Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Peníze za známky a domácí práce
Nedávnno jsem na jedněch stránkách narazila na diskuzi, kde se maminka ptala na peníze za známky už pro prvňáčky (zajímalo mě to, jelikož také máme prvňačku). Docela mě zarazilo, že tam dost maminek tuto metodu praktikuje a peníze dětem dávají. Někdo jen 1,- za jedničku, dvojku. Někteří mají systém, že dávají 10,- za 1, 5,- za 2, nic za 3, dítě vrátí 5,- za 4 a dítě vrátí 10,- za 5.
A shodou okolností jsem dnes narazila na článek:
http://zpravy.idnes.cz/kapesne-ceske-deti-a-nazor-psychologu-d8d-/domaci.aspx?c=A131113_192815_domaci_ert
Nevím jak ostatní děti, ale naše Simonka byla a je nadšená, když jí jde počítání – čtení, když jí pochválím.
Doma pomáhá s utíráním prachu, zalíváním kytek, někdy luxováním, mytím umyvadla, stíráním (vlastní kyblík s mopíkem). Někdy se jí nechce a někdy se s mladší setrou rvou, která to pujde udělat.
Takže ani v jednom případě nevím, proč bych přirozené nadšení a chtění měla kazit motivováním za peníze…
Ale…jak to máte domy vy? Jaký máte na to pohled?
Diskuze týdne 46/2013
Peníze za známky a domácí práce se mi nelíbí. Sice ještě nemám děti školou povinné, ale představit si to nedovedu. Domácí práce jsou běžnou součástí života našich dětí. Nedávno jsem hodila řeč s příbuzným, který má dcery 11 a 8 let. Ptal se na moje děti, tak jsem mimo jiné poznamenala, že dcera moc nechce uklízet. Málem z toho omdlel, moje dcera měla čerstvě tři roky. On prý už přemýšlel, že by jeho dcery mohly občas něco udělat. Tak když u 11leté teprve přemýšlí, je podle mého dost pozdě. Můj syn má 6 a dělá vše, co zvládne, dcera skoro 4 a také pomůže s tím, co umí.
Nuninko, právě. Když mají našetřeno, dostanou bonus, tedy dostanou více.
Ono určitě záleží na tom, jak staré máš děti, to je určitě fakt.
Ale když dám příklad. Dítě si spoří, aby mohlo koupit samostatně třeba mamince k narozeninám něco. Koupí jí dáreček, pokladna bude prázdná a má smůlu, přijde o vyšší kapesné (či bonus).
Já právě vidím tu motivaci jinde.
U nás kolikrát fungovalo (nyní už vzhledem k věku starší dcery ne), že si starší přišla občas půjčit nějakou tu stovku k mladší s tím, že jí to pak vždy vrátila. Takže určitý čas měla mladší v pokladničce méně, tedy kdyby měla přijít o bonus, třeba by ani starší nic nepůjčila.(což samozřejmě nevím, třeba by půjčila i tak)
Přijde mi to takové zvláštní, ale samozřejmě je to váš systém a vám vyhovuje.
Peťko, kapesné je každý měsíc stéjné. Jenom se mění ten “bonus navíc“.
Inori, já nedávám každý den ve stejnou dobu. Někdy dostanou kapesné na začátku měsíce, jindy později. Vždy ale během první půlky.
Já nevím kolik normálně dáváte dělem kapesné, ale ty naše dostávají 50,- Nic si sami platit nemusí, tohle mají jenom a jenom pro sebe.
Nuninko, už děti přišly na to, že by si na ten den, kdy kontroluješ stav pokladničky kvůli kapesnýmu, mohly od někoho na chvíli penízky půjčit, aby to vypadalo, že mají našetřeno a dostaly víc? Nic proti, i to je přemýšlení a přizpůsobování se situaci. Podstatný je, že si uměj poradit 🙂
Nuninko, mě to právě taky přijde trošku zvláštní. Taky vnímám tu motivaci našetřit si jinak.
Tím, že si koupí větší věc a utratí našetřené penízky spadnou dolů s kapesným.
U nás to funguje tak, že Míša dostává kapesné bez ohledu na známky a pomoc v domácnosti. S penězi hospodaří dobře, stalo se mi, že jsem nakoupila víc než měla peněz a on mi vypomohl.
Pomáhá automaticky i když někdy musím zvýšit hlas. Ve škole prospívá víc než výborně a jako odměna mu bohatě stačí pochvala.
Ale to je Míša. Kdybych měla děcko, které je pomalejší nebo nějak handicapované, třeba bych zvolila jinou formu odměňování nebo motivování. Nevím.
nuninko v pohodě nemyslím to nijak špatně, jen když jsem si to přečetla mi to přišlo zvláštní, nikde jsem to ani neslyšela praktikovat….tak nějak mi prostě přijde motivace už jen to že si můžou koupit když si ušetří, na druhou stranu nevím jestli kluci jak už jsou u nás fikaní by nepočkali na den výplaty a neutratili to druhý den 😀
u nás funguje zase to že když je to opravdu větší věc, nebo s ní až tak nesouhlsím tak at část našetří a já pak pomůžu dokoupit….jedná se hlavně o to co by fakt nezvládli došetřit, ale když vidím snahu….
Bamisko, s tím přišel muž. Chtěl děti motivovat k tomu, že si kapesné nemusí utratit hned, když ho dostanou. A že, když si našetří, můžou si pak koupit třeba něco většího.
k razítkům ve škole, to vím e se v nizkém ročníku líbilo a i v době kdy nejsou známky je to dobré…
ve školce je to špatné, co si pamatuju tak je to snad deset let, tak kolegyně dělala hru po děti a ty za určitou věc získávali bodíky a zapisovali si je do mapy byla to hra a na konci poklad…nápad dobrý jen děti namají všechny stejné možnosti žekže někdo sbíral body jak na páse a ti malé atd, z toho moc neměly…takže ano ale třeba jako kolektiv získávat body a posunovat se….v tomhle období si myslím že by to nemělo být jednotlivě
nuninko tvoje odměna je také zvláštní v mých očích….
U dcery dostávají v 5.třídě razítko od matikářky za bezchybně vypracovaný domácí úkol a musím říct, že je to moc milé 🙂 Ale samozřejmě páťáci neřeší, když razítko nedostanou, je to jen takové zpestření a líbí se mi to a dětem co vím tak taky.