Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Co je podle vás \"finační gramotnost\"?
Při čtení diskuze o výběrech příspěvků na dobročinnost ve školách mě napadlo toto téma:
Co je podle vás finanční gramotnost? Co to znamená? Co si myslíte, že by se děti měli učit ve škole, aby byly finančně gramotné? Je vůbec možné je něco takového naučit ve škole?
Zajímala by mne zkušenost a názor nějakého učitele.
Svůj názor mám, s dovolením si ho nechám na později, abych jím příliš neurčila směr diskuze a neovlivňovala to, co napíšete.
to je to, když někdo rozumí financím a umí je použít správně/výhodně v životě. první pravidlo finanční gramotnosti je – žij podle toho, na co máš. nebo opačně – dělej tak, abys měl to co chceš.
Já souhlasm s tím, že spoustu věcí se děti učí “samy“ tím, že pozorují, jak to chodí v rodině, tím, že si to ani neuvědomují… Tím, že dostávají kapesné, tím, že jim rodiče řeknou, že mají chodit do práce, atd…
Ale myslíte, že to stačí? Já totiž myslím, že ne. Hlavně taky proto, že ty návyky si děti často okoukají zrovna ty špatné. Taky prot, že naše generace je často finančně negramotná (i když těžko definovatelný termín). Spousta lidí si právě myslí, že tomuto tématu rozumí, že je to právě samozřejmé…ale spousta lidé s penězi nevycházejí, chovají se neuváženě.. a divné jim to nepřijde…
Proto jsem o tom chtěla diskutovat…
Babofko – taky jsem měla napsaný příspěvek k té diskuzi s výběrem příspěvků ve školách a taky se mi restartnul počítač.. 🙂 Se na nás domluvily, dnes…
Lien – taky s dětmi mluvím o tom, že mají utrácet to, na co mají. Že si kupují nejdříve to, co potřebují a to ostatní jen tehdy, pokud na to zbyde.. Taky s nimi mluvím o tom, proč chodíme do práce… a když jedeme navýlet, že to stojí hodně peněz a že právě proto chodíme do práce, abychom i na ten výlet mohli jet….
Jenže to je jakási samozřejmost, to asi není to, co jsem měla na mysli….
Bami – právě to, že děti utratí kapesné, jakmile ho dostanou do ruky a potom jin už na zbytek nezbývá…není toto zrovna důvod k zamyšlení, že to není správně? Nebo nevím, je to vlastně správné, nebo není? Zase nechodí škemrat, nepůjčují si… to je právě to, o čem se dá přemýšlet a doskutovat….
no tak já jsem se s tímhle termínem vysloveně nesetkala…ale představuji si pod tím asi tohle a také to tak nějak s dětmi probíráme povídáme když na to padne….
vlastně to jak hospodařit aby se člověk nedostal do sluhů, jak si rozvrhnout peníze a na co co je podstatné a co už není, myslím že tam patří i myslení na budoucnost, patří tam i to že bez práce nejsou koláče 😀 ….a pak si s těmi koláči můžu zacházet ….
děti se snažím aby věděly že sice je výplata ale na co všechno to musí jít a co je potřeba…stejně tak i to že jsou na tom lidé různě, někdo je bohatší někdo chudší a někdo je chudý…stejně tak že určitá věc má víc cen a né vše je levné, stejně tak i kvalitní….
no myslím že se to vše (spoustu jsem toho nevypsala protože mi tu malej do toho hučí a povídám s ním zároveň co píšu….) učí u nás během života aniž bych zrovna měla v hlavě to že je to finanční gramotnost, nekoupím vše co si vymyslí, vysvětlím proč, musí si umět i vybrat co a jak, dostávají kapesné a s tím si hospodaří, když mají jé nějaké přání tak si šetří, Vašík byl na brigádě a pak si mohl utratit za co chtěl……
přesto moje děti neumí hospodařit s penězi většinou kapesné utratí ze začátku týdne, pak tedy za mnou nechodí že chtějí další, jak se jim sejde větší část v pokladničce(současný stav je nula) tak vymýšlí co si koupit 😀 , a těší se na svoje hospodaření jak si budou nakupovat značkové….
Vašík třeba si našetřil na boty dal za ně 1400 třikrát je už reklamoval a ted naposled jsem říkala jestli si nechce koupit radši normální že vidí že po měsíci jsou špatné…a to měl z A3 sportu značku tak si myslel jak je to kvalitní…no a co po poslední reklamaci,,,,zase si tam vybral jiné…. takže mu není líto za to dát ty peníze a ani to že se rozbíjejí atd…
tak já stále doufám že nějaké to semínko tam je zaseté…povídáme o tom zajímají se kolik stojí bydlení atd, už si i plánoval když budu brát tolik zaplatím tohle a tohle i jedna položka je spoření na bydlení….tak mi zbyde tolik na týden no to je dobrý 😀
myslím že to je naší součásí aniž si to uvědomujem
ctiradko, učitelka nejsem a můžu napsat tedy jen za sebe, jako člověka a rodiče.
(Teda už jsem o to pokusila ráno, než jsem šla vařit oběd, ale PC si zase, hajzl, začal bez ptaní cosi stahovat, až se mi uprostřed psaní zrestartoval a mé rozepsané myšlenky zmizely v nenávratnu 🙂 )
Já myslím, že s finanční výchovou se začíná už v rodině. Není zapotřebí zpočátku (ty malé) děti nějak cíleně vzdělávat, ale děti jsou zdatní pozorovatelé. Proto je důležité, jak se chovají rodiče, prarodiče, nejbližší příbuzní. Jestli pracují nebo pobírají dávky. Jak s finančním obnosem vycházejí. Co kupují, jestli si půjčují a jestli své dluhy splácejí. Dítě by mělo vědět i to, že obvykle se nevrací jen “dluh“, ale taky něco navíc – úroky, poplatky za vedení účtu a když to člověk sečte, vcelku se diví.
Větší děti si hospodaří s nějakým svým kapesným a to je podle mě v pořádku. Učí se samotné hospodařit. Učí se své vlastní zodpovědnosti.
Ve škole mi přijdou fajn slovní úlohy z běžného života než jen suché obyčejné příklady.
Jinak co mi chybí ve škole, je předmět ve smyslu komunikace, psychologie, chování, budování vztahů. Někdy si říkám, že nám ve škole naučili spousty nepoužitelných informací, ale je škoda, že ná taky nenaučili jak mluvit s partnerem, dětmi, rodiči, jak zvládat stresové situace, jak žádat o práci či ovyšší plat apod.
Jasně že když člověk chce, může se sám vzdělávat, číst knihy, internet, ale tam je ta podmínka – musí nejdřív chtít a uvědomit si, že v této oblasti máme hodně všichni co doplňovat… Ale to jsem odbočila 🙂
Já taky nevím přesně… neumím si sama tu “finanční gramotnost“ přesně definovat, proto mě zajímají názory ostatních… 🙂
možná ekonomické uvažování, nevím přesně 🙂
Ctiradko, já se taky zamýšlím hlouběji, ale pokud budu mluvit o gramotnosti, myslím, že tohle stačí, to dál už bych vyjádřila jiným slovem, třeba finanční vzdělanost, nebo tak nějak.
Lien, díky za odvahu napsat první… už jsem si říkala, že jsem zvolila těžké téma na sobotu… nebo že se mě snad asi ostatní bojí… :-):-):-):-):-)
Napište mi taky svůj názor, opravdu bych chtěla vědět, jak se nad tím zamýšlejí ostatní, co to pro ně znamená a jak je to důležité….
…a pokud se vaše děti ve škole učí finanční gramotnosti, tak by mě zajímalo, co konkrétně je tam učí… 🙂
Já se totiž nad tím zamýšlím ještě hlouběji, než psala Lien. Myslím hlouběji, než kolik je příjem a kolik utratím za měsíc…
Podle mého názoru je finanční gramotnost jen naprostý základ. Pokud vydělám částku X na měsíc, musím vědět, že za měsíc můžu utratit max. částku X. Musím mít na základní životní potřeby (jídlo, oblečení, byt) a pokud něco zbyde, mohu se rozhodnout, jak s penězi naložím dále, pokud mi nestačí ani na základní potřeby, musím buď navýšit částku X – tedy vydělat víc, nebo snížit potřeby.
Děti cíleně neučím, jen občas, když se naskytne situace vysvětluji právě tento princip, na věci, které nepotřebujeme máme penízky až když jsou pokryté a zaplacené věci, které potřebujeme.
A ještě další věc, která je dobrá vědět, že pokud jsem částku X získala úvěrem, pak nemám k dispozici částku X, ale žádnou částku a žiji tedy na dluh (to si mnoho lidí třeba s kontokorentem, nebo úvěrovou kartou vůbec nechce uvědomovat).
… a od jakého věku je vhodné dle vás děti učit finanční gramotnosti? A vy sami, považujete se za finančně gramotné?