Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Co je podle vás \"finační gramotnost\"?
Při čtení diskuze o výběrech příspěvků na dobročinnost ve školách mě napadlo toto téma:
Co je podle vás finanční gramotnost? Co to znamená? Co si myslíte, že by se děti měli učit ve škole, aby byly finančně gramotné? Je vůbec možné je něco takového naučit ve škole?
Zajímala by mne zkušenost a názor nějakého učitele.
Svůj názor mám, s dovolením si ho nechám na později, abych jím příliš neurčila směr diskuze a neovlivňovala to, co napíšete.
babofko, a vlastně i ostatní, finanční gramotnost se děti MUSÍ naučit doma, v rodině. škola může přednášet jen teorii, ale to hlavní je na rodině.
ctiradko, ty jsi mi tu kdysi opravdu psala o hypo jak je to nevýhodné. vždycky. jinou možnost jsi nepřipustila. a to je třeba taky známka té “negramotnosti“.
Radko, psala jsem že vždy nese nějaké riziko – pak sjem zmírnila, že skoro vždy (když jsi uvedla svůj případ – ale uznej, že lidi s hypo většinou bývají v jiných situacích)… Nepíšu, že je vždy nevýhodná, píšu, že nese riziko, i když pro někoho skoro minimální (pro většinu ale bohužel vysoké)….
Souhlasím, že finanční gramotnosti by měla děti naučit rodina… Jenže když naše generace ji často sama nemá? Naši rodiče vyrůstali v totalitě, stát se o všechno postaral, všem skoro stejně… tohle předali nám.. A my teď najednou zjišťujeme, že to tak není. Proto si myslím, že naše generace je na tom špatně. Musí děti naučit něco, co sama nedostala.
A to,co někomu přijde přirozené (třeba číst si smlouvy předtím, než je podepíšu), tak tohle většinu lidí ani nenapadne. A když si něco nepřeštu, jak můžu vědět, že je to pro mě výhodné? Jenom proto, že věřím někomu (třeba bankéři), nebo věřím všeobenému názoru (mít hypo je přece normální, mají ji přece všichni, bez ní to nejde….)…
Chci na to poukázat, chci aby se nad tím co nejvíce z vás zamyslelo. Řešení žádné nenajdeme, neexistuje správné řešení, protože nikdo nevíme, co nás potká. Jen prostě přemýšlt o některých věcech jinak.
ctiradko, já myslím, že třeba škola nemá učit děti – vštípit jim – “nezadlužujte se“. Mnohdy to jinak ani třeba nejde. Viz hypotéka vs. nájem. Často nájem je ve stejné výši jako hypotéka a po 20 letech si apoň člověk řekne – je to moje. Kdežto s každoměsíčním nájemným nemá po 20 letech furt nic a platí dál…
Ale zase – jsou situace v životě, kdy je vhodnější zvolit nájem a zas jindy jít do hypotéky. A to by možná škola měla učit. Srovnat si možnosti, všechna pro a proti (finanční i jiné) a rozhodnout se pak. A né se bezhlavě doněčeho vrhnout, protože jedna “mooooc hodná pojišťovačka říkala, že do toho máme jít, páč je to v pohodě. A ejhle, najednou jsme v exekuci…“
Myslím, že ten zdravý rozum, ten odstup, ten přehled, ta kontrola, jestli když mi pěkně zpívají, když mě lapají, jestli je to pravda a co mi zůstává skryto.
A nesedat hned na lep a nepodepsiovat smlouvy. Nechat si chvíli na rozmyšlenou a znovuzvážení, případně konzultaci s někým jiným.
Ale upřímně – co se teď ve škole učí zatím nevím, škola nás čeká až příští rok, tak uvidíme, co se od dob naší školní docházky změnilo 🙂 Jestli více děti chápou souvislosti a učí se více chápat text než se jen slepě něco biflovat. Doufám… 🙂
ctiradko omlouvám se, byla jsem asi nepřihlášená. ale mám pocit, že zrovna ty jsi mi tu kdysi psala, jaká je hypo VŽDYCKY nevýhodná, nebo ne?
anonymní – já nemyslím, že je hypo známka negramotnosti… Já si myslím, že zda si někdo vezme hypo, a potom naříká, jak se má špatně, tak to je jeho problém a chyba… To považuju za negramotnost….
Nicméně netvrdím, že každá hypo je nesmysl. Ovšem taky netvrdím, že každý nutně musí mít byt v osobním vlastnictví a je nutné se kvůli tomu zadlužit…. No neumím se teď vymáčknout.
finanční gramotnost je podle mne hlavně opatrnost a schopnost získat a zvážit všechny potřebné informace o produktech a “výhodných nabídkách“ než za to vypláznu peníze .. pro každého je to něco jiného, někomu stačí to, že ví za co výplatu utratí, někdo využívá úvěrové produkty či kreditní karty, někdo se soustředí na spoření a měl by vědět že to co získá na úrocích může zaplatit na poplatcích a je nenaspoří nic
děti by se to měly učit od doby, kdy začnou dostávat vlastní peníze (kapesné), vědět, co za to mohu pořídit, počítat s budoucností (třeba na výletě mu musí zbýt peníze na lístek autobsem), umět šetřit na něco, co strašně chce…
ctiradko to není jen o půjčkách, a hlavní, kdo by měl děti k finanční gramotnosti vychovat je rodina.
někdo tu psal o “menšině“, jak plodí děti a tak. ale finanční negramotové jsou především v té bílé většině. zkuste si projet dotazy tady, diskuze, kolik tady naříká lidí, že má hypo a teď je na rodičáku, nemají z čeho platit, a sociálka na to nedá…nebo platí vysoké splátky za kdovíco, a pak nemají na jídlo. té menšině těžko někdo dá hypotéky a vysoké půjčky. velké půjčky si berou (nebo spíš je dají těm) co pracují. myslím, že zrovna ty jsi tu psala o tom, že hypo je jakási známka negramotnosti, protože je dle tebe vždycky nevýhodná. nebo ne?
Radko, pěkná definice.. 🙂
Babofko, já to téma chtěla vzít komplexně, takže i tohle beru jako názor….
A taky jsem to měla na mysli. Líbí se mi citát: “nedostatek peněz je stav pomíjivý, ale chudoba je věčná“….
Je velmi pravdivý, proto mě to téma napadlo při té diskuzi ohledně vybíraní dobročinnosti na školách, protože v onom článku bylo zmíněno, že školy vychovávají z dětí cudé lidi.
Já s tímto vlastně i souhlasím, protože je to tak. Když někdo bude pořád jenom nadávat, že má málo peněz, že á špatnou práci, že se nikdy nebude mít dobře….tak to tak vlastně je.. Vždycky bude mít mlo peněz, vždycky bude mít špatnou práci, nikdy se nebude mít dobře.. a vlastně si tím jenom splní to, co si přeje… 🙂
Souvis to s tím, že škola vštěpuje lidem, že se mají dobře učit, mají mít dobré známky, mají se dostanna dobrou školu… a potom budou mít dobrou práci a dobrý život… Není to pravda….
Navíc pořád lidé věři tomu, že podnikatelé jsou podvodníci, že to jsou sobvi a lakomci, že to jsou snobi…. Taky to dle mne souvisí, pořád to je o tom, co dítě slyší doma a co vidí doma, to ho v životě provází…
Proto se ptám, co si o tom myslíte, zda si myslíte, že máte správně finanční návyky (asi ani nejde přesně definovat, co správné je….), zda dětem něco ohledně peněz vysvětlujete, jak, od kdy…
A pořád mě zajímá, co se má v té finanční gramotnosti učit ve škole. Nedokážu si to představit, jestli bude někdo dětem vykládat, že si mají najít zaměstnání, nebo jestli bude někdo vysvětlovat, že se nemají zadlužovat, nebo co to je RPSN, nebo zda mají (nebo naopak nemají) spořit.. případně jak… 🙂
ctiradko, nevím jestli se to dá nezvat finanční negramotností, nebo označit spíš jako nezodpovědnost či drzost… Hodně vnímám, že vcelku dost lidí jen nadává. Na to, co nemají, na to, co má někdo jiný, na to, že i oni by na vše meli mít nárok, znají dokonale svá “práva“ a všechny možné dávky, jaké mohou dostat a co je pro ně výhodnější, ale jaksi mi u nich schází také to přiložení jejich ruky k dílu, podílení se na něčem, nějaká snaha skutečně pracovat a o sebe a své blízké se postarat. A děsí mě, že tihleti obvykle mívají i více dětí než je běžný průměr a k tomuto stylu života vlastně vychovávají i další generaci… 🙁
A nemluvím jen o pobíračích dávek. Napadá mě i pár lidí třeba u nás v práci. Líní, neochotní a neshopní a přitom si ještě dovolí pořád brblat na malý plat a příliš mnoho práce…
I to si myslím, že je dost nebezpečné.