Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Jak naučit dítě první písmeno ve slově?
Dobrý večer, prosím můžete mi někdo poradit, jak naučit předškoláka vnímat, jaké písmeno má určit na začátku slova? Něco umí, třeba M – jako maso, mrak…ale někdy řeknu lyže – co je na začátku? A on neví 🙁 typuje, hádá…je nějaká publikace nebo fígl na to, jak se to naučit? Dita
je knížečka od Olgy Zelinkové – Hrajeme si s písmeny.Určitě je toho mnohem víc na toto téma. Tam, kde prodávají učebnice, by ji mohli mít. Některým dětem to postupně naskočí samo, některé potřebují více péče.
mně to u kluka přijde jako ve sportce. Občas se trefí, občas ne…tak 50 na 50, ale ve 4 letech, co bych chtěla?
Nuninko to právě syna moc nebavilo,on to písmeno většinou neslyšel a když jsem mu pomáhala a napovídala tak ztrácel pozornost a snažil se převést řeč jinam.Teď když už písmenka slyší tak ho to hraní ,když má náladu, baví.
někomu to naskakuje rychle někomu pomaleji…není to žádný problém…ono nejde jen o rozvoj toho sluchového rozeznávání je s tím spojená i pozornost a ostatní vjemy…
osobně bych do toho šla opatrně…na co začíná slovo Kočka…na K správně a najdem další co je na K? kůň, kastrol atd…opakovat aby to slyšel ve více písmenech najednou, neskákat z hlásky na hlásku….
dávat na tu první hlásku důraz….a začínat víc slovy co začínají hláskou samotnou a né slabikou – stůl, slon, hroch, ucho, oko…a dát na ní důraz, prodloužit jí a maličko jakoby pomlku né dlouhou…
ale ač se to nezdá patří k tomu i vytleskávání slov, slabik, rozeznávání zvuků kolem nás co nás obklopují a co i vytvoříme uměle, bouchání, klepání)děti hádají),zpívání, básničky, říkají se dětem slova určují které je kratší a které delší …určují jestli je rozdíl mezi kosa-koza, existují i pracovní listy na to —můžete vytvořit doma, namalovat, sluníčko, slona, strom, auto…přeříkávat si slova zjistit co tam nepatří(auto a proč?
osobně bych se poradila s učitelkou ve školce, ono toho je víc … ono štrůdl se také neudělá výborně když nebueme umět nastrouhat jablka…
Ani já nejsem odborník. Dceři to zvukově zezačátku taky moc nešlo, ale uměla písmenka. Když se slovo napsalo na papír, řekla mi, co vidí první. Potom jsme si slovo zopakovaly nahlas a ona měla radost, že to písmeno opravdu slyší jako první. Postupovaly jsme tak i u posledního písmene ve slově. A aby to dítě bavilo, tak jsme si to slovo potom třeba nakreslily.
Aleno, ale dá. Jenom se s tím dítěti více pomáhá. Takže to u nás ze začátky bylo takto – Auto, takže auto začíná na A. Pokračuješ tedy s písmenem ….
Nebo to slovo říkáme několikrát a pomalu, dítě může opakovat taky a k tomu písmenku se dojde.
Spíše jde o to, že se dítěti chce hrát. Pokud ho to nebude bavit, nemá to cenu.
Chce to jenom trpělivost a pořád to říkat. Nebo si prohlížíme obrázkové knížky a říkáme si co začíná na jaké písmenko, nebo hledáme věci na to písmenko.
Všechno je o tom, jestli se dítku zrovna chce. 🙂
Jinak, sousedka s tím měla problém ještě o prázdninách a to má 10 let. A to je podle mě větší problém.
Nuninko,jenže slovní fotbal se hraje špatně když dítě to první nebo poslední písmeno neslyší-to ho ta hra vůbec nebaví a upřímně se tak ani hrát nedá.Takže spíše nejdřív jen vysvětlovat a mluvit a až to pochopí tak procvičovat fotbalem
Na to jsou nejlepší hry tipu slovní fotbal, co začíná na to písmenko atd…..
Na procházce říkáme věci, které vidíme a začínají na určité písmeko.
A neustále říkat a vysvětlovat. 🙂
tohle jsem řešila asi před dvěma měsíci se synem předškolákem,ale už má 6 pryč-neslyšel poslední písmenko a první taky jen v některých slovech,nakonec to naskočilo samo,asi potřeboval dozrát.Zkoušeli jsme si samozřejmě povídat a zkoušet to pomocí zdůraznění první slabiky,ale pak nějak nebyl čas a najednou to sám slyšel a chápal.
Hovořím pouze z vlastní zkušenosti, nejsem žádný odborník. Dcera kolem 4 let byla schopna u některých slov říct první písmeno a u některých zase vůbec nevěděla. Mám takový pocit, že je to záležitost, která prostě přirozeně naskočí časem. Odmala má pěknou slovní zásobu, mluví hezky, žádná logopedie nebyla u nás potřeba a prostě kolem pěti let to začala sam zvládat bez problémů.