A myslím,že rozdíl mezi klasickou základkou a montessori základkou by zajímal všechny kdo o tom nic neví.Jaký je rozdíl ve výuce,v učivu,jaký způsob čtení se třeba používá na této škole,co vím každá škola používá jiný atd.Budu ráda pokud nám ty rozdíly dokážeš popsat.
Zároveň bych se i zeptala zda jsi pedagogický asistent a nebo osobní asistent chlapečka a co je vlastně tvoje náplň práce obnáší.Dokonce by jsi mohla napsat jak žáci vnímají spolužáka se zdrav.postižením.Určitě si někteří rodiče neumí představit jak to v praxi funguje.
(Citováno od Králíček4 z 19.2.2015 15:05)
Ohó, to bude asi dlouhé ;-). Tak nejdříve to, na co je odpověď krátká: Jsem vedená jako osobní asistent, protože z kraje nepřišly finance na asistenta pedagoga, ale v praxi jsem asistent pedagoga :).
Pokud jde o Montessori principy, tak bych odkázala na poněkud delší text zde: http://www.montessoricr.cz/principy-montessori-pedagogiky/. Sama bych v krátkosti řekla, že asi hlavní rozdíl proti klasické ZŠ vidím v tom, že Montessori je víc demokratická, dítě je bráno jako partner a má větší zodpovědnost i svobodu. Všem dospělákům ve škole děti tykají a říkají křestním jménem, učitel je spíš průvodcem dítěte po nový tématech. Učí se to, co jinde, ale hodiny nejsou triktně oddělené na 45 minut, máme ranní blok 90 minut, pak přestávku se svačinou a další blok buď 90 minut (mladší děti), nebo 135 minut. V ranním bloku se věnujeme jazyku nebo matematice a po svačině spíš výchovám, které jsou souborně v předmětu KOSMICKÁ VÝCHOVA. Ta zahrnuje prvouku (zeměpis, přírodopis, občanku) a kromě ní jsou i “výchovy“ – výtvarka a hudebka a TV.
Děti nemají klasické učebnice, k dispozici mají řadu pomůcek pro matiku, jazyk i kosmickou výchovu. Pomůcky jsou velmi názorné a dané téma (např. násobení) na nich pochopí opravdu každý, někdo dřív a někdo později.
Není známkování, ale slovní hodnocení. Pracujeme s chybou – chyby dělá každý člověk a to, že si děti chybu sami opraví, jim dá možnost si vše épe zapamatovat a případně pochopit. Pokud s námi např. děti nesouhlasí, řekneme jim, aby nás přesvědčili, že ony mají pravdu. Nejlépe nějak exaktně – změřením, zvážením apod. Pokud jde o názor na obecné věci, mají samozřejmě právo mít svůj názor, který e od jiných názorů může lišit. K tomu vlastně názory jsou. 🙂
Máme základní pravidla týkající se soužití, která platí pro všechny, nejen pro děti.
Každé dítě má sešit, kde je přehlad všech témat, která za daný ročník má zvládnout. děti si samy vybírají, na čem budou právě v dané chvíli pracovat, ale projít je nutno všechna témata. Je na učiteli, jak ověří míru znalostí – má k tomu pomůcky, pracovní listy… Vše, co děti zvládly, si v sešitě označí a učitel si to zaznamená i pro sebe.
to je asi vše, co mě napadá. Snad ještě hlavní moto: POMOZ MI, ABYCH TO DOKÁZAL SÁM. 🙂
Jestli máš konkrétní dotazy, taž se! 🙂
(Citováno od Rezeda z 19.2.2015 16:39)
Rezedo,no po přečtení si říkám,že by snad tahle výuka měla být v každé škole.Možná by se při tomto přístupu děti naučili více než při běžné,striktně dodržované výuce a přístupu.Sama si myslím,že brát dítě jako partnera je lepší jak se nad něj povyšovat v rámci nadřízenosti.
Já s Domčem musím využívat k učení pomůcky co jsou vizuální,protože si to neumí představit,tak mu ledacos laminuji.Tak bych se ráda zeptala co třeba využíváte na matematiku a případně na jiné předměty.
(Citováno od Králíček4 z 19.2.2015 17:20)
Králíčku, já bych k tomu dodala především to, že ve třídě je méně dětí. Proto se může pracovat takovým způsobem. V klasické základce, kde máš 25 dětí běžně, prostě takový způsob nejde aplikovat. Já osobně z alternativek používám prvky, které jsou do klasické třídy použít.
Králíčku, ještě abychom pořád nekopírovali celou tu naši diskusi… 😉 V češtině jsou třeba slovní druhy označené symboly: PODSTATNÁ JMÉNA jsou tmavomodrý 4boký jehlan, SLOVESA jsou červená koule, CITOSLOVCE jsou zlatý zvonek apod. Na úvod je pohádka o zahradě slovních druhů, kde žijí skřítci, sedí v zahradě na lavičkách vedle sebe. Skřítek v modrém plášti říká, co je hlavní a podstatné. Vedle sedí rád skřítek červený, co se pořád pohybuje a kutálí…. atd. Pak se teprve řekne, jak se na kterého skřítka zeptat. Symbol si pamatují íp i děti s dysgrafií. http://www.material-montessori.cz/www-montessori-material-cz/eshop/4-1-Jazyk/0/5/197-Gramaticke-symboly-se-stojanem
Já se připojím se zkušenostmi z alternativní školy Montessori, kde je možno kdykoli během vyučování přijít se podívat na hodiny, s vyučujícími se lze domluvit přes mail, pokud chtějí rodiče něco konzultovat, nebo přijít o vyučování bez ohlášení přímo za učitelem nebo asistentem. IVP se někdy během školního roku modifikuje, hlavně pokud jde o děti v 1, třídě, kde teprve praxe ukáže, co půjde a co ne. 🙂
Děti jsou zvyklé, že do tříd občas přijde návštěva, buď nějaká maminka, nebo i učitelé a asistenti z jiných škol, nebo studenti.
Králíčku a všichni ostatní, pokud máte doplňující dotazy, tažte se! 🙂
(Citováno od Rezeda z 18.2.2015 17:11)
Rezedo,to jsem ráda,že jsi se zapojila s takovou super informací.S názvem Montessori škola jsem se setkala,jen mě nenapadlo se o ni zajímat,jelikož se nás tato škola netýkala.Takže tvé zkušenosti si rádi přečteme.
Docela by mě zajímali zkušenosti i dalších maminek s alternativní školou?(Citováno od Králíček4 z 18.2.2015 20:47)
Králíčku, kdykoli na cokoli ráda odpovím (pokud to budu vědět):). Já měla v Montessori obě své děti, syn je už letos v 9. třídě a v době, kdy končil 5. třídu, nebyla jiná možnost, než aby šel z Montessori buď na 8.letý gympl, nebo na nějakou standardní ZŠ. Dcera má expresivní dysfázii a také dyslexii a dyskalkulii a prošly jsme s IVP zatím až do 5. třídy v Montessori celkem v klidu (nikoli však bez hory práce). Teď pracuju v té samé škole jako asistentka chlapečka s Downovým syndromem, takže mám zážitky z integace z obou stran. 🙂
(Citováno od Rezeda z 19.2.2015 14:51)
Rezedo,já nakoukla co je vlastně Montessori škola a určitě si myslím,že se s dětmi pracuje krapet jinak než v klasické základce,ale neumím si to představit.A myslím,že rozdíl mezi klasickou základkou a montessori základkou by zajímal všechny kdo o tom nic neví.Jaký je rozdíl ve výuce,v učivu,jaký způsob čtení se třeba používá na této škole,co vím každá škola používá jiný atd.Budu ráda pokud nám ty rozdíly dokážeš popsat.
Zároveň bych se i zeptala zda jsi pedagogický asistent a nebo osobní asistent chlapečka a co je vlastně tvoje náplň práce obnáší.Dokonce by jsi mohla napsat jak žáci vnímají spolužáka se zdrav.postižením.Určitě si někteří rodiče neumí představit jak to v praxi funguje.
(Citováno od Králíček4 z 19.2.2015 15:05)
Ohó, to bude asi dlouhé ;-). Tak nejdříve to, na co je odpověď krátká: Jsem vedená jako osobní asistent, protože z kraje nepřišly finance na asistenta pedagoga, ale v praxi jsem asistent pedagoga :).
Pokud jde o Montessori principy, tak bych odkázala na poněkud delší text zde: http://www.montessoricr.cz/principy-montessori-pedagogiky/. Sama bych v krátkosti řekla, že asi hlavní rozdíl proti klasické ZŠ vidím v tom, že Montessori je víc demokratická, dítě je bráno jako partner a má větší zodpovědnost i svobodu. Všem dospělákům ve škole děti tykají a říkají křestním jménem, učitel je spíš průvodcem dítěte po nový tématech. Učí se to, co jinde, ale hodiny nejsou triktně oddělené na 45 minut, máme ranní blok 90 minut, pak přestávku se svačinou a další blok buď 90 minut (mladší děti), nebo 135 minut. V ranním bloku se věnujeme jazyku nebo matematice a po svačině spíš výchovám, které jsou souborně v předmětu KOSMICKÁ VÝCHOVA. Ta zahrnuje prvouku (zeměpis, přírodopis, občanku) a kromě ní jsou i “výchovy“ – výtvarka a hudebka a TV.
Děti nemají klasické učebnice, k dispozici mají řadu pomůcek pro matiku, jazyk i kosmickou výchovu. Pomůcky jsou velmi názorné a dané téma (např. násobení) na nich pochopí opravdu každý, někdo dřív a někdo později.
Není známkování, ale slovní hodnocení. Pracujeme s chybou – chyby dělá každý člověk a to, že si děti chybu sami opraví, jim dá možnost si vše épe zapamatovat a případně pochopit. Pokud s námi např. děti nesouhlasí, řekneme jim, aby nás přesvědčili, že ony mají pravdu. Nejlépe nějak exaktně – změřením, zvážením apod. Pokud jde o názor na obecné věci, mají samozřejmě právo mít svůj názor, který e od jiných názorů může lišit. K tomu vlastně názory jsou. 🙂
Máme základní pravidla týkající se soužití, která platí pro všechny, nejen pro děti.
Každé dítě má sešit, kde je přehlad všech témat, která za daný ročník má zvládnout. děti si samy vybírají, na čem budou právě v dané chvíli pracovat, ale projít je nutno všechna témata. Je na učiteli, jak ověří míru znalostí – má k tomu pomůcky, pracovní listy… Vše, co děti zvládly, si v sešitě označí a učitel si to zaznamená i pro sebe.
to je asi vše, co mě napadá. Snad ještě hlavní moto: POMOZ MI, ABYCH TO DOKÁZAL SÁM. 🙂
Jestli máš konkrétní dotazy, taž se! 🙂
(Citováno od Rezeda z 19.2.2015 16:39)
Rezedo,no po přečtení si říkám,že by snad tahle výuka měla být v každé škole.Možná by se při tomto přístupu děti naučili více než při běžné,striktně dodržované výuce a přístupu.Sama si myslím,že brát dítě jako partnera je lepší jak se nad něj povyšovat v rámci nadřízenosti.
Já s Domčem musím využívat k učení pomůcky co jsou vizuální,protože si to neumí představit,tak mu ledacos laminuji.Tak bych se ráda zeptala co třeba využíváte na matematiku a případně na jiné předměty.
(Citováno od Králíček4 z 19.2.2015 17:20)
Králíčku, na matiku v 1. třídě hodně užíváme PERLOVÝ MATERIÁL, jsou to kuličky o jedné do desíti v různých barvách. Např. všechny 1 = jedna kulička jsou červené, 2 = dvě kuličky zelené atd. Takže když na tom chci ukázat např. sčítání, dám jednu DVOJKU a jednu TROJKU a pod ně jendu PĚTKU, z toho vidí každý, že je to stejný počet jednotlivých kuliček. To samé s odčítáním, nebo s rozkladem čísel. Vypadá to takhle: http://www.material-montessori.cz/www-montessori-material-cz/eshop/2-1-Matematika/1-2-Perlovy-material/5/427-Barevne-schody-1-10
Ono se to bez těch pomůcek blbě vysvětluje :-).
Nebo máme ZNÁMKOVOU HRU, kde jsou ploché čtverce s JEDNOTKAMI, DESÍTKAMI A STOVKAMI atd., k tomu jsou kartičky s početními úkony, např. 3452 – 1241. Z druhé strany kartičky je kontrola, z těch jednotek, desítek, stovek a tisíců se vyskládá to větší číslo (odzadu: dvě jednotky, pět desítek atd.), pak se z vyskládaného ubírá to, co chce odečíst (zas odzadu: jedna jednotka, čtyři desítky atd…)a co zbyde, je výsledek :), kontroluje se na kartičce. Postupuje se od příkladů, kde není přechod přes desítky, po ty těžší s přechodem. Pomůcek je opravdu hodně, bez toho, abys je viděla, se to popisuje těžko. Co by Tě zajímalo z češtiny?
Nemá někdo nějaký dotaz na Rezedu,co se týká Montessori výuky?
Kdopak se přidá k diskuzi o škole či školce ze strany učitelek!
Snad každému zde chodí někdo do školy či školky,tak jaké máte vy zkušenosti vy ostatní?
Nebo mě i napadlo,co taková domácí výuka,máte s ní někdo zkušenost?
Já se připojím se zkušenostmi z alternativní školy Montessori, kde je možno kdykoli během vyučování přijít se podívat na hodiny, s vyučujícími se lze domluvit přes mail, pokud chtějí rodiče něco konzultovat, nebo přijít o vyučování bez ohlášení přímo za učitelem nebo asistentem. IVP se někdy během školního roku modifikuje, hlavně pokud jde o děti v 1, třídě, kde teprve praxe ukáže, co půjde a co ne. 🙂
Děti jsou zvyklé, že do tříd občas přijde návštěva, buď nějaká maminka, nebo i učitelé a asistenti z jiných škol, nebo studenti.
Králíčku a všichni ostatní, pokud máte doplňující dotazy, tažte se! 🙂
(Citováno od Rezeda z 18.2.2015 17:11)
Rezedo,to jsem ráda,že jsi se zapojila s takovou super informací.S názvem Montessori škola jsem se setkala,jen mě nenapadlo se o ni zajímat,jelikož se nás tato škola netýkala.Takže tvé zkušenosti si rádi přečteme.
Docela by mě zajímali zkušenosti i dalších maminek s alternativní školou?(Citováno od Králíček4 z 18.2.2015 20:47)
Králíčku, kdykoli na cokoli ráda odpovím (pokud to budu vědět):). Já měla v Montessori obě své děti, syn je už letos v 9. třídě a v době, kdy končil 5. třídu, nebyla jiná možnost, než aby šel z Montessori buď na 8.letý gympl, nebo na nějakou standardní ZŠ. Dcera má expresivní dysfázii a také dyslexii a dyskalkulii a prošly jsme s IVP zatím až do 5. třídy v Montessori celkem v klidu (nikoli však bez hory práce). Teď pracuju v té samé škole jako asistentka chlapečka s Downovým syndromem, takže mám zážitky z integace z obou stran. 🙂
(Citováno od Rezeda z 19.2.2015 14:51)
Rezedo,já nakoukla co je vlastně Montessori škola a určitě si myslím,že se s dětmi pracuje krapet jinak než v klasické základce,ale neumím si to představit.A myslím,že rozdíl mezi klasickou základkou a montessori základkou by zajímal všechny kdo o tom nic neví.Jaký je rozdíl ve výuce,v učivu,jaký způsob čtení se třeba používá na této škole,co vím každá škola používá jiný atd.Budu ráda pokud nám ty rozdíly dokážeš popsat.
Zároveň bych se i zeptala zda jsi pedagogický asistent a nebo osobní asistent chlapečka a co je vlastně tvoje náplň práce obnáší.Dokonce by jsi mohla napsat jak žáci vnímají spolužáka se zdrav.postižením.Určitě si někteří rodiče neumí představit jak to v praxi funguje.
(Citováno od Králíček4 z 19.2.2015 15:05)
Ohó, to bude asi dlouhé ;-). Tak nejdříve to, na co je odpověď krátká: Jsem vedená jako osobní asistent, protože z kraje nepřišly finance na asistenta pedagoga, ale v praxi jsem asistent pedagoga :).
Pokud jde o Montessori principy, tak bych odkázala na poněkud delší text zde: http://www.montessoricr.cz/principy-montessori-pedagogiky/. Sama bych v krátkosti řekla, že asi hlavní rozdíl proti klasické ZŠ vidím v tom, že Montessori je víc demokratická, dítě je bráno jako partner a má větší zodpovědnost i svobodu. Všem dospělákům ve škole děti tykají a říkají křestním jménem, učitel je spíš průvodcem dítěte po nový tématech. Učí se to, co jinde, ale hodiny nejsou triktně oddělené na 45 minut, máme ranní blok 90 minut, pak přestávku se svačinou a další blok buď 90 minut (mladší děti), nebo 135 minut. V ranním bloku se věnujeme jazyku nebo matematice a po svačině spíš výchovám, které jsou souborně v předmětu KOSMICKÁ VÝCHOVA. Ta zahrnuje prvouku (zeměpis, přírodopis, občanku) a kromě ní jsou i “výchovy“ – výtvarka a hudebka a TV.
Děti nemají klasické učebnice, k dispozici mají řadu pomůcek pro matiku, jazyk i kosmickou výchovu. Pomůcky jsou velmi názorné a dané téma (např. násobení) na nich pochopí opravdu každý, někdo dřív a někdo později.
Není známkování, ale slovní hodnocení. Pracujeme s chybou – chyby dělá každý člověk a to, že si děti chybu sami opraví, jim dá možnost si vše épe zapamatovat a případně pochopit. Pokud s námi např. děti nesouhlasí, řekneme jim, aby nás přesvědčili, že ony mají pravdu. Nejlépe nějak exaktně – změřením, zvážením apod. Pokud jde o názor na obecné věci, mají samozřejmě právo mít svůj názor, který e od jiných názorů může lišit. K tomu vlastně názory jsou. 🙂
Máme základní pravidla týkající se soužití, která platí pro všechny, nejen pro děti.
Každé dítě má sešit, kde je přehlad všech témat, která za daný ročník má zvládnout. děti si samy vybírají, na čem budou právě v dané chvíli pracovat, ale projít je nutno všechna témata. Je na učiteli, jak ověří míru znalostí – má k tomu pomůcky, pracovní listy… Vše, co děti zvládly, si v sešitě označí a učitel si to zaznamená i pro sebe.
to je asi vše, co mě napadá. Snad ještě hlavní moto: POMOZ MI, ABYCH TO DOKÁZAL SÁM. 🙂
Jestli máš konkrétní dotazy, taž se! 🙂
(Citováno od Rezeda z 19.2.2015 16:39)
Rezedo,no po přečtení si říkám,že by snad tahle výuka měla být v každé škole.Možná by se při tomto přístupu děti naučili více než při běžné,striktně dodržované výuce a přístupu.Sama si myslím,že brát dítě jako partnera je lepší jak se nad něj povyšovat v rámci nadřízenosti.
Já s Domčem musím využívat k učení pomůcky co jsou vizuální,protože si to neumí představit,tak mu ledacos laminuji.Tak bych se ráda zeptala co třeba využíváte na matematiku a případně na jiné předměty.
Já se připojím se zkušenostmi z alternativní školy Montessori, kde je možno kdykoli během vyučování přijít se podívat na hodiny, s vyučujícími se lze domluvit přes mail, pokud chtějí rodiče něco konzultovat, nebo přijít o vyučování bez ohlášení přímo za učitelem nebo asistentem. IVP se někdy během školního roku modifikuje, hlavně pokud jde o děti v 1, třídě, kde teprve praxe ukáže, co půjde a co ne. 🙂
Děti jsou zvyklé, že do tříd občas přijde návštěva, buď nějaká maminka, nebo i učitelé a asistenti z jiných škol, nebo studenti.
Králíčku a všichni ostatní, pokud máte doplňující dotazy, tažte se! 🙂
(Citováno od Rezeda z 18.2.2015 17:11)
Rezedo,to jsem ráda,že jsi se zapojila s takovou super informací.S názvem Montessori škola jsem se setkala,jen mě nenapadlo se o ni zajímat,jelikož se nás tato škola netýkala.Takže tvé zkušenosti si rádi přečteme.
Docela by mě zajímali zkušenosti i dalších maminek s alternativní školou?(Citováno od Králíček4 z 18.2.2015 20:47)
Králíčku, kdykoli na cokoli ráda odpovím (pokud to budu vědět):). Já měla v Montessori obě své děti, syn je už letos v 9. třídě a v době, kdy končil 5. třídu, nebyla jiná možnost, než aby šel z Montessori buď na 8.letý gympl, nebo na nějakou standardní ZŠ. Dcera má expresivní dysfázii a také dyslexii a dyskalkulii a prošly jsme s IVP zatím až do 5. třídy v Montessori celkem v klidu (nikoli však bez hory práce). Teď pracuju v té samé škole jako asistentka chlapečka s Downovým syndromem, takže mám zážitky z integace z obou stran. 🙂
(Citováno od Rezeda z 19.2.2015 14:51)
Rezedo,já nakoukla co je vlastně Montessori škola a určitě si myslím,že se s dětmi pracuje krapet jinak než v klasické základce,ale neumím si to představit.A myslím,že rozdíl mezi klasickou základkou a montessori základkou by zajímal všechny kdo o tom nic neví.Jaký je rozdíl ve výuce,v učivu,jaký způsob čtení se třeba používá na této škole,co vím každá škola používá jiný atd.Budu ráda pokud nám ty rozdíly dokážeš popsat.
Zároveň bych se i zeptala zda jsi pedagogický asistent a nebo osobní asistent chlapečka a co je vlastně tvoje náplň práce obnáší.Dokonce by jsi mohla napsat jak žáci vnímají spolužáka se zdrav.postižením.Určitě si někteří rodiče neumí představit jak to v praxi funguje.
(Citováno od Králíček4 z 19.2.2015 15:05)
Ohó, to bude asi dlouhé ;-). Tak nejdříve to, na co je odpověď krátká: Jsem vedená jako osobní asistent, protože z kraje nepřišly finance na asistenta pedagoga, ale v praxi jsem asistent pedagoga :).
Pokud jde o Montessori principy, tak bych odkázala na poněkud delší text zde: http://www.montessoricr.cz/principy-montessori-pedagogiky/. Sama bych v krátkosti řekla, že asi hlavní rozdíl proti klasické ZŠ vidím v tom, že Montessori je víc demokratická, dítě je bráno jako partner a má větší zodpovědnost i svobodu. Všem dospělákům ve škole děti tykají a říkají křestním jménem, učitel je spíš průvodcem dítěte po nový tématech. Učí se to, co jinde, ale hodiny nejsou triktně oddělené na 45 minut, máme ranní blok 90 minut, pak přestávku se svačinou a další blok buď 90 minut (mladší děti), nebo 135 minut. V ranním bloku se věnujeme jazyku nebo matematice a po svačině spíš výchovám, které jsou souborně v předmětu KOSMICKÁ VÝCHOVA. Ta zahrnuje prvouku (zeměpis, přírodopis, občanku) a kromě ní jsou i “výchovy“ – výtvarka a hudebka a TV.
Děti nemají klasické učebnice, k dispozici mají řadu pomůcek pro matiku, jazyk i kosmickou výchovu. Pomůcky jsou velmi názorné a dané téma (např. násobení) na nich pochopí opravdu každý, někdo dřív a někdo později.
Není známkování, ale slovní hodnocení. Pracujeme s chybou – chyby dělá každý člověk a to, že si děti chybu sami opraví, jim dá možnost si vše épe zapamatovat a případně pochopit. Pokud s námi např. děti nesouhlasí, řekneme jim, aby nás přesvědčili, že ony mají pravdu. Nejlépe nějak exaktně – změřením, zvážením apod. Pokud jde o názor na obecné věci, mají samozřejmě právo mít svůj názor, který e od jiných názorů může lišit. K tomu vlastně názory jsou. 🙂
Máme základní pravidla týkající se soužití, která platí pro všechny, nejen pro děti.
Každé dítě má sešit, kde je přehlad všech témat, která za daný ročník má zvládnout. děti si samy vybírají, na čem budou právě v dané chvíli pracovat, ale projít je nutno všechna témata. Je na učiteli, jak ověří míru znalostí – má k tomu pomůcky, pracovní listy… Vše, co děti zvládly, si v sešitě označí a učitel si to zaznamená i pro sebe.
to je asi vše, co mě napadá. Snad ještě hlavní moto: POMOZ MI, ABYCH TO DOKÁZAL SÁM. 🙂
Jestli máš konkrétní dotazy, taž se! 🙂