Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Čeká nás reforma školství?
ČSSD představila svoje představy o změnách ve školství – např.:
1. nástup do první třídy v sedmi letech
2. povinný a bezplatný poslední rok mateřské školy
3. technické a pracovní vyučování povinně od 1. třídy
4. zrušení záměru domácího vyučování na druhém stupni ZŠ
Celý článek naleznete na adrese: http://www.novinky.cz/veda-skoly/293621-poprve-do-skoly-v-sedmi-letech-navrhuje-cssd.html
Jak se vám tyto návrhy líbí?
Prospějí dětem a českému školství?
Co byste navrhli změnit vy?
Lien dcera se mi taky naučila číst úplně sama. Vůbec jsem jí cíleně nic neučila.
Dodám, že jsem ji měla do 4 let doma a věnovala se jí na 100%, vše co jsme spolu dělaly jsem pojmenovávala, i když byla úplné miminko a nemohla rozumět, vždy jsem na ní hodně mluvila, hrála si s ní. Uměla hodně brzo básničky, barvy, tvary, slovní zásobu měla nadstandartní. Pak prostě chodila, co je to za písmenko? Co je tady napsáno atd. Odpověděla jsem. Pak jsem nějak koukala a malá četla,prostě sama. Možná to dělá i to, že má starší sestru, viděla to u ní, četly si i spolu, večer čteme dodnes.
Nicméně i když šla do první třídy jako čtenář, ničemu to nevadilo, nenudila se a učila se jednotlivá písmenka jako ostatní děti. Ve třídě bylo cca 5 čtenářů a zbytek uměl jednotlivá písmenka. Snad nebylo dítě, které by neumělo žádné písmenko apod.
ivc, vubec se neomlouvej, ze ti to nedocvaklo,
me nedocvakne veci:(
Ale urcite by to melo dojit tem nahore, co to vymysli,
k cemu maji tak velke platy?
jana231
Lien – tak nějak fakt sám. Zeptal se občas na písmenko (ale opravdu ta iniciativa přicházela od něj, nikoliv od nás), tak jsem mu to řekla. Když už tímto způsobem někdy v 5 letech uměl všechna písmenka, tak se začal ptát, co je tohle za nápis, co je tohle za slovo – tak jsem mu to prostě přečetla. A on si to dal nějak dohromady a prostě to fakt zvládl bez toho, že bych ho to učila. Dcerku písmenka nezajímala, tak šla do školy a číst neuměla.
A nemám pocit, že bych měla doma nějakého génia (i když hloupý samozřejmě není). Ono na druhou stranu nám tedy dalo zabrat psaní – ale neskutečně. Ta ruka s tou hlavou nechtěla spolupracovat.
mně by docela zajímalo, jak se vaše děti naučily číst, když jste je to tedy neučili.
Pavlinkav, protože ty dopady zase budou řešit v jiném resortu. 🙂
Jo a ještě k těm odkladům – opravdu odůvodněných bývá fakt málo, třeba ze 40 dětí potřebují odklad tři, čtyři. Jenže poslední dobou je to spíš trend a dělají to rodiče. Ale i tím odkladem si přidávají starosti, jenže to oni v té chvíli netuší a myslí si, jak úžasně pro toho svého drobečka zvolili.
Ivčo, mně to tak bylo řečeno minulý týden u zápisu v MŠ. Že v listopadu proběhla nějaká novela, či vyhláška a v novém systému rodičáku prý děti klidně od dvou let. Já se po tom nijak extra nepídím, takže netuším.
Popravdě řečeno, nejsou místa pro starší děti, takže stejně ti malí nemají šanci, takže bych se tím nezabývala.
Malá bude mít tři v září a já se modlím, aby ji vůbec vzali. Loni tu byla totální krize a tříleťáci, co neměli sourozence ve školce, prostě neměli šanci. Letos se naštěstí dost změnilo, odchází i silný ročník do školy, takže máme šanci se dostat.
Tak se nediv, že mě to zvedá ze židle, když vidím matky, které jsou na MD a vedou tam dvouapůlleté dítě, protože tam mají i staršího sourozence, a matka, která má první dítko a jde do práce, školku nedostane…
Jinak u nás v první třídě čtou 2 děti (naše fakt skvěle, druhý hůř, ale čte, slabikuje). Ale na sídlištní škole jsem slyšela, že dobře třetina dětí to zvládala. A pokud je to ty matky doma učí, tak jsou s prominutím krá.y. Protože tomu děcku prokazují akorát tak medvědí službu. Raděj by je měly naučit vázat boty a smrkat.
Ivčo, já jsem si to fakt na sebe nevztáhla, psala jsem to s úsměvem, protože já mám svědomí čisté. Já učím své děti tak akorát držet tužku, barvy a šněrování tkaniček. 😉
Prostě tyto jeho návrhy mi zas připadají jako nicneříkající výkřik do tmy. Musel by se upravovat celý systém, i to s tou VŠ, jak psala Peťka, je kus pravdy. Jenže oni ti hlavouni nahoře prostě vůbec neumí domýšlet dopady jejich úžasných nápadů.
nečetla jsem ostatní nestíhám tak jen za sebe
1) no za mě hloupost, máme homogenní třídy, které si troufám říct jsou ve většině vesnických školek….takže rozdíl mezi 3 a 7 letým dítětem je neskutečně znát o tom jaká je náročná práce s takhle rozvrstvenou třídou vám snad ani nemusím říkat…
– staří pár odkladových dětí a dokáží pěkně rozhodit třídu v dobrém i tom horším…
– pokud by nějak doladili to aby tihle děti byly opravdu odděleně, měly svou třídu a věnovalo se jim tak jak má nejsem proti, ale to už mi stejně sklouzává ke škole …..
takže za mě bych spíš viděla nastavení prvních tříd v menším počtu aby se jim opravdu učitelka mohla věnovat a né třeba 27 jak toho je u letošní první třídy u nás ve škole….
2) povinný no nevím co tím docílí ve finále se rodiče nahlásí a pokud budou opravdu dítko nedávat tak je nemocné, jelo se na hory, jsem nemocná já, mladší sourozenec marodí nemám ho jak dovést atd…a pokud to bude bezplatné (stejně to tak je teda pokud se něco neměnilo?) tak co tím docílí zaplněná místa která stejně nebudou chodit…
3) nevím co a jak je tím přesně myšleno….jestli je to to co myslím tak odpovídající věku proč né…jen by to chtělo ten menší počet dětí
4) proti domácímu vyučování nejsem, ale osobně jen pro ty které z nějakého závažného důvodu nemůžou školu navštěvovat…
ale co si budem povídat my si tu můžem říkat cokoliv nahoře se nás nezeptaj, no né tedy nás, respektive těch co jsou odborníci a mají k tomu co říct
Ještě bych se vrátila k tomu, co tu psala Pavlínkav. Ono bylo nějak schválené, že do školky mohou nastupovat 2leté děti? A ty chodí s těma tříletýma nebo musí do “zvlášť“ třídy (beru dle věku a schopností, které jsou dle mě rozdílné v těchto letech).
No, tak holky, právě jsem se projevila jako úplný tupec a stydím se… Mě to fakt nedocvaklo a moc děkuju za naprosto detailní přiblížení situace, kterou už konečně moje tupá hlava pochopila:-) V tom případě beru zpět, máte samozřejmě pravdu to, co píšete. Musel by se vymyslet zcela nový systém, aby to fungovalo. No, tak uvidíme, zda to vláda nějak vymyslí, či nikoliv – to stejně za ně nerozhodneme:-)
Takže můj názor na první otázku v úvodu je nyní nerozhodný…
Pavlí, vysloveně na tebe to myšlené nebylo, i když krapet jsi mě napadla, to přiznávám:-) Ale urazit jsem nikoho nechtěla!, tak to myšleno rozhodně nebylo. Jen si myslím, že těch dětí, co umí číst atd. není většina, to jsem chtěla říct (třeba jako kdybych vzala děti s IQ vyšším než je “normální“, taky jich nebude většina – prosím, bez urážky, nesnažím se ponížit či urážet malé děti).