Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
ŠVD: Jak je to u vás ve škole s mobilními telefony?
Minulý týden jsme měli rodičák a mimo jiné se tam řešily mobilní telefony, přesněji teda jejich používání ve škole.
Zajímalo by mě, jak jsou pravidla nastavená na různých školách. Že nesmí mobil zvonit při vyučování bych považovala za samozřejmost. Ale jak je to třeba o přestávkách – může se u vás mobil běžně používat? Případně co je povolené a co ne?
Jak je vlastně ošetřené porušení pravidel? Smí učitel mobil zabavit? A jaký na vaše pravidla máte názor?
Jak už jsem psala, přijde mi v pořádku, že děti nemůžou používat mobily při vyučování – rušení, neúcta k učiteli. Ale pořád si myslím, že zakázat mobily kdekoliv a kdykoliv ve škole je krátkozraké. Jednak mi na tom vadí, že se to řeší silou – “je tu zákaz, ten budeš respektovat, nezajímají mě důvody“, za druhé mi přijde, že zákaz nic nevyřeší a za třetí mi argumenty přijdou absurdní. Pokud je někdo tak oprsklý, že bude natáčet učitele a dá to na internet, je to porušení zákona na ochranu osobnosti a podle toho by taky ten učitel měl jednat. Takhle mi to přijde, že je tady nějaká fobie ze záznamových technologií, tak je radši všechny zakážeme. Jenže tím jaksi ten problém nezmizí. Podle mě je lepší nezakazovat a radši šířit osvětu 🙂
Do školy telefon ano, ale……..
Nesmí být zapnutý ve vyučování a rušit tak ostatní. Tohle mají povolené děti ve školách. V případě, že učitelka ví, že někdo z rodičů bude volat, protože to je důležité, je dovoleno mít tel. zapnutý a hovor příjmout.
Dcera v prípadě potřeby volá, když má přestávku.
Přirovnám to opět k vyrušování v hodině, protože je to dle mne totéž…. (nezájem o výuku a nerespekt k učiteli).
Nebo vlastně, můj syn dostal v první třídě poznámku: nevhodné chování o přestávce, honí se mezi lavicemi. Nijak mě to nenaštvalo, syn byl z toho zaskočen, že dostal poznámku, první…ptala jsem se, co dělal…no prostě kamarád ho honil a on za to nemoh 🙂 … znáte to… Řekla jsem mu, že věřím, že to nebylo poprvé, kdy běhal ve třídě…. že určitě by mu hned napoprvé paní učitelka nedala poznámku.. přiznal… pobavili jsme se o tom že takové poznáky mít nechce, že se ve třídě neběhá a že když ho paní učitelka napomene, tak se tím tuplem ve třídě neběhá.. 🙂
Potom byli konzultace s učiteli: paní učitelka se mi sama omluvila za tu poznámku, že už nevěděla jak, ale že to běhání je nebezpečné…(souhlasím….), že kdyby někdo upadl a bouhl se o lavici do hlavy….Já jsem byla zaskočená, proč se mi omlouvá. Nijak sjem se nezlobila, ani mě to do té doby nenapadlo… ale pak jsem pochopila, proč se omlouvá. Ona taková “hloupá poznámka“ bylo její “selhání“, ona v tu chvíli nevěděla, jak to vyřešit a tak mu vzala žákovskou a napsala poznámku. Ona se omlouvala (já v tu chvíli nechápavě opáčila, že je to v pořádku) za to, že situaci nezvládla. Vůbec mi to nevadilo, já jsem byla ráda, že jsem se dozvěděla, že vůbe o přestávce běhá… 🙂 Navíc zrovna tahle poznámka měla ten efekt, že se toho syn lekl… (žádnou další nedostal, já tajně věřím, že proto, že neeběhá.. ale možná jen paní učitelka nechtěla psát…nevím…) :-):-):-)
Prostě problém by měl řešit nejdříve sám učitel s žákem (a třeba informovat rodiče, aby “pomohli“, či alespoň spolupracovali) a až při opakovaném selhání jsem pro, aby se to řešilo oficiálně “koberečkem“ a návštěvou školy… 🙂
Ctiradko, v tomhle souhlasím s Kšandou, když mi učitelka něco sděluje, ať je to příjemné nebo ne, jsem ráda, že to vím. Jít si pro mobil by mi nepřišlo potupné, spíš otravné, ztráta času tou štrekou tam a zpět. 🙂
A taky je jasné, že jsou učitelé, kteří si děti ukočírují, ale o přestávkách je neuhlídá nikdo a pochybuju, že někdo zabrání patnáctiletému “dítěti“ fotit po chodbách. Jednak chápu, že vadí učitelům jejich fotky na netu, ale nejen to, vadilo by i mně, kdyby si syna někdo natáčel ve škole a dal to na FB.
A pokud dítě s mobilem neblbne a vypne ho, tak učitel ani nepozná, jestli ho má v šatně nebo ve třídě.
Ve vyzvedávání věcí a vyslechnutí učitelky nevidím potupu, spíš si někdy říkám, že řeší blbosti, které kdybych řešila, tak se uřeším i s jedním dítětem. 🙂 Ale jak jsem psala, každou informaci o synovi beru, někdy je to třeba informace spíš o tom, jaký mají ve škole systém.
Mám pocit, že tohle vyzvedávání rodiči vzniklo poté, co s mobily byl nějaký větší problém a individuální řešení nezabíralo.
A jo, i souhlasím s tím, že by mohli mobil dítku vrátit po vyučování a třeba to oznámit rodičům.
Jenže – už několikrát jsem zjistila, že to, co jednou ve škole zavedli, nikdo nikdy nezmění. Prostě to tak je a hotovo. Nikdo ani neuvažuje o tom, že změna by je nic nestála.
Teda Ctiradko… To mě opravdu nikdy nenapadlo nad tím takto přemýšlet. Třeba až si to promyslím, tak ti dám za pravdu… Ale… Já osobně jsem ráda, když mi uč. řekne o nějakém prohřešku mých dětí… A stejně tak říkám i rodičům já i o drobnostech… Nevím, tak nějak předpokládám, že rodiče chtějí vědět co se ve škole, v družině děje… Mimo jiné – první argument rodičů pokud dítě provede něco opravdu “k řešení“ je – vždyť si nikdo nikdy nestěžoval, nikdo nám nic neřekl…
Souhlasím, že někteří učitelé zvládají své děti lépe a někteří hůře… Že jsou učitele u kterých si dítě netroufne vzít snad mobil ani do třídy (s trochou nadsázky)… Nicméně – pokud řekne rodič dítěti, že nemá mobil ve škole používat a on i přes to ho použije – tak jako první neposlechlo dítě rodiče a i to považuji za důvod proč to říci…
Možná se pletu – nikdy jsem v této situaci nebyla…
Nechci tvrdit, že je vina jen na rodičích… Ale do školy se dostávají děti, které by už měly mít v “hlavičce“ určité hodnoty a postoje – měly by vědět jak se chovat k dospělým… Učitelé by v podstatě ani vychovávat už neměli – ti jsou tam od toho, aby vzdělávali – což bez předchozího vychování rodiči jde jen velmi obtížně.
Na jednu stranu se ozývají hlasy, že uč. svou práci nezvládají a na druhou jim rodiče berou veškeré způsoby řešení konfliktů, nekázně…protože vše děti zesměšňuje, shazuje, omezuje v osobní svobodě a rozvoji…
(Citováno od ksanda.1MD z 16.9.2014 19:54)
Ksando, netvrdím, že rodiče nemají vychovávat… mají… a mají děti poučit, jak mobil používat, s tím souhlasím.
dítě, které se v hodině nudí, mobil třeba vytáhne… Nebo dítě, které má učitelku “na háku“. Ano, mohou za to třeba někdy i rodiče, že dítě nevedou k respektu k učiteli.. ale může za to často (a hodně) právě onen učitel, ktedý tohle dětem umožní (nudnou výukou, nebo prostě tím, že si to k němu můžou dovolit). Protože věřím tomu, že pokud učitel dítě zaujme, ani ho nenapadne vzít mobl do ruky a smskovat… 🙂
Druhá věc je, že když ho to náhodou napadne a ke všemu je s přistižen. Já osobně vnímám jako plus, když to učitel vyřeší sám (třeba zabavením mobilu do konce vyučování ten den), mobil mu po vyučování vrátí (nenaruší tím komunikaci mezi mnou a dítětem po škole)… a třeba mi i napíše email, abych byla informována a mohla to s dítětem řešit (ale nemusí být, jak uzná za vhodné).
Ve výsledku by mi ani nevadilo, kdyby to učitel řešil tak, že dítěti “preventivně“ zabaví mobil další den hned ráno, aby si s ním nehrálo.. a vrátí zase po škole…. To vcelku považuji za řešení učitel-žák a nemám vůči němu výhrady.
Chápu dokonce, že pokud se to trvale nedaří řešit, že kvůli tomu musím dojít do školy.. Nicméně přijde mi zbytečné přistižení žáka s mobilem v hodině řešit zabavením tak, že doič musí potupně dojít do školy mobl vyzvednout…. 🙂 To jsem chtěla říct…
Myslím jsi že když dorazí do školy měly by jsi mobily vypnout a zapnout až ze školy odejdou .Nebo zapnout jen v případě když jse potřebují spojit s rodíči.Na co mobil aby jsi fotily spolužáky a dávali je na facebook a dělaly jsi srandu.
V naší škole jsou asi jen vzorné děti :-). Mobily ve třídách mohou mít, ale prostě je nepoužívají. Pokud se náhodou stane, že někomu zazvoní při vyučování, omluví se paní učitelce a mobil vypne. Nikdo nic nehrotí a všechno funguje v naprosté pohodě.
(Citováno od pistrakon z 16.9.2014 19:43)
..asi mát paní učitelku, která děti zaujme a umí si to ve třídě zařídit.. 🙂 A to je jedině správně.. 🙂
Mně přijde normální, že si instituce pro svůj chod stanoví pravidla, která se na jejím území budou dodržovat. Např. nebude se kouřit, nebude se fotit, nebude se přinášet alkohol a nebezpečné předměty.
Vnímám jako hodně nepříjemné a až nebezpečné, když děti dávají fotky a videa na net, takže možná o to víc tohle nařízení schvaluju a souhlasím s ním.
Vadí mi zasahování do soukromí, do chodu rodiny, viz diskuzi o podpisech u dú.
(Citováno od Danniella z 16.9.2014 13:34)
danielo, souhlasím, že je normální, že instituce stanoví pravidla…. taky souhlasím, aby byly mobily zakázány používat při vyučování a možná i o přestávkách (vyjma třeba kontroly SMS a rychlé odpovědi, ale prostě zákaz her, sociálních sítí, či fotografobání a natáčení….). taky k tomu syna vedu, často opakuju, že to prostě nesmí používat, že to má jen na to, až bude na mne čekat… ale prostě i kdyby on pravidlo porušil a byl přistižen (což se klidně může stát), tak myslím, že by si to měla vyřešit sama učitelka. Klidně mobil zabavit a vrátit na konci vyučovacího dne… nebo když uzná za vhodné, klidně mu mobil zabavit “preventivně“ hned na začátku dalšího vyučovacího dne a zse vrátit po vyučování…. prostě tohle nechám na ní… Ale proč psát poznámky, voalt rodiče do školy, aby si potupně pro mobil došli… tohle jsem chtla říct.. 🙂
Na druhou stranu, kdyby mi učitelka napsala třeba email, že se tohle stalo a žádala by mě o spolupráci, abych to s ním opět řešila a vysvětlila mu, proč to nemá dělat…přišlo by mi to v pořádku… prostě žádost o spolupráci… Nikoliv potupné zvání do školy s “vynadáním“…
I když chápu, že po opakovaných pokusech o domluvu to i takhle může skončit… Prostě jen nemyslím, že je nutné to takhle řešit hned, prostě “teď jsem tě nachytala a rodiče si to slíznou“.. 🙂
U nás na škole mají děti mobil už od první třídy a musím říct,že ani nevím jak mají nastavená pravidla.Jelikož je škola u nás ve vsi tak nevidím důvod proč by ho měly holky nosit do školy.
Teď když Anetka dojíždí do školy tak mobil má.Vždy mi zavolá,že je ve škole a vypne zvonění.Dostala taky kázání,že nebude o hodině blbnout s telefonem atd.
Jsem,ale ráda,že ho má,protože mi může kdykoli zavolat.
Dneska je to úplně jiné,ale já si pamatuji jak jsme s holkama přišly s namalovanou pusou a učitelka nás poslala umýt a nalakované nechty ty nepřipadali vůbec v úvahu 🙂
Teda Ctiradko… To mě opravdu nikdy nenapadlo nad tím takto přemýšlet. Třeba až si to promyslím, tak ti dám za pravdu… Ale… Já osobně jsem ráda, když mi uč. řekne o nějakém prohřešku mých dětí… A stejně tak říkám i rodičům já i o drobnostech… Nevím, tak nějak předpokládám, že rodiče chtějí vědět co se ve škole, v družině děje… Mimo jiné – první argument rodičů pokud dítě provede něco opravdu “k řešení“ je – vždyť si nikdo nikdy nestěžoval, nikdo nám nic neřekl…
Souhlasím, že někteří učitelé zvládají své děti lépe a někteří hůře… Že jsou učitele u kterých si dítě netroufne vzít snad mobil ani do třídy (s trochou nadsázky)… Nicméně – pokud řekne rodič dítěti, že nemá mobil ve škole používat a on i přes to ho použije – tak jako první neposlechlo dítě rodiče a i to považuji za důvod proč to říci…
Možná se pletu – nikdy jsem v této situaci nebyla…
Nechci tvrdit, že je vina jen na rodičích… Ale do školy se dostávají děti, které by už měly mít v “hlavičce“ určité hodnoty a postoje – měly by vědět jak se chovat k dospělým… Učitelé by v podstatě ani vychovávat už neměli – ti jsou tam od toho, aby vzdělávali – což bez předchozího vychování rodiči jde jen velmi obtížně.
Na jednu stranu se ozývají hlasy, že uč. svou práci nezvládají a na druhou jim rodiče berou veškeré způsoby řešení konfliktů, nekázně…protože vše děti zesměšňuje, shazuje, omezuje v osobní svobodě a rozvoji…