Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
rozhodování ohledně zápisu do ZŠ
Ahoj, dokážete mi poradit? Momentálně řeším problém ohledně zápisu. Pořád se mi to honí hlavou, tak bych ráda znala váš názor, pohled. Můj syn je šikovný, vědomostí má plno, baví ho jakékoli výtvarné i kreativní činnosti, kde je i školkou chválen. Nedávno ve školce dělali Jiráskův test školní zralosti a v něm obstál skvěle, postavu kreslí prý bezvadnou a ještě dělali jakýsi vědomostní test, kde měl z 20 otázek 2 špatně. V tom je jednoznačně zralý (podle slov školky). Ale druhou stranou mince je: problém se soustředěním (pouze ve věcech, které ho nebaví), pořád by si hrál určitě radši než něco dělal, doma často nevnímá, bojí se prohrát a nových věcí, stydlivý, nízká sebedůvěra, neprůbojnost…Do toho si našel kamarády, kteří půjdou o rok déle (1 možná o dva) a do školy nechce. Ve školce mi řekli, že by byli pro odklad, ale já si nejsem jistá, když už má vědomostně téměř všechno zmáklý, aby ten rok nezakrněl. Na druhou stranu mu zase nechci ublížit, protože z jeho školky bude druhý nejmladší a ti jeho vrstevníci jsou dost suverénní nebo odkladoví. Dá se spolehnout na zápis? Na poradnu? Jak jste to měli vy?
pvoso, děkuji za odkazy, moc zajímavé. A holky děkuji za vaše názory:)tak v pátek uvidím, bude o čem přemýšlět:)
pvoso, toho Maxíka mají ve školce denně, tuším 15-30 minut. Jednou jsem se byla podívat na hodině a fakt zajímavé.Syn měl trošku problém s koordinací pohybu (oproti vrstevníkům mu jde hůře sladit pravá levá), ale úchop ok.
Dcera je červnová a u nás ředitelka posílala všechny děti narozené od května do srpna do PPP. Prošly jsme v pohodě a já jsem ani o odkladu neuvažovala.
Jinak u nás mají i program pro předškoláky Maxík, kde se jednou za 14 dní sejdou přeškoláci ve školce a mají hodinovou lekci. Procvičuje se grafomotiorika, držení tužky, paměť, levá a pravá ruka, dýchání, soustředění,….
Bylo dobré to projí a vidět jak to dítěti jde (a nejen svému).
Pro odklad musíš mít 2 posouzení:
“Žádost se podává řediteli základní školy písemně a musí být doložena doporučujícím posouzením příslušného školského poradenského zařízení a odborného lékaře nebo klinického psychologa…
O odklad povinné školní docházky musí zákonný zástupce požádat nejpozdějido 31. května kalendářního roku, v němž má dítě zahájit povinnou školní docházku. „
Koukni k nám na stránky školky, kde jsou nějaké odkazy:
http://msmalevykleky.webnode.cz/pro-predskolaky/
Jano u nás u zápisu by školní zralost asi neodhadli-zkoušejí jen barvy,tvary,poznat pohádky a zkusit udělat čárky a podepsat-to aby viděli jak drží tužku.Podle mluvení doporučují logopeda,ale v té rychlosti se toho moc poznat nedá.
A ke kamarádům-syn se ve školce hodně kamarádil s dvěma kluky-jeden šel do jiné třídy (to jsem ráda protože je to kluk hodně zlobivý a náš ho rád napodobuje),druhý je s ním,ale spolu se už moc nebaví.Syn začal kamarádit s klukem z druhé školky a taky s jedním co spolu sice ve školce byli,ale moc se tam nebavili.Ten jeho druhý kamarád se teď taky hodně baví s klukama ze druhé školky,takže opravdu nové vztahy a kamarádství ve škole vznikají bez ohledu na ty původní školkové.
A ke zralosti- poradnu zkuste pomůže ti to při rozhodování,ale taky nemusí-jako to moc nepomohlo nám-ale nám v lednu řekli k zápisu a do školy ano,ale kontrola v červnu a to mi řekli 30.6.doporučujem odklad,ten jsme po dohodě s učitelkami ze školky nedala,ale už jsem věděla kde čekat problémy a s odstupem času vím že jí by odklad k ničemu nepomohl,naopak ročník pod ní je ještě horší kolektiv než byl ten její a věděla jsem taky k jaké učitelce půjde,což mě taky ovlivnilo v rozhodování
(Citováno od alena5 z 13.1.2015 10:53)Podepsat se u zápisu? U nás se děti písmena neučily vůbec a držení tužky se zkoušelo při kreslení tvarů.
Mohla bys k tomu napsat víc? Nedovedu si představit, jak to probíhá.
(Citováno od Danniella z 13.1.2015 11:03)U nás u zápisu chodí s každým dítkem jedna paní učitelka-ta co je zrovna volná,po stanovištích a každý při příchodu dostal papír kde dostával jedničky za zvládnutí stanoviště-barvy,tvary,pohádky a jedno ze stanovišť bylo psací, kde zkoušeli dělat čárky a vlnky a pak se paní učitelka zeptala jestli se umí podepsat a hned řekla že jestli neumí, tak to nevadí a když umí tak si svůj papír podepsal.Syn se v té době už podepisoval velkým tiskacím a to jak jméno tak i příjmení,ale občas dělal chyby-ale u zápisu měl už 6 let a 5 měsíců,ale zase dcera měla o rok méně a podepsat se taky uměla.Co vím tak ve školce je taky písmena neučili,ale když jsem viděla výkresy, tak všechny děti si je podepisovaly samy-u nás to chtěl syn v necelých 5 letech ukázat jak se píše jeho jméno a sám se ho naučil obkreslit a pak se nadšeně podepisoval všude.Ale rozhodně děti u zápisu se nemusí umět podepsat se.
(Citováno od alena5 z 13.1.2015 18:26)
Aha, tak to jo, já jsem to pochopila tak, že to je jeden z požadavků. Už je mi to jasný. 🙂
Těžké rozhodování…. Měla jsem to štěstí, že syn je říjnový a byla jsem ušetřená přemýšlení. Pokud budou u zápisu zkušení pedagogové, můžou poradit. V PPP také záleží, na koho narazíte. Spíš bych dala na mateřskou intuici… Je tam ale hodně okolních vlivů. Dost podstatné je to, že syn sám do školy nechce… Kamarádství může být pomíjivé, ale nemusí…Každopádně držím palce, ať se rozhodnete správně!
K těm písmenkům ve školce – dcera měla v neděli 5 let. Už od září chodí do třídy s předškoláky (v naší školce jsou dvě třídy, jsem ráda, že není u malých, tam je fůra dětí, které ještě nemají 3 roky a paní učitelky mají jiné starosti, než se věnovat pětiletým). No a Madlenka nedělá s předškoláky úplně vše, ale výkres už si podepisuje. Nevím, jestli je to dobře nebo špatně. Určitě to nemá zásadní vliv na další rozvoj dítěte. Velmi dobře si pamatuju, když jsem měla nastoupit do první třídy a byla jsem u kamaráda, jeho maminka zjistila, že se vůbec neumím podepsat, ani tiskacím. Byl zděšená a hned mě to začala učit 🙂 No, nějak jsem to asi dohnala, nakonec jsem vystudovala češtinu (a němčinu) na filozofické fakultě:-) Před nástupem do školy jsem neuměla vůbec nic.
Aleno a můžu se zeptat, v čem konkrétně byl u vás problém?Proč jste uvažovali o odkladu?
Právě ta učitelka, tam nikdo neví. učí tam ve 2.třídě jedna prý hodná pí uč to ale neznamená, že synovi sedne) škola má totiž nejednotný systém, takže nikdo neví, jestli bude mít další rok třeťáky nebo prvňáky.
Jinak podepsání u nás není problém, syn to zvládl i příjmením, ale řekli mu ve školce, že stačí jméno, tak už víc nechce. A úchop má OK. Když pominu ty kamarády. Pokud budou zkoušet vědomosti, tak to je k ničemu. To vím, že umí a i kdyby nic neřekl, vím, že to umí. Já vím, že je roztěkaný, tvrdohlavý, ale vždycky jsem to brala, že takové je každé dítě. Ve školce tvrdí opak. Že je stydlivý víc než ostatní a absolutně si nevěří, to víím.(Citováno od jana231 z 13.1.2015 11:45)
U nás byl problém v tom že dcera je narozena úplně na konci srpna a tak byla a stále je ve třídě nejmladší,teda na základce měla spolužáka co byl o 8 dní mladší 😉 ,v době rozhodování,tj. před zápisem byla sice velká,sociálně v pohodě,ale neměla moc zájem o učení,takže neznala písmena,byla celkem dětská a hravá a pomalá.Nakonec rozhodlo to že učitelka je měla mít dobrá,ve třídě bude více dětí letních a další rok půjde do školy více problémových dětí (což se potvrdilo)-výhoda maloměsta že se tu více známe
Jano u nás u zápisu by školní zralost asi neodhadli-zkoušejí jen barvy,tvary,poznat pohádky a zkusit udělat čárky a podepsat-to aby viděli jak drží tužku.Podle mluvení doporučují logopeda,ale v té rychlosti se toho moc poznat nedá.
A ke kamarádům-syn se ve školce hodně kamarádil s dvěma kluky-jeden šel do jiné třídy (to jsem ráda protože je to kluk hodně zlobivý a náš ho rád napodobuje),druhý je s ním,ale spolu se už moc nebaví.Syn začal kamarádit s klukem z druhé školky a taky s jedním co spolu sice ve školce byli,ale moc se tam nebavili.Ten jeho druhý kamarád se teď taky hodně baví s klukama ze druhé školky,takže opravdu nové vztahy a kamarádství ve škole vznikají bez ohledu na ty původní školkové.
A ke zralosti- poradnu zkuste pomůže ti to při rozhodování,ale taky nemusí-jako to moc nepomohlo nám-ale nám v lednu řekli k zápisu a do školy ano,ale kontrola v červnu a to mi řekli 30.6.doporučujem odklad,ten jsme po dohodě s učitelkami ze školky nedala,ale už jsem věděla kde čekat problémy a s odstupem času vím že jí by odklad k ničemu nepomohl,naopak ročník pod ní je ještě horší kolektiv než byl ten její a věděla jsem taky k jaké učitelce půjde,což mě taky ovlivnilo v rozhodování
(Citováno od alena5 z 13.1.2015 10:53)Podepsat se u zápisu? U nás se děti písmena neučily vůbec a držení tužky se zkoušelo při kreslení tvarů.
Mohla bys k tomu napsat víc? Nedovedu si představit, jak to probíhá.
(Citováno od Danniella z 13.1.2015 11:03)
U nás u zápisu chodí s každým dítkem jedna paní učitelka-ta co je zrovna volná,po stanovištích a každý při příchodu dostal papír kde dostával jedničky za zvládnutí stanoviště-barvy,tvary,pohádky a jedno ze stanovišť bylo psací, kde zkoušeli dělat čárky a vlnky a pak se paní učitelka zeptala jestli se umí podepsat a hned řekla že jestli neumí, tak to nevadí a když umí tak si svůj papír podepsal.Syn se v té době už podepisoval velkým tiskacím a to jak jméno tak i příjmení,ale občas dělal chyby-ale u zápisu měl už 6 let a 5 měsíců,ale zase dcera měla o rok méně a podepsat se taky uměla.Co vím tak ve školce je taky písmena neučili,ale když jsem viděla výkresy, tak všechny děti si je podepisovaly samy-u nás to chtěl syn v necelých 5 letech ukázat jak se píše jeho jméno a sám se ho naučil obkreslit a pak se nadšeně podepisoval všude.Ale rozhodně děti u zápisu se nemusí umět podepsat se.
Janulko,poradit uplne neumim-tu to probiha uplne jinak..tak alespon z pohledu mamce i asistentky 😉
Ridila bych se “sama sebou“,svym maters.instinktem,ten je tedy,vetsinou cca z 99%ten spravny 😉 a take bych si moc nedelala vrasky s kamaradu ve skole(jasny,ze starost mas,jsi mamca!),protoze deti si opravdu rychle zvyknou(pokud tedy je i fajn,normalni ucitelka a dalsi okolnosti),nase mala by ti mohla vypravet napr.jen namatkou,ted chodi do tridy,kde ji nenechali jedinou kamosku,uplne je prehazeli vsechny a kdyz koncil skolni rok,otevrely si dvere a cca 80%deti bulelo a i ucitelce nebylo nejlepe..po“ opadnuti emoci“i me podpory dcery 😉 se nakonec ukazalo,ze deti jsou uzasna stvoreni,vcetne me dcery a vsecko je zase davno ok 😉
No a na vysvetlenou jeste,ve skole dcerky je jedina,slusne receno,podivna ucitelka a dcerka mi oznamila,ze pokud ji bude nekdy mit,tak chce odejit ze skoly jinam(ucitele se meni,toci,kazdy skolni stupen!)dceru plne chapu a budu podporovat,sama tusi,ze by to znamenako velke zmeny,kamarady atd,ale chapu..
Jinak nase mala,umela,SAMA od sebe,psat ve 4letech(cesky i anglicky)proste si nejradeji “cmarala“pismenka,pak vety,+opisovala texty a cetla kdeco…aniz by to byla nejaka moje “silena ambice “ . proste jsem to tak brala(ikdyz hrde 😉 )
sice tu je skola uz od 5r.povinna pro vsechny ale chci rict,ze ani kdyz dite nepise atd,tak dle meho rozumu 🙂 proto zacne chodit do skoly,ne?pisu to proto,ze obcas zasnu nad tim,co si nektere maminy predavaji za moudra,co jejich dite umi/neumo,pred nastupem do skoly(nic proti vam tu 😉
Ja jsem navic jeste ovlivnena ruznyma handicapama ..coz je zase jina kapitola,ale ja osobne bych nebrala zapis,jako “metu“(mam tam schvalne zavorky),ono se totiz vsecko ukaze az ve skole,i to super a i to mene…no a od toho jsme my,od toho jsou ucitele..i rodice.deti jsou uzasne a i ten “nejvetsi beznadejny pripad“,u zapisu,v poradne,ci doma. .je casto uzasna ispirace,zlaticko .proste bych prestala deti “rozlisovat“jako se deje tady 😉
Asi bych chtela znat nazory alespon vice lidi,tedy odborniku..no ikdyz…
snad mi rozumis,aspon kapku 🙂
Drzte se,Megg
mas doma uplne normalniho klucinu a hlavne zdraveho ***
😉
Jani, to čtení se naučil sám, akorát jsem mu odpovídala, když se ptal na písmenko. Ale rozhodně jsem ho v tom nijak nepostrkovala. Doma všichni hodně čteme i nahlas, takže tam určitě motivace byla.
Ivčo, díky za názor, jako bych četla o mém synovi:) koukám, žes na tom byla podobně. My ty logo důvody máme už téměř vyřešené (R už naskočilo, problém jen v některé skupině slov a Ř nás ještě čeká, včera jsme začali a občas se zadařilo), ale logopedie pro nás znamená půl roční boj:( Dětí se také straní, teda těch v jeho věku. U nás právě zas ty děti dávaj k sobě, už minimálně tři roky, takže kdybych ho dala do 2.třídy, tam by zas nikoho neznal.Nepamatuješ si, do kdy muselo být rozhodnutí?
Jo a s kličkou: jeden příklad za všechny. včera mi říkaly paní uč., ať potrénujem vázání kličky. Já argumentovala, že ho umí od prázdnin. On si prostě nevěří, tak neustále říká p.uč., že to neumí. Doma zvládá:(
Dančo, číst před nástupem do ZŠ, jak jsi to dokázala?
Náš o tohle neprojevuje zájem, ale matika ho hodně bere a píše prý krásně.
(Citováno od jana231 z 13.1.2015 15:53)
Jani, Domča dodnes ještě R a Ř neřekne, bohužel. U nás teda taky logo je běh na dlouhou trať:-( bylo to komplikované i zdravotními problémy, špatně slyšel, čekalo se na operaci a to se prý špatně logo učí, když to dítě neslyší chyby ve výslovnosti. Takže jedeme pomalu, ale snad se to zvládne…
Já měla rozhodnutí o odkladu už ve chvíli zápisu, podepsané od obvodní dr. + psycholožky (chodili jsme tam už před tím),takže jsem předávala do školy v den zápisu, ale co vím, tak se musí obecně dodat do května.