Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
První vysvědčení a známky na něm
Ani nevím, jak to formulovat tak, aby to dávalo smysl…
Takže to pojmu formou otázek.
1. Také (jako většina maminek, babiček, dědečků, tetiček…. apod.) si myslíte, že dítě v první třídě musí mít na vysvědčení samé jedničky?
Já totiž ne – po pravdě – já známky nijak neřeším – Týně říkám, že se učí pro sebe, že známky jsou její vizitka – zato její chování a výchova zase moje A u nás nebudou mít prvňáčci “samé“ na vysvědčení… a já ani nevidím důvod – pokud to dítě nemá prospěch na “1“ – proč by je mělo mít na vysvědčení? jen pro pochlubení se příbuzenstvu?
V jiné diskuzi se na mě trošku sesypaly za můj názor – protože já vysvědčení beru jako výplatu – tudíž nevidím důvod, aby i ty méně snaživé děti (když se vezmou všechny faktory, díky kterým se hodnotí – ne jen psaní, ale i píle, pracovitost, atd… ) měly výbornou – stejně jako “premianti“ (když už jsme tedy u toho známkování – prosím, nediskutovat o tom, že je lepší slovní hodnocení, že to víc vypoví – to já vím, též bych ho chtěla – ale bohužel se známkuje, tak to tak vezměme 😀 )
Dále mě zajímá – je to, že se dítě naučí za i kdyby 4 měsíce psát, počítat, číst, soustředit se, pracovat v kolektivu – PROSPĚCH? Protože podle mě je, ale chápu, že každý na to má jiný názor…
Já nevím, asi jsem “jiná“ – ale já to vnímám tak – že vysvědčení je pro to MOJE dítě jako výplata – v práci taky nedostaneš víc peněz, jen proto, že je to Tvoje první výplata – ne (řečeno nadsázkou, samozřejmě)? Mě je prostě v celku jedno, jestli bude na prvním vysvědčení samá “1“ – nebo i něco jiného k tomu… Ano, když budou jen “1“ – potěší mě to, ale když ne – tak se z toho nestřílí – oslavíme to tak, jako tak…
Kdo dočetl až sem, děkuji mu, a jsem po pravdě, zvědavá na odpovědi a diskuzi… Lenka
..jo a ještě počítání známky na průměry..další věc, se kterou třeba nesouhlasím…. průměry jsou nesmysl…. prostě když dáš jednu nohu do hrnce ledové vody a druhou nohu do hrnce vařící vody, v průměru ti bude tak akorát…. :-):-):-):-)
Nebo druhé rčení…. když sníš ty jedno celé kuře a já žádné, v průměru jsme se dobře najedly obě, ve skutečnosti ty jsi přežraná a já má hlad jak svi.a.. :-):-):-) Tak tohle si myslím o průměrech… :-):-):-):-):-)
Nevím, co jsou to ty genetické metody a ty druhé..teda tuším, že jsou nějaké různé metody v učení čtení… ale přiznám se, že vůbec netuším, jakou metodou se učí můj syn… nějak mě to nezajímá, možná opravdu proto, že nemá problém… když tak mi prosím vysvětlete, v čem ten problém dle vás je, protože já fakt nevím… 🙁 Vím jen, že nepoužívají ty vystřižené písmenka (když je odposud nepotřebovali, asi už nebudou).. a vím taky, že se učí klasické psací písmo – a kdybych mohla vybírat, tady bych zrovna já volila comeia script.. 🙂
Katko, upřímně Vám ten experiment s genetickou metodou vůbec nezávidím. Opravdu nechápu, proč měnit něco, co fungovalo a funguje. Metodou syntetickou jsme se naučili číst úplně všichni, tak opravdu nechápu proč zavádět něco jiného.
S tím odkladem je to opravdu velmi podivné, že až v první třídě se to řeší u pěti dětí….
ctiradko – hezky napsané
Ještě mě docela zaráží fakt, že dodatečný odklad byl doporučen dalším 4 dětem v ročníku. Nestala se někde chyba? Jak to, že polovina dětí má na své první vysvědčení dvojku z ČJ a několika pár by se nejraději zbavili? Celá genetická metoda je pěkně na hovno. Na rodičáku jsem mluvila s dalšími maminkami a všechny jsou z toho nešťastné. Učí se s děckama doma jak magoři a stejně to nestačí, aby uspěli.
Překvapivě dobře to ale nesou děti, asi to řeší víc právě rodiče, protože za našich časů kdo měl na první vysvědčení dvojku, tak to už jo muselo bejt a obvykle pak skončil ve zvláštní škole.
U nás taky to funguje tak, že mají jedničku s hvězdičkou, jedničku, občas někdo 1 s mínusem…. Můj syn ještě jinou známku neměl… a jiné děti prý občas něco horšího dostanou. Spíše to funguje v té naší první třídě tak, že pokud by to nebylo na dobrou známku, je to prostě jen podpis, nebo mračoun. To si myslím, že minimálně do prvního pololetí je v pořádku, proto si myslím, že je v pořádku, že mají všichni jedničku na vysvědčení. Ne tak, že v prvním pololetí první třídy se rozdávají pětky a na vysvědčení je výsledná jednička – to je samozřejmě nesmysl.. Ale u nás se v první třídě pětky nerozdávají… 🙂
Proto jsem psala, že mi to přijde motivační, i když přemýšlela jsem i nad tím, jestli to není zase demotivační pro ty děti, co by jedničku měly i tak…
Jenže stejně se mi nelíbí celé známkování.. Je správné známkovat snahu, nebo vědomosti? Ani jedno.. Někdo se prostě snaží a nejde mu to (je třeba hloupý) – proč by měl mít tak špatné známky, když se snáží a dělá, co může? Není taky tohle nefér?
Na druhou stranu známkovat jen vědomosti, taky se mi to nelíbí.. To je totiž to, co na školství nemám ráda.. protože nutí děti se něco “šprtat“ – proto i z principu nesouhlasím s tím, že se známky dávají prostě za vědomosti. Přiznám se, že si neumím poradit s tím, jak bych chtěla, aby to prostě bylo “fér“… a proto si možná i myslím, že by na první vysvědčení měla být jednička, i když je někdo hloupější a někdo větší lajdák…i když je to nefér k těm “dobrým“…… i když vlastně nevím, co to “být dobrý“ znamená…
Můj syn je prostě chytrý, má neuvěřitelnou paměť a logiku – zatím mu to ještě dává náskok před ostatníma – velmi výrazně… myslím si, že jedničku na vysvědčení má jistou (jediné, kde to může “kulhat“ je krasopis).. a je fér k ostatním, že ty jedničky má “zadarmo“ v tom smyslu, že se doma neučí? taky to není fér… vůči někomu, koho ty jedničky stojí spousta času doma… prostě nikdy nebude známkování fér.. 🙂
Olgo, jistě máš pravdu. Třeba moje dcera je tím zářným příkladem – je prostě lajdák (i když si troufám říci, že už menší než v prvním pololetí první třídy:-)) a i proto jsem byla moc ráda, že dostala paní učitelku, která se s nimi vůbec nemazala – lépe řečeno, která jim nic zadarmo nedala – psala jsem v jiné diskuzi o domácích úkolech… Ale ani ona nedávala špatné známky – prostě co bylo horší jak za dvě, tak byl podpis (bez známky). A vysvědčení? Měla radost, že i ostatní měli samé jedničky… Vyprávěla třeba: Honzík taky dostal jedničku z češtiny, ale paní uč. mu říkala, že musí zlepšit to a to, že příště už to jednička nebude… Nebo, že Anička musí zlepšit čtení… že Matýsek měl jedničku jen tak tak… Dcera patří ve třídě mezi nejlepší, ale nikdy jsem si nevšimla, že by byla ukřivděná… To podle mě řeší děti až déle. Navíc už teď (2 třída) ví, že ona dostane třeba mínus za psaní, protože paní uč. ví, že umí psát mnohem lépe a že to prostě odflákla a že Tomáš dostane za ještě hůř napsaný text plus neb na něj je to výkon…. Já bych je tolik nepodceňovala… Kšanda
U průměru 1,4 bych to ještě viděla na jedničku, každopádně, pokud to vidí učitelka jinak, tak stejným způsem jistě hodnotí i ty ostatní děti.
Katko – velká škoda u Karinky, že nebyl ten odklad, stejně je zarážející, že učitelky ze školky ho nedoporučily.
Moc držím palce, ať se to co nejdříve srovná.
Jak píše Kšanda, termín porodu máte načasovaný parádně. 🙂
Katko, ano, jsou tam i lajdáci. A pak jsou tam i ti, kteří se asi i snaží, ale prostě jim to úplně nejde.
Prostě stále si trvám za svým, že by mělo být vysvědčení v souladu se známkami během roku. Samozřejmě, že jsou různě přísní učitelé, to ano, ale prostě když během roku budu dávat někomu trojky, tak mu na vysvědčení dát jedničku prostě nemůžu…. prostě ne…
A stejně, když nad tím tak přemýšlím, jak má být méně snaživé či méně chytré dítě motivováno jedničkou na vysvědčení??? Jakože si řekne: “Chachá, takže to funguje tak, že i když mi to nejde, stejně dostanu jedničku, tak to je paráda“…. Pak se to ve druhé třídě zlomí, už to tak nebude, dostaně klidně trojku na výzo a pak dítě utrpí zákonitě šok. Bohužel si holky musíme uvědomit, že ty naše děti již nejsou žádná mimina a celá společnost funguje na principu hodnocení.
Olgo, a u vás jsou v první třídě nějaké děti, které se nesnaží? U nás ne. Spočítala jsem Karči průměr a má 1,4 tak si nemyslím, že by ta jednička byla až tak daleko. Stejně ale nemá šanci ji dostat, i když se snaží sebevíc.
Zajímavá diskuze, pravděpodobně budu stát na opačné straně barikády než většina zdejších. Povídání o tom, že by měly mít všechny děti v první třídě samé jedničky – zejm. kvůli motivaci těch slabších, ano, hezky se to poslouchá a vypadá to velmi šlechetně, ale pojďme se na to kouknout z té druhé strany. V každé třídě je pelmel dětí – někteří chytřejší někteří méně… někteří snaživější a někteří méně. Během roku jsou za to “odměňováni“ známkami, předpokládám spravedlivými známkami. Děti mají ve zvyku se dost porovnávat a zde vidím jádro problému. Snaživé dítě během roku dostává jedničky, to méně snaživé dostává dvojky či trojky. A na vysvědčení oba dostanou jedničku? Jsem tedy zásadně proti. Hovoříte zde o motivaci těch slabších, ale nebylo by právě toto demotivující pro ty chytřejší či snaživější??? Od přírody je člověk líný jedinec, takže pokud dítě uvidí, že spolužák za odfláknutý přístup během roku dostane též jedničku na vysvědčení, nesklouzne též k flákání? Nebude dítě zmatené? Jak to chytřejší tak to méně chytré? Jsem přesvědčená, že ano. Jsem pro to, aby byla zachována metodika známkování i na vysvědčení – prostě známkování během roku aby bylo v souladu s vysvědčením.